Bijna 75% van consumptiegoederen- en retailsector wendt zich tot regionale leveranciers bij ontwrichting

Bedrijven actief in de sector van consumptiegoederen en retail (CPR) diversifiëren en richten hun supply chain-netwerken lokaal in om het hoofd te kunnen bieden aan de ‘last-mile delivery’-uitdagingen, de verwachtingen op het gebied van ‘quick commerce’ en om voorraaduitval tijdens de drukke eindejaarsperiode te voorkomen. Bijna 8 op de 10 (79%) CPR-bedrijven diversifiëren tegenwoordig hun leveranciersbestand, waarbij 71% actief investeert in regionalisering en lokalisering. Ruim 4 op 5 (83%) van de organisaties investeert bijvoorbeeld actief in ‘friendshoring’, een groeiende handelspraktijk waarbij supply chain-netwerken zich richten op landen die als politieke en economische bondgenoten worden beschouwd, om de blootstelling aan risico’s verder te beperken. Dat blijkt uit het meest recente rapport van het Capgemini Research Institute, ‘Illuminating the path: Building resilient and efficient supply chains in the consumer products and retail industry’, waarin wordt onderzocht hoe CPR-organisaties hun supply chain-strategie transformeren om veerkracht, efficiëntie en duurzaamheid in hun bedrijf in te bouwen.

Volgens het rapport worden wereldwijde supply chains momenteel bedreigd door een groot aantal factoren, waaronder inflatie, geopolitieke spanningen, te grote afhankelijkheid van bepaalde landen voor onderdelen, fluctuerende vrachttarieven en congestie in havens. Meer dan driekwart (77%) van de CPR-organisaties zegt dat geopolitieke kwesties de kosten en efficiëntie van supply chains beïnvloeden. Tegen die achtergrond kwam het rapport tot de conclusie dat ‘nearshoring’ en binnenlandse sourcing aan belang winnen nu organisaties een evenwicht tussen kosten en veerkracht proberen te vinden.

Verwacht wordt dat offshore inkoop tegen 2025 wereldwijd met 7% zal afnemen, terwijl nearshoring en binnenlandse sourcing met respectievelijk 4% en 3% zullen toenemen. Noord-Amerika voert de trend van nearshoring aan, met een verwachte stijging van nearshore inkoop met 9% in termen van dollarwaarde, een stijging van 4% in binnenlandse inkoop en een daling van 15% in offshore inkoop tegen 2025.

“Omdat verstoringen in de supply chain nieuwe uitdagingen blijven vormen voor ondernemingen in de consumptiegoederen- en retailsector, passen zij hun inkoopstrategieën aan om veerkracht op te bouwen. Door een evenwicht te vinden tussen kostenefficiëntie en veerkracht en tegelijkertijd te focussen op duurzaamheid en de circulaire economie, komen we een heel eind in het opzetten van supply chains die klaar zijn voor de toekomst en die winstgevende groei kunnen stimuleren”, aldus Lindsey Mazza, global retail lead bij Capgemini. “Om zich aan te passen en te gedijen, moeten CPR-organisaties zich ook richten op de voorbereiding op de feestdagen, die een winstgevende maar uitdagende periode kunnen zijn. Voorraden optimaliseren, supply chain-netwerken lokaal inrichten en alternatieve fulfilment-opties onderzoeken, kunnen bedrijven helpen om in deze periode beter voorbereid te zijn en aan de verwachtingen van de consument te voldoen. Technologie en data zullen daarbij een sleutelrol spelen, of het nu gaat om de vraag te helpen bepalen, magazijnen te automatiseren, de klantervaring te verbeteren of voor efficiënt fulfilment te zorgen.”

Voorraadtekorten verwacht

Seizoensgebondenheid is een belangrijk aandachtspunt voor bedrijven actief in consumptiegoederen en retail. Onder de belangrijkste problemen die CPR-ondernemingen tijdens de feestdagen van 2023 verwachten, denkt 42% dat ze te maken zullen krijgen met voorraadproblemen of producttekorten, 38% verwacht late leveringen aan hun klanten als gevolg van vertraagde import en 35% van de ondernemingen voorziet een tekort aan arbeidskrachten.

Hogere kostenefficiëntie bovenaan de agenda

Volgens het rapport van Capgemini blijven bedrijven in 2023 voorzichtig optimistisch. CPR-organisaties richten zich op het opbouwen van kostenefficiëntie in supply chains met behulp van een betere planning, procesverbetering en automatisering. Voor 42% van de CPR-organisaties staat het verbeteren van de kostenefficiëntie van de supply chain bovenaan de agenda voor de komende 12-18 maanden.

Om dat te bereiken is de overgrote meerderheid (82%) van de CPR-organisaties echter van mening dat hun supply chain aanzienlijk zal moeten veranderen. Verder geven bijna negen op de tien (86%) van de organisaties aan dat data en technologie een sleutelrol moeten spelen bij het veiligstellen van die transformatie. Van de technologieën die worden toegepast, geïmplementeerd en geschaald, voeren data management (56%), cloud computing (55%) en automatisering (52%) de boventoon als prioriteiten om kostenbesparingen te realiseren en inkomsten te verhogen.

Duurzaamheid blijft belangrijk, maar …

Driekwart van de bevraagde CPR-organisaties geeft aan dat ze bewust inspanningen leveren om duurzamer te worden. Ook erkennen bijna negen op de tien bedrijven (86%) dat ethische en verantwoorde inkoop, transport en productie essentieel zijn voor concurrentievoordeel. Bij de peiling in 2020 bedroeg dat percentage slechts 69%.

