Bijna de helft van de vervoerders vreest voor toekomst

UPTR (de Unie van Professionele Transporteurs en logistieke ondernemingen) legde tussen 9 en 17 april 2020 een enquête voor aan vervoerders en logistieke spelers.

Uit de antwoorden blijkt dat sinds het begin van de crisis 93,67% van de bevraagde vervoerders zijn omzet ziet dalen, 15,19% van de vervoerders staat volledig stil en 40,51% wordt geconfronteerd met een activiteitsdaling van meer dan 60% (en kan een beroep doen op de Vlaamse coronacompensatiepremie t.w.v. 3.000 euro).
Verder blijkt dat 34,18% van de respondenten de deuren minstens 7 dagen heeft gesloten en maar liefst 88,89% van de bevraagde werkgevers heeft zijn personeel geheel of gedeeltelijk op tijdelijke werkloosheid gezet wegens overmacht (Covid-19).
 
De enquête geeft aan dat de maatregelen voor ‘uitstel van betaling’ niet aan de verwachtingen van de bevraagde bedrijfsleiders lijken te voldoen. Zo heeft 16,67% van de werkgevers een aanvraag ingediend voor uitstel van de RSZ-bijdragen en is 15,28% van de werkgevers van plan dat te doen. Ruim een vijfde (20,25%) van de ondernemingen heeft uitstel gevraagd voor de betaling van hun fiscale verplichtingen (bedrijfsvoorheffing, BTW, vennootschapsbelasting, personenbelasting) en bijna 30% (27,85%) heeft al financiële steun aan hun bank moeten vragen. Daarvan heeft 40,91% een positief antwoord ontvangen, blijft 36,36% voorlopig op antwoord wachten en kreeg 22,73% een negatief antwoord.
Ruim 30% van de respondenten moest al om een afbetalingsplan voor geleasede voertuigen vragen.
 
Verder blijken de verzekeraars in te gaan op driekwart van de aanvragen van de respondenten: 44,30% van de vervoerders vroeg om een geheel of gedeeltelijke schorsing van de verzekeringen voor hun – stilstaande – voertuigen. Daarvan ontving 74,29% een positief antwoord, blijft 17,14% op een antwoord wachten en kreeg 8,57% hebben een negatief antwoord.
Van de bevraagde ondernemingen ervaart 31,65% liquiditeitsproblemen. Een belangrijke reden voor omzetverlies zijn de betalingsachterstanden van klanten  met cashflowproblemen tot gevolg. Maar liefst 35,44% van de vervoerders weet niet wat er de komende maanden met hun onderneming zal gebeuren en 10,13% vreest voor een faillissement.

In het licht van die weinig rooskleurige vooruitzichten hebben de ondernemers in het vervoer en de logistiek een mening over de exitstrategie die op het federaal en gewestelijke niveau moet worden gevolgd. Het beëindigen van de lockdown, uiteraard mits respect voor de hygiënische maatregelen en social distancing, is verreweg de voornaamste maatregel die de Belgische vervoerders op korte termijn vragen. Ook de toekenning van gewestelijke steun aan alle ondernemingen die door de crisis de deuren hebben gesloten of hun activiteiten serieus hebben zien verminderen, en meer investering in openbare werken om de economie aan te zwengelen, in samenwerking met lokale ondernemingen, staan tussen hun aanbevelingen.
 
Uiteraard vraagt de sector ook nu weer om een opgedreven strijd tegen sociale dumping en illegale cabotage en wordt een schorsing van de kilometerheffing, een indexeringsstop en betalingsuitstel gevraagd.
 
De sector vreest vooral dat de overheid na de crisis bij de vervoers- en logistieke bedrijven zal aankloppen om het begrotingstekort te beperken. “Meer nog dan het coronavirus vrezen veel ondernemers uit de vervoers- en logistieke sector de komende belastingtsunami”, meent Michaël Reul, secretaris-generaal bij UPTR.
 
