Bijna de helft van de vervoerders vreest voor toekomst

UPTR (de Unie van Professionele Transporteurs en logistieke ondernemingen) legde tussen 9 en 17 april 2020 een enquête voor aan vervoerders en logistieke spelers.

Uit de antwoorden blijkt dat sinds het begin van de crisis 93,67% van de bevraagde vervoerders zijn omzet ziet dalen, 15,19% van de vervoerders staat volledig stil en 40,51% wordt geconfronteerd met een activiteitsdaling van meer dan 60% (en kan een beroep doen op de Vlaamse coronacompensatiepremie t.w.v. 3.000 euro).
Verder blijkt dat 34,18% van de respondenten de deuren minstens 7 dagen heeft gesloten en maar liefst 88,89% van de bevraagde werkgevers heeft zijn personeel geheel of gedeeltelijk op tijdelijke werkloosheid gezet wegens overmacht (Covid-19).
 
De enquête geeft aan dat de maatregelen voor ‘uitstel van betaling’ niet aan de verwachtingen van de bevraagde bedrijfsleiders lijken te voldoen. Zo heeft 16,67% van de werkgevers een aanvraag ingediend voor uitstel van de RSZ-bijdragen en is 15,28% van de werkgevers van plan dat te doen. Ruim een vijfde (20,25%) van de ondernemingen heeft uitstel gevraagd voor de betaling van hun fiscale verplichtingen (bedrijfsvoorheffing, BTW, vennootschapsbelasting, personenbelasting) en bijna 30% (27,85%) heeft al financiële steun aan hun bank moeten vragen. Daarvan heeft 40,91% een positief antwoord ontvangen, blijft 36,36% voorlopig op antwoord wachten en kreeg 22,73% een negatief antwoord.
Ruim 30% van de respondenten moest al om een afbetalingsplan voor geleasede voertuigen vragen.
 
Verder blijken de verzekeraars in te gaan op driekwart van de aanvragen van de respondenten: 44,30% van de vervoerders vroeg om een geheel of gedeeltelijke schorsing van de verzekeringen voor hun – stilstaande – voertuigen. Daarvan ontving 74,29% een positief antwoord, blijft 17,14% op een antwoord wachten en kreeg 8,57% hebben een negatief antwoord.
Van de bevraagde ondernemingen ervaart 31,65% liquiditeitsproblemen. Een belangrijke reden voor omzetverlies zijn de betalingsachterstanden van klanten  met cashflowproblemen tot gevolg. Maar liefst 35,44% van de vervoerders weet niet wat er de komende maanden met hun onderneming zal gebeuren en 10,13% vreest voor een faillissement.

In het licht van die weinig rooskleurige vooruitzichten hebben de ondernemers in het vervoer en de logistiek een mening over de exitstrategie die op het federaal en gewestelijke niveau moet worden gevolgd. Het beëindigen van de lockdown, uiteraard mits respect voor de hygiënische maatregelen en social distancing, is verreweg de voornaamste maatregel die de Belgische vervoerders op korte termijn vragen. Ook de toekenning van gewestelijke steun aan alle ondernemingen die door de crisis de deuren hebben gesloten of hun activiteiten serieus hebben zien verminderen, en meer investering in openbare werken om de economie aan te zwengelen, in samenwerking met lokale ondernemingen, staan tussen hun aanbevelingen.
 
Uiteraard vraagt de sector ook nu weer om een opgedreven strijd tegen sociale dumping en illegale cabotage en wordt een schorsing van de kilometerheffing, een indexeringsstop en betalingsuitstel gevraagd.
 
De sector vreest vooral dat de overheid na de crisis bij de vervoers- en logistieke bedrijven zal aankloppen om het begrotingstekort te beperken. “Meer nog dan het coronavirus vrezen veel ondernemers uit de vervoers- en logistieke sector de komende belastingtsunami”, meent Michaël Reul, secretaris-generaal bij UPTR.
 
Grafiek: UPTR

Recente nieuwsberichten

Brexit zorgt voor onzekerheid in Belgische transportsector

Terwijl de Brexitonderhandelingen nog volop aan de gang zijn, zijn er nu al zichtbare effecten op de handelsrelaties tussen het Verenigd Koninkrijk en de rest van de EU. Zo staat de Britse exportgroei naar het Europese vasteland op het hoogste niveau sinds 2012.

deniway bij DHL en Zalando voor afvoer gebruikte verpakking

(advertorial) Modefabrikant Tom Tailor en logistieke service provider DHL, hebben samen een magazijn in Hamburg gebouwd, waar Denipro de retourbehandeling verzorgt. Er werd een Deniway lijn van 351 meter geïnstalleerd. Het vloervrije transportsysteem hangt op een hoogte van 2.5 m, zodat het personeel gemakkelijk lege dozen op de conveyor kan plaatsen.

Herbruikbare verpakking leidt tot 60% minder CO2-uitstoot

Herbruikbare containers voor fruit en groenten zorgen voor maar liefst 60% minder CO2-uitstoot dan kartonnen verpakkingen. Dat concludeert een Europees onderzoek van het onafhankelijke Fraunhofer instituut in opdracht van de Duitse organisatie Stiftung Initiative Mehrweg (SIM).

H.Essers neemt logistieke activiteiten van Baxter Monselice in Italië over

De overname kadert in de verdere uitbouw van de segmenten farma- en gezondheidszorg van de logistieke dienstverlener op Italiaans grondgebied. Eerder al opende H.Essers een nieuwe cross-dock voor farma in Milaan.

Twee nieuwe GDP gecertificeerde warehouses voor Yusen Logistics

Yusen Logistics, gespecialiseerd in wereldwijde geneesmiddelenlogistiek, heeft twee nieuwe sites voor farmalogistiek officieel in gebruik genomen, goed voor in totaal bijna 20.000m² GDP-gecertificeerd magazijn. Enerzijds vond de opening van het Yusen Logistics Antwerp Healthcare Center in Melsele plaats.

Marnix De Troyer CEO van Devoteam Management Consulting Belux

Marnix De Troyer is bij de Franse beursgenoteerde ICT-groep Devoteam CEO/managing partner geworden van Devoteam Management Consulting België en Luxemburg. Marnix De Troyer heeft meer dan 25 jaar ervaring en bekleedde eerder managementfuncties bij Dexia, Crelan, Deutsche Bank België, Ordina België en Capgemini Nederland.

Vrachtwagenchauffeurs betrapt bij poging kilometerheffing te ontlopen

Bij recente controleacties nabij het Waalse Nassogne en Marche-en-Famenne zijn twee vrachtwagenchauffeurs betrapt op het illegaal gebruik van een stoorzender (ook wel ‘jammer’ genoemd) met de bedoeling de Viapass kilometerheffing te ontwijken.

Nestlé Wagner digitaliseert productie met robuuste tablets van Getac

Nestlé Wagner produceert jaarlijks ongeveer 350 miljoen diepvriesproducten en behoort tot de grootste fabrikanten van diepvriespizza’s in Europa. Om zijn volledige productieproces op de digitale toekomst voor te bereiden, voorziet het bedrijf zijn medewerkers in de fabriek in het Duitse Nonnweiler voortaan van robuuste A140-tablets van Getac.

Swissterminal Niederglatt breidt verbindingen naar West- en Zuid-Europa uit

De containerterminal Niederglatt/Zurich, die door Swissterminal Group wordt beheerd, zal Zwitserse importeurs en exporteurs vanaf 2 juli 2018 een nieuwe rechtstreekse spoorverbinding bieden naar de Rail Hub Milano in Melzo/Milaan. De nieuwe verbinding wordt beheerd door de intermodale operator Hannibal, onderdeel van de Contship Italia Group, en zal vijf vertrekken per week voorzien.

Volvo LNG-trucks ingezet voor duurzamer transport in Nederland

Sinds kort rijden de eerste Euro 6 Volvo LNG-trucks in Nederland. Het betreft Volvo’s FH met 420 en 460 pk die worden ingezet voor zwaar regionaal en internationaal transport bij verschillende vervoerders verspreid over het land. De nieuwe trucks leveren dezelfde prestaties, rijeigenschappen en een vergelijkbaar brandstofverbruik als de dieselmodellen van Volvo, maar de CO2-uitstoot van de trucks is aanzienlijk lager dan die van vergelijkbare dieselmodellen.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.