Bijna de helft van de vervoerders vreest voor toekomst

UPTR (de Unie van Professionele Transporteurs en logistieke ondernemingen) legde tussen 9 en 17 april 2020 een enquête voor aan vervoerders en logistieke spelers.

Uit de antwoorden blijkt dat sinds het begin van de crisis 93,67% van de bevraagde vervoerders zijn omzet ziet dalen, 15,19% van de vervoerders staat volledig stil en 40,51% wordt geconfronteerd met een activiteitsdaling van meer dan 60% (en kan een beroep doen op de Vlaamse coronacompensatiepremie t.w.v. 3.000 euro).
Verder blijkt dat 34,18% van de respondenten de deuren minstens 7 dagen heeft gesloten en maar liefst 88,89% van de bevraagde werkgevers heeft zijn personeel geheel of gedeeltelijk op tijdelijke werkloosheid gezet wegens overmacht (Covid-19).
 
De enquête geeft aan dat de maatregelen voor ‘uitstel van betaling’ niet aan de verwachtingen van de bevraagde bedrijfsleiders lijken te voldoen. Zo heeft 16,67% van de werkgevers een aanvraag ingediend voor uitstel van de RSZ-bijdragen en is 15,28% van de werkgevers van plan dat te doen. Ruim een vijfde (20,25%) van de ondernemingen heeft uitstel gevraagd voor de betaling van hun fiscale verplichtingen (bedrijfsvoorheffing, BTW, vennootschapsbelasting, personenbelasting) en bijna 30% (27,85%) heeft al financiële steun aan hun bank moeten vragen. Daarvan heeft 40,91% een positief antwoord ontvangen, blijft 36,36% voorlopig op antwoord wachten en kreeg 22,73% een negatief antwoord.
Ruim 30% van de respondenten moest al om een afbetalingsplan voor geleasede voertuigen vragen.
 
Verder blijken de verzekeraars in te gaan op driekwart van de aanvragen van de respondenten: 44,30% van de vervoerders vroeg om een geheel of gedeeltelijke schorsing van de verzekeringen voor hun – stilstaande – voertuigen. Daarvan ontving 74,29% een positief antwoord, blijft 17,14% op een antwoord wachten en kreeg 8,57% hebben een negatief antwoord.
Van de bevraagde ondernemingen ervaart 31,65% liquiditeitsproblemen. Een belangrijke reden voor omzetverlies zijn de betalingsachterstanden van klanten  met cashflowproblemen tot gevolg. Maar liefst 35,44% van de vervoerders weet niet wat er de komende maanden met hun onderneming zal gebeuren en 10,13% vreest voor een faillissement.

In het licht van die weinig rooskleurige vooruitzichten hebben de ondernemers in het vervoer en de logistiek een mening over de exitstrategie die op het federaal en gewestelijke niveau moet worden gevolgd. Het beëindigen van de lockdown, uiteraard mits respect voor de hygiënische maatregelen en social distancing, is verreweg de voornaamste maatregel die de Belgische vervoerders op korte termijn vragen. Ook de toekenning van gewestelijke steun aan alle ondernemingen die door de crisis de deuren hebben gesloten of hun activiteiten serieus hebben zien verminderen, en meer investering in openbare werken om de economie aan te zwengelen, in samenwerking met lokale ondernemingen, staan tussen hun aanbevelingen.
 
Uiteraard vraagt de sector ook nu weer om een opgedreven strijd tegen sociale dumping en illegale cabotage en wordt een schorsing van de kilometerheffing, een indexeringsstop en betalingsuitstel gevraagd.
 
De sector vreest vooral dat de overheid na de crisis bij de vervoers- en logistieke bedrijven zal aankloppen om het begrotingstekort te beperken. “Meer nog dan het coronavirus vrezen veel ondernemers uit de vervoers- en logistieke sector de komende belastingtsunami”, meent Michaël Reul, secretaris-generaal bij UPTR.
 
Grafiek: UPTR

Recente nieuwsberichten

Manhattan Associates voorspelt top 5 retailtrends voor 2019

Retailers komen steeds meer onder druk te staan om aan de groeiende eisen van consumenten te beantwoorden. Manhattan Associates heeft vijf belangrijke trends geïdentificeerd waarvan zij voorspellen dat ze de retail in 2019 zullen beheersen.

FedEx Express biedt kmo’s in de EU snellere transittijden

FedEx Express heeft een nieuwe mijlpaal bereikt in de integratie met TNT. Het expresvervoerbedrijf zal voortaan gebruikmaken van het Europese netwerk van TNT om de transittijden van FedEx Intra-Europe Economy zendingen te optimaliseren.

Logistics Capital Partners koopt eerste terrein in België

Logistics Capital Partners (LCP), een pan-Europese ontwikkelaar en beheerder van logistiek vastgoed, verwerft een site van 6ha in de industriële en logistieke zone Nijvel-Zuid, vlakbij de Brusselse ring. Op die locatie, met directe toegang tot de E19 richting Brussel en de E42, de verbindingssnelweg tussen Frankrijk en Duitsland, kan LCP een ​​klasse A logistiek gebouw van 32.000m² ontwikkelen.

Jungheinrich pakt uit met hele reeks innovaties

In de aanloop naar LogiMAT later deze maand, onthulde Jungheinrich tijdens een internationale persconferentie in Hamburg alvast een groot aantal nieuwe producten. Hierbij wordt sterk ingezet op het elektrische segment en in het bijzonder de lithium-ionbatterijen, waar Jungheinrich zijn handelsmerk van lijkt te maken.

Deniway voor efficiënte retourbehandeling

(Advertorial) Zalando, online fashion en lifestyle marktleider in Europa, heeft 2 deniway transportsystemen in gebruik voor de afvoer van gebruikte dozen in haar logistieke afdeling in Brieselang bij Berlijn. De transporteurs hebben een totale lengte van 410 meter, ze zijn uitgerust met slechts een 1.6 kw motor en bedienen 3 van de 4 lijnen.

Storopack introduceert papieren buffersysteem PAPERplus Track

De nieuwe machine van de verpakkingsspecialist uit het Duitse Metzingen produceert papieren buffers in slechts enkele seconden ter plaatse aan het verpakkingsstation en biedt een doeltreffende opvulling met minder materiaal. Het systeem is geschikt voor middelgrote tot grote pakketten die tussen 5kg en 50kg wegen, bijvoorbeeld reserveonderdelen, elektronische componenten of keramische voorwerpen.

NaviTrans Scandinavië verhuist hoofdzetel

Door het toenemende aantal logistieke klanten van NaviTrans, groeit ook het personeelsbestand in Denemarken aan een sneltempo. Daarom verhuist de aanbieder van software voor de logistieke sector zijn Scandinavische hoofdzetel van Roskilde naar een nieuwe, moderne locatie in Albertslund.

Hoofdaandeelhouder Panalpina verwerpt overnamebod DSV

De Ernst Göhner Foundation (met 46% van de aandelen de grootste aandeelhouder van Panalpina) heeft de Raad van Bestuur van Panalpina laten weten dat ze het recente ongevraagde overnamebod van DSV niet ondersteunen. De hoofdaandeelhouder wil daarentegen wel de Raad van Bestuur steunen in een onafhankelijke groeistrategie, waar ook mergers en acquisities deel van uitmaken.

Birst biedt nieuwe inzichten met Smart Analytics

Birst, een Infor-bedrijf actief in Cloud Business Intelligence en Analytics, introduceert zijn Smart Analytics-oplossingen die mogelijk worden gemaakt door het artificial intelligence (AI) platform, Infor Coleman. Birst Smart Analytics bestaat uit een nieuwe reeks AI-functies die machine learning algoritmen gebruikt om zakelijke gebruikers nieuwe intelligente inzichten te bieden.

Contargo opent bib met jargon van multimodaal vervoer

Containerbedrijf Contargo biedt voortaan gratis de Java-bibliotheek ‘Intermodal Domain’ aan. Deze omvat vaktermen rond multimodaal vervoer en is gebaseerd op de vrijwillige norm DIN SPEC 91073-DIGIT. Door uniforme terminologie aan te bieden, wil Contargo de communicatie in de logistieke keten verbeteren.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.