Bijna de helft van de vervoerders vreest voor toekomst

UPTR (de Unie van Professionele Transporteurs en logistieke ondernemingen) legde tussen 9 en 17 april 2020 een enquête voor aan vervoerders en logistieke spelers.

Uit de antwoorden blijkt dat sinds het begin van de crisis 93,67% van de bevraagde vervoerders zijn omzet ziet dalen, 15,19% van de vervoerders staat volledig stil en 40,51% wordt geconfronteerd met een activiteitsdaling van meer dan 60% (en kan een beroep doen op de Vlaamse coronacompensatiepremie t.w.v. 3.000 euro).
Verder blijkt dat 34,18% van de respondenten de deuren minstens 7 dagen heeft gesloten en maar liefst 88,89% van de bevraagde werkgevers heeft zijn personeel geheel of gedeeltelijk op tijdelijke werkloosheid gezet wegens overmacht (Covid-19).
 
De enquête geeft aan dat de maatregelen voor ‘uitstel van betaling’ niet aan de verwachtingen van de bevraagde bedrijfsleiders lijken te voldoen. Zo heeft 16,67% van de werkgevers een aanvraag ingediend voor uitstel van de RSZ-bijdragen en is 15,28% van de werkgevers van plan dat te doen. Ruim een vijfde (20,25%) van de ondernemingen heeft uitstel gevraagd voor de betaling van hun fiscale verplichtingen (bedrijfsvoorheffing, BTW, vennootschapsbelasting, personenbelasting) en bijna 30% (27,85%) heeft al financiële steun aan hun bank moeten vragen. Daarvan heeft 40,91% een positief antwoord ontvangen, blijft 36,36% voorlopig op antwoord wachten en kreeg 22,73% een negatief antwoord.
Ruim 30% van de respondenten moest al om een afbetalingsplan voor geleasede voertuigen vragen.
 
Verder blijken de verzekeraars in te gaan op driekwart van de aanvragen van de respondenten: 44,30% van de vervoerders vroeg om een geheel of gedeeltelijke schorsing van de verzekeringen voor hun – stilstaande – voertuigen. Daarvan ontving 74,29% een positief antwoord, blijft 17,14% op een antwoord wachten en kreeg 8,57% hebben een negatief antwoord.
Van de bevraagde ondernemingen ervaart 31,65% liquiditeitsproblemen. Een belangrijke reden voor omzetverlies zijn de betalingsachterstanden van klanten  met cashflowproblemen tot gevolg. Maar liefst 35,44% van de vervoerders weet niet wat er de komende maanden met hun onderneming zal gebeuren en 10,13% vreest voor een faillissement.

In het licht van die weinig rooskleurige vooruitzichten hebben de ondernemers in het vervoer en de logistiek een mening over de exitstrategie die op het federaal en gewestelijke niveau moet worden gevolgd. Het beëindigen van de lockdown, uiteraard mits respect voor de hygiënische maatregelen en social distancing, is verreweg de voornaamste maatregel die de Belgische vervoerders op korte termijn vragen. Ook de toekenning van gewestelijke steun aan alle ondernemingen die door de crisis de deuren hebben gesloten of hun activiteiten serieus hebben zien verminderen, en meer investering in openbare werken om de economie aan te zwengelen, in samenwerking met lokale ondernemingen, staan tussen hun aanbevelingen.
 
Uiteraard vraagt de sector ook nu weer om een opgedreven strijd tegen sociale dumping en illegale cabotage en wordt een schorsing van de kilometerheffing, een indexeringsstop en betalingsuitstel gevraagd.
 
De sector vreest vooral dat de overheid na de crisis bij de vervoers- en logistieke bedrijven zal aankloppen om het begrotingstekort te beperken. “Meer nog dan het coronavirus vrezen veel ondernemers uit de vervoers- en logistieke sector de komende belastingtsunami”, meent Michaël Reul, secretaris-generaal bij UPTR.
 
Grafiek: UPTR

Recente nieuwsberichten

Arbeidsintensieve picking een kenmerk van uw logistieke operatie?

Een shuttle systeem volgens het Goods to Man principe is dé ideale oplossing voor arbeidsintensieve order picking. Onder andere Estée Lauder, ADT en Marchon gingen u al voor. Middels dit principe wordt de voorraad snel en accuraat uit een shuttle opslag gehaald en vervolgens naar een ergonomische werkplek getransporteerd.

Cainiao Smart Logistics Network kiest Liege Airport als Europese hub

De Chinese logistieke groep heeft wereldwijd verschillende steden uitgekozen om als hub voor zijn e-commerce producten op te treden. De eerste hub in Europa voor het wereldwijde e-commerce netwerk van Cainiao wordt Liege Airport.

Generix Group releaset Data Lake oplossing voor voorspellende analyses

Een data lake is een methode om, met behulp van Big Data, gegevens op te slaan in het natuurlijke formaat. De oplossing, die beschikbaar is op het Generix Supply Chain Hub platform, slaat alle verzonden gegevens op, waaronder facturen, het traceren van bestellingen, het traceren van producten en het beheer van magazijnen, transporten en leveringen.

Hollister Incorporated automatiseert EDC met Inther

Eind mei opende Hollister officieel zijn nieuwe EDC in het Nederlandse Oud Gastel. De onafhankelijke Amerikaanse ontwikkelaar, fabrikant en verkoper van medische hulpmiddelen werd wegens succes genoodzaakt uit te breiden. Daarom besloot Hollister een nieuw Europees distributiecentrum te bouwen in Oud Gastel.

C.H. Robinson lanceert mobiele app voor truckchauffeurs in Europa

De Navisphere Driver mobiele app is ontworpen om vrachtwagenchauffeurs informatie over hun vracht te laten bekijken en te updaten terwijl ze onderweg zijn. De mobiele applicatie, die beschikbaar is voor iPhone en Android, levert laadorders via sms-notificaties.

Hardis Group vestigt zich in de Benelux

Tot nu werkte adviesbureau, digitale dienstverlener en softwareontwikkelaar Hardis Group met een internationaal team dat samen met de lokale partners verantwoordelijk was voor de activiteiten in de Benelux. Met een nieuw filiaal in Utrecht wil de ontwikkelaar van Reflex WMS nu zijn internationale uitbreiding verder voortzetten en zijn aanwezigheid in Nederland, België en Luxemburg versterken.

DSV betrekt nieuwbouw voor farmalogistiek

In juli 2018 opent logistiek dienstverlener DSV de deuren van een nieuw gebouw in Gent. Het gebouw vormt een uitbreiding van 10.500m² op DSV’s huidige dedicated distributiecenter voor healthcare, dat nu in totaal 36.000m² beslaat. De uitbreiding drong zich op omdat het aantal klanten voor farmalogistiek bij DSV in België blijft toenemen.

TLN-Conjunctuurenquête duidt op stijgende prijzen, zonder winst

Volgens de Conjunctuurenquête van TLN (Transport en Logistiek Nederland) zijn de prijzen in de transport- en logistieke sector in het eerste kwartaal van 2018 gestegen. Toch blijven de winsten achter omdat ook de kosten voor personeel en brandstof aanzienlijk zijn toegenomen.

Bpost en DHL bundelen krachten voor e-commerce bezorging

DHL Parcel en Bpost gaan niet-exclusief samenwerken onder de naam ‘Dé Benelux bezorgers’. Door samen te werken op het vlak van aanlevering, sortering, uitreiking en retour willen ze het grensoverschrijdend online shoppen makkelijker en sneller maken voor zowel de consument als de webshop.

Digitalisering triggert investeringen in WMS

Onafhankelijk WMS-selectieportal wms-software.eu vergeleek de investeringen in warehouse management systemen over de afgelopen twintig jaar. Terwijl WMS-implementaties aanvankelijk vooral plaatsvonden bij logistiek dienstverleners, producenten en retailers en groothandelaars destijds maar weinig interesse toonden, is dat nu anders.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.