Bijna 75% van consumptiegoederen- en retailsector wendt zich tot regionale leveranciers bij ontwrichting

Bedrijven actief in de sector van consumptiegoederen en retail (CPR) diversifiëren en richten hun supply chain-netwerken lokaal in om het hoofd te kunnen bieden aan de ‘last-mile delivery’-uitdagingen, de verwachtingen op het gebied van ‘quick commerce’ en om voorraaduitval tijdens de drukke eindejaarsperiode te voorkomen. Bijna 8 op de 10 (79%) CPR-bedrijven diversifiëren tegenwoordig hun leveranciersbestand, waarbij 71% actief investeert in regionalisering en lokalisering. Ruim 4 op 5 (83%) van de organisaties investeert bijvoorbeeld actief in ‘friendshoring’, een groeiende handelspraktijk waarbij supply chain-netwerken zich richten op landen die als politieke en economische bondgenoten worden beschouwd, om de blootstelling aan risico’s verder te beperken. Dat blijkt uit het meest recente rapport van het Capgemini Research Institute, ‘Illuminating the path: Building resilient and efficient supply chains in the consumer products and retail industry’, waarin wordt onderzocht hoe CPR-organisaties hun supply chain-strategie transformeren om veerkracht, efficiëntie en duurzaamheid in hun bedrijf in te bouwen.

Volgens het rapport worden wereldwijde supply chains momenteel bedreigd door een groot aantal factoren, waaronder inflatie, geopolitieke spanningen, te grote afhankelijkheid van bepaalde landen voor onderdelen, fluctuerende vrachttarieven en congestie in havens. Meer dan driekwart (77%) van de CPR-organisaties zegt dat geopolitieke kwesties de kosten en efficiëntie van supply chains beïnvloeden. Tegen die achtergrond kwam het rapport tot de conclusie dat ‘nearshoring’ en binnenlandse sourcing aan belang winnen nu organisaties een evenwicht tussen kosten en veerkracht proberen te vinden.

Verwacht wordt dat offshore inkoop tegen 2025 wereldwijd met 7% zal afnemen, terwijl nearshoring en binnenlandse sourcing met respectievelijk 4% en 3% zullen toenemen. Noord-Amerika voert de trend van nearshoring aan, met een verwachte stijging van nearshore inkoop met 9% in termen van dollarwaarde, een stijging van 4% in binnenlandse inkoop en een daling van 15% in offshore inkoop tegen 2025.

“Omdat verstoringen in de supply chain nieuwe uitdagingen blijven vormen voor ondernemingen in de consumptiegoederen- en retailsector, passen zij hun inkoopstrategieën aan om veerkracht op te bouwen. Door een evenwicht te vinden tussen kostenefficiëntie en veerkracht en tegelijkertijd te focussen op duurzaamheid en de circulaire economie, komen we een heel eind in het opzetten van supply chains die klaar zijn voor de toekomst en die winstgevende groei kunnen stimuleren”, aldus Lindsey Mazza, global retail lead bij Capgemini. “Om zich aan te passen en te gedijen, moeten CPR-organisaties zich ook richten op de voorbereiding op de feestdagen, die een winstgevende maar uitdagende periode kunnen zijn. Voorraden optimaliseren, supply chain-netwerken lokaal inrichten en alternatieve fulfilment-opties onderzoeken, kunnen bedrijven helpen om in deze periode beter voorbereid te zijn en aan de verwachtingen van de consument te voldoen. Technologie en data zullen daarbij een sleutelrol spelen, of het nu gaat om de vraag te helpen bepalen, magazijnen te automatiseren, de klantervaring te verbeteren of voor efficiënt fulfilment te zorgen.”

Voorraadtekorten verwacht

Seizoensgebondenheid is een belangrijk aandachtspunt voor bedrijven actief in consumptiegoederen en retail. Onder de belangrijkste problemen die CPR-ondernemingen tijdens de feestdagen van 2023 verwachten, denkt 42% dat ze te maken zullen krijgen met voorraadproblemen of producttekorten, 38% verwacht late leveringen aan hun klanten als gevolg van vertraagde import en 35% van de ondernemingen voorziet een tekort aan arbeidskrachten.

Hogere kostenefficiëntie bovenaan de agenda

Volgens het rapport van Capgemini blijven bedrijven in 2023 voorzichtig optimistisch. CPR-organisaties richten zich op het opbouwen van kostenefficiëntie in supply chains met behulp van een betere planning, procesverbetering en automatisering. Voor 42% van de CPR-organisaties staat het verbeteren van de kostenefficiëntie van de supply chain bovenaan de agenda voor de komende 12-18 maanden.

