Bijna de helft van de vervoerders vreest voor toekomst

UPTR (de Unie van Professionele Transporteurs en logistieke ondernemingen) legde tussen 9 en 17 april 2020 een enquête voor aan vervoerders en logistieke spelers.

Uit de antwoorden blijkt dat sinds het begin van de crisis 93,67% van de bevraagde vervoerders zijn omzet ziet dalen, 15,19% van de vervoerders staat volledig stil en 40,51% wordt geconfronteerd met een activiteitsdaling van meer dan 60% (en kan een beroep doen op de Vlaamse coronacompensatiepremie t.w.v. 3.000 euro).
Verder blijkt dat 34,18% van de respondenten de deuren minstens 7 dagen heeft gesloten en maar liefst 88,89% van de bevraagde werkgevers heeft zijn personeel geheel of gedeeltelijk op tijdelijke werkloosheid gezet wegens overmacht (Covid-19).
 
De enquête geeft aan dat de maatregelen voor ‘uitstel van betaling’ niet aan de verwachtingen van de bevraagde bedrijfsleiders lijken te voldoen. Zo heeft 16,67% van de werkgevers een aanvraag ingediend voor uitstel van de RSZ-bijdragen en is 15,28% van de werkgevers van plan dat te doen. Ruim een vijfde (20,25%) van de ondernemingen heeft uitstel gevraagd voor de betaling van hun fiscale verplichtingen (bedrijfsvoorheffing, BTW, vennootschapsbelasting, personenbelasting) en bijna 30% (27,85%) heeft al financiële steun aan hun bank moeten vragen. Daarvan heeft 40,91% een positief antwoord ontvangen, blijft 36,36% voorlopig op antwoord wachten en kreeg 22,73% een negatief antwoord.
Ruim 30% van de respondenten moest al om een afbetalingsplan voor geleasede voertuigen vragen.
 
Verder blijken de verzekeraars in te gaan op driekwart van de aanvragen van de respondenten: 44,30% van de vervoerders vroeg om een geheel of gedeeltelijke schorsing van de verzekeringen voor hun – stilstaande – voertuigen. Daarvan ontving 74,29% een positief antwoord, blijft 17,14% op een antwoord wachten en kreeg 8,57% hebben een negatief antwoord.
Van de bevraagde ondernemingen ervaart 31,65% liquiditeitsproblemen. Een belangrijke reden voor omzetverlies zijn de betalingsachterstanden van klanten  met cashflowproblemen tot gevolg. Maar liefst 35,44% van de vervoerders weet niet wat er de komende maanden met hun onderneming zal gebeuren en 10,13% vreest voor een faillissement.

In het licht van die weinig rooskleurige vooruitzichten hebben de ondernemers in het vervoer en de logistiek een mening over de exitstrategie die op het federaal en gewestelijke niveau moet worden gevolgd. Het beëindigen van de lockdown, uiteraard mits respect voor de hygiënische maatregelen en social distancing, is verreweg de voornaamste maatregel die de Belgische vervoerders op korte termijn vragen. Ook de toekenning van gewestelijke steun aan alle ondernemingen die door de crisis de deuren hebben gesloten of hun activiteiten serieus hebben zien verminderen, en meer investering in openbare werken om de economie aan te zwengelen, in samenwerking met lokale ondernemingen, staan tussen hun aanbevelingen.
 
Uiteraard vraagt de sector ook nu weer om een opgedreven strijd tegen sociale dumping en illegale cabotage en wordt een schorsing van de kilometerheffing, een indexeringsstop en betalingsuitstel gevraagd.
 
De sector vreest vooral dat de overheid na de crisis bij de vervoers- en logistieke bedrijven zal aankloppen om het begrotingstekort te beperken. “Meer nog dan het coronavirus vrezen veel ondernemers uit de vervoers- en logistieke sector de komende belastingtsunami”, meent Michaël Reul, secretaris-generaal bij UPTR.
 
Grafiek: UPTR

Recente nieuwsberichten

Brico en BricoPlanit wapenen zich met Capgemini voor omnichannel toekomst

Maxeda DIY Group heeft Capgemini ingeschakeld voor de migratie van zijn bestaande platform (SAP Enterprise Central Component) naar SAP S/4HANA. Met het nieuwe ERP-platform moet Maxeda klaar zijn voor de toekomst, waar klanten zowel online als offline winkelen.

Green supply chains stromen door zeehavensector

In samenwerking met de Universiteit Antwerpen, het VIL en de Erasmus Universiteit UPT (Urban, Port & Transport Economics) heeft ING België zijn zevende studie over de logistieke en maritieme sector gepubliceerd. Dit jaar vormde de duurzaamheid van toeleveringsketens het centrale thema.

Digitale Transport Market Monitor moet meer markttransparantie creëren

Tim Consult, het adviesbureau van Transporeon voor market intelligence, heeft de Transport Market Monitor, een tool die transportgegevens van verschillende industrieën en routes analyseert, verder ontwikkeld tot een interactieve digitale databank.

Still introduceert nieuwe RX 60 e-serie

Still heeft zijn nieuwste telg binnen het gamma elektrische vorkheftrucks voorgesteld. De nieuwe RX 60-serie in de gewichtsklasse 2,5 tot 3,5 ton vervangt de huidige reeks, wat meteen een logische vervolgstap vormt na de transformatie van de RX 20 begin vorig jaar.

Amazon koopt 100.000 elektrische bestelwagens

Amazon plaatst een bestelling van maar liefst 100.000 elektrische bestelwagens bij Rivian Automotive, goed voor de grootste bestelling van elektrische voertuigen ooit. De aankondiging komt van Amazon-oprichter en CEO Jeff Bezos, die daarmee zijn plannen toelicht om de onderneming tegen 2024 voor 80% en 2030 voor 100% op hernieuwbare energie te doen draaien en zijn bedrijf tegen 2040 volledig klimaatneutraal te maken.

Beumer Group richt superhub in voor Hermes

Beumer Group, leverancier van automatische material handling systemen, heeft een derde sorteersysteem geïnstalleerd in de ‘superhub’ van logistiek dienstverlener Hermes in het Engelse Rugby. In die distributiehub, volgens Hermes de grootste in zijn soort in het VK, kunnen dagelijks meer dan een miljoen pakketten worden gesorteerd.

P&O Ferrymasters opent 17.000m² groot magazijn in Rotterdam

Het nieuwe warehouse van P&O Ferrymasters bevindt zich vlakbij de Maasvlakte 2 in Rotterdam en de Europoort ferryterminal. Het magazijn beslaat twee niveaus van elk 7.500m² en is uitgerust met 16 laadkades. Met de nieuwe site wil P&O Ferrymasters zijn klanten nieuwe opslagmogelijkheden in Rotterdam aanreiken, in combinatie met rechtstreekse verbindingen naar het spoor, de weg, de binnenvaart, deep sea en shortsea vervoer.

Same Day Express boort nieuwe markten aan

Same Day Express, onderdeel van Parts Express, beschikt al sinds 2000 over een goed draaiend distributienetwerk voor spoedzendingen in de automobielsector. Voortaan biedt Same Day Express zijn dienstverlening ook aan andere bedrijven met extreem korte levertijden aan, met name bedrijven actief in retail, ICT, aftersales, installatietechniek en grafische industrie.

Montea bouwt logistieke hub voor Renault in Meyzieu (Lyon)

Renault en Montea hebben de handen in elkaar geslagen voor de ontwikkeling van een built-to-suit warehouse in Meyzieu, ten oosten van Lyon. Het terrein met een oppervlakte van ruim 3ha heeft ruimte voor een logistiek gebouw van ca.10.000m².

GDN Logistica moderniseert verpakkingslijnen met Savoye

Ruim tien jaar na de installatie van de eerste automatische verpakkingslijn in zijn distributiecentrum in San Cipriano Po (Noord-Italië), heeft GDN Logistica (samen met Office Distribution onderdeel van GDN Group) opnieuw Savoye de opdracht gegeven de twee bestaande verpakkingsstraten te updaten.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.