Bijna 75% van consumptiegoederen- en retailsector wendt zich tot regionale leveranciers bij ontwrichting

Bedrijven actief in de sector van consumptiegoederen en retail (CPR) diversifiëren en richten hun supply chain-netwerken lokaal in om het hoofd te kunnen bieden aan de ‘last-mile delivery’-uitdagingen, de verwachtingen op het gebied van ‘quick commerce’ en om voorraaduitval tijdens de drukke eindejaarsperiode te voorkomen. Bijna 8 op de 10 (79%) CPR-bedrijven diversifiëren tegenwoordig hun leveranciersbestand, waarbij 71% actief investeert in regionalisering en lokalisering. Ruim 4 op 5 (83%) van de organisaties investeert bijvoorbeeld actief in ‘friendshoring’, een groeiende handelspraktijk waarbij supply chain-netwerken zich richten op landen die als politieke en economische bondgenoten worden beschouwd, om de blootstelling aan risico’s verder te beperken. Dat blijkt uit het meest recente rapport van het Capgemini Research Institute, ‘Illuminating the path: Building resilient and efficient supply chains in the consumer products and retail industry’, waarin wordt onderzocht hoe CPR-organisaties hun supply chain-strategie transformeren om veerkracht, efficiëntie en duurzaamheid in hun bedrijf in te bouwen.

Volgens het rapport worden wereldwijde supply chains momenteel bedreigd door een groot aantal factoren, waaronder inflatie, geopolitieke spanningen, te grote afhankelijkheid van bepaalde landen voor onderdelen, fluctuerende vrachttarieven en congestie in havens. Meer dan driekwart (77%) van de CPR-organisaties zegt dat geopolitieke kwesties de kosten en efficiëntie van supply chains beïnvloeden. Tegen die achtergrond kwam het rapport tot de conclusie dat ‘nearshoring’ en binnenlandse sourcing aan belang winnen nu organisaties een evenwicht tussen kosten en veerkracht proberen te vinden.

Verwacht wordt dat offshore inkoop tegen 2025 wereldwijd met 7% zal afnemen, terwijl nearshoring en binnenlandse sourcing met respectievelijk 4% en 3% zullen toenemen. Noord-Amerika voert de trend van nearshoring aan, met een verwachte stijging van nearshore inkoop met 9% in termen van dollarwaarde, een stijging van 4% in binnenlandse inkoop en een daling van 15% in offshore inkoop tegen 2025.

“Omdat verstoringen in de supply chain nieuwe uitdagingen blijven vormen voor ondernemingen in de consumptiegoederen- en retailsector, passen zij hun inkoopstrategieën aan om veerkracht op te bouwen. Door een evenwicht te vinden tussen kostenefficiëntie en veerkracht en tegelijkertijd te focussen op duurzaamheid en de circulaire economie, komen we een heel eind in het opzetten van supply chains die klaar zijn voor de toekomst en die winstgevende groei kunnen stimuleren”, aldus Lindsey Mazza, global retail lead bij Capgemini. “Om zich aan te passen en te gedijen, moeten CPR-organisaties zich ook richten op de voorbereiding op de feestdagen, die een winstgevende maar uitdagende periode kunnen zijn. Voorraden optimaliseren, supply chain-netwerken lokaal inrichten en alternatieve fulfilment-opties onderzoeken, kunnen bedrijven helpen om in deze periode beter voorbereid te zijn en aan de verwachtingen van de consument te voldoen. Technologie en data zullen daarbij een sleutelrol spelen, of het nu gaat om de vraag te helpen bepalen, magazijnen te automatiseren, de klantervaring te verbeteren of voor efficiënt fulfilment te zorgen.”

Voorraadtekorten verwacht

Seizoensgebondenheid is een belangrijk aandachtspunt voor bedrijven actief in consumptiegoederen en retail. Onder de belangrijkste problemen die CPR-ondernemingen tijdens de feestdagen van 2023 verwachten, denkt 42% dat ze te maken zullen krijgen met voorraadproblemen of producttekorten, 38% verwacht late leveringen aan hun klanten als gevolg van vertraagde import en 35% van de ondernemingen voorziet een tekort aan arbeidskrachten.

Hogere kostenefficiëntie bovenaan de agenda

Volgens het rapport van Capgemini blijven bedrijven in 2023 voorzichtig optimistisch. CPR-organisaties richten zich op het opbouwen van kostenefficiëntie in supply chains met behulp van een betere planning, procesverbetering en automatisering. Voor 42% van de CPR-organisaties staat het verbeteren van de kostenefficiëntie van de supply chain bovenaan de agenda voor de komende 12-18 maanden.

Om dat te bereiken is de overgrote meerderheid (82%) van de CPR-organisaties echter van mening dat hun supply chain aanzienlijk zal moeten veranderen. Verder geven bijna negen op de tien (86%) van de organisaties aan dat data en technologie een sleutelrol moeten spelen bij het veiligstellen van die transformatie. Van de technologieën die worden toegepast, geïmplementeerd en geschaald, voeren data management (56%), cloud computing (55%) en automatisering (52%) de boventoon als prioriteiten om kostenbesparingen te realiseren en inkomsten te verhogen.

Duurzaamheid blijft belangrijk, maar …

Driekwart van de bevraagde CPR-organisaties geeft aan dat ze bewust inspanningen leveren om duurzamer te worden. Ook erkennen bijna negen op de tien bedrijven (86%) dat ethische en verantwoorde inkoop, transport en productie essentieel zijn voor concurrentievoordeel. Bij de peiling in 2020 bedroeg dat percentage slechts 69%.

