Bijna de helft van de vervoerders vreest voor toekomst

UPTR (de Unie van Professionele Transporteurs en logistieke ondernemingen) legde tussen 9 en 17 april 2020 een enquête voor aan vervoerders en logistieke spelers.

Uit de antwoorden blijkt dat sinds het begin van de crisis 93,67% van de bevraagde vervoerders zijn omzet ziet dalen, 15,19% van de vervoerders staat volledig stil en 40,51% wordt geconfronteerd met een activiteitsdaling van meer dan 60% (en kan een beroep doen op de Vlaamse coronacompensatiepremie t.w.v. 3.000 euro).
Verder blijkt dat 34,18% van de respondenten de deuren minstens 7 dagen heeft gesloten en maar liefst 88,89% van de bevraagde werkgevers heeft zijn personeel geheel of gedeeltelijk op tijdelijke werkloosheid gezet wegens overmacht (Covid-19).
 
De enquête geeft aan dat de maatregelen voor ‘uitstel van betaling’ niet aan de verwachtingen van de bevraagde bedrijfsleiders lijken te voldoen. Zo heeft 16,67% van de werkgevers een aanvraag ingediend voor uitstel van de RSZ-bijdragen en is 15,28% van de werkgevers van plan dat te doen. Ruim een vijfde (20,25%) van de ondernemingen heeft uitstel gevraagd voor de betaling van hun fiscale verplichtingen (bedrijfsvoorheffing, BTW, vennootschapsbelasting, personenbelasting) en bijna 30% (27,85%) heeft al financiële steun aan hun bank moeten vragen. Daarvan heeft 40,91% een positief antwoord ontvangen, blijft 36,36% voorlopig op antwoord wachten en kreeg 22,73% een negatief antwoord.
Ruim 30% van de respondenten moest al om een afbetalingsplan voor geleasede voertuigen vragen.
 
Verder blijken de verzekeraars in te gaan op driekwart van de aanvragen van de respondenten: 44,30% van de vervoerders vroeg om een geheel of gedeeltelijke schorsing van de verzekeringen voor hun – stilstaande – voertuigen. Daarvan ontving 74,29% een positief antwoord, blijft 17,14% op een antwoord wachten en kreeg 8,57% hebben een negatief antwoord.
Van de bevraagde ondernemingen ervaart 31,65% liquiditeitsproblemen. Een belangrijke reden voor omzetverlies zijn de betalingsachterstanden van klanten  met cashflowproblemen tot gevolg. Maar liefst 35,44% van de vervoerders weet niet wat er de komende maanden met hun onderneming zal gebeuren en 10,13% vreest voor een faillissement.

In het licht van die weinig rooskleurige vooruitzichten hebben de ondernemers in het vervoer en de logistiek een mening over de exitstrategie die op het federaal en gewestelijke niveau moet worden gevolgd. Het beëindigen van de lockdown, uiteraard mits respect voor de hygiënische maatregelen en social distancing, is verreweg de voornaamste maatregel die de Belgische vervoerders op korte termijn vragen. Ook de toekenning van gewestelijke steun aan alle ondernemingen die door de crisis de deuren hebben gesloten of hun activiteiten serieus hebben zien verminderen, en meer investering in openbare werken om de economie aan te zwengelen, in samenwerking met lokale ondernemingen, staan tussen hun aanbevelingen.
 
Uiteraard vraagt de sector ook nu weer om een opgedreven strijd tegen sociale dumping en illegale cabotage en wordt een schorsing van de kilometerheffing, een indexeringsstop en betalingsuitstel gevraagd.
 
De sector vreest vooral dat de overheid na de crisis bij de vervoers- en logistieke bedrijven zal aankloppen om het begrotingstekort te beperken. “Meer nog dan het coronavirus vrezen veel ondernemers uit de vervoers- en logistieke sector de komende belastingtsunami”, meent Michaël Reul, secretaris-generaal bij UPTR.
 
Grafiek: UPTR

Recente nieuwsberichten

Groep Volga-Dnepr en CargoLogicAir sluiten akkoord met Liege Airport

De Groep Volga-Dnepr (VDG) en zijn partner, de Britse luchtvrachtmaatschappij CargoLogicAir (CLA), hebben een strategisch samenwerkingsakkoord gesloten met Liege Airport. Met dat akkoord willen ze in Luik een regionaal centrum oprichten om hun plaats op de Europese markt te versterken en hun vrachtvolume te vergroten.

Microlistics brengt zijn WMS naar de Europese markt

Met zijn komst naar een belangrijke handelsregio als Europa wil de Australische WMS-leverancier Microlistics, die zich in januari 2018 bij de WiseTech Global group aansloot, het wereldwijde bereik van WiseTech uitbreiden. Microlistics is al actief in thuisland Australië, de regio Azië/Pacific, Noord-Amerika en het Midden-Oosten en zal nu ook in Europa ondersteuning bieden vanuit regionale kantoren in het Nederlandse Ede en Milton Keynes in het Verenigd Koninkrijk.

Transporeon Group en TIM Consult gaan samenwerking aan

Het internationale consultancybureau TIM Consult werd in 1995 in Duitsland opgericht en biedt logistiek bedrijfsadvies, marktkennis en tenderdiensten in alle vervoersmodaliteiten en industrieën. Door de samenwerking zal het portfolio van TIM Consult worden toegevoegd aan het Transporeon Group platform.

Descartes breidt GLN-oplossing uit door overname Velocity Mail

Descartes Systems Group, actief in de integratie van handelsverkeer tussen logistiek-intensieve organisaties, heeft verschillende onderdelen overgenomen van Velocity Mail, een elektronisch transportnetwerk dat internationale luchtvrachtmaatschappijen voorziet van scan- en trackingoplossingen voor post- en pakketzendingen.

Swisslog en Kuka lanceren samen robotgebaseerde palletiseeroplossing

De robotgebaseerde ACPaQ-oplossing automatiseert een van de belangrijkste activiteiten voor succesvol retailen: uit homogene, single-SKU pallets klantspecifieke mixed pallets samenstellen voor individuele winkels. Het innovatieve palletiseersysteem heeft een erg modulair ontwerp en kan worden ingezet in zowel kamer- of omgevingstemperatuur als in gekoelde zones.

Dematic introduceert piece picking robot

De nieuwe piece picking robot van Dematic moet de laatste stap in de afhandeling van bestellingen – waarbij goederen in verschillende vormen en formaten vaak manueel worden verwerkt – nauwkeuriger en efficiënter doen verlopen. De robot kiest, grijpt en tilt individuele items met diverse afmetingen en plaatst ze in de juiste containers of bakken om het order af te ronden.

Belg krijgt sleutelfunctie bij Chep Europe

De Belg Christophe Campe is aangesteld als nieuwe senior vice president European Supply Chain bij Chep, wereldwijd aanbieder van logistieke verpakkingen voor de supply chain. In zijn nieuwe functie wordt Christophe Campe verantwoordelijk voor de 350 Europese servicecenters van Chep en het beheer van de hele logistiek binnen het Chep-netwerk in Europa.

Prettige vakantie!

Na een mooie eerste jaarhelft knijpt het Value Chain-team er even tussenuit. Dit is meteen ook de laatste nieuwsbrief voor onze zomerstop. Vanaf dinsdag 21 augustus gaan we opnieuw uit de startblokken met telkens een nieuwsbrief op dinsdag en donderdag.

Eerste praktische toepassing van genetwerkte vrachtwagenkonvooien gaat van start in Duitsland

Logistieke dienstverlener DB Schenker heeft samen met zijn partners MAN Truck & Bus en de Universiteit voor toegepaste wetenschappen Hochschule Fresenius 2 digitaal genetwerkte vrachtwagens ingezet voor tests in een praktijkomgeving op de A9-snelweg.

Manhattan Associates opent nieuw kantoor in Duitsland

Manhattan Associates heeft de opening van een nieuw kantoor in Düsseldorf aangekondigd. Met de uitbreiding vergroot het bedrijf de mogelijkheden om met Manhattan Active Solutions klanten ter plaatse te helpen bij het ontwerpen van succesvolle strategieën voor digitale commerce en supply chain.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.