Bijna 75% van consumptiegoederen- en retailsector wendt zich tot regionale leveranciers bij ontwrichting

Bedrijven actief in de sector van consumptiegoederen en retail (CPR) diversifiëren en richten hun supply chain-netwerken lokaal in om het hoofd te kunnen bieden aan de ‘last-mile delivery’-uitdagingen, de verwachtingen op het gebied van ‘quick commerce’ en om voorraaduitval tijdens de drukke eindejaarsperiode te voorkomen. Bijna 8 op de 10 (79%) CPR-bedrijven diversifiëren tegenwoordig hun leveranciersbestand, waarbij 71% actief investeert in regionalisering en lokalisering. Ruim 4 op 5 (83%) van de organisaties investeert bijvoorbeeld actief in ‘friendshoring’, een groeiende handelspraktijk waarbij supply chain-netwerken zich richten op landen die als politieke en economische bondgenoten worden beschouwd, om de blootstelling aan risico’s verder te beperken. Dat blijkt uit het meest recente rapport van het Capgemini Research Institute, ‘Illuminating the path: Building resilient and efficient supply chains in the consumer products and retail industry’, waarin wordt onderzocht hoe CPR-organisaties hun supply chain-strategie transformeren om veerkracht, efficiëntie en duurzaamheid in hun bedrijf in te bouwen.

Volgens het rapport worden wereldwijde supply chains momenteel bedreigd door een groot aantal factoren, waaronder inflatie, geopolitieke spanningen, te grote afhankelijkheid van bepaalde landen voor onderdelen, fluctuerende vrachttarieven en congestie in havens. Meer dan driekwart (77%) van de CPR-organisaties zegt dat geopolitieke kwesties de kosten en efficiëntie van supply chains beïnvloeden. Tegen die achtergrond kwam het rapport tot de conclusie dat ‘nearshoring’ en binnenlandse sourcing aan belang winnen nu organisaties een evenwicht tussen kosten en veerkracht proberen te vinden.

Verwacht wordt dat offshore inkoop tegen 2025 wereldwijd met 7% zal afnemen, terwijl nearshoring en binnenlandse sourcing met respectievelijk 4% en 3% zullen toenemen. Noord-Amerika voert de trend van nearshoring aan, met een verwachte stijging van nearshore inkoop met 9% in termen van dollarwaarde, een stijging van 4% in binnenlandse inkoop en een daling van 15% in offshore inkoop tegen 2025.

“Omdat verstoringen in de supply chain nieuwe uitdagingen blijven vormen voor ondernemingen in de consumptiegoederen- en retailsector, passen zij hun inkoopstrategieën aan om veerkracht op te bouwen. Door een evenwicht te vinden tussen kostenefficiëntie en veerkracht en tegelijkertijd te focussen op duurzaamheid en de circulaire economie, komen we een heel eind in het opzetten van supply chains die klaar zijn voor de toekomst en die winstgevende groei kunnen stimuleren”, aldus Lindsey Mazza, global retail lead bij Capgemini. “Om zich aan te passen en te gedijen, moeten CPR-organisaties zich ook richten op de voorbereiding op de feestdagen, die een winstgevende maar uitdagende periode kunnen zijn. Voorraden optimaliseren, supply chain-netwerken lokaal inrichten en alternatieve fulfilment-opties onderzoeken, kunnen bedrijven helpen om in deze periode beter voorbereid te zijn en aan de verwachtingen van de consument te voldoen. Technologie en data zullen daarbij een sleutelrol spelen, of het nu gaat om de vraag te helpen bepalen, magazijnen te automatiseren, de klantervaring te verbeteren of voor efficiënt fulfilment te zorgen.”

Voorraadtekorten verwacht

Seizoensgebondenheid is een belangrijk aandachtspunt voor bedrijven actief in consumptiegoederen en retail. Onder de belangrijkste problemen die CPR-ondernemingen tijdens de feestdagen van 2023 verwachten, denkt 42% dat ze te maken zullen krijgen met voorraadproblemen of producttekorten, 38% verwacht late leveringen aan hun klanten als gevolg van vertraagde import en 35% van de ondernemingen voorziet een tekort aan arbeidskrachten.

Hogere kostenefficiëntie bovenaan de agenda

Volgens het rapport van Capgemini blijven bedrijven in 2023 voorzichtig optimistisch. CPR-organisaties richten zich op het opbouwen van kostenefficiëntie in supply chains met behulp van een betere planning, procesverbetering en automatisering. Voor 42% van de CPR-organisaties staat het verbeteren van de kostenefficiëntie van de supply chain bovenaan de agenda voor de komende 12-18 maanden.

