Bijna 75% van consumptiegoederen- en retailsector wendt zich tot regionale leveranciers bij ontwrichting

Bedrijven actief in de sector van consumptiegoederen en retail (CPR) diversifiëren en richten hun supply chain-netwerken lokaal in om het hoofd te kunnen bieden aan de ‘last-mile delivery’-uitdagingen, de verwachtingen op het gebied van ‘quick commerce’ en om voorraaduitval tijdens de drukke eindejaarsperiode te voorkomen. Bijna 8 op de 10 (79%) CPR-bedrijven diversifiëren tegenwoordig hun leveranciersbestand, waarbij 71% actief investeert in regionalisering en lokalisering. Ruim 4 op 5 (83%) van de organisaties investeert bijvoorbeeld actief in ‘friendshoring’, een groeiende handelspraktijk waarbij supply chain-netwerken zich richten op landen die als politieke en economische bondgenoten worden beschouwd, om de blootstelling aan risico’s verder te beperken. Dat blijkt uit het meest recente rapport van het Capgemini Research Institute, ‘Illuminating the path: Building resilient and efficient supply chains in the consumer products and retail industry’, waarin wordt onderzocht hoe CPR-organisaties hun supply chain-strategie transformeren om veerkracht, efficiëntie en duurzaamheid in hun bedrijf in te bouwen.

Volgens het rapport worden wereldwijde supply chains momenteel bedreigd door een groot aantal factoren, waaronder inflatie, geopolitieke spanningen, te grote afhankelijkheid van bepaalde landen voor onderdelen, fluctuerende vrachttarieven en congestie in havens. Meer dan driekwart (77%) van de CPR-organisaties zegt dat geopolitieke kwesties de kosten en efficiëntie van supply chains beïnvloeden. Tegen die achtergrond kwam het rapport tot de conclusie dat ‘nearshoring’ en binnenlandse sourcing aan belang winnen nu organisaties een evenwicht tussen kosten en veerkracht proberen te vinden.

Verwacht wordt dat offshore inkoop tegen 2025 wereldwijd met 7% zal afnemen, terwijl nearshoring en binnenlandse sourcing met respectievelijk 4% en 3% zullen toenemen. Noord-Amerika voert de trend van nearshoring aan, met een verwachte stijging van nearshore inkoop met 9% in termen van dollarwaarde, een stijging van 4% in binnenlandse inkoop en een daling van 15% in offshore inkoop tegen 2025.

“Omdat verstoringen in de supply chain nieuwe uitdagingen blijven vormen voor ondernemingen in de consumptiegoederen- en retailsector, passen zij hun inkoopstrategieën aan om veerkracht op te bouwen. Door een evenwicht te vinden tussen kostenefficiëntie en veerkracht en tegelijkertijd te focussen op duurzaamheid en de circulaire economie, komen we een heel eind in het opzetten van supply chains die klaar zijn voor de toekomst en die winstgevende groei kunnen stimuleren”, aldus Lindsey Mazza, global retail lead bij Capgemini. “Om zich aan te passen en te gedijen, moeten CPR-organisaties zich ook richten op de voorbereiding op de feestdagen, die een winstgevende maar uitdagende periode kunnen zijn. Voorraden optimaliseren, supply chain-netwerken lokaal inrichten en alternatieve fulfilment-opties onderzoeken, kunnen bedrijven helpen om in deze periode beter voorbereid te zijn en aan de verwachtingen van de consument te voldoen. Technologie en data zullen daarbij een sleutelrol spelen, of het nu gaat om de vraag te helpen bepalen, magazijnen te automatiseren, de klantervaring te verbeteren of voor efficiënt fulfilment te zorgen.”

Voorraadtekorten verwacht

Seizoensgebondenheid is een belangrijk aandachtspunt voor bedrijven actief in consumptiegoederen en retail. Onder de belangrijkste problemen die CPR-ondernemingen tijdens de feestdagen van 2023 verwachten, denkt 42% dat ze te maken zullen krijgen met voorraadproblemen of producttekorten, 38% verwacht late leveringen aan hun klanten als gevolg van vertraagde import en 35% van de ondernemingen voorziet een tekort aan arbeidskrachten.

Hogere kostenefficiëntie bovenaan de agenda

Volgens het rapport van Capgemini blijven bedrijven in 2023 voorzichtig optimistisch. CPR-organisaties richten zich op het opbouwen van kostenefficiëntie in supply chains met behulp van een betere planning, procesverbetering en automatisering. Voor 42% van de CPR-organisaties staat het verbeteren van de kostenefficiëntie van de supply chain bovenaan de agenda voor de komende 12-18 maanden.

Om dat te bereiken is de overgrote meerderheid (82%) van de CPR-organisaties echter van mening dat hun supply chain aanzienlijk zal moeten veranderen. Verder geven bijna negen op de tien (86%) van de organisaties aan dat data en technologie een sleutelrol moeten spelen bij het veiligstellen van die transformatie. Van de technologieën die worden toegepast, geïmplementeerd en geschaald, voeren data management (56%), cloud computing (55%) en automatisering (52%) de boventoon als prioriteiten om kostenbesparingen te realiseren en inkomsten te verhogen.

Duurzaamheid blijft belangrijk, maar …

Driekwart van de bevraagde CPR-organisaties geeft aan dat ze bewust inspanningen leveren om duurzamer te worden. Ook erkennen bijna negen op de tien bedrijven (86%) dat ethische en verantwoorde inkoop, transport en productie essentieel zijn voor concurrentievoordeel. Bij de peiling in 2020 bedroeg dat percentage slechts 69%.

Toch heeft minder dan de helft van de bedrijven al duurzaamheidsinitiatieven ontplooid en uitgebreid, waarbij slechts 49% dat heeft gedaan voor verantwoorde inkoop, 45% voor circulair productontwerp en 45% voor recycleerbare verpakking. Hoewel dat een verbetering is ten opzichte van het niveau in 2020, laat het onderzoek zien dat de gemiddelde investeringen in duurzaamheid als percentage van de omzet licht zijn gedaald ten opzichte van 2020.

Hulp van data en analytics

De volatiele consumentenvraag beheren en tegelijkertijd de focus terugbrengen naar kostenefficiëntie is tegenwoordig een belangrijke prioriteit voor CPR-bedrijven. Naast strategische sourcing-strategieën benadrukt het rapport dat data en analytics zullen helpen om vraagvoorspelling, fulfilment en klantervaring te verbeteren. Het zal ook product- en portfolio-optimalisering en automatisering mogelijk maken, vooral in productie en opslag, wat kan leiden tot een verhoging van zowel de omzet als de marges. Het toepassen van de principes van de circulaire economie en meer transparantie in de supply chain kunnen hen helpen om duurzaamheidsdoelstellingen te halen.

Onderzoeksmethodologie

Het Capgemini Research Institute peilde in augustus en september 2023 bij 300 organisaties in de sector van consumptiegoederen en retail naar hun aanpak van de uitdagingen in de supply chain. Daarnaast werden diepte-interviews gehouden met senior executives uit de sector.

Foto: Pixabay

Recente nieuwsberichten

Kuehne + Nagel biedt gegarandeerde leadtimes voor containers met KN Pledge

Met KN Pledge introduceert Kuehne + Nagel een online serviceoplossing voor zeevracht met gegarandeerde leadtimes voor volle containertransporten. De service vormt een uitbreiding op de online quoterings-, boekings- en traceringsdiensten van Kuehne + Nagel.

Motrac Handling & Cleaning biedt Linde magazijntrucks en merchandising online aan

Om haar bereikbaarheid te verhogen en in te spelen op de uitdagingen van e-commerce, is Motrac Handling & Cleaning op 8 april live gegaan met een eigen webshop. Naast de verhoogde gebruiksvriendelijkheid wordt ook de aankoopsnelheid een belangrijke troef, want de klant kan nu met enkele eenvoudige muisklikken een bestelling plaatsen zonder een offerte aan te vragen.

Transuniverse Forwarding richt dochterbedrijven op in Frankrijk en Marokko

Transuniverse Forwarding uit Wondelgem (Gent) heeft in Frankrijk en Marokko dochterondernemingen opgericht. Beide kantoren en hubs zijn sinds kort operationeel. De trafieken van het groepagebedrijf van en naar beide landen groeien zo hard, dat eigen lokale organisaties zich opdrongen.

Pierre van Diesen nieuwe VP Landtransport bij DB Schenker in Benelux

Pierre van Diesen werd op 1 april 2019 aangesteld als Vice President BU Land Transport BeNeLux. Hij neemt hiermee de verantwoordelijkheden over van John Scherpenborg die binnen DB Schenker de functie Head of Business Development & Revenue Management Land Transport BeNeLux op zich neemt.

Alain Beerens wordt Managing Director bij Groenewout

Op 1 april 2019 nam Alain Beerens de rol van managing director over van Mari van Kuijk. Hij werkt sinds 2000 bij Groenewout, en werd in 2003 lid van het Management Team. Hij geeft momenteel leiding aan de supply chain practice en wordt daarnaast als managing director verantwoordelijk voor de dagelijkse leiding en de strategische positionering van Groenewout.

SupplyStack haalt € 5 miljoen op om expansie in Europa voort te zetten

SupplyStack kondigt aan dat het zijn serie A-financieringsronde van € 5 miljoen, aangevoerd door Participatiemaatschappij Vlaanderen, Mainport Innovation Fund en bestaande investeerder Fortino Capital heeft voltooid. SupplyStack lanceerde zijn software in 2013 met als doel B2B-organisaties te helpen met het verkrijgen van supply chains die predictief, datagestuurd, diepgaand geautomatiseerd en continu optimaliserend zijn, zowel op vlak van inkomsten als met betrekking tot de milieu-impact.

Strategische investering in lithium-ion technologie door Jungheinrich

Jungheinrich AG en Triathlon Holding GmbH richtten een joint venture op onder de naam “JT ENERGY Systems GmbH”, voor de productie en recyclage van lithium-ion batterijsystemen. De oprichting moet wel nog worden goedgekeurd door de bevoegde mededingingsautoriteiten.

Logistyx Technologies centraliseert in Zaandam

Logistyx Technologies, gespecialiseerd in transport managementoplossingen voor pakketten, heeft zijn intrek genomen in een nieuw internationaal hoofdkantoor in het Nederlandse Zaandam. De verhuizing komt er als reactie op de snelle groei van de onderneming, die sinds haar oprichting in mei 2017 haar personeelsbestand zag verdubbelen, o.a.

TGW bouwt state-of-the-art logistiek centrum voor Puma

Sportmerk Puma heeft systeemintegrator TGW de opdracht gegeven een geautomatiseerd distributiecentrum te bouwen in de Beierse gemeente Geiselwind. Het intralogistieke systeem zou in de lente van 2021 voltooid moeten zijn. Bijna de volledige TGW-portfolio wordt in het project aangewend.

PwC neemt Salesforce-specialist ABSI over

PwC en ABSI hebben een overeenkomst gesloten waarbij PwC 100% van de aandelen van ABSI zal verwerven. ABSI is een technologische systeemintegrator gericht op Salesforce. Het bedrijf stelt meer dan 100 medewerkers tewerk in zijn kantoren in België (Brussel) en Nederland (Nieuwegein).

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.