Toch heeft minder dan de helft van de bedrijven al duurzaamheidsinitiatieven ontplooid en uitgebreid, waarbij slechts 49% dat heeft gedaan voor verantwoorde inkoop, 45% voor circulair productontwerp en 45% voor recycleerbare verpakking. Hoewel dat een verbetering is ten opzichte van het niveau in 2020, laat het onderzoek zien dat de gemiddelde investeringen in duurzaamheid als percentage van de omzet licht zijn gedaald ten opzichte van 2020.

Hulp van data en analytics

De volatiele consumentenvraag beheren en tegelijkertijd de focus terugbrengen naar kostenefficiëntie is tegenwoordig een belangrijke prioriteit voor CPR-bedrijven. Naast strategische sourcing-strategieën benadrukt het rapport dat data en analytics zullen helpen om vraagvoorspelling, fulfilment en klantervaring te verbeteren. Het zal ook product- en portfolio-optimalisering en automatisering mogelijk maken, vooral in productie en opslag, wat kan leiden tot een verhoging van zowel de omzet als de marges. Het toepassen van de principes van de circulaire economie en meer transparantie in de supply chain kunnen hen helpen om duurzaamheidsdoelstellingen te halen.

Onderzoeksmethodologie

Het Capgemini Research Institute peilde in augustus en september 2023 bij 300 organisaties in de sector van consumptiegoederen en retail naar hun aanpak van de uitdagingen in de supply chain. Daarnaast werden diepte-interviews gehouden met senior executives uit de sector.

Foto: Pixabay

Recente nieuwsberichten

Storopack introduceert AIRmove² luchtkussensysteem

De AIRmove² produceert luchtkussens die producten in verzenddozen optimaal moeten beschermen. De diverse soorten luchtkussens zijn met name geschikt voor wikkelen, bufferen, en fixeren en om lege ruimtes in verzenddozen op te vullen. De luchtkussens worden direct op de inpakplaats vervaardigd, waardoor gebruikers opslagkosten besparen ten opzichte van klassieke beschermende verpakkingen.

Tegelgroep Nederland en Galvano kiezen voor Astro WMS

Beide bedrijven maken deel uit van Saint-Gobain Distribution Benelux. Groothandel en importeur van wand- en vloertegels Tegelgroep Nederland  (TGN) opereert met een distributienetwerk in Nederland en België. Galvano Groothandel is een landelijk opererende leverancier van badkamers met een uitgebreid assortiment sanitair, tegels en verwarming.

Wonderful Brands kiest Solventure en Arkieva voor S&OP

Wonderful Brands maakt deel uit van de Wonderful Company, een holding van consumentengoederen met merken als Pistachios & Almonds, POM Wonderful en Fiji Water. Om zijn groeiende activiteiten in de EMEA markt te ondersteunen, ging Wonderful Brands op zoek naar een geïntegreerd softwareplatform voor Demand Planning, Budgettering, Supply Planning en S&OP rapportering ter vervanging van zijn bestaande, arbeidsintensieve proces met spreadsheets.

Corneel Geerts Transportgroup vreest transportinfarct in West-Europa

Marc Geerts, CEO van Corneel Geerts Transportgroup, reageert fel op de controleacties die onlangs bij drie Belgische transportbedrijven plaatsvonden. “Het lijkt alsof alle Belgische transporteurs fraudeurs zijn, terwijl we onder zeer grote druk staan van concurrenten uit Oost-Europa”, zo meent hij.

FedEx introduceert emissievrije elektrische bestelwagens in België

Vanaf deze maand stuurt FedEx vijf emissievrije en volledig elektrische Nissan e-NV200 bestelwagens de Belgische weg op. De vijf voertuigen worden ingezet om zendingen op te halen en af te leveren in de regio’s Gent, Brussel en Antwerpen. Omdat die grote steden vaak te maken hebben met last mile leveringen, vormen ze een ideaal gebied voor de elektrische bestelwagens.

WDPort of Ghent verwelkomt Mainfreight als tweede huurder

WDPort of Ghent verwelkomt Mainfreight als tweede huurder Logistiek dienstverlener Mainfreight breidt zijn huidige warehousing activiteiten in België verder uit op het WDPort of Ghent. Het tweede project van WDP aan het Kluizendok in de haven van Gent betreft 30.000m², waarvan Mainfreight in een eerste fase een distributiecentrum van circa 9.000m² zal innemen.

KLG Europe verlengt samenwerking met Quintiq voor groupage in Europa

KLG Europe is een in Nederland gevestigde 3PL-leverancier die distributiezendingen verzorgt naar meer dan zestig landen. Het bedrijf biedt het volledige scala aan logistieke diensten, met een focus op groupagediensten in Europa en is met name sterk op het vlak van groupage tussen Nederland en Frankrijk.

Dematic wordt AGV-reus na integratie van Egemin Automation

Na de overname door de Kion Group heeft Dematic de plannen aangekondigd voor de integratie van Egemin Automation in zijn organisatie. De integratie zal tegen eind 2017 worden voltooid en zal resulteren in de grootste aanbieder van automatisch geleide voertuigen (AGV).

DHL wil 0% logistiek gerelateerde CO2-uitstoot tegen 2050

Met die ambitieuze doelstelling wil Deutsche Post DHL Group bijdragen om de doelstellingen van de klimaattop in Parijs te halen, m.n. de opwarming van de aarde onder de twee graden Celsius te houden. Verder wil de groep zich manifesteren als leider in groene logistiek en zijn portfolio verder uitbreiden met groene producten en diensten.

Jan De Kimpe en Philip Van Gasse versterken valueXstream

ValueXstream, dat zich toelegt op vraagstukken over de interne en externe supply chain, verwelkomt daarmee twee nieuwe partners. Philip Van Gasse (links op de foto) tekent e-commerce-strategieën uit en vertaalt supply chain noden in softwareoplossingen.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.