Bijna de helft van de vervoerders vreest voor toekomst

UPTR (de Unie van Professionele Transporteurs en logistieke ondernemingen) legde tussen 9 en 17 april 2020 een enquête voor aan vervoerders en logistieke spelers.

Uit de antwoorden blijkt dat sinds het begin van de crisis 93,67% van de bevraagde vervoerders zijn omzet ziet dalen, 15,19% van de vervoerders staat volledig stil en 40,51% wordt geconfronteerd met een activiteitsdaling van meer dan 60% (en kan een beroep doen op de Vlaamse coronacompensatiepremie t.w.v. 3.000 euro).
Verder blijkt dat 34,18% van de respondenten de deuren minstens 7 dagen heeft gesloten en maar liefst 88,89% van de bevraagde werkgevers heeft zijn personeel geheel of gedeeltelijk op tijdelijke werkloosheid gezet wegens overmacht (Covid-19).
 
De enquête geeft aan dat de maatregelen voor ‘uitstel van betaling’ niet aan de verwachtingen van de bevraagde bedrijfsleiders lijken te voldoen. Zo heeft 16,67% van de werkgevers een aanvraag ingediend voor uitstel van de RSZ-bijdragen en is 15,28% van de werkgevers van plan dat te doen. Ruim een vijfde (20,25%) van de ondernemingen heeft uitstel gevraagd voor de betaling van hun fiscale verplichtingen (bedrijfsvoorheffing, BTW, vennootschapsbelasting, personenbelasting) en bijna 30% (27,85%) heeft al financiële steun aan hun bank moeten vragen. Daarvan heeft 40,91% een positief antwoord ontvangen, blijft 36,36% voorlopig op antwoord wachten en kreeg 22,73% een negatief antwoord.
Ruim 30% van de respondenten moest al om een afbetalingsplan voor geleasede voertuigen vragen.
 
Verder blijken de verzekeraars in te gaan op driekwart van de aanvragen van de respondenten: 44,30% van de vervoerders vroeg om een geheel of gedeeltelijke schorsing van de verzekeringen voor hun – stilstaande – voertuigen. Daarvan ontving 74,29% een positief antwoord, blijft 17,14% op een antwoord wachten en kreeg 8,57% hebben een negatief antwoord.
Van de bevraagde ondernemingen ervaart 31,65% liquiditeitsproblemen. Een belangrijke reden voor omzetverlies zijn de betalingsachterstanden van klanten  met cashflowproblemen tot gevolg. Maar liefst 35,44% van de vervoerders weet niet wat er de komende maanden met hun onderneming zal gebeuren en 10,13% vreest voor een faillissement.

In het licht van die weinig rooskleurige vooruitzichten hebben de ondernemers in het vervoer en de logistiek een mening over de exitstrategie die op het federaal en gewestelijke niveau moet worden gevolgd. Het beëindigen van de lockdown, uiteraard mits respect voor de hygiënische maatregelen en social distancing, is verreweg de voornaamste maatregel die de Belgische vervoerders op korte termijn vragen. Ook de toekenning van gewestelijke steun aan alle ondernemingen die door de crisis de deuren hebben gesloten of hun activiteiten serieus hebben zien verminderen, en meer investering in openbare werken om de economie aan te zwengelen, in samenwerking met lokale ondernemingen, staan tussen hun aanbevelingen.
 
Uiteraard vraagt de sector ook nu weer om een opgedreven strijd tegen sociale dumping en illegale cabotage en wordt een schorsing van de kilometerheffing, een indexeringsstop en betalingsuitstel gevraagd.
 
De sector vreest vooral dat de overheid na de crisis bij de vervoers- en logistieke bedrijven zal aankloppen om het begrotingstekort te beperken. “Meer nog dan het coronavirus vrezen veel ondernemers uit de vervoers- en logistieke sector de komende belastingtsunami”, meent Michaël Reul, secretaris-generaal bij UPTR.
 