Om dat te bereiken is de overgrote meerderheid (82%) van de CPR-organisaties echter van mening dat hun supply chain aanzienlijk zal moeten veranderen. Verder geven bijna negen op de tien (86%) van de organisaties aan dat data en technologie een sleutelrol moeten spelen bij het veiligstellen van die transformatie. Van de technologieën die worden toegepast, geïmplementeerd en geschaald, voeren data management (56%), cloud computing (55%) en automatisering (52%) de boventoon als prioriteiten om kostenbesparingen te realiseren en inkomsten te verhogen.

Duurzaamheid blijft belangrijk, maar …

Driekwart van de bevraagde CPR-organisaties geeft aan dat ze bewust inspanningen leveren om duurzamer te worden. Ook erkennen bijna negen op de tien bedrijven (86%) dat ethische en verantwoorde inkoop, transport en productie essentieel zijn voor concurrentievoordeel. Bij de peiling in 2020 bedroeg dat percentage slechts 69%.

Toch heeft minder dan de helft van de bedrijven al duurzaamheidsinitiatieven ontplooid en uitgebreid, waarbij slechts 49% dat heeft gedaan voor verantwoorde inkoop, 45% voor circulair productontwerp en 45% voor recycleerbare verpakking. Hoewel dat een verbetering is ten opzichte van het niveau in 2020, laat het onderzoek zien dat de gemiddelde investeringen in duurzaamheid als percentage van de omzet licht zijn gedaald ten opzichte van 2020.

Hulp van data en analytics

De volatiele consumentenvraag beheren en tegelijkertijd de focus terugbrengen naar kostenefficiëntie is tegenwoordig een belangrijke prioriteit voor CPR-bedrijven. Naast strategische sourcing-strategieën benadrukt het rapport dat data en analytics zullen helpen om vraagvoorspelling, fulfilment en klantervaring te verbeteren. Het zal ook product- en portfolio-optimalisering en automatisering mogelijk maken, vooral in productie en opslag, wat kan leiden tot een verhoging van zowel de omzet als de marges. Het toepassen van de principes van de circulaire economie en meer transparantie in de supply chain kunnen hen helpen om duurzaamheidsdoelstellingen te halen.

Onderzoeksmethodologie

Het Capgemini Research Institute peilde in augustus en september 2023 bij 300 organisaties in de sector van consumptiegoederen en retail naar hun aanpak van de uitdagingen in de supply chain. Daarnaast werden diepte-interviews gehouden met senior executives uit de sector.

Foto: Pixabay

Recente nieuwsberichten

Weland Solutions stroomlijnt opslagruimte voor autofabrikant Koenigsegg

Koenigsegg Automotive AB is een Zweedse fabrikant van high-performance sportwagens. Omdat het bedrijf continu groeit en daardoor steeds meer behoefte aan extra opslagruimte heeft, besloot het in zee te gaan met Weland Solutions. De aanbieder van oplossingen voor magazijnbeheer en logistiek installeerde er twee op maat gemaakte verticale magazijnliften van het model Compact Twin 2440.

Interroll stelt nieuwe crossbelt sorter voor

Interroll heeft zijn portfolio van automatische sorteeroplossingen uitgebreid met de High-Performance MX 025H Crossbelt Sorter. De MX 025H, biedt een snelheid tot 2,5m/s, wat hoger is dan de 1,8m/s van de Interroll Crossbelt Sorter ST 6160, die nog steeds verkrijgbaar is.

Dematic stelt Multishuttle 2 E voor

De Dematic Multishuttle (DMS) 2 E is een nieuwe generatie automatiseringsoplossing voor het magazijn. Het systeem slaat producten van allerlei formaten op en buffert en sequentieert ze voor het orderpicken en de ordervoorbereiding. De verdere ontwikkeling van de DMS is gebaseerd op de Multi-Shuttle-2-module en vervolledigt het bestaande vijfdelige Dematic Shuttle-gamma.

Supply Chain Innovations uitgesteld naar 04 juni 2020

Na een korte en snelle bevraging bij de geregistreerde bezoekers naar hun intentie om al dan niet aanwezig te kunnen/mogen/willen zijn op Supply Chain Innovations 2020 hebben we besloten om het Event uit te stellen tot 4 juni 2020. Uit de poll bleek dat een veertig procent van de ingeschreven bezoekers niet aanwezig zou zijn vanwege Covid-19.

Optimact 2.0: More Supply Chain Intelligence

Een nieuw logo, een nieuw kantoor, een nieuwe website en een upgrade van de tool waar wij van een voorraadbeheerssysteem gaan naar een volledige Cloud Supply Chain Planning tool: Forecasting, Inventory Management, S&OP, MPS, MRP, DRP, S&OP en Supply Chain Analytics.

HelloFresh zet OptiFlow in om duurzaam te bezorgen

Met de bedoeling duