Bijna 75% van consumptiegoederen- en retailsector wendt zich tot regionale leveranciers bij ontwrichting

Bedrijven actief in de sector van consumptiegoederen en retail (CPR) diversifiëren en richten hun supply chain-netwerken lokaal in om het hoofd te kunnen bieden aan de ‘last-mile delivery’-uitdagingen, de verwachtingen op het gebied van ‘quick commerce’ en om voorraaduitval tijdens de drukke eindejaarsperiode te voorkomen. Bijna 8 op de 10 (79%) CPR-bedrijven diversifiëren tegenwoordig hun leveranciersbestand, waarbij 71% actief investeert in regionalisering en lokalisering. Ruim 4 op 5 (83%) van de organisaties investeert bijvoorbeeld actief in ‘friendshoring’, een groeiende handelspraktijk waarbij supply chain-netwerken zich richten op landen die als politieke en economische bondgenoten worden beschouwd, om de blootstelling aan risico’s verder te beperken. Dat blijkt uit het meest recente rapport van het Capgemini Research Institute, ‘Illuminating the path: Building resilient and efficient supply chains in the consumer products and retail industry’, waarin wordt onderzocht hoe CPR-organisaties hun supply chain-strategie transformeren om veerkracht, efficiëntie en duurzaamheid in hun bedrijf in te bouwen.

Volgens het rapport worden wereldwijde supply chains momenteel bedreigd door een groot aantal factoren, waaronder inflatie, geopolitieke spanningen, te grote afhankelijkheid van bepaalde landen voor onderdelen, fluctuerende vrachttarieven en congestie in havens. Meer dan driekwart (77%) van de CPR-organisaties zegt dat geopolitieke kwesties de kosten en efficiëntie van supply chains beïnvloeden. Tegen die achtergrond kwam het rapport tot de conclusie dat ‘nearshoring’ en binnenlandse sourcing aan belang winnen nu organisaties een evenwicht tussen kosten en veerkracht proberen te vinden.

Verwacht wordt dat offshore inkoop tegen 2025 wereldwijd met 7% zal afnemen, terwijl nearshoring en binnenlandse sourcing met respectievelijk 4% en 3% zullen toenemen. Noord-Amerika voert de trend van nearshoring aan, met een verwachte stijging van nearshore inkoop met 9% in termen van dollarwaarde, een stijging van 4% in binnenlandse inkoop en een daling van 15% in offshore inkoop tegen 2025.

“Omdat verstoringen in de supply chain nieuwe uitdagingen blijven vormen voor ondernemingen in de consumptiegoederen- en retailsector, passen zij hun inkoopstrategieën aan om veerkracht op te bouwen. Door een evenwicht te vinden tussen kostenefficiëntie en veerkracht en tegelijkertijd te focussen op duurzaamheid en de circulaire economie, komen we een heel eind in het opzetten van supply chains die klaar zijn voor de toekomst en die winstgevende groei kunnen stimuleren”, aldus Lindsey Mazza, global retail lead bij Capgemini. “Om zich aan te passen en te gedijen, moeten CPR-organisaties zich ook richten op de voorbereiding op de feestdagen, die een winstgevende maar uitdagende periode kunnen zijn. Voorraden optimaliseren, supply chain-netwerken lokaal inrichten en alternatieve fulfilment-opties onderzoeken, kunnen bedrijven helpen om in deze periode beter voorbereid te zijn en aan de verwachtingen van de consument te voldoen. Technologie en data zullen daarbij een sleutelrol spelen, of het nu gaat om de vraag te helpen bepalen, magazijnen te automatiseren, de klantervaring te verbeteren of voor efficiënt fulfilment te zorgen.”

Voorraadtekorten verwacht

Seizoensgebondenheid is een belangrijk aandachtspunt voor bedrijven actief in consumptiegoederen en retail. Onder de belangrijkste problemen die CPR-ondernemingen tijdens de feestdagen van 2023 verwachten, denkt 42% dat ze te maken zullen krijgen met voorraadproblemen of producttekorten, 38% verwacht late leveringen aan hun klanten als gevolg van vertraagde import en 35% van de ondernemingen voorziet een tekort aan arbeidskrachten.

Hogere kostenefficiëntie bovenaan de agenda

Volgens het rapport van Capgemini blijven bedrijven in 2023 voorzichtig optimistisch. CPR-organisaties richten zich op het opbouwen van kostenefficiëntie in supply chains met behulp van een betere planning, procesverbetering en automatisering. Voor 42% van de CPR-organisaties staat het verbeteren van de kostenefficiëntie van de supply chain bovenaan de agenda voor de komende 12-18 maanden.

Om dat te bereiken is de overgrote meerderheid (82%) van de CPR-organisaties echter van mening dat hun supply chain aanzienlijk zal moeten veranderen. Verder geven bijna negen op de tien (86%) van de organisaties aan dat data en technologie een sleutelrol moeten spelen bij het veiligstellen van die transformatie. Van de technologieën die worden toegepast, geïmplementeerd en geschaald, voeren data management (56%), cloud computing (55%) en automatisering (52%) de boventoon als prioriteiten om kostenbesparingen te realiseren en inkomsten te verhogen.

Duurzaamheid blijft belangrijk, maar …

Driekwart van de bevraagde CPR-organisaties geeft aan dat ze bewust inspanningen leveren om duurzamer te worden. Ook erkennen bijna negen op de tien bedrijven (86%) dat ethische en verantwoorde inkoop, transport en productie essentieel zijn voor concurrentievoordeel. Bij de peiling in 2020 bedroeg dat percentage slechts 69%.

Toch heeft minder dan de helft van de bedrijven al duurzaamheidsinitiatieven ontplooid en uitgebreid, waarbij slechts 49% dat heeft gedaan voor verantwoorde inkoop, 45% voor circulair productontwerp en 45% voor recycleerbare verpakking. Hoewel dat een verbetering is ten opzichte van het niveau in 2020, laat het onderzoek zien dat de gemiddelde investeringen in duurzaamheid als percentage van de omzet licht zijn gedaald ten opzichte van 2020.

Hulp van data en analytics

De volatiele consumentenvraag beheren en tegelijkertijd de focus terugbrengen naar kostenefficiëntie is tegenwoordig een belangrijke prioriteit voor CPR-bedrijven. Naast strategische sourcing-strategieën benadrukt het rapport dat data en analytics zullen helpen om vraagvoorspelling, fulfilment en klantervaring te verbeteren. Het zal ook product- en portfolio-optimalisering en automatisering mogelijk maken, vooral in productie en opslag, wat kan leiden tot een verhoging van zowel de omzet als de marges. Het toepassen van de principes van de circulaire economie en meer transparantie in de supply chain kunnen hen helpen om duurzaamheidsdoelstellingen te halen.

Onderzoeksmethodologie

Het Capgemini Research Institute peilde in augustus en september 2023 bij 300 organisaties in de sector van consumptiegoederen en retail naar hun aanpak van de uitdagingen in de supply chain. Daarnaast werden diepte-interviews gehouden met senior executives uit de sector.

Foto: Pixabay

Recente nieuwsberichten

Nederlandse transportsector lijdt onder milieuregels

Volgens een rapport van ABN Amro wordt de sector Transport en Logistiek bij onze noorderburen in 2020 dubbel geraakt. Enerzijds krijgt de sector in 2020 last van de afvlakkende groei van de Nederlandse economie. Anderzijds wordt de sector indirect geraakt door het stikstofbeleid.

Liege Airport Cargo Handling Services boekt productiviteitswinst met Slot Booking applicatie

LACHS (Liege Airport Cargo Handling Services), een van de belangrijkste grondafhandelaren op Liege Airport, heeft met succes de Slot Booking for Air Cargo van Nallian geïmplementeerd. Het betreft een van de collaborative applicaties in de LGG Cargo Cloud.

2020: Optimact 2.0

(Advertorial)  2020 het jaar met nieuwe uitdagingen voor Optimact: nieuw kantoor, nieuwe branding en vele nieuwe functionaliteiten zodat Optimact zal uitgroeien tot een volledige Supply Chain Planning tool met Forecasting, Inventory Management, MPS, MRP, DDMRP, S&OP en Supply Chain Analytics.

Iptor mikt op groei na overname door investeringsmaatschappij en management

Iptor, aanbieder van software en services voor distributie en supply chain management, planning en logistiek, is overgenomen door investeringsmaatschappij Bregal Unternehmerkapital en kan daarbij ook rekenen op investeringen door CEO Jayne Archbold en Chief Marketing and Product Officer Christopher Catterfeld (foto).

StreetScooter stelt emissievrij koel-vriesvoertuig voor

StreetScooter Nederland introduceert een nieuwe ready-to-go oplossing voor emissievrije koel- of vrieslevering in de stad. Daartoe ontwikkelde het bedrijf in samenwerking met Carrosseriefabriek Harderwijk de StreetScooter Work L met een koel-vriesopbouw.

Geautomatiseerde rijfuncties zorgen voor minder CO2-uitstoot

TomTom, Bosch en Daimler werken samen aan de ontwikkeling van Daimlers Predictive Powertrain Control (PPC). Het betreft een geavanceerd rijhulpsysteem (ADAS) ofwel een ‘slimme’ cruise control voor bedrijfsvoertuigen. Met behulp van de ADAS-kaart van TomTom en de virtuele horizon van Bosch kunnen rijfuncties van vrachtwagens worden geautomatiseerd op snelwegen en verbindingswegen tussen steden in Europa.

Yusen Logistics breidt Antwerpse farmasite uit

Yusen Logistics, gespecialiseerd in de wereldwijde logistiek van farmaceutische producten, gaat zijn vestiging in het Antwerpse havengebied uitbreiden met een semi-geautomatiseerd farmawarehouse. Het nieuwe duurzame warehouse zal grenzen aan het bestaande Antwerp Healthcare Center dat in 2018 op Yusens Antwerp Logistics Campus werd geopend.

Interroll stelt vice president System Innovation aan

Sinds 1 januari 2020 bekleedt dr. Christian Ripperda de nieuw gecreëerde functie van vice president System Innovation bij Interroll. Daarin staat de 39-jarige Ripperda aan het hoofd van Interroll’s ‘global innovation activities’, die het Interroll Project and Development Center (IPDC), Interroll’s Global Product Management en de Interroll Intellectual Property strategie integreren.

Nieuwe managing director voor JLL Luxemburg

Sinds 1 januari vervult Angélique Sabron de functie van managing director bij JLL Luxemburg. Daarvoor was ze head of Markets bij de Luxemburgse tak van het vastgoedbedrijf. Angélique Sabron volgt Romain Muller op, die een nieuwe uitdaging aangaat.

Greenyard stoot Portugese divisie af

Greenyard heeft een akkoord getekend voor de desinvestering van Greenyard Logistics Portugal d.m.v. een management buyout. Het logistieke dochterbedrijf is sinds 2001 actief in Portugal voor het transport en de logistiek van voedingsmiddelen.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.