Bijna 75% van consumptiegoederen- en retailsector wendt zich tot regionale leveranciers bij ontwrichting

Bedrijven actief in de sector van consumptiegoederen en retail (CPR) diversifiëren en richten hun supply chain-netwerken lokaal in om het hoofd te kunnen bieden aan de ‘last-mile delivery’-uitdagingen, de verwachtingen op het gebied van ‘quick commerce’ en om voorraaduitval tijdens de drukke eindejaarsperiode te voorkomen. Bijna 8 op de 10 (79%) CPR-bedrijven diversifiëren tegenwoordig hun leveranciersbestand, waarbij 71% actief investeert in regionalisering en lokalisering. Ruim 4 op 5 (83%) van de organisaties investeert bijvoorbeeld actief in ‘friendshoring’, een groeiende handelspraktijk waarbij supply chain-netwerken zich richten op landen die als politieke en economische bondgenoten worden beschouwd, om de blootstelling aan risico’s verder te beperken. Dat blijkt uit het meest recente rapport van het Capgemini Research Institute, ‘Illuminating the path: Building resilient and efficient supply chains in the consumer products and retail industry’, waarin wordt onderzocht hoe CPR-organisaties hun supply chain-strategie transformeren om veerkracht, efficiëntie en duurzaamheid in hun bedrijf in te bouwen.

Volgens het rapport worden wereldwijde supply chains momenteel bedreigd door een groot aantal factoren, waaronder inflatie, geopolitieke spanningen, te grote afhankelijkheid van bepaalde landen voor onderdelen, fluctuerende vrachttarieven en congestie in havens. Meer dan driekwart (77%) van de CPR-organisaties zegt dat geopolitieke kwesties de kosten en efficiëntie van supply chains beïnvloeden. Tegen die achtergrond kwam het rapport tot de conclusie dat ‘nearshoring’ en binnenlandse sourcing aan belang winnen nu organisaties een evenwicht tussen kosten en veerkracht proberen te vinden.

Verwacht wordt dat offshore inkoop tegen 2025 wereldwijd met 7% zal afnemen, terwijl nearshoring en binnenlandse sourcing met respectievelijk 4% en 3% zullen toenemen. Noord-Amerika voert de trend van nearshoring aan, met een verwachte stijging van nearshore inkoop met 9% in termen van dollarwaarde, een stijging van 4% in binnenlandse inkoop en een daling van 15% in offshore inkoop tegen 2025.

“Omdat verstoringen in de supply chain nieuwe uitdagingen blijven vormen voor ondernemingen in de consumptiegoederen- en retailsector, passen zij hun inkoopstrategieën aan om veerkracht op te bouwen. Door een evenwicht te vinden tussen kostenefficiëntie en veerkracht en tegelijkertijd te focussen op duurzaamheid en de circulaire economie, komen we een heel eind in het opzetten van supply chains die klaar zijn voor de toekomst en die winstgevende groei kunnen stimuleren”, aldus Lindsey Mazza, global retail lead bij Capgemini. “Om zich aan te passen en te gedijen, moeten CPR-organisaties zich ook richten op de voorbereiding op de feestdagen, die een winstgevende maar uitdagende periode kunnen zijn. Voorraden optimaliseren, supply chain-netwerken lokaal inrichten en alternatieve fulfilment-opties onderzoeken, kunnen bedrijven helpen om in deze periode beter voorbereid te zijn en aan de verwachtingen van de consument te voldoen. Technologie en data zullen daarbij een sleutelrol spelen, of het nu gaat om de vraag te helpen bepalen, magazijnen te automatiseren, de klantervaring te verbeteren of voor efficiënt fulfilment te zorgen.”

Voorraadtekorten verwacht

Seizoensgebondenheid is een belangrijk aandachtspunt voor bedrijven actief in consumptiegoederen en retail. Onder de belangrijkste problemen die CPR-ondernemingen tijdens de feestdagen van 2023 verwachten, denkt 42% dat ze te maken zullen krijgen met voorraadproblemen of producttekorten, 38% verwacht late leveringen aan hun klanten als gevolg van vertraagde import en 35% van de ondernemingen voorziet een tekort aan arbeidskrachten.

Hogere kostenefficiëntie bovenaan de agenda

Volgens het rapport van Capgemini blijven bedrijven in 2023 voorzichtig optimistisch. CPR-organisaties richten zich op het opbouwen van kostenefficiëntie in supply chains met behulp van een betere planning, procesverbetering en automatisering. Voor 42% van de CPR-organisaties staat het verbeteren van de kostenefficiëntie van de supply chain bovenaan de agenda voor de komende 12-18 maanden.

Om dat te bereiken is de overgrote meerderheid (82%) van de CPR-organisaties echter van mening dat hun supply chain aanzienlijk zal moeten veranderen. Verder geven bijna negen op de tien (86%) van de organisaties aan dat data en technologie een sleutelrol moeten spelen bij het veiligstellen van die transformatie. Van de technologieën die worden toegepast, geïmplementeerd en geschaald, voeren data management (56%), cloud computing (55%) en automatisering (52%) de boventoon als prioriteiten om kostenbesparingen te realiseren en inkomsten te verhogen.

Duurzaamheid blijft belangrijk, maar …

Driekwart van de bevraagde CPR-organisaties geeft aan dat ze bewust inspanningen leveren om duurzamer te worden. Ook erkennen bijna negen op de tien bedrijven (86%) dat ethische en verantwoorde inkoop, transport en productie essentieel zijn voor concurrentievoordeel. Bij de peiling in 2020 bedroeg dat percentage slechts 69%.

Toch heeft minder dan de helft van de bedrijven al duurzaamheidsinitiatieven ontplooid en uitgebreid, waarbij slechts 49% dat heeft gedaan voor verantwoorde inkoop, 45% voor circulair productontwerp en 45% voor recycleerbare verpakking. Hoewel dat een verbetering is ten opzichte van het niveau in 2020, laat het onderzoek zien dat de gemiddelde investeringen in duurzaamheid als percentage van de omzet licht zijn gedaald ten opzichte van 2020.

Hulp van data en analytics

De volatiele consumentenvraag beheren en tegelijkertijd de focus terugbrengen naar kostenefficiëntie is tegenwoordig een belangrijke prioriteit voor CPR-bedrijven. Naast strategische sourcing-strategieën benadrukt het rapport dat data en analytics zullen helpen om vraagvoorspelling, fulfilment en klantervaring te verbeteren. Het zal ook product- en portfolio-optimalisering en automatisering mogelijk maken, vooral in productie en opslag, wat kan leiden tot een verhoging van zowel de omzet als de marges. Het toepassen van de principes van de circulaire economie en meer transparantie in de supply chain kunnen hen helpen om duurzaamheidsdoelstellingen te halen.

Onderzoeksmethodologie

Het Capgemini Research Institute peilde in augustus en september 2023 bij 300 organisaties in de sector van consumptiegoederen en retail naar hun aanpak van de uitdagingen in de supply chain. Daarnaast werden diepte-interviews gehouden met senior executives uit de sector.

Foto: Pixabay

Recente nieuwsberichten

Inloggegevens hergebruiken vormt steeds groter risico voor bedrijven

Cybercriminelen gebruiken steeds vaker ‘credential stuffing tools’ om (bedrijfs)accounts over te nemen. Daarmee kunnen ze in één keer grote sets gelekte inloggegevens geautomatiseerd invoeren op loginpagina’s om zo naar matches met bestaande accounts te zoeken.

Manhattan Associates lanceert Omnichannel-as-a-Service platform

‘Manhattan Active Omni Solution’ is een omnichannel-as-a-service platform voor bedrijven die snel moeten reageren op de veranderende eisen van de digitale consument. De oplossing combineert ordermanagement en store fulfilment applicaties met de nieuwe generatie point of sale en clienteling applicaties op één platform dat cloud native, versionless en volledig uitbreidbaar is.

35.000 banen in distributie bedreigd door robotisering

Robotisering zorgt de komende 15 jaar voor het verlies van 35.000 arbeidsplaatsen in Nederlandse distributiecentra. Dat besluit het logistiek, economisch en vastgoed adviesbureau Buck Consultants International in de eerste nationale studie ‘Robotisering in warehouses’.

Tony’s Chocolonely realiseert groei in Amerika

(advertorial) In retail is soepele en foutloze communicatie met ketenpartners pure noodzaak. Helemaal als bedrijven groeien en uitbreiden naar Europese of wereldwijde markten. Tony’s Chocolonely optimaliseerde het orderproces en de elektronische communicatie met retailers en distributeurs in de Verenigde Staten, dankzij een schaalbare EDI oplossing die meegroeit met de business.

OM Partners breidt uit in Nederland

Om zijn expansie in Nederland te bestendigen, verhuisde OM Partners recent naar een nieuwe locatie. Het nieuwe kantoor bevindt zich in bedrijvencenter ‘Central Trade Parc’ in het bedrijvenpark ‘Hoofdweg’ in Capelle aan de IJssel, op een boogscheut van de oorspronkelijke Nederlandse vestiging die in 1991 werd opgericht.

Young & Partners opent nieuw kantoor in Kortrijk

Om de groeiambities van Navitrans in het buitenland waar te kunnen maken, ruilde Young & Partners, leverancier van logistieke software, zijn bestaande kantoor in Harelbeke voor een nieuw hoofdkantoor. Het kantoor is gelegen op de oude site van de Kortrijkse Katoenspinnerij langs het Kanaal in Kortrijk.

Losberger neemt De Boer Structures over

De aandeelhouders van Losberger Holding GmbH en De Boer Structures Holding BV hebben overeenstemming bereikt over de overname van De Boer door Losberger. De overname zal naar verwachting in het tweede kwartaal van 2017 worden afgerond. De leveringsprogramma’s van Losberger en De Boer zijn complementair aan elkaar, zowel gezien vanuit de klant, geografische spreiding als vanuit het producten- en dienstenportfolio.

Hyster werkt aan elektrische trucks

Hyster Company heeft aangekondigd dat het binnenkort begint met het testen van de zwaarste heftrucks voorzien van elektromotoren. Het bedrijf stelt dat havens en de zware industrie in de nabije toekomst hun machinepark met Big Trucks kunnen elektrificeren en dat betekent zero-emission trucks, maar wel met vergelijkbare prestaties gedurende de hele dag.

SAP verbetert en vereenvoudigt zijn analytics-portfolio

De vernieuwde oplossingen moeten klanten onder andere een beter inzicht geven in hun cloud-business en hybride omgevingen. Ook de mogelijkheden van het digitale innovatiesysteem SAP Leonardo zijn uitgebreid. Tot de opvallendste innovaties behoort een update van de SAP Analytics Cloud (voorheen SAP BusinessObjects Cloud), die voor deze maand gepland staat.

Uber lanceert Uber Freight

Uber Freight is een app die transporteurs en beschikbare ladingen aan elkaar koppelt. Daarmee wil Uber de stress bij chauffeurs wegnemen om op zoek te gaan naar ladingen, wat vaak meerdere uren en verschillende telefoontjes in beslag neemt.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.