Binnenvaart heeft nieuwe servicekade op Linkerscheldeoever

Binnenschippers in de Antwerpse haven kunnen sinds kort terecht op een nieuwe servicekade in Kallo. De kade bevat een afvalpark, een drinkwaterpunt en een auto-afzetplaats. De servicekade in Kallo is het derde dienstenpunt voor de binnenvaart in de Antwerpse haven. Eerder openden al servicekades in Lillo (2013) en aan kaai 75 (2011).

“Investeren in diensten voor de binnenvaart betekent investeren in een duurzame toekomst voor onze haven”, zei havenschepen Marc Van Peel tijdens de officiële opening. “Vandaag wordt 38% van de containers per binnenschip vervoerd. Dat percentage moet de komende jaren omhoog. Investeren in de nodige infrastructuur voor de binnenvaart is een belangrijk onderdeel van die ambitie.”

Duurzame servicekade
Het park aan kaai 1550 vervangt de oude servicekade aan 1103. Door de verhuizing naar de nieuwe locatie worden er bijkomende wachtplaatsen voor blauwe kegelschepen (die gevaarlijke goederen verschepen) gecreëerd. De nieuwe kade is uitgerust met een duurzaam gebouw dat onder meer voorzien werd van een warmtepomp en een groendak. Het afvalpunt werd uitgebreid met het oog op een meer selectieve afvalinzameling, zodat de terugwinning uit recyclage groter is.
De werken aan de servicekade in Kallo werden uitgevoerd tussen oktober 2016 en juli 2017. In totaal investeerde het Havenbedrijf 2,4 miljoen euro in de nieuwe servicekade.

Nieuwe wachtplaatsen
Binnenvaartschippers hebben niet alleen nood aan goed uitgeruste servicekades, maar ook aan wachtplaatsen, waar ze kunnen aanmeren om te rusten of op een volgende opdracht kunnen wachten. De toegenomen binnenvaartvolumes van de afgelopen jaren hebben de vraag naar nieuwe wachtplaatsen voor de binnenvaart versterkt.
Concreet werden de wachtplaatsen ter hoogte van Groenendijk gerenoveerd en worden er wachtplaatsen gecreëerd ter hoogte van het Reigersbos, de Noordlandbrug en de Ketelplaat. Aan de Groenendijk werden de werken al uitgevoerd. Voor een bedrag van 900.000 euro ondergingen de bestaande wachtplaatsen een grondige renovatie en werden er onder meer drie nieuwe loopbruggen tussen de dukdalven en de oever van het Marshalldok voorzien. Aan het Reigersbos wordt in het tweede kwartaal van 2018 gestart met de aanleg van in totaal 18 ligplaatsen voor de binnenvaart. De investering door het Havenbedrijf wordt geraamd op 1,9 miljoen euro. Ook ter hoogte van de Ketelplaat (aan Boudewijn- en Van Cauwelaertsluizencomplex) maakt de Vlaamse overheid volgend jaar werk van nieuwe wachtplaatsen. Ter hoogte van de Noordlandbrug creëert de Vlaamse Waterweg in de toekomst een wachtdok waar ook kegelschepen kunnen aanmeren. De totale geraamde kostprijs van dit dok, 16 miljoen euro, zal door het Havenbedrijf samen met de Vlaamse Waterweg worden gedragen. Recent bereikten beide partijen daarover een akkoord.
 
Foto – Port of Antwerp; vlnr: Tom Van Autgaerden (Havenbedrijf Antwerpen), havenschepen Marc Van Peel en Alain Devos (Kenniscentrum Binnenvaart Vlaanderen)

Recente nieuwsberichten

Alibaba gaat leveren met autonome robots

De Chinese e-commercegigant Alibaba gaat op grote schaal autonome robots inzetten voor last-mile leveringen. Die aankondiging was een van de hoogtepunten tijdens de twaalfde editie van Apsara, het jaarlijkse technologie-event van Alibaba Group.

Capaciteit van wegvervoer op Europese spotmarkt op laagste niveau sinds 2017

In vergelijking met augustus 2020 was er in de eerste twee weken van september 14,4% minder wegvervoerscapaciteit beschikbaar op de Europese spotmarkt. Die conclusie trekt Transporeon op basis van de gegevens in zijn Transport Market Monitor (TMM), een online dienst die wordt geleverd door dochteronderneming Tim Consult op basis van transportgegevens van meer dan 1,8 miljoen vrachten per jaar.

First en last mile als succesfactor in retail en logistiek

Whitepaper - In de recente whitepaper, "De first en de last mile als succesfactor in retail en logistiek", kijkt Zetes, een leverancier van supply chain-technologie, naar de uitdagingen voor de e-commerce bij het verbeteren van de klantervaring, van orderpicking, verpakking en verzending tot en met de fysieke bezorging bij de klant.

Aantal XXL warehouses in België, Nederland en Duitsland stijgt sneller

In de periode 2013-2019 werden 424 megadistributiecentra – met elk meer dan 40.000m² vloeroppervlakte – gebouwd of aangekondigd in het logistieke hart van Europa. Daarbij omvat ‘2019’ ook de warehouses die in 2018/2019 werden aangekondigd en in 2020/2021 opengaan.

's Werelds grootste Autostore opslag- en orderpicksysteem op een mezzanine bij TTI, Inc.

Artikel - Elektronicadistributeur TTI, lnc. heeft een assortiment van meer dan 250.000 onderdelen. Om deze ruimtebesparend op te kunnen slaan en snel en efficiënt te kunnen orderpicken, breidde het bedrijf het bestaande distributiecentrum nabij München uit en investeerde het in een AutoStore-oplossing van de intralogistiekspecialist Element Logic.

Digitalisering, het antwoord op stijgende klantverwachtingen

Artikel - De wereld van handel- en productiebedrijven verandert snel. De verwachtingen van de markt zijn de laatste jaren, maanden en zelfs weken sterk geëvolueerd. Als ondernemer wordt u verplicht om zich steeds aan te passen. Digitalisering speelt hierin een cruciale rol.

Linkedin Optimact Pagina

(Advertorial) We willen jullie allemaal bedanken voor uw inschrijving op onze Optimact-bedrijfspagina. Bijna 400 volgers, wat een stijging van 100% betekent in de afgelopen maand. We hebben vorige week de samenwerking met Supply Chain Profs aangekondigd, maar er volgt meer nieuws.

Prologis verhoogt duurzaamheid met Prologis Essentials Marketplace

Prologis, aanbieder van logistiek vastgoed, heeft ‘Prologis Essentials Marketplace’ in Europa gelanceerd. Het betreft een aankoopplatform dat klanten helpt bij het opzetten, integreren of upgraden van hun magazijnactiviteiten met duurzame en kostenbesparende technologieën, producten en diensten.

DPD en Montea ontwikkelen sorteercentrum in Vilvoorde

Als gevolg van de boomende e-commerce door corona heeft DPD Belgium, onderdeel van de Franse Post, een overeenkomst op lange termijn gesloten met vastgoedontwikkelaar Montea. Het Franse koeriersbedrijf investeert 60 miljoen euro in nieuwe depots in België, waarvan 50 miljoen euro in een nieuw, volledig geautomatiseerd sorteercentrum van ongeveer 9.000m².

Lineas selecteert IGEL als thin-client oplossing voor de stations

De Europese private spoorvrachtoperator Lineas heeft IGEL geselecteerd als thin client-oplossing voor de logistiek- en planningsexperts op de stations. Voor Lineas speelt technologie een belangrijke rol om het uitdagende spoortransport in goede banen te leiden.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.