Bijna de helft van de Europese vervoerders verwacht dalende transportprijzen

Ook dit jaar hield Transporeon zijn Europese vervoerdersenquête bij meer dan 1200 wegvervoerders in 33 landen. De resultaten van de enquête wijzen op een dringende behoefte aan digitale investeringen tegen de sombere achtergrond van de pandemie.

Naarmate Europese landen uit de lockdown komen, verwachten de transportbedrijven over het hele continent dat ze nog vele maanden de impact van de wereldwijde pandemie zullen voelen. Terwijl in 2019 bijna 70% van de vervoerders nog een groei rapporteerde, verwacht minder dan een derde onder hen een positieve ontwikkeling in 2020. 
Terwijl bijna 70% van de respondenten in 2019 uitging van een verhoging van de transportprijzen, zei dit jaar slechts iets meer dan 20% van de deelnemers dat ze een prijsstijging verwachten. 
 
Vervoerders maken steeds meer gebruik van spotmarkttransporten
“Hoewel de wereldwijde vooruitzichten erg somber zijn, zien we wel dat marktspelers positieve actie ondernemen om zich aan te passen. Dat gebeurt vooral via de mogelijkheden van digitale platformtechnologie”, zegt Thomas Einsiedler, chief product officer bij Transporeon. Uit de resultaten blijkt dat bijna alle vervoerders voordeel zien in het combineren van langetermijncontracten met spotmarktactiviteiten. Terwijl 8% van de vervoerders in 2019 uitsluitend een beroep deed op langetermijncontracten, is dat cijfer dit jaar gedaald tot 4%.” 
“Door gebruik te maken van de spotmarkt naast transporten waarvoor langetermijncontracten zijn aangegaan, profiteren verladers van de extra flexibiliteit en frequente prijsvoordelen van kortetermijncontracten. Tegelijkertijd kunnen vervoerders hun routeplanning optimaliseren en lege ritten vermijden, die niet alleen onrendabel zijn, maar ook bijdragen aan files, lawaai en CO2-uitstoot” aldus Thomas Einsiedler.
 
Veel vervoerders kunnen hun transportgerelateerde uitstoot nog steeds niet berekenen
Ondanks de lage brandstofprijzen en een moeilijke economische omgeving gebruiken de Europese vervoerders verschillende strategieën om hun brandstofverbruik te optimaliseren. Het monitoren van het brandstofverbruik, opleidingen in eco-driving en optimaliseren van transportroutes zijn maar enkele van de maatregelen die een meerderheid van de respondenten neemt als onderdeel van hun inspanningen binnen dit gebied. 
 
Niettemin wijzen de resultaten van de enquête op grote tekorten bij het berekenen en rapporteren van transportgerelateerde CO2-uitstoot. Van de bevraagde Europese wegvervoerders zei 43% dat ze momenteel hun transportgerelateerde uitstoot niet konden berekenen. Minder dan een derde zei dat ze geen analyses van klantgerelateerde uitstoot openbaar konden maken. Anderzijds zoeken volgens 72% van de vervoerders minder dan één op de tien verladers actief naar informatie over hun CO2-uitstoot.
 
“In de huidige uitdagende economische situatie is het absoluut essentieel dat transportbedrijven, maar ook overheden, blijven investeren in digitalisering en datagestuurde infrastructuur”, becommentarieert Stephan Sieber, CEO van Transporeon. “Dat komt tot uiting in de enquêteresultaten: driekwart van alle vervoerders meent dat digitalisering hun bedrijfssituatie zal verbeteren. En we zien het ook in de verhoogde opname van spotmarktkansen, die slechts mogelijk worden door een verbeterde digitale technologie. Ik ben ervan overtuigd dat de digitale technologie in de komende jaren de sector niet alleen efficiënter zal maken, maar ook een centrale rol zal spelen in het beheren van de ecologische impact. Het is duidelijk dat we op dat gebied nog veel werk hebben.”  

Recente nieuwsberichten

PTV Logistics lanceert volgende generatie van routeplanningssoftware

PTV Logistics, leverancier van technologie voor transport en logistiek, heeft de volgende generatie gelanceerd van zijn logistieke planningssoftware PTV Map&Guide. De oplossing zet volgens de leverancier niet alleen een nieuwe standaard voor de nauwkeurige berekening van tolkosten, planning van vrachtwagenroutes en gebruikerservaring, maar houdt ook rekening met de ESG-vereisten (environmental, social and governance).

Brady kiest Vanas voor automatisering van nieuw magazijn

Brady Corporation vervaardigt en levert totaaloplossingen voor de identificatie en beveiliging van mensen, producten en plaatsen. Voor de automatisering van zijn nieuwe Europese distributiecentrum in het Oost-Vlaamse Zele deed Brady een beroep op Vanas Engineering, aanbieder van totaaloplossingen voor de intralogistiek. Onder meer de implementatie van interne transport- en sorteersystemen en tien verticale liftsystemen voor opslag en orderpicking van snel roterende items moeten Brady ondersteunen om meer oplossingen uit te leveren in heel Europa.

Zetes verwerft 50% in AMR-bedrijf Robotize

Robotize, opgericht in 2016 in Lyngby (Denemarken), wordt intussen in diverse sectoren als partner betrokken, waaronder voedingsmiddelen en dranken, zware machines en reinigingsapparatuur. De AMR’s van Robotize zijn ontworpen voor geautomatiseerde materiaaltransporten in productie- en logistieke omgevingen. De oplossingen zijn schaalbaar en gebruikersvriendelijk, wat ze volgens Zetes de perfecte aanvulling maakt op diens Collaborative Supply Chain-suite.

De teams van Zetes en Robotize zullen oplossingen ontwikkelen die geavanceerde toepassingen voor mobiliteit, veiligheid en supply chain executie combineren, zo luidt het. Dat moet zorgen voor meer efficiëntie en productiviteit in logistieke operaties, terwijl het de algehele inzet van medewerkers verbetert en de groeiende uitdagingen zoals personeelstekort aanpakt.

Dachser optimaliseert zijn rolcontainer voor winkelleveringen

Dachser Fashion Logistics ontwikkelde een speciale rolcontainer voor hangende en gevouwen kledingstukken. De Retail Box (voorheen Roll&GOH) moet ervoor zorgen dat kleding zonder kreuken of vouwen naar de winkels wordt gebracht. De container kan samen met andere goederen op pallets makkelijk in de laadruimte van de vrachtwagen worden vervoerd en kan door de chauffeur gemakkelijk naar de winkel worden gerold. De logistiek dienstverlener lanceerde deze container ongeveer vijf jaar geleden al, maar heeft hem nu verder geoptimaliseerd. Bij de verbeteringen heeft Dachser ook rekening gehouden met het gebruik van de box in andere sectoren waarbij de te bevoorraden winkels zich vaak in stadscentra bevinden, bijvoorbeeld de cosmetica-industrie en, in toenemende mate, de elektronicasector. Er zijn geen plannen om de box te gebruiken voor het verzenden van levensmiddelen.

IFS Ultimo versnelt probleemoplossing en verkort reparatietijd met AI-integratie

IFS Ultimo, leverancier van EAM-software (enterprise asset management), heeft AI-functionaliteit geïntegreerd in zijn volgende generatie EAM-platform. De bedoeling is probleemoplossing te verbeteren en bedrijven in staat te stellen de gemiddelde reparatietijd (MTTR) van hun assets te verkorten. Door gebruik te maken van AI zullen EAM-toolsets intuïtiever, toegankelijker en voorspellender worden, wat moet leiden tot hogere efficiëntie in asset management praktijken.

STEF Nederland beantwoordt groeiende marktvraag met uitbreiding warehouse

STEF Nederland breidt zijn warehouse in Zeewolde uit, goed voor een investering van 5 miljoen euro. De logistiek dienstverlener is begonnen met de bouw van een extra deel van 7.000m² dat medio 2025 klaar zal zijn. Daardoor wordt het totale oppervlak van het logistieke centrum meer dan 62.000m². Met de uitbreiding wil STEF inspelen op de groeiende vraag naar opslagruimte voor levensmiddelen die op kamertemperatuur moeten worden bewaard. Er komen 12.000 extra palletplaatsen bij.

Yusen Logistics rust Brits DC uit met Manhattan Active Warehouse Management

Logistiek dienstverlener Yusen Logistics, onderdeel van de Japanse Nippon Yusen Kabushiki Kaisha-group (NYK), gaat in zijn nieuwe distributiecentrum in Northampton het warehouse management system Manhattan Active Warehouse Management implementeren. De nieuwe vestiging in het Verenigd Koninkrijk gaat naar verwachting in januari 2026 open.

Exotec behaalt ISO-certificering voor cyberbeveiliging

Exotec, wereldwijde leverancier van magazijnrobotica, heeft de internationale beveiligingsstandaard ISO 27001:2002 certificering behaald. De wereldwijde standaard definieert de vereisten waaraan beheersystemen voor informatiebeveiliging moeten voldoen en biedt richtlijnen voor het opzetten, implementeren, onderhouden en voortdurend verbeteren van systemen om informatiebeveiliging te beheren.

Eutraco neemt intrek in verdeelcentrum van Decathlon in Willebroek

Logistiek dienstverlener Eutraco neemt in Willebroek bijna 60.000m² aan nieuwe opslagruimte in gebruik. Het gaat om het verdeelcentrum van Decathlon aan de Schoondonkweg, dat de sportwinkelketen tegen eind 2024 grotendeels verlaat. De locatie bestaat uit 41.000m² aan opslagruimte en 18.000m² mezzanine. “Na enkele kleine aanpassingen aan de inrichting van het gebouw zullen we rond de jaarwisseling klaar zijn om er onze logistieke activiteiten in onder te brengen. Dat gaat over ontvangst van goederen, opslag, distributie en verzending voor onze klanten in tal van sectoren”, aldus Serge Gregoir, CEO van Eutraco (foto).

VIL maakt duurzaamheidsrapporteringen eenvoudig met BI-tools

VIL (Vlaanderen, Innovatie en Logistiek) heeft recent de resultaten van het BILOG-project voorgesteld. “Bedrijven met logistieke operaties zitten op een goudmijn aan operationele data die ze halen uit boordcomputers, IoT-systemen en managementsoftware voor transport en warehousing. Alleen benutten ze die data vaak onvoldoende”, zo blijkt. VIL roept ondernemingen dan ook op die data slim in te zetten met business intelligence (BI) tools en zo klaar te zijn voor de verplichte CO2-rapporteringen volgens de Europese CSRD-wetgeving. Uit het project blijkt ook dat de sleutel tot succes niet alleen ligt in de technologie, maar vooral in de juiste aanpak, betrokkenheid van gebruikers en de kwaliteit van de data.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.