Toch heeft minder dan de helft van de bedrijven al duurzaamheidsinitiatieven ontplooid en uitgebreid, waarbij slechts 49% dat heeft gedaan voor verantwoorde inkoop, 45% voor circulair productontwerp en 45% voor recycleerbare verpakking. Hoewel dat een verbetering is ten opzichte van het niveau in 2020, laat het onderzoek zien dat de gemiddelde investeringen in duurzaamheid als percentage van de omzet licht zijn gedaald ten opzichte van 2020.

Hulp van data en analytics

De volatiele consumentenvraag beheren en tegelijkertijd de focus terugbrengen naar kostenefficiëntie is tegenwoordig een belangrijke prioriteit voor CPR-bedrijven. Naast strategische sourcing-strategieën benadrukt het rapport dat data en analytics zullen helpen om vraagvoorspelling, fulfilment en klantervaring te verbeteren. Het zal ook product- en portfolio-optimalisering en automatisering mogelijk maken, vooral in productie en opslag, wat kan leiden tot een verhoging van zowel de omzet als de marges. Het toepassen van de principes van de circulaire economie en meer transparantie in de supply chain kunnen hen helpen om duurzaamheidsdoelstellingen te halen.

Onderzoeksmethodologie

Het Capgemini Research Institute peilde in augustus en september 2023 bij 300 organisaties in de sector van consumptiegoederen en retail naar hun aanpak van de uitdagingen in de supply chain. Daarnaast werden diepte-interviews gehouden met senior executives uit de sector.

Foto: Pixabay

Recente nieuwsberichten

Infosessie 14 juni - 2018: het jaar van de digitale transformatie

(advertorial) In alle industriesectoren staat het op de agenda, al dan niet met een echt concreet uitgewerkt plan, maar 2018 wordt de definitieve doorbraak van de digitale transformatie. De winnaars van morgen zijn diegenen die vandaag de digitale roadmap uitwerken!

FrieslandCampina zet Toyota-trucks in bij nieuw distributiecentrum

FrieslandCampina gaat de op- en overslag van zuivelproducten uit de productielocaties in Beilen en Meppel (NL) concentreren. Daarvoor wordt op een perceel van 70.000m2 in Meppel een gloednieuw distributiecentrum gebouwd. Met 31.000m2 en een maximale afzethoogte van 12,5 meter biedt het dc weldra onderdak aan bijna 44.000 pallets.

Kärcher breidt assortiment uit met nieuwe zitveegmachines

De batterij-aangedreven KM 85/50 R is het nieuwe instapmodel van Kärcher in het assortiment zitveegmachines en is geschikt voor in- en outdoor gebruik. De oppervlakteprestatie per uur van het toestel zou zo’n 30% hoger liggen dan bij een handgeleide veegmachine met dezelfde werkbreedte.

Panasonic kondigt nieuwe versie aan van Toughbook CF-20 notebook met afneembare tablet

Sinds zijn introductie in 2015 is de Toughbook CF-20 nog steeds de enige 10,1-inch volledig robuuste notebook met afneembare tablet. Dankzij de zevende generatie IntelR CoreTM vProTM-processortechnologie levert de verbeterde Panasonic Toughbook CF-20 nu nog betere prestaties bij een lager energieverbruik.

Corneel Geerts Transportgroup wil TransMission in België overnemen

Corneel Geerts Transportgroup is onderhandelingen met TransMission Nederland gestart om de activiteiten van TransMission in België over te nemen. TransMission is het grootste samenwerkingsverband van zelfstandige transport- en distributiebedrijven in Nederland en België.

Schoeller Allibert pakt uit met nieuwe vouwbox voor automobielonderdelen

Met de Magnum Optimum 595 heeft Schoeller Allibert speciaal voor de automotive supply chain een nieuwe grote opvouwbare box ontwikkeld. Met de nieuwe box wil Schoeller Allibert klanten binnen de sector minder gewicht en een groter bruikbaar volume bieden.

Online shoppers kijken vaker naar buitenlandse retailers

Zeven van de tien Europese online shoppers koopt artikelen bij retailers over de grens. De belangrijkste redenen hiervoor zijn de betere prijzen en de beschikbaarheid van een specifiek merk of product. Dat blijkt uit ‘Europe Pulse of the Online Shopper’, het jaarlijkse onderzoek van UPS.

Belgische IT-beslissers hebben veel vertrouwen in komend fiscaal jaar

Uit onderzoek van cloud- en netwerkaanbieder Interoute bij meer dan 800 IT-beslissers in acht Europese landen blijkt dat Belgische IT-professionals het meest optimistisch zijn wat de nabije toekomst betreft. Maar liefst 80% van de Belgische respondenten richt zich op het stimuleren van groeimarges, gevolgd door Zwitserland (67%), Frankrijk (65%) en Nederland (65%).

UPS opent nieuw distributiecentrum in Lummen

Bijna 4 miljoen investeert UPS in zijn nieuwe verpakkings-, sorteer- en leveringscentrum in Lummen, dat meer dan 160 banen naar de regio brengt. “Vorig jaar noteerden we een sterke toename van ons exportvolume in België. Dat is met 20% gestegen tegenover het jaar voordien.

Meer opslag nodig vanwege groeiende e-commerce

(advertorial) Ook in de wereld van kantoorproducten is de online uitdaging een feit. Een magazijn moet meegroeien met e-commerce, soms binnen de bestaande muren. Hoe los je dit op? Door elke m³ optimaal te benutten. Dit magazijn van 13 meter hoog kreeg een compacte 4-verdieps pickinginstallatie met geïntegreerde conveyortechniek.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.