Om dat te bereiken is de overgrote meerderheid (82%) van de CPR-organisaties echter van mening dat hun supply chain aanzienlijk zal moeten veranderen. Verder geven bijna negen op de tien (86%) van de organisaties aan dat data en technologie een sleutelrol moeten spelen bij het veiligstellen van die transformatie. Van de technologieën die worden toegepast, geïmplementeerd en geschaald, voeren data management (56%), cloud computing (55%) en automatisering (52%) de boventoon als prioriteiten om kostenbesparingen te realiseren en inkomsten te verhogen.

Duurzaamheid blijft belangrijk, maar …

Driekwart van de bevraagde CPR-organisaties geeft aan dat ze bewust inspanningen leveren om duurzamer te worden. Ook erkennen bijna negen op de tien bedrijven (86%) dat ethische en verantwoorde inkoop, transport en productie essentieel zijn voor concurrentievoordeel. Bij de peiling in 2020 bedroeg dat percentage slechts 69%.

Toch heeft minder dan de helft van de bedrijven al duurzaamheidsinitiatieven ontplooid en uitgebreid, waarbij slechts 49% dat heeft gedaan voor verantwoorde inkoop, 45% voor circulair productontwerp en 45% voor recycleerbare verpakking. Hoewel dat een verbetering is ten opzichte van het niveau in 2020, laat het onderzoek zien dat de gemiddelde investeringen in duurzaamheid als percentage van de omzet licht zijn gedaald ten opzichte van 2020.

Hulp van data en analytics

De volatiele consumentenvraag beheren en tegelijkertijd de focus terugbrengen naar kostenefficiëntie is tegenwoordig een belangrijke prioriteit voor CPR-bedrijven. Naast strategische sourcing-strategieën benadrukt het rapport dat data en analytics zullen helpen om vraagvoorspelling, fulfilment en klantervaring te verbeteren. Het zal ook product- en portfolio-optimalisering en automatisering mogelijk maken, vooral in productie en opslag, wat kan leiden tot een verhoging van zowel de omzet als de marges. Het toepassen van de principes van de circulaire economie en meer transparantie in de supply chain kunnen hen helpen om duurzaamheidsdoelstellingen te halen.

Onderzoeksmethodologie

Het Capgemini Research Institute peilde in augustus en september 2023 bij 300 organisaties in de sector van consumptiegoederen en retail naar hun aanpak van de uitdagingen in de supply chain. Daarnaast werden diepte-interviews gehouden met senior executives uit de sector.

Foto: Pixabay

Recente nieuwsberichten

Delaware Belux breidt senior leadershipteam uit

IT- en managementdienstverlener Delaware Belux verwelkomt drie nieuw benoemde partners in zijn senior leadershipteam: Sven Peleman, Stefaan Vandeputte en Francois Jaucot.

H.Essers voortaan ook een merk in de Nederlandse markt

De Nederlandse chemiebedrijven van Meeus Group en de Nederlandse logistiek dienstverleners Gebroeders Hoefnagels Transport en Verheul Transport gaan voortaan officieel verder onder de naam H.Essers. Daarmee wil de Belgische logistieke speler ook in Nederland uitgroeien tot een van de grootste merken in multimodale chemie- en infralogistiek. Door de eerder overgenomen bedrijven onder één sterke merknaam te verenigen, wil H.Essers zijn slagkracht en geografische spreiding op de logistieke markt accentueren.

Management buy-out bij Move Intermodal

Move Intermodal, gespecialiseerd in intermodaal vervoer, realiseert een management buy-out. CEO Luc Driessen die al sinds jaar en dag aan boord is bij het bedrijf met hoofdzetel in Genk, koopt de aandelen van Down 2 Earth Capital terug. De Limburgse investeringsmaatschappij LRM faciliteert deze buy-out en neemt een minderheidsaandeel van 15%. Luc Driessen is meerderheidsaandeelhouder, de rest is verspreid over het directieteam van Move Intermodal en enkele private investeerders. Deze mijlpaal betekent volgens de betrokkenen meteen ook de start van verdere Europese groeiplannen.

Monitoring software van Brighteye waakt over gezondheid van productiesystemen

Brighteye is leverancier van een modulaire softwareoplossing voor manufacturing operations management (MOM), die bestaat uit MES, WMS, quality management en geavanceerde mogelijkheden voor planning en scheduling. De softwareleverancier is nu gestart met de grootschalige uitrol van Momentum Monitoring, een functie die werd ontwikkeld om de gezondheid van infrastructuur en applicaties en gebruikersadoptie te volgen. De nieuwe functionaliteit is gratis beschikbaar voor klanten en moet gebruikers van Brighteye’s MOM-software in staat stellen de systeemgezondheid van hardware, timings en fouten op de productievloer te monitoren en proactief te beheren.

