Bijna 75% van consumptiegoederen- en retailsector wendt zich tot regionale leveranciers bij ontwrichting

Bedrijven actief in de sector van consumptiegoederen en retail (CPR) diversifiëren en richten hun supply chain-netwerken lokaal in om het hoofd te kunnen bieden aan de ‘last-mile delivery’-uitdagingen, de verwachtingen op het gebied van ‘quick commerce’ en om voorraaduitval tijdens de drukke eindejaarsperiode te voorkomen. Bijna 8 op de 10 (79%) CPR-bedrijven diversifiëren tegenwoordig hun leveranciersbestand, waarbij 71% actief investeert in regionalisering en lokalisering. Ruim 4 op 5 (83%) van de organisaties investeert bijvoorbeeld actief in ‘friendshoring’, een groeiende handelspraktijk waarbij supply chain-netwerken zich richten op landen die als politieke en economische bondgenoten worden beschouwd, om de blootstelling aan risico’s verder te beperken. Dat blijkt uit het meest recente rapport van het Capgemini Research Institute, ‘Illuminating the path: Building resilient and efficient supply chains in the consumer products and retail industry’, waarin wordt onderzocht hoe CPR-organisaties hun supply chain-strategie transformeren om veerkracht, efficiëntie en duurzaamheid in hun bedrijf in te bouwen.

Volgens het rapport worden wereldwijde supply chains momenteel bedreigd door een groot aantal factoren, waaronder inflatie, geopolitieke spanningen, te grote afhankelijkheid van bepaalde landen voor onderdelen, fluctuerende vrachttarieven en congestie in havens. Meer dan driekwart (77%) van de CPR-organisaties zegt dat geopolitieke kwesties de kosten en efficiëntie van supply chains beïnvloeden. Tegen die achtergrond kwam het rapport tot de conclusie dat ‘nearshoring’ en binnenlandse sourcing aan belang winnen nu organisaties een evenwicht tussen kosten en veerkracht proberen te vinden.

Verwacht wordt dat offshore inkoop tegen 2025 wereldwijd met 7% zal afnemen, terwijl nearshoring en binnenlandse sourcing met respectievelijk 4% en 3% zullen toenemen. Noord-Amerika voert de trend van nearshoring aan, met een verwachte stijging van nearshore inkoop met 9% in termen van dollarwaarde, een stijging van 4% in binnenlandse inkoop en een daling van 15% in offshore inkoop tegen 2025.

“Omdat verstoringen in de supply chain nieuwe uitdagingen blijven vormen voor ondernemingen in de consumptiegoederen- en retailsector, passen zij hun inkoopstrategieën aan om veerkracht op te bouwen. Door een evenwicht te vinden tussen kostenefficiëntie en veerkracht en tegelijkertijd te focussen op duurzaamheid en de circulaire economie, komen we een heel eind in het opzetten van supply chains die klaar zijn voor de toekomst en die winstgevende groei kunnen stimuleren”, aldus Lindsey Mazza, global retail lead bij Capgemini. “Om zich aan te passen en te gedijen, moeten CPR-organisaties zich ook richten op de voorbereiding op de feestdagen, die een winstgevende maar uitdagende periode kunnen zijn. Voorraden optimaliseren, supply chain-netwerken lokaal inrichten en alternatieve fulfilment-opties onderzoeken, kunnen bedrijven helpen om in deze periode beter voorbereid te zijn en aan de verwachtingen van de consument te voldoen. Technologie en data zullen daarbij een sleutelrol spelen, of het nu gaat om de vraag te helpen bepalen, magazijnen te automatiseren, de klantervaring te verbeteren of voor efficiënt fulfilment te zorgen.”

Voorraadtekorten verwacht

Seizoensgebondenheid is een belangrijk aandachtspunt voor bedrijven actief in consumptiegoederen en retail. Onder de belangrijkste problemen die CPR-ondernemingen tijdens de feestdagen van 2023 verwachten, denkt 42% dat ze te maken zullen krijgen met voorraadproblemen of producttekorten, 38% verwacht late leveringen aan hun klanten als gevolg van vertraagde import en 35% van de ondernemingen voorziet een tekort aan arbeidskrachten.

Hogere kostenefficiëntie bovenaan de agenda

Volgens het rapport van Capgemini blijven bedrijven in 2023 voorzichtig optimistisch. CPR-organisaties richten zich op het opbouwen van kostenefficiëntie in supply chains met behulp van een betere planning, procesverbetering en automatisering. Voor 42% van de CPR-organisaties staat het verbeteren van de kostenefficiëntie van de supply chain bovenaan de agenda voor de komende 12-18 maanden.

Om dat te bereiken is de overgrote meerderheid (82%) van de CPR-organisaties echter van mening dat hun supply chain aanzienlijk zal moeten veranderen. Verder geven bijna negen op de tien (86%) van de organisaties aan dat data en technologie een sleutelrol moeten spelen bij het veiligstellen van die transformatie. Van de technologieën die worden toegepast, geïmplementeerd en geschaald, voeren data management (56%), cloud computing (55%) en automatisering (52%) de boventoon als prioriteiten om kostenbesparingen te realiseren en inkomsten te verhogen.

Duurzaamheid blijft belangrijk, maar …

Driekwart van de bevraagde CPR-organisaties geeft aan dat ze bewust inspanningen leveren om duurzamer te worden. Ook erkennen bijna negen op de tien bedrijven (86%) dat ethische en verantwoorde inkoop, transport en productie essentieel zijn voor concurrentievoordeel. Bij de peiling in 2020 bedroeg dat percentage slechts 69%.

Toch heeft minder dan de helft van de bedrijven al duurzaamheidsinitiatieven ontplooid en uitgebreid, waarbij slechts 49% dat heeft gedaan voor verantwoorde inkoop, 45% voor circulair productontwerp en 45% voor recycleerbare verpakking. Hoewel dat een verbetering is ten opzichte van het niveau in 2020, laat het onderzoek zien dat de gemiddelde investeringen in duurzaamheid als percentage van de omzet licht zijn gedaald ten opzichte van 2020.

Hulp van data en analytics

De volatiele consumentenvraag beheren en tegelijkertijd de focus terugbrengen naar kostenefficiëntie is tegenwoordig een belangrijke prioriteit voor CPR-bedrijven. Naast strategische sourcing-strategieën benadrukt het rapport dat data en analytics zullen helpen om vraagvoorspelling, fulfilment en klantervaring te verbeteren. Het zal ook product- en portfolio-optimalisering en automatisering mogelijk maken, vooral in productie en opslag, wat kan leiden tot een verhoging van zowel de omzet als de marges. Het toepassen van de principes van de circulaire economie en meer transparantie in de supply chain kunnen hen helpen om duurzaamheidsdoelstellingen te halen.

Onderzoeksmethodologie

Het Capgemini Research Institute peilde in augustus en september 2023 bij 300 organisaties in de sector van consumptiegoederen en retail naar hun aanpak van de uitdagingen in de supply chain. Daarnaast werden diepte-interviews gehouden met senior executives uit de sector.

Foto: Pixabay

Recente nieuwsberichten

Assmann Büromöbel verhoogt productiviteit met ZetesMedea Voice Picking

Assmann Büromöbel is een traditioneel, middelgroot familiebedrijf dat in het hoofdkantoor in het Oost-Vlaamse Melle dagelijks zo’n 2000 meubelstukken produceert. Het picken van meubelonderdelen is cruciaal voor de meubelproducent. Elke dag picken twee ploegen van maximaal zeven pickers zo’n 4500 losse onderdelen, die vervolgens geassembleerd worden tot bureaus, opbergconcepten, dockingsystemen, scheidingswanden of bedrijfsloungemeubels.

Snel en efficiënt orders tegelijkertijd verzamelen met Pcdata’s PickCart!

(advertorial) Met de PickCart van Pcdata beschikt u over een eenvoudig en flexibel muti-orderpicksysteem. Het systeem biedt u een hogere productiviteit en betere kwaliteit dan andere orderpick technologieën zoals barcodescanning of voicepicking.

Crown breidt WP 3000-serie elektrische pallettrucks uit

Nieuwkomer is de WP 3010. Met een gewicht vanaf 279 kg (excl. batterij) en een hefvermogen tot 1,6 ton is de nieuwe truck een lichtere aanvulling op de WP 3000-serie. Duurzame stalen afdekpanelen moeten de truck tegen zware werkomgevingen wapenen, terwijl de compacte afmetingen er dan weer voor zorgen dat de pallettruck gemakkelijk kan manoeuvreren in krappe ruimten.

Montea levert twee nieuwbouwprojecten op Brussels Airport

Beide projecten kaderen binnen het groeiplan “2040” van The Brussels Airport Company, dat de logistieke keten op de luchthaven efficiënter wil maken door toekomstige groei te accommoderen en oude gebouwen te vervangen door een moderne, energiezuinige infrastructuur.

Zalando test levering met geolocatie in België

Zalando is in Brussel, Gent en Antwerpen samen met de Belgische startup Parcify gestart met een proefproject voor het leveren van pakjes. Klanten die aan de test deelnemen, kunnen kiezen waar en wanneer hun pakje moet worden geleverd. Maar in plaats van thuis te moeten wachten, kunnen ze het tijdstip en de locatie van de levering kort van tevoren wijzigen.

Montea verwerft 14.000m² logistieke ruimte voor Metro Cash & Carry

In december 2013 sloot Montea met MG Real Estate een partnership voor de ontwikkeling van het duurzaam logistiek park ‘MG Park De Hulst’ in Willebroek, met in totaal 150.000m² te ontwikkelen logistieke ruimte. Nu voegt Montea opnieuw een hoogwaardig distributiecentrum toe aan zijn portefeuille op MG Park De Hulst.

Fusie Yusen Logistics Turkije en Inci Lojistik creëert ‘Yusen Inci Lojistik’

Yusen Logistics Turkey (dochteronderneming van Yusen Logistics) en Inci Lojistik (dochter van Inci Holding) zijn gefuseerd en gaan sinds 1 april verder onder de naam Yusen Inci Lojistik. Het bedrijf wordt aangestuurd door Hakan Meric, voormalig directeur van Yusen Logistics Turkey (zie foto).

Kuehne + Nagel wordt wereldwijd transporteur voor de Grünenthal Group

Grünenthal is een farmaceutisch onderzoeksbedrijf met hoofdzetel in Aken, Duitsland. Het bedrijf beschikt over productiesites in Europa en Latijns-Amerika en is via onderaannemingen in 32 landen vertegenwoordigd. De producten van Grünenthal zijn in 155 landen beschikbaar.

7 op 10 retailers plant investeringen in IoT voor betere klantenervaring

Dat blijkt uit de ‘Retail Vision Study 2017’, een wereldwijd onderzoek van Zebra Technologies, dat de technologische trends analyseert die de toekomst van retail mee vormgeven en de winkelervaring kunnen verbeteren. Volgens het onderzoek zou 70% van de bevraagde retailers klaar zijn voor het Internet of Things (IoT) en is 65% van plan tegen 2021 te investeren in automatische oplossingen voor voorraadbeheer en ‘planogram compliance’.

Engels brengt Clever Lid op de markt

Het betreft een multifunctioneel deksel voor meermalig bruikbare verzendeenheden dat oorspronkelijk werd ontworpen voor de post als alternatief voor rolcontainers. Ondertussen is Clever Lid doorontwikkeld tot universeel inzetbaar deksel. Het deksel is voorzien van volledig geïntegreerde spanbanden met ratelmechanisme, waardoor de lading stabiel op de pallet wordt gehouden.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.