Grafiek: UPTR

Recente nieuwsberichten

Dachser Rail Services verbindt Europa met China via het spoor

Met de introductie van Dachser Rail Services wil de logistieke dienstverlener een alternatief bieden voor de soms te langzame zeevracht en de prijzige luchtvracht. Via zijn fijnmazige Europese netwerk van 363 eigen locaties en 68 partnerlocaties organiseert Dachser LCL- en FCL-zendingen vanuit 37 Europese landen naar de vier centrale railterminals in Duisburg, Hamburg, Warschau en Wenen/ Bratislava.

Jungheinrich pakt uit met eigen miniload en lithium-ion reachtruck

Op LogiMAT presenteert Jungheinrich zijn allereerste intern ontwikkelde miniload. In de miniload, die de naam STC 2B1A draagt, werden drie nieuwe patenten geïmplementeerd. Allereerst moet de innovatieve mast zorgen voor een optimale schaalbaarheid tot een hoogte van 25m en een maximale stabiliteit van de lichtgewichtconstructie.

Parker Hannifin vergroot operationele daadkracht dankzij Savoye

Voor zijn distributiecentrum in Herstal gaf Parker Hannifin de opdracht aan Savoye om een intern transportsysteem te leveren. Het Franse bedrijf zorgde ook voor de aansturing en controle met een WCS en een WMS. Parker Hannifin is gespecialiseerd in technologie, systemen en componenten voor aandrijving en besturing.

Van Looy Group ontwerpt, engineert en realiseert hoogtechnologisch magazijn voor Alpro

Alpro heeft een nieuw hoogtechnologisch magazijn geopend in het West-Vlaamse Wevelgem. De producent van plantaardige voedingsproducten investeerde de voorbije vijf jaar 350 miljoen euro waarvan 250 miljoen euro in Wevelgem. Het nieuwe magazijn, dat Van Looy Group ontwierp, engineerde en realiseerde, moet de logistieke setup van het bedrijf klaarstomen voor de toekomst.

Transuniverse Forwarding opent nieuw kantoor in Roemenië

Transuniverse Ro, de Roemeense dochter van Transuniverse Forwarding uit Wondelgem, is sinds 2010 met een eigen kantoor in Constanta aanwezig en telt er inmiddels een twintigtal medewerkers. Het kantoor verzorgt de administratieve opvolging van alle zendingen van de groep en vervult ook de functie van ‘controletoren’ voor complexe goederenflows.

IFS stelt Darren Roos aan als CEO

De benoeming gaat in op 1 april 2018, in lijn met het pensioen van Alastair Sorbie aan het eind van Q1 2018. Darren Roos heeft een bewezen trackrecord bij wereldwijde enterprise-softwareondernemingen. Meest recent vervulde hij de rol van president van SAP’s cloud-ERP-tak.

Docteur Gab’s rekent op Boa Concept voor intern transport van zware lasten

In 2001 richtten drie jeugdvrienden Brasserie Docteur Gab’s op in het Zwitserse Savigny. In de loop der jaren groeide de brouwerij uit tot een bedrijf met een twintigtal medewerkers gespreid over productie, logistiek, verkoop, administratie en marketing.

Canadese supermarktketen Metro investeert in OPM-technologie van Witron

Met een jaaromzet van meer dan 12 miljard Canadese dollar en meer dan 65.000 medewerkers is Metro Inc. een van de grootste food retailers in Canada. Voor zijn nieuwe distributiecentrum in Toronto kiest Metro voor de opslag- en picksystemen van hoofdaannemer Witron Logistik + Informatik GmbH.

Digitale vrachtbrief voor transport tussen België, Nederland en Luxemburg

De Benelux is een proef gestart met de digitale vrachtbrief. Dat houdt in dat transportbedrijven en hun opdrachtgevers in Nederland, België en Luxemburg voortaan papierloos kunnen transporteren tussen de drie landen.

Fusie voor Alstef en BA Robotic Systems Group

Alstef is gespecialiseerd in automatische magazijnsystemen en biedt complete oplossingen aan van hoogbouwmagazijnen tot gerobotiseerde ordervoorbereiding op pallets, en systemen voor de verwerking van ruimbagage in luchthavens. BA Robotic Systems Group is de Franse marktleider van intralogistieke oplossingen met AGV’s en een erkende marktspeler door zijn robotica-oplossingen die met name worden toegepast in de medische sector en voor de industrie 4.0.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.