Bijna de helft van de Europese vervoerders verwacht dalende transportprijzen

Ook dit jaar hield Transporeon zijn Europese vervoerdersenquête bij meer dan 1200 wegvervoerders in 33 landen. De resultaten van de enquête wijzen op een dringende behoefte aan digitale investeringen tegen de sombere achtergrond van de pandemie.

Naarmate Europese landen uit de lockdown komen, verwachten de transportbedrijven over het hele continent dat ze nog vele maanden de impact van de wereldwijde pandemie zullen voelen. Terwijl in 2019 bijna 70% van de vervoerders nog een groei rapporteerde, verwacht minder dan een derde onder hen een positieve ontwikkeling in 2020. 
Terwijl bijna 70% van de respondenten in 2019 uitging van een verhoging van de transportprijzen, zei dit jaar slechts iets meer dan 20% van de deelnemers dat ze een prijsstijging verwachten. 
 
Vervoerders maken steeds meer gebruik van spotmarkttransporten
“Hoewel de wereldwijde vooruitzichten erg somber zijn, zien we wel dat marktspelers positieve actie ondernemen om zich aan te passen. Dat gebeurt vooral via de mogelijkheden van digitale platformtechnologie”, zegt Thomas Einsiedler, chief product officer bij Transporeon. Uit de resultaten blijkt dat bijna alle vervoerders voordeel zien in het combineren van langetermijncontracten met spotmarktactiviteiten. Terwijl 8% van de vervoerders in 2019 uitsluitend een beroep deed op langetermijncontracten, is dat cijfer dit jaar gedaald tot 4%.” 
“Door gebruik te maken van de spotmarkt naast transporten waarvoor langetermijncontracten zijn aangegaan, profiteren verladers van de extra flexibiliteit en frequente prijsvoordelen van kortetermijncontracten. Tegelijkertijd kunnen vervoerders hun routeplanning optimaliseren en lege ritten vermijden, die niet alleen onrendabel zijn, maar ook bijdragen aan files, lawaai en CO2-uitstoot” aldus Thomas Einsiedler.
 
Veel vervoerders kunnen hun transportgerelateerde uitstoot nog steeds niet berekenen
Ondanks de lage brandstofprijzen en een moeilijke economische omgeving gebruiken de Europese vervoerders verschillende strategieën om hun brandstofverbruik te optimaliseren. Het monitoren van het brandstofverbruik, opleidingen in eco-driving en optimaliseren van transportroutes zijn maar enkele van de maatregelen die een meerderheid van de respondenten neemt als onderdeel van hun inspanningen binnen dit gebied. 
 
Niettemin wijzen de resultaten van de enquête op grote tekorten bij het berekenen en rapporteren van transportgerelateerde CO2-uitstoot. Van de bevraagde Europese wegvervoerders zei 43% dat ze momenteel hun transportgerelateerde uitstoot niet konden berekenen. Minder dan een derde zei dat ze geen analyses van klantgerelateerde uitstoot openbaar konden maken. Anderzijds zoeken volgens 72% van de vervoerders minder dan één op de tien verladers actief naar informatie over hun CO2-uitstoot.
 
“In de huidige uitdagende economische situatie is het absoluut essentieel dat transportbedrijven, maar ook overheden, blijven investeren in digitalisering en datagestuurde infrastructuur”, becommentarieert Stephan Sieber, CEO van Transporeon. “Dat komt tot uiting in de enquêteresultaten: driekwart van alle vervoerders meent dat digitalisering hun bedrijfssituatie zal verbeteren. En we zien het ook in de verhoogde opname van spotmarktkansen, die slechts mogelijk worden door een verbeterde digitale technologie. Ik ben ervan overtuigd dat de digitale technologie in de komende jaren de sector niet alleen efficiënter zal maken, maar ook een centrale rol zal spelen in het beheren van de ecologische impact. Het is duidelijk dat we op dat gebied nog veel werk hebben.”  

Recente nieuwsberichten

Voorkom energieverliezen op de laadkaai

(Advertorial) Duurzaamheid staat tegenwoordig centraal bij de meeste bedrijven. Managers hebben niet alleen een morele verantwoordelijkheid, maar staan ook onder druk om hun CO2-uitstoot te minimaliseren en het energieverbruik terug te dringen.

Kuehne+Nagel breidt spare parts logistiek voor BMW uit

Als een belangrijke logistiek dienstverlener voor de auto-industrie beheert Kuehne+Nagel momenteel een 170.000m² groot centrum voor de verwerking en levering van auto-onderdelen in het Duitse Wallersdorf.

Nieuwe tarieven voor kilometerheffing vanaf 1 juli 2024

Vanaf maandag 1 juli 2024 gelden in Vlaanderen en Brussel nieuwe tarieven voor de kilometerheffing. Het gaat om een indexaanpassing.

Righi Elettroservizi tackelt leveringsproblemen met AutoStore van Dematic

Dematic heeft de levering en installatie voltooid van een AutoStore-systeem voor Righi Elettroservizi SpA, een Italiaanse onderneming actief op het vlak van industriële automatisering, systeemintegratie en informatietechnologie.

Sonepar schakelt opnieuw Knapp in voor magazijnautomatisering

Sonepar is een toonaangevende groothandel in elektrische apparaten en componenten voor professionals zoals elektriciens. Het bedrijf beschikt over 2.400 vestigingen in 40 landen en heeft ongeveer 45.000 medewerkers in dienst. Om de verwerking van kleine onderdelen in zijn bestaande magazijn in Holzwickede bij Dortmund te automatiseren, heeft de groothandel zijn jarenlange partner Knapp de opdracht gegeven een automatiseringsoplossing te implementeren. Die oplossing zal bestaan uit shuttle-technologie, ergonomische goederen-naar-persoon werkstations en de KiSoft software-oplossing van Knapp. Met de oplossing kan Sonepar niet alleen de handling van kleine onderdelen automatiseren, ook kan de bezorgservice worden uitgebreid.

Hardis Group opent vestiging in Italië

Hardis Group, de Franse ontwikkelaar en leverancier van de logistieke software suite Reflex en dienstverlener/aanbieder van de CRM-oplossingen van Salesforce via zijn dochteronderneming Cloudity, heeft een meerderheidsbelang verworven in Hardis Italia. Dat bedrijf is opgericht in 1995 en was jarenlang integratiepartner voor het logistieke softwaresysteem Reflex. De deal sluit aan bij de internationale groeistrategie van Hardis Group en resulteert in de oprichting van een nieuwe Italiaanse vestiging in Milaan. Het nieuws volgt op eerdere vergelijkbare stappen in Spanje (2017), Nederland (2018) en Polen (2021).

Ravas stelt handpallettruck en mobiele weegtechnologie voor

Ravas, aanbieder van mobiele weegoplossingen, lanceert twee nieuwe producten die het logistieke proces moeten helpen optimaliseren: de handpallettruck Ravas iPT Essential en de Weigh in Motion technologie.

TD Synnex Datech brengt digital twin oplossingen van Unity naar Europa

Datech, de design software business van TD Synnex, en Unity, een platform van tools voor bouwers van o.a. realtime games en apps, hebben een partnership gesloten. Concreet zal Datech naast zijn bestaande Unity-aanbod in Azië Pacific en Japan voortaan ook Unity Pro en Unity Industry aanbieden in Noord-Amerika en Europa.

Takeda verbetert wereldwijde bevoorrading dankzij nieuw magazijn in België

Biofarmaceutisch bedrijf Takeda, met hoofdkantoor in Japan, doet onderzoek naar en levert behandelingen voor o.a. gastro-intestinale en ontstekingsziekten, zeldzame ziekten, plasma-afgeleide therapieën, oncologie, neurowetenschappen en vaccins. In zijn vestiging in Lessines (Henegouwen) telt de onderneming meer dan 1.200 medewerkers die zich toeleggen op het tijdig aanleveren van hoogwaardige producten aan meer dan 250.000 patiënten per jaar in 80 landen en regio’s. Om patiënten wereldwijd beter van dienst te kunnen zijn, opende Takeda in Lessines één centraal logistiek gebouw voor zijn bevoorradingsactiviteiten.

Motorservice schakelt Kardex Mlog in voor magazijnoptimalisering

MS Motorservice International GmbH, de wereldwijde aftermarket-partner van Rheinmetall uit het Zuid-Duitse Neuenstadt, heeft Kardex Mlog als algemeen aannemer de opdracht gegeven voor de bouw van een geautomatiseerd hoogbouwmagazijn met 4 gangen voor de opslag van 16.288 europallets. De nieuwbouw wordt met automatische transportsystemen aangesloten op de verzend- en ontvangstzones, het bestaande smallegangenmagazijn en een picking- en controleplek. Bijzonder aan het project is dat de pallets via een brug over de straat van het bestaande pand naar het nieuwe magazijn moeten worden getransporteerd. Doel van het project als geheel is de doorlopende automatisering van de complete materiaalstroom in drie magazijnzones. Daarnaast gaat Kardex Mlog in een aparte projectfase het bestaande smallegangenmagazijn moderniseren (retrofit).

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.