EPAL digitaliseert open EPAL pallet pool

De EPAL Euro pallet QR, die de European Pallet Association (EPAL) in het najaar van 2023 aankondigde, is sinds 1 januari 2024 officieel in omloop. Dat nieuwe ‘open EPAL palletpool product’ is voorzien van een unieke QR-code op de rechter hoekblokken en kan daardoor gemakkelijk worden geïntegreerd in digitale processen in de goederen- en palletlogistiek. Met de introductie van de nieuwe pallet heeft EPAL naar eigen zeggen de eerste stap in de digitalisering van de EPAL Euro palletpool succesvol afgerond.

TVH voortaan officieel Carraro-reparatiecentrum voor Belux

TVH, wereldwijd leverancier van onderdelen gevestigd in Waregem, heeft een nieuw strategisch partnership gesloten met Carraro, een onderdelenleverancier voor landbouw-, grondverzet- en material handling machines. Concreet wordt TVH het erkende Carraro-reparatiecentrum voor de Belux-regio. Daardoor kunnen klanten in de Belux voortaan een beroep doen op de gespecialiseerde reparatiediensten van TVH voor Carraro-onderdelen, zoals aandrijf- en stuurassen, automatische transmissies en versnellingsbakken.

Transuniverse sluit partnership met Torrestir in Portugal

Vanaf 1 februari 2024 werkt groepagespecialist Transuniverse Forwarding, met hoofdzetel in Wondelgem, samen met het Portugese Torrestir om de distributie in Portugal te verzorgen. Torrestir, gevestigd in Braga, beschikt over een fijnmazig nationaal distributienetwerk, waardoor de transittijden op meer afgelegen bestemmingen met een dag zouden verminderen. Een bijkomend voordeel is een verbeterde opvolging van zendingen dankzij geautomatiseerd dataverkeer.

Mitsubishi Forklift Trucks stelt nieuwe zware elektrische heftrucks voor

Mitsubishi Forklift Trucks heeft een nieuwe, stille elektrische heftruck met een hefcapaciteit van 12 ton gelanceerd. Daarmee wordt het assortiment elektrische heftrucks van Mitsubishi Forklift Trucks naar eigen zeggen compleet. Klanten kunnen nu kiezen uit hefcapaciteiten van 1,4 tot 12 ton.

Machinebouwer AWL stroomlijnt productieproces met cloudoplossing van Infor

AWL, met hoofdvestiging in het Nederlandse Harderwijk, is gespecialiseerd in het ontwerpen en bouwen van slimme (modulaire) machines en richt zich daarbij vooral op complexe automatiseringsprojecten voor bedrijven die wereldwijd opereren. Doordat bij AWL de orders steeds minder projectmatig en in toenemende mate seriematig binnenkomen, groeide de behoefte aan een nieuw ERP-systeem. Een voorwaarde van klanten waarvoor seriematig machineconcepten worden gebouwd, is onder meer de traceerbaarheid binnen de productie en de product lifecycle, zodat eventuele verstoringen of problemen ondanks de grote schaal snel kunnen worden gesignaleerd en verholpen.

Om zijn productieproces te helpen optimaliseren, besloot AWL ‘industry cloud company’ Infor in de arm te nemen. Voortaan zet de machinebouwer voor zijn business unit ‘material handling’ de CloudSuite Industrial Enterprise in, een ERP-oplossing op basis van Amazon Web Services (AWS). Daarmee wordt AWL ondersteund in de volumeproductie van deze business unit.

Lalesse Logistic Solutions gaat geavanceerd geautomatiseerd diepvriesmagazijn realiseren

De Nederlandse financiële holding Elsrijk heeft opdracht gegeven aan Lalesse Logistic Solutions, aanbieder van warehouse automatiseringssystemen, om in Dordrecht een geavanceerd geautomatiseerd diepvriesmagazijn te realiseren. Een van de gebruikers van het magazijn wordt B&S, leverancier van levensmiddelen en overige consumentengoederen aan rederijen van (cruise)schepen, luchtvaartmaatschappijen, militaire instellingen, ngo’s en grote retailers. Het nieuwe magazijn zal ruimte bieden aan 32.000 palletlocaties, verspreid over 7 niveaus en zal worden geïntegreerd met innovatieve technologieën die een naadloze en efficiënte logistieke operatie moeten garanderen.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.