Bijna de helft van de vervoerders vreest voor toekomst

UPTR (de Unie van Professionele Transporteurs en logistieke ondernemingen) legde tussen 9 en 17 april 2020 een enquête voor aan vervoerders en logistieke spelers.

Uit de antwoorden blijkt dat sinds het begin van de crisis 93,67% van de bevraagde vervoerders zijn omzet ziet dalen, 15,19% van de vervoerders staat volledig stil en 40,51% wordt geconfronteerd met een activiteitsdaling van meer dan 60% (en kan een beroep doen op de Vlaamse coronacompensatiepremie t.w.v. 3.000 euro).
Verder blijkt dat 34,18% van de respondenten de deuren minstens 7 dagen heeft gesloten en maar liefst 88,89% van de bevraagde werkgevers heeft zijn personeel geheel of gedeeltelijk op tijdelijke werkloosheid gezet wegens overmacht (Covid-19).
 
De enquête geeft aan dat de maatregelen voor ‘uitstel van betaling’ niet aan de verwachtingen van de bevraagde bedrijfsleiders lijken te voldoen. Zo heeft 16,67% van de werkgevers een aanvraag ingediend voor uitstel van de RSZ-bijdragen en is 15,28% van de werkgevers van plan dat te doen. Ruim een vijfde (20,25%) van de ondernemingen heeft uitstel gevraagd voor de betaling van hun fiscale verplichtingen (bedrijfsvoorheffing, BTW, vennootschapsbelasting, personenbelasting) en bijna 30% (27,85%) heeft al financiële steun aan hun bank moeten vragen. Daarvan heeft 40,91% een positief antwoord ontvangen, blijft 36,36% voorlopig op antwoord wachten en kreeg 22,73% een negatief antwoord.
Ruim 30% van de respondenten moest al om een afbetalingsplan voor geleasede voertuigen vragen.
 
Verder blijken de verzekeraars in te gaan op driekwart van de aanvragen van de respondenten: 44,30% van de vervoerders vroeg om een geheel of gedeeltelijke schorsing van de verzekeringen voor hun – stilstaande – voertuigen. Daarvan ontving 74,29% een positief antwoord, blijft 17,14% op een antwoord wachten en kreeg 8,57% hebben een negatief antwoord.
Van de bevraagde ondernemingen ervaart 31,65% liquiditeitsproblemen. Een belangrijke reden voor omzetverlies zijn de betalingsachterstanden van klanten  met cashflowproblemen tot gevolg. Maar liefst 35,44% van de vervoerders weet niet wat er de komende maanden met hun onderneming zal gebeuren en 10,13% vreest voor een faillissement.

In het licht van die weinig rooskleurige vooruitzichten hebben de ondernemers in het vervoer en de logistiek een mening over de exitstrategie die op het federaal en gewestelijke niveau moet worden gevolgd. Het beëindigen van de lockdown, uiteraard mits respect voor de hygiënische maatregelen en social distancing, is verreweg de voornaamste maatregel die de Belgische vervoerders op korte termijn vragen. Ook de toekenning van gewestelijke steun aan alle ondernemingen die door de crisis de deuren hebben gesloten of hun activiteiten serieus hebben zien verminderen, en meer investering in openbare werken om de economie aan te zwengelen, in samenwerking met lokale ondernemingen, staan tussen hun aanbevelingen.
 
Uiteraard vraagt de sector ook nu weer om een opgedreven strijd tegen sociale dumping en illegale cabotage en wordt een schorsing van de kilometerheffing, een indexeringsstop en betalingsuitstel gevraagd.
 
De sector vreest vooral dat de overheid na de crisis bij de vervoers- en logistieke bedrijven zal aankloppen om het begrotingstekort te beperken. “Meer nog dan het coronavirus vrezen veel ondernemers uit de vervoers- en logistieke sector de komende belastingtsunami”, meent Michaël Reul, secretaris-generaal bij UPTR.
 
Grafiek: UPTR

Recente nieuwsberichten

Picnic bouwt gerobotiseerd fulfilment center

De Nederlandse online supermarkt Picnic gaat in Utrecht een geautomatiseerd distributiecentrum oprichten. Dat is naar eigen zeggen de manier om de infrastructuur, die al volledig uit elektrische bestelwagens bestaat, ook op het niveau van het dc duurzamer te maken.

Pcdata voorziet voedselfabrikant van Pick- & Put to Light systeem

Voedselfabrikant Castaño heeft de Nederlandse systeemintegrator Pcdata Logistics Automation in de arm genomen voor de installatie van een Pick to Light en een Put to Light systeem. De Pick to Light werd geïnstalleerd voor de orderpicking van verpakte, lang houdbare producten, de Put to Light doet dienst bij de verdeling van dagverse producten en andere levensmiddelen.

Stephan Sieber nieuwe CEO van Transporeon

Sinds 12 november 2019 vervult de Zwitser Stephan Sieber (44) de functie van CEO bij het cloudgebaseerde logistieke dienstenbedrijf Transporeon. Stephan Sieber heeft dertien jaar ervaring bij SAP, onder andere als algemeen directeur van SAP Zwitserland.

Transport Market Monitor wijst op slechts lichte economische groei

Een blik op de vervoersmarkt laat zien dat de economische groei in Europa zwak blijft. Dat concludeert Tim Consult, een dochterbedrijf van Transporeon, na evaluatie van de Transport Market Monitor (TMM), die Tim Consult maakte op basis van transportgegevens van de spotmarkt op het Transporeon-platform.

Gelderland begrenst bouw van XXL-distributiecentra

De Nederlandse provincie Gelderland wil de opmars van XXL-distributiecentra in de provincie een halt toeroepen. Als het aan het provinciebestuur ligt, mogen dergelijke dc’s van boven de 50.000m² enkel nog worden gebouwd in de logistieke hotspots Tiel, Nijmegen en tussen Zevenaar en Emmerich, vlak over de grens met Duitsland.

Airbus kiest voor duurzaamheid met herbruikbare verpakkingen van Gefco

In zijn overgang naar een duurzamere supply chain heeft vliegtuigbouwer Airbus een overeenkomst gesloten met Gefco, aanbieder van multimodale supply chain oplossingen. Zo zal Gefco de wegwerpverpakking van Airbus geleidelijk aan vervangen door herbruikbare, opvouwbare containers.

Nunner Logistics heeft weldra XXL zonnedak met 13,1 Megawatt

Nunner Logistics krijgt op Greenport Venlo het krachtigste zonnedak van Europa. Het XXL warehouse van Next Level Development, waarin Nunner de logistiek verzorgt voor Lidl, wordt volledig vol gelegd met zonnepanelen. Met een oppervlakte van 110.000 vierkante meter levert het dak straks een vermogen van maar liefst 13,1 Megawatt, het hoogste vermogen dat in Europa door één dak wordt geleverd, voldoende om 4500 huishoudens van elektriciteit te voorzien.

PTV Group voegt Franse transport- en logistieke bedrijven samen

Softwarebedrijf PTV bundelt al zijn transport- en logistieke activiteiten in Frankrijk voortaan onder de paraplu van PTV France SAS. Deze nieuwe dochteronderneming is het resultaat van de merger van twee afzonderlijke bedrijven, m.n. PTV Loxane SAS en PTV France SARL, respectievelijk gespecialiseerd in transportlogistiek en traffic engineering.

Stikstofcrisis in Nederland treft logistiek

De stikstofcrisis in Nederland heeft ook een impact op de logistieke sector. Omdat, na de stikstofuitspraak door de Raad van State in mei van dit jaar, bijkomend onderzoek is vereist, lopen verschillende projecten vertraging op. Zo is de realisatie vertraagd van Logistiek Park Moerdijk en van de Railterminal Gelderland bij Valburg.

Kuehne + Nagel neemt leeuwendeel van Rotra over

Kuehne + Nagel kondigt de overname aan van het gros van de activiteiten van Rotra. Het Nederlandse familiebedrijf, met hoofdzetel in Doesburg, beheert een vloot van meer dan 200 trucks en staat in voor wegvervoer en contract logistics voor Nederlandse, Belgische en internationale klanten.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.