Grafiek: UPTR

Recente nieuwsberichten

Averys neemt Storax over

Averys sluit een overeenkomst met Ramada Aços SA voor de overname van 100% van de aandelen van Storax. Averys, met hoofdzetel in Parijs, levert industriële stockage-oplossingen met diverse merken zoals Stow, Feralco, Standard, SLP, Duwic en Acial.

Roosendaal Healthcare Center opgeleverd aan Yusen Logistics Benelux

Dit nieuwe warehouse op industrieterrein Borchwerf ll in Roosendaal werd gerealiseerd door projectontwikkelaar MG Real Estate. Het warehouse van 11.225m² is specifiek ontworpen voor geneesmiddelenopslag en -logistiek. Het is daarvoor opgesplitst in een cold-store sectie (2-8°C), een omgevingstemperatuur (15-25°C) sectie en een speciaal beveiligde narcoticasectie.

Nieuw hoofdkantoor voor Toyota Material Handling

Tegen het eind van dit jaar wil Toyota Material Handling zijn intrek nemen in een nieuw kantoorgebouw op bedrijventerrein Park De Hulst in Willebroek. Op een 20.500m² groot terrein van MG Real Estate is intussen met de bouwwerken gestart. De bedoeling is op de nieuwe locatie het Belgische hoofdkantoor en het Europese kantoor Sales & Marketing onder te brengen.

Schoeller Allibert stelt Combo Fructus container voor

Deze nieuwe plooibare ‘intermediate bulk container’ (IBC) van Schoeller Allibert werd ontworpen om tegemoet te komen aan de producenten van tomatenpuree en vruchtensappen. Die producenten hebben specifieke vereisten als het op verpakken, verwerken en stockeren aankomt.

Atlas Copco overtuigd van logistieke troeven van België

De Zweedse compressorenbouwer blijft geloven in onze logistieke troeven en versterkt zijn logistieke team in het distributiecentrum in Wilrijk. Dat is opvallend, zeker nu andere spelers er recent voor kozen hun logistieke centra in Nederland of Duitsland te vestigen.

Supply Chain Innovations 2018 staat voor de deur

Overmorgen, donderdag 22 maart, is het eindelijk zo ver. Dan vindt Supply Chain Innovations 2018 plaats, hét jaarlijkse informatie- en netwerkevent voor de supply chain professional. U maakt er ongetwijfeld uw opwachting, samen met honderden andere supply chain professionals en prominenten in het domein.

Phi Data op zoek naar strategische partner

De Belgische integrator van automatische identificatie- en lokalisatieoplossingen zoekt een strategische partner om de groeiambities van het bedrijf kracht bij te zetten. In de volgende drie jaar wil Phi Data via organische groei de kaap van twintig miljoen euro omzet ronden.

Rovolution, TGW’s nieuw tijdperk voor robotica in de material handling

(advertorial) Tijdens Supply Chain Innovations laat TGW de bezoekers kennis maken met de Rovolution, een revolutionair robotsysteem voor volledig geautomatiseerde piece picking. Dit intelligent en zelflerende robotsysteem maakt gebruik van de bevindingen van cognitieve robots en machine learning, en is hierdoor uiterst flexibel en performant.

Marks & Spencer kiest Zetes voor food supply chain-processen

Zetes zal Marks & Spencer (M&S) helpen bij het verbeteren van de visibiliteit en de leveringsprocessen in zijn supply chain voor verse voedingswaren. Door het partnership zal ook meer samenwerking ontstaan tussen M&S en zijn voedingsleveranciers via Zetes’ supply chain-visibiliteitsplatform ZetesOlympus.

KPMG Advisory en Ackinas werken samen rond working capital en cash optimalisering

KPMG en Ackinas hebben een partnership gesloten voor de uitvoering van end-to-end projecten voor de optimalisering van cash en werkkapitaal. “Omdat de verbetering van cash en werkkapitaal veel te maken heeft met optimalisering van de werkkapitaalprocessen, helpt process mining-technologie bij het analyseren van de werkkapitaal bedrijfsprocessen.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.