Bijna de helft van de vervoerders vreest voor toekomst

UPTR (de Unie van Professionele Transporteurs en logistieke ondernemingen) legde tussen 9 en 17 april 2020 een enquête voor aan vervoerders en logistieke spelers.

Uit de antwoorden blijkt dat sinds het begin van de crisis 93,67% van de bevraagde vervoerders zijn omzet ziet dalen, 15,19% van de vervoerders staat volledig stil en 40,51% wordt geconfronteerd met een activiteitsdaling van meer dan 60% (en kan een beroep doen op de Vlaamse coronacompensatiepremie t.w.v. 3.000 euro).
Verder blijkt dat 34,18% van de respondenten de deuren minstens 7 dagen heeft gesloten en maar liefst 88,89% van de bevraagde werkgevers heeft zijn personeel geheel of gedeeltelijk op tijdelijke werkloosheid gezet wegens overmacht (Covid-19).
 
De enquête geeft aan dat de maatregelen voor ‘uitstel van betaling’ niet aan de verwachtingen van de bevraagde bedrijfsleiders lijken te voldoen. Zo heeft 16,67% van de werkgevers een aanvraag ingediend voor uitstel van de RSZ-bijdragen en is 15,28% van de werkgevers van plan dat te doen. Ruim een vijfde (20,25%) van de ondernemingen heeft uitstel gevraagd voor de betaling van hun fiscale verplichtingen (bedrijfsvoorheffing, BTW, vennootschapsbelasting, personenbelasting) en bijna 30% (27,85%) heeft al financiële steun aan hun bank moeten vragen. Daarvan heeft 40,91% een positief antwoord ontvangen, blijft 36,36% voorlopig op antwoord wachten en kreeg 22,73% een negatief antwoord.
Ruim 30% van de respondenten moest al om een afbetalingsplan voor geleasede voertuigen vragen.
 
Verder blijken de verzekeraars in te gaan op driekwart van de aanvragen van de respondenten: 44,30% van de vervoerders vroeg om een geheel of gedeeltelijke schorsing van de verzekeringen voor hun – stilstaande – voertuigen. Daarvan ontving 74,29% een positief antwoord, blijft 17,14% op een antwoord wachten en kreeg 8,57% hebben een negatief antwoord.
Van de bevraagde ondernemingen ervaart 31,65% liquiditeitsproblemen. Een belangrijke reden voor omzetverlies zijn de betalingsachterstanden van klanten  met cashflowproblemen tot gevolg. Maar liefst 35,44% van de vervoerders weet niet wat er de komende maanden met hun onderneming zal gebeuren en 10,13% vreest voor een faillissement.

In het licht van die weinig rooskleurige vooruitzichten hebben de ondernemers in het vervoer en de logistiek een mening over de exitstrategie die op het federaal en gewestelijke niveau moet worden gevolgd. Het beëindigen van de lockdown, uiteraard mits respect voor de hygiënische maatregelen en social distancing, is verreweg de voornaamste maatregel die de Belgische vervoerders op korte termijn vragen. Ook de toekenning van gewestelijke steun aan alle ondernemingen die door de crisis de deuren hebben gesloten of hun activiteiten serieus hebben zien verminderen, en meer investering in openbare werken om de economie aan te zwengelen, in samenwerking met lokale ondernemingen, staan tussen hun aanbevelingen.
 
Uiteraard vraagt de sector ook nu weer om een opgedreven strijd tegen sociale dumping en illegale cabotage en wordt een schorsing van de kilometerheffing, een indexeringsstop en betalingsuitstel gevraagd.
 
De sector vreest vooral dat de overheid na de crisis bij de vervoers- en logistieke bedrijven zal aankloppen om het begrotingstekort te beperken. “Meer nog dan het coronavirus vrezen veel ondernemers uit de vervoers- en logistieke sector de komende belastingtsunami”, meent Michaël Reul, secretaris-generaal bij UPTR.
 
Grafiek: UPTR

Recente nieuwsberichten

Lineas bouwt Noord-Zuid vrachtverbinding verder uit vanuit Gent in North Sea Port

Privé spoorvrachtoperator Lineas versterkt zijn aanwezigheid in Gent in North Sea Port met een nieuwe, rechtstreekse intermodale verbinding met Milano Segrate. Met die verbinding met vijf wekelijkse retourritten naar Italië wil Lineas tegemoet komen aan de groeiende vraag van regionale klanten naar een ecologisch alternatief voor wegtranstransport.

Veelzijdig.Betrouwbaar.Rendabel

Daifuku’s intralogistieke concepten kunnen ook uw logistieke processen optimaliseren. Als wereldleider in zijn domein, begeleidt Daifuku ondernemingen bij het automatiseren van goederenstromen binnen productie en distributie. Daifuku’s all-in dienstverlening start reeds vanaf de initiële planning en omvat analyse, voorstel, ontwerp, fabricage, opbouw, integratie, aftersales en modernisering.

TVH neemt Battery Supplies over

TVH, aanbieder van onderdelen voor heftrucks, industriële voertuigen, bouwmachines en landbouwtractoren, heeft de aandelen verworven van Battery Supplies in Deerlijk en diens dochterondernemingen in Meyzieu, Frankrijk (Battery Supplies France) en Erftstadt, Duitsland (Battec Batterie Vertrieb).

Leadec benadert 0% fouten bij interne leveringen met ZetesChronos

Leadec is actief op meer dan 300 locaties verspreid over vier continenten. Al bijna 60 jaar ondersteunt het bedrijf klanten in de productiesector met services op het gebied van planning, installatie en automatisering, tot en met het facilitair beheer van fabrieken en gebouwen.

Jost neemt Anné-Louagie over

Transporteur en logistiek dienstverlener Jost heeft transportbedrijf Anné-Louagie uit Temse overgenomen. Het bedrijf werd in 2003 door Marc Anné en zijn vrouw Mady Louagie opgericht en legt zich toe op het internationaal vervoer van containers over de weg, voornamelijk ‘one way’.

Simac ondersteunt data-minded strategie van DPD

Voor DPD is het cruciaal altijd over de juiste data te beschikken. Alleen dan kan de pakketbezorger zijn klanten laten weten waar hun pakket zich bevindt en wanneer het wordt bezorgd. Omdat DPD data sneller wilde kunnen ontvangen, besloot het zijn infrastructuur op meerdere vlakken aan te passen, onder meer door in alle depots de wifi-infrastructuur te herbekijken en uit te breiden.

Volocopter en DB Schenker presenteren drone voor vrachtvervoer

Volocopter, een van de pioniers op het vlak van stedelijke luchtmobiliteit, en wereldwijde logistiek dienstverlener DB Schenker ontwikkelen samen oplossingen voor het snel en emissievrij vervoeren van goederen. Een van die oplossingen is de VoloDrone, een drone voor zwaar transport.

ShopWeDo automatiseert en personaliseert verpakkingen met Savoye

ShopWeDo is gespecialiseerd in b2c e-commerce logistiek en helpt Belgische bedrijven bij het opstarten en optimaliseren van hun e-business activiteiten. Het bedrijf opereert momenteel vanuit twee locaties, Mechelen en Oostende, die gezamenlijk 10.000m² beslaan.

Modebedrijf Peter Hahn vertrouwt op S&OP-tool TIA A3 van Remira

Om de planning en forecasting van nieuwe collecties in de toekomst nauwkeuriger te maken, besloot Peter Hahn de S&OP-tool TIA A3 van Remira in te zetten. De tool legt de basis voor een geïntegreerde Sales and Operations Planning-strategie en moet het multichannel modebedrijf nieuwe voordelen opleveren gaande van actie en verkoopplanning tot forecasts en scheduling.

Infor gaat nieuw partnership aan met Korade

Infor, aanbieder van zakelijke cloud-software met sectorspecifieke specialisaties, is een officieel partnership aangegaan met Korade. Het adviesbureau uit het Nederlandse Bunnik is gespecialiseerd in het implementeren, optimaliseren en migreren van bedrijfsprocessen voor organisaties in de Benelux.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.