Bijna 75% van consumptiegoederen- en retailsector wendt zich tot regionale leveranciers bij ontwrichting

Bedrijven actief in de sector van consumptiegoederen en retail (CPR) diversifiëren en richten hun supply chain-netwerken lokaal in om het hoofd te kunnen bieden aan de ‘last-mile delivery’-uitdagingen, de verwachtingen op het gebied van ‘quick commerce’ en om voorraaduitval tijdens de drukke eindejaarsperiode te voorkomen. Bijna 8 op de 10 (79%) CPR-bedrijven diversifiëren tegenwoordig hun leveranciersbestand, waarbij 71% actief investeert in regionalisering en lokalisering. Ruim 4 op 5 (83%) van de organisaties investeert bijvoorbeeld actief in ‘friendshoring’, een groeiende handelspraktijk waarbij supply chain-netwerken zich richten op landen die als politieke en economische bondgenoten worden beschouwd, om de blootstelling aan risico’s verder te beperken. Dat blijkt uit het meest recente rapport van het Capgemini Research Institute, ‘Illuminating the path: Building resilient and efficient supply chains in the consumer products and retail industry’, waarin wordt onderzocht hoe CPR-organisaties hun supply chain-strategie transformeren om veerkracht, efficiëntie en duurzaamheid in hun bedrijf in te bouwen.

Volgens het rapport worden wereldwijde supply chains momenteel bedreigd door een groot aantal factoren, waaronder inflatie, geopolitieke spanningen, te grote afhankelijkheid van bepaalde landen voor onderdelen, fluctuerende vrachttarieven en congestie in havens. Meer dan driekwart (77%) van de CPR-organisaties zegt dat geopolitieke kwesties de kosten en efficiëntie van supply chains beïnvloeden. Tegen die achtergrond kwam het rapport tot de conclusie dat ‘nearshoring’ en binnenlandse sourcing aan belang winnen nu organisaties een evenwicht tussen kosten en veerkracht proberen te vinden.

Verwacht wordt dat offshore inkoop tegen 2025 wereldwijd met 7% zal afnemen, terwijl nearshoring en binnenlandse sourcing met respectievelijk 4% en 3% zullen toenemen. Noord-Amerika voert de trend van nearshoring aan, met een verwachte stijging van nearshore inkoop met 9% in termen van dollarwaarde, een stijging van 4% in binnenlandse inkoop en een daling van 15% in offshore inkoop tegen 2025.

“Omdat verstoringen in de supply chain nieuwe uitdagingen blijven vormen voor ondernemingen in de consumptiegoederen- en retailsector, passen zij hun inkoopstrategieën aan om veerkracht op te bouwen. Door een evenwicht te vinden tussen kostenefficiëntie en veerkracht en tegelijkertijd te focussen op duurzaamheid en de circulaire economie, komen we een heel eind in het opzetten van supply chains die klaar zijn voor de toekomst en die winstgevende groei kunnen stimuleren”, aldus Lindsey Mazza, global retail lead bij Capgemini. “Om zich aan te passen en te gedijen, moeten CPR-organisaties zich ook richten op de voorbereiding op de feestdagen, die een winstgevende maar uitdagende periode kunnen zijn. Voorraden optimaliseren, supply chain-netwerken lokaal inrichten en alternatieve fulfilment-opties onderzoeken, kunnen bedrijven helpen om in deze periode beter voorbereid te zijn en aan de verwachtingen van de consument te voldoen. Technologie en data zullen daarbij een sleutelrol spelen, of het nu gaat om de vraag te helpen bepalen, magazijnen te automatiseren, de klantervaring te verbeteren of voor efficiënt fulfilment te zorgen.”

Voorraadtekorten verwacht

Seizoensgebondenheid is een belangrijk aandachtspunt voor bedrijven actief in consumptiegoederen en retail. Onder de belangrijkste problemen die CPR-ondernemingen tijdens de feestdagen van 2023 verwachten, denkt 42% dat ze te maken zullen krijgen met voorraadproblemen of producttekorten, 38% verwacht late leveringen aan hun klanten als gevolg van vertraagde import en 35% van de ondernemingen voorziet een tekort aan arbeidskrachten.

Hogere kostenefficiëntie bovenaan de agenda

Volgens het rapport van Capgemini blijven bedrijven in 2023 voorzichtig optimistisch. CPR-organisaties richten zich op het opbouwen van kostenefficiëntie in supply chains met behulp van een betere planning, procesverbetering en automatisering. Voor 42% van de CPR-organisaties staat het verbeteren van de kostenefficiëntie van de supply chain bovenaan de agenda voor de komende 12-18 maanden.

Om dat te bereiken is de overgrote meerderheid (82%) van de CPR-organisaties echter van mening dat hun supply chain aanzienlijk zal moeten veranderen. Verder geven bijna negen op de tien (86%) van de organisaties aan dat data en technologie een sleutelrol moeten spelen bij het veiligstellen van die transformatie. Van de technologieën die worden toegepast, geïmplementeerd en geschaald, voeren data management (56%), cloud computing (55%) en automatisering (52%) de boventoon als prioriteiten om kostenbesparingen te realiseren en inkomsten te verhogen.

Duurzaamheid blijft belangrijk, maar …

Driekwart van de bevraagde CPR-organisaties geeft aan dat ze bewust inspanningen leveren om duurzamer te worden. Ook erkennen bijna negen op de tien bedrijven (86%) dat ethische en verantwoorde inkoop, transport en productie essentieel zijn voor concurrentievoordeel. Bij de peiling in 2020 bedroeg dat percentage slechts 69%.

Toch heeft minder dan de helft van de bedrijven al duurzaamheidsinitiatieven ontplooid en uitgebreid, waarbij slechts 49% dat heeft gedaan voor verantwoorde inkoop, 45% voor circulair productontwerp en 45% voor recycleerbare verpakking. Hoewel dat een verbetering is ten opzichte van het niveau in 2020, laat het onderzoek zien dat de gemiddelde investeringen in duurzaamheid als percentage van de omzet licht zijn gedaald ten opzichte van 2020.

Hulp van data en analytics

De volatiele consumentenvraag beheren en tegelijkertijd de focus terugbrengen naar kostenefficiëntie is tegenwoordig een belangrijke prioriteit voor CPR-bedrijven. Naast strategische sourcing-strategieën benadrukt het rapport dat data en analytics zullen helpen om vraagvoorspelling, fulfilment en klantervaring te verbeteren. Het zal ook product- en portfolio-optimalisering en automatisering mogelijk maken, vooral in productie en opslag, wat kan leiden tot een verhoging van zowel de omzet als de marges. Het toepassen van de principes van de circulaire economie en meer transparantie in de supply chain kunnen hen helpen om duurzaamheidsdoelstellingen te halen.

Onderzoeksmethodologie

Het Capgemini Research Institute peilde in augustus en september 2023 bij 300 organisaties in de sector van consumptiegoederen en retail naar hun aanpak van de uitdagingen in de supply chain. Daarnaast werden diepte-interviews gehouden met senior executives uit de sector.

Foto: Pixabay

Recente nieuwsberichten

Yusen Logistics neemt Transfreight Automotive Logistics Europe over

De activiteiten van Transfreight sluiten naadloos aan op de pan-Europese automotive service van Yusen Logistics. Beide bedrijven bieden crossdocking, transport en factory logistics. Ze vullen elkaar vooral aan qua geografische dekking. Binnen de gecombineerde infrastructuur zal bijvoorbeeld het aantal consolidatiehubs in West-Europa en de multimodale verbindingen tussen Noord- en Zuid-Europa groter worden.

TLV zit opnieuw samen met Satellic en Viapass

Recent is vervoersorganisatie Transport & Logistiek Vlaanderen opnieuw met Satellic en Viapass rond de tafel gaan zitten. Intussen werden al een aantal pijnpunten aangepakt, zoals de administratieve last en de grote stroom onterechte boetes.

Danfoss reduceert verzendfouten van 600 naar nul met ZetesMedea

Het Deense Danfoss is wereldwijd leverancier van energie-efficiënte oplossingen. Het hoofdmagazijn van Danfoss verwerkt jaarlijks 1,5 miljoen bestelde items en 80.000 leveringen. In de vroegere situatie was het laadcontroleproces voor de voertuigen arbeidsintensief en tijdrovend en kwamen er grote hoeveelheden papierwerk aan te pas om de goederen af te vinken bij het laden en het verdere transport.

Digitale transformatie onder druk door dagelijkse beslommeringen

In opdracht van Dimension Data onderzocht onderzoeksbureau IDC hoe de optimalisering van IT-activiteiten het digitale transformatieproces beïnvloedt. Voor het online onderzoek bevroeg IDC IT- en senior managers in tien landen uit 275 bedrijven die elk meer dan 1.000 medewerkers in dienst hebben.

Qlik lanceert Qlik Sense Cloud Business

Qlik Sense Cloud Business is een SaaS-oplossing voor directe web-based visuele analyses. Met het nieuwe product moeten kleine en middelgrote bedrijven, teams en groepen op iedere locatie analyses in de cloud kunnen uitvoeren, beheren en delen.

Type2Solutions ontwikkelt Scope om gegevens van vrijhandelszones te analyseren

Het is voor bedrijven niet altijd eenvoudig te voldoen aan internationale douaneregels. Evenmin is het makkelijk te bepalen of ze wel of geen douanerechten moeten betalen voor een product, gebaseerd op de receptuur ervan. Momenteel vormen de NAFTA-regels de standaard, de meetlat waarlangs meerdere landen hun controles leggen.

WDP verhuurt 50.000m² in Nederland en Frankrijk

Het distributiecentrum in het Nederlandse Nieuwegein, dat na het faillissement van de huurder V&D halverwege 2016 leeg kwam te staan, is momenteel voor ruim de helft (27.000m²) verhuurd aan de Duitse logistieke dienstverlener Fiege. Op deze locatie wil Fiege een strategische hub creëren die zal instaan voor de belevering van verschillende van zijn binnenlandse klanten.

Europa-Park neemt logistiek centrum in bedrijf

Met de inbedrijfname van een 8.000m² groot logistiek centrum kan het Duitse attractiepark voortaan sneller leveringen verwerken, tijd besparen en transporten in het resort economischer en efficiënter uitvoeren. Vijf afdelingen maken gebruik van het logistieke centrum: food & beverage, shopping & games, marketing, inkoop en personeelszaken.

Prologis verhuurt 20.000m² aan Rajapack in Tongeren

De huurovereenkomst heeft betrekking op een bestaand pand op Prologis Park in Tongeren. Rajapack, gespecialiseerd in verpakking, verzorgt van daar uit de distributie voor de Benelux-markt én voor Duitsland, Oostenrijk, Zwitserland en Denemarken.

Domus Logistics automatiseert nieuw dc voor Casa met Egemin

Domus Logistics, het logistieke zusterbedrijf van Casa International, baat sinds geruime tijd een distributiecentrum uit in Heultje bij Westerlo. Vanuit dat logistieke centrum rijden jaarlijks duizenden vrachtwagens naar 520 Casa-winkels in acht Europese landen.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.