Binnenvaart heeft nieuwe servicekade op Linkerscheldeoever

Binnenschippers in de Antwerpse haven kunnen sinds kort terecht op een nieuwe servicekade in Kallo. De kade bevat een afvalpark, een drinkwaterpunt en een auto-afzetplaats. De servicekade in Kallo is het derde dienstenpunt voor de binnenvaart in de Antwerpse haven. Eerder openden al servicekades in Lillo (2013) en aan kaai 75 (2011).

“Investeren in diensten voor de binnenvaart betekent investeren in een duurzame toekomst voor onze haven”, zei havenschepen Marc Van Peel tijdens de officiële opening. “Vandaag wordt 38% van de containers per binnenschip vervoerd. Dat percentage moet de komende jaren omhoog. Investeren in de nodige infrastructuur voor de binnenvaart is een belangrijk onderdeel van die ambitie.”

Duurzame servicekade
Het park aan kaai 1550 vervangt de oude servicekade aan 1103. Door de verhuizing naar de nieuwe locatie worden er bijkomende wachtplaatsen voor blauwe kegelschepen (die gevaarlijke goederen verschepen) gecreëerd. De nieuwe kade is uitgerust met een duurzaam gebouw dat onder meer voorzien werd van een warmtepomp en een groendak. Het afvalpunt werd uitgebreid met het oog op een meer selectieve afvalinzameling, zodat de terugwinning uit recyclage groter is.
De werken aan de servicekade in Kallo werden uitgevoerd tussen oktober 2016 en juli 2017. In totaal investeerde het Havenbedrijf 2,4 miljoen euro in de nieuwe servicekade.

Nieuwe wachtplaatsen
Binnenvaartschippers hebben niet alleen nood aan goed uitgeruste servicekades, maar ook aan wachtplaatsen, waar ze kunnen aanmeren om te rusten of op een volgende opdracht kunnen wachten. De toegenomen binnenvaartvolumes van de afgelopen jaren hebben de vraag naar nieuwe wachtplaatsen voor de binnenvaart versterkt.
Concreet werden de wachtplaatsen ter hoogte van Groenendijk gerenoveerd en worden er wachtplaatsen gecreëerd ter hoogte van het Reigersbos, de Noordlandbrug en de Ketelplaat. Aan de Groenendijk werden de werken al uitgevoerd. Voor een bedrag van 900.000 euro ondergingen de bestaande wachtplaatsen een grondige renovatie en werden er onder meer drie nieuwe loopbruggen tussen de dukdalven en de oever van het Marshalldok voorzien. Aan het Reigersbos wordt in het tweede kwartaal van 2018 gestart met de aanleg van in totaal 18 ligplaatsen voor de binnenvaart. De investering door het Havenbedrijf wordt geraamd op 1,9 miljoen euro. Ook ter hoogte van de Ketelplaat (aan Boudewijn- en Van Cauwelaertsluizencomplex) maakt de Vlaamse overheid volgend jaar werk van nieuwe wachtplaatsen. Ter hoogte van de Noordlandbrug creëert de Vlaamse Waterweg in de toekomst een wachtdok waar ook kegelschepen kunnen aanmeren. De totale geraamde kostprijs van dit dok, 16 miljoen euro, zal door het Havenbedrijf samen met de Vlaamse Waterweg worden gedragen. Recent bereikten beide partijen daarover een akkoord.
 
Foto – Port of Antwerp; vlnr: Tom Van Autgaerden (Havenbedrijf Antwerpen), havenschepen Marc Van Peel en Alain Devos (Kenniscentrum Binnenvaart Vlaanderen)

Recente nieuwsberichten

IJspaleis gaat aan de slag met Objective MES en WMS

IJspaleis, een Nederlandse producent van consumptie-ijs, maakt niet alleen ijs voor de eigen merken, zoals IJspaleis, Boerderijs, Pâtissier en Playa Ice Cream, maar is ook een belangrijke leverancier van private label ijs. Inmiddels kan IJspaleis alle Nederlandse retailers en groothandels, alsook heel wat buitenlandse, onder zijn klanten rekenen.

Urban Outfitters neemt TGW in de arm voor automatisering in het VK

Urban Outfitters heeft TGW aangewezen voor het ontwerp en de implementatie van een automatiseringsoplossing voor zijn nieuwe distributiecentrum in Peterborough in het Verenigd Koninkrijk. Het project zou in 2021 live moeten gaan. Urban Outfitters biedt lifestyleproducten en -diensten onder de consumentenmerken Anthropologie, BHLDN, Free People, Terrain, Urban Outfitters en Nuuly.

Bijna de helft van de Europese vervoerders verwacht dalende transportprijzen

Ook dit jaar hield Transporeon zijn Europese vervoerdersenquête bij meer dan 1200 wegvervoerders in 33 landen. De resultaten van de enquête wijzen op een dringende behoefte aan digitale investeringen tegen de sombere achtergrond van de pandemie.

Dematic lanceert automatiseringsoplossing voor de proteïnemarkt

Dematic lanceert een nieuwe versie van haar Order Fulfillment Solution. Die oplossing is speciaal ontwikkeld voor de proteïnemarkt (vis, pluimvee en vlees) en automatiseert de vaak arbeidsintensieve orderverzameling, distributie en verzending.

Covid-19 maakt nieuwe businessmodellen noodzakelijk

Naarmate de pandemie voortwoekert, moeten business leaders zorgen voor een nieuwe strategie waarin een grotere weerbaarheid is ingebouwd. Gartner stelt dat het cruciaal is voor organisaties om strategische beslissingen te maken die hen door het nieuwe normaal kunnen loodsen.

Vanderlande introduceert Homepick voor efficiënt online grocery fulfilment

Deze oplossing maakt deel uit van Vanderlandes nieuwe generatie schaalbare oplossingen (evolutions). Homepick moet het proces van online boodschappen in het magazijn versnellen en efficiënter maken. De oplossing speelt in op het feit dat sinds de coronacrisis boodschappen veel vaker online worden besteld.

Aviko innoveert magazijnbeheer met SAP EWM

De aardappelverwerker beheert voortaan zijn magazijnen met SAP Extended Warehouse Management (EWM). Aviko zet zo de stap richting één softwaresysteem voor het beheer van alle goederenbewegingen en voorraden in zijn magazijnen. Op die manier wil Aviko de kosten voor het magazijnbeheer indijken.

Zetes pakt uit met Full Pallet Inventory module

De nieuwe module moet logistieke bedrijven toelaten om hun magazijnen nog efficiënter te digitaliseren. Het toestel maakt gebruik van industriële visualisatietechnologie om voorraden op pallets sneller te tellen. De oplossing is volledig geïntegreerd met de magazijnsoftware ZetesMedea.

Exact brengt app voor voorraadtellingen op de markt

De nieuwe app voorkomt dat voorraadtellingen veel tijd en handmatige, foutgevoelige inspanning kosten. Handmatig worden de aantallen eerst geteld op papieren lijsten en later manueel ingevoerd in het systeem, waardoor verschillen kunnen ontstaan.

DHL Aviation standaardiseert elektronische communicatie voor luchtvrachtvervoer

DHL Aviation heeft softwareaanbieder Descartes in de arm genomen om de elektronische berichtgeving met haar wereldwijde klantenbestand te standaardiseren. De Global Air Messaging Gateway van Descartes biedt een eenduidig platform waarop DHL Aviation kan communiceren met grote expediteurs, luchtvaartmaatschappijen, post- en koerierbedrijven en afhandelingsbedrijven.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.