Bijna 75% van consumptiegoederen- en retailsector wendt zich tot regionale leveranciers bij ontwrichting

Bedrijven actief in de sector van consumptiegoederen en retail (CPR) diversifiëren en richten hun supply chain-netwerken lokaal in om het hoofd te kunnen bieden aan de ‘last-mile delivery’-uitdagingen, de verwachtingen op het gebied van ‘quick commerce’ en om voorraaduitval tijdens de drukke eindejaarsperiode te voorkomen. Bijna 8 op de 10 (79%) CPR-bedrijven diversifiëren tegenwoordig hun leveranciersbestand, waarbij 71% actief investeert in regionalisering en lokalisering. Ruim 4 op 5 (83%) van de organisaties investeert bijvoorbeeld actief in ‘friendshoring’, een groeiende handelspraktijk waarbij supply chain-netwerken zich richten op landen die als politieke en economische bondgenoten worden beschouwd, om de blootstelling aan risico’s verder te beperken. Dat blijkt uit het meest recente rapport van het Capgemini Research Institute, ‘Illuminating the path: Building resilient and efficient supply chains in the consumer products and retail industry’, waarin wordt onderzocht hoe CPR-organisaties hun supply chain-strategie transformeren om veerkracht, efficiëntie en duurzaamheid in hun bedrijf in te bouwen.

Volgens het rapport worden wereldwijde supply chains momenteel bedreigd door een groot aantal factoren, waaronder inflatie, geopolitieke spanningen, te grote afhankelijkheid van bepaalde landen voor onderdelen, fluctuerende vrachttarieven en congestie in havens. Meer dan driekwart (77%) van de CPR-organisaties zegt dat geopolitieke kwesties de kosten en efficiëntie van supply chains beïnvloeden. Tegen die achtergrond kwam het rapport tot de conclusie dat ‘nearshoring’ en binnenlandse sourcing aan belang winnen nu organisaties een evenwicht tussen kosten en veerkracht proberen te vinden.

Verwacht wordt dat offshore inkoop tegen 2025 wereldwijd met 7% zal afnemen, terwijl nearshoring en binnenlandse sourcing met respectievelijk 4% en 3% zullen toenemen. Noord-Amerika voert de trend van nearshoring aan, met een verwachte stijging van nearshore inkoop met 9% in termen van dollarwaarde, een stijging van 4% in binnenlandse inkoop en een daling van 15% in offshore inkoop tegen 2025.

“Omdat verstoringen in de supply chain nieuwe uitdagingen blijven vormen voor ondernemingen in de consumptiegoederen- en retailsector, passen zij hun inkoopstrategieën aan om veerkracht op te bouwen. Door een evenwicht te vinden tussen kostenefficiëntie en veerkracht en tegelijkertijd te focussen op duurzaamheid en de circulaire economie, komen we een heel eind in het opzetten van supply chains die klaar zijn voor de toekomst en die winstgevende groei kunnen stimuleren”, aldus Lindsey Mazza, global retail lead bij Capgemini. “Om zich aan te passen en te gedijen, moeten CPR-organisaties zich ook richten op de voorbereiding op de feestdagen, die een winstgevende maar uitdagende periode kunnen zijn. Voorraden optimaliseren, supply chain-netwerken lokaal inrichten en alternatieve fulfilment-opties onderzoeken, kunnen bedrijven helpen om in deze periode beter voorbereid te zijn en aan de verwachtingen van de consument te voldoen. Technologie en data zullen daarbij een sleutelrol spelen, of het nu gaat om de vraag te helpen bepalen, magazijnen te automatiseren, de klantervaring te verbeteren of voor efficiënt fulfilment te zorgen.”

Voorraadtekorten verwacht

Seizoensgebondenheid is een belangrijk aandachtspunt voor bedrijven actief in consumptiegoederen en retail. Onder de belangrijkste problemen die CPR-ondernemingen tijdens de feestdagen van 2023 verwachten, denkt 42% dat ze te maken zullen krijgen met voorraadproblemen of producttekorten, 38% verwacht late leveringen aan hun klanten als gevolg van vertraagde import en 35% van de ondernemingen voorziet een tekort aan arbeidskrachten.

Hogere kostenefficiëntie bovenaan de agenda

Volgens het rapport van Capgemini blijven bedrijven in 2023 voorzichtig optimistisch. CPR-organisaties richten zich op het opbouwen van kostenefficiëntie in supply chains met behulp van een betere planning, procesverbetering en automatisering. Voor 42% van de CPR-organisaties staat het verbeteren van de kostenefficiëntie van de supply chain bovenaan de agenda voor de komende 12-18 maanden.

Om dat te bereiken is de overgrote meerderheid (82%) van de CPR-organisaties echter van mening dat hun supply chain aanzienlijk zal moeten veranderen. Verder geven bijna negen op de tien (86%) van de organisaties aan dat data en technologie een sleutelrol moeten spelen bij het veiligstellen van die transformatie. Van de technologieën die worden toegepast, geïmplementeerd en geschaald, voeren data management (56%), cloud computing (55%) en automatisering (52%) de boventoon als prioriteiten om kostenbesparingen te realiseren en inkomsten te verhogen.

Duurzaamheid blijft belangrijk, maar …

Driekwart van de bevraagde CPR-organisaties geeft aan dat ze bewust inspanningen leveren om duurzamer te worden. Ook erkennen bijna negen op de tien bedrijven (86%) dat ethische en verantwoorde inkoop, transport en productie essentieel zijn voor concurrentievoordeel. Bij de peiling in 2020 bedroeg dat percentage slechts 69%.

Toch heeft minder dan de helft van de bedrijven al duurzaamheidsinitiatieven ontplooid en uitgebreid, waarbij slechts 49% dat heeft gedaan voor verantwoorde inkoop, 45% voor circulair productontwerp en 45% voor recycleerbare verpakking. Hoewel dat een verbetering is ten opzichte van het niveau in 2020, laat het onderzoek zien dat de gemiddelde investeringen in duurzaamheid als percentage van de omzet licht zijn gedaald ten opzichte van 2020.

Hulp van data en analytics

De volatiele consumentenvraag beheren en tegelijkertijd de focus terugbrengen naar kostenefficiëntie is tegenwoordig een belangrijke prioriteit voor CPR-bedrijven. Naast strategische sourcing-strategieën benadrukt het rapport dat data en analytics zullen helpen om vraagvoorspelling, fulfilment en klantervaring te verbeteren. Het zal ook product- en portfolio-optimalisering en automatisering mogelijk maken, vooral in productie en opslag, wat kan leiden tot een verhoging van zowel de omzet als de marges. Het toepassen van de principes van de circulaire economie en meer transparantie in de supply chain kunnen hen helpen om duurzaamheidsdoelstellingen te halen.

Onderzoeksmethodologie

Het Capgemini Research Institute peilde in augustus en september 2023 bij 300 organisaties in de sector van consumptiegoederen en retail naar hun aanpak van de uitdagingen in de supply chain. Daarnaast werden diepte-interviews gehouden met senior executives uit de sector.

Foto: Pixabay

Recente nieuwsberichten

Riedel optimaliseert logistieke processen met Astro WMS

De Nederlandse kmo Riedel produceert fruitdranken van merken als Appelsientje, CoolBest en DubbelFrisss en enkele private labels. In zijn distributiecentrum in Ede is Riedel momenteel bezig met de implementatie van een warehouse management systeem ter vervanging van de eerder beperkte logistieke functionaliteit in het bedrijfsbrede ERP-systeem.

Eerste Europese ‘Lean & Green’ Star gaat naar Refresco

De Refresco Group, met hoofdkwartier in Rotterdam, is een onafhankelijke wereldproducent van water, frisdranken en vruchtensappen voor supermarkten en A-merken met productie op meer dan 60 locaties in Europa en Noord-Amerika. Voor haar transportorganisatie in Europa mocht de onderneming de eerste Europese ‘Lean & Green’ Star in ontvangst nemen.

Meer en meer retourbeleid in businessplan

(Advertorial) De afgelopen koopjesperiode zorgde opnieuw voor een record aan retourpakketten. Twee derde van de online shoppers zenden eerder hun pakket terug, dan het persoonlijk naar de dichtstbijzijnde fysieke winkel te brengen. Hoe pak je de vele retours aan in de toekomst?

Inther lanceert A-Frame voor item picking

Inther Group zet als eerste Nederlandse logistieke system integrator het A-Frame op de markt. Het A-Frame is een volautomatische oplossing voor item picking die kan worden ingezet bij veel orders met veel verschillende kleine artikelen met een gelijkende verpakking, zoals doosjes van de farmacie, cosmetica, tabak en kleine kantoorartikelen.

Didier Ongena, Managing Director bij Microsoft Belux, geeft de opening keynote op SC Innovations 2020

Supply Chain Innovations dat doorgaat op donderdag 19 03 2020 in Antwerp Expo biedt een uitgebreid programma met een dertigtal parallelle sessies. De plenaire opening keynote van Didier Ongena heeft als titel: ‘Supply Chains in a data-centric world.’ Hij neemt ons mee in de nabije toekomst van miljarden geconecteerde toestellen en mensen, en de impact ervan op mens, bedrijf en productiviteit.

Dematic stelt nieuwe generatie Multishuttle 2 E voor

Met de nieuwe generatie Multishuttle 2 E van Dematic zijn voor het eerst gestandaardiseerde dozen en bakken op te slaan en terug te halen. Behalve interfaces met de standaardonderdelen, zoals rails, lift, conveyors en unieke transfer, biedt de nieuwe shuttle een hogere verwerkingssnelheid met een grotere nauwkeurigheid.

06/02/20: The future of the service supply chain and aftermarket

Insights into maturity, ambitions and challenges De ‘disrupting’ nieuwe technologieën, zoals Virtual Reality (VR), Augmented Reality (AR), Robotic Process Automation (RPA), additive manufacturing, predictive en condition based maintenance, vormen samen met Internet of Things en Big Data een grote uitdaging voor bedrijven die service aan hun klanten leveren.

Axfood steunt op Witron voor groots omnichannel distributiecentrum

Eind 2023 voltooit Witron een verregaand geautomatiseerd distributiecentrum van meer dan 100.000m² voor supermarktketen Axfood in de buurt van de Zweedse hoofdstad Stockholm. Daarmee realiseert de systeemintegrator uit het Duitse Parkstein zijn grootste project ooit.

Swissterminal en DP World sluiten strategisch partnership

DP World en Swissterminal Holding AG, de grootste containerterminaloperator in Zwitserland, gaan een strategisch partnership aan. Met ingang van 23 januari 2020 krijgt DP World 44% van Swissterminal Holding in handen. De family Mayer, de oprichters van de onderneming, blijven meerderheidsaandeelhouder.

Gheeraert Transport neemt Eraltrans onder zijn vleugels

Gheeraert Transport uit Loppem, bij Brugge, heeft op 1 januari 2020 het handelsfonds en de medewerkers van Eraltrans (Groep Hendrickx) uit Sint-Truiden overgenomen. De actieve familiale aandeelhouders van Eraltrans gingen zelf op zoek naar een partij om de continuïteit van hun bedrijf te waarborgen voor zowel medewerkers als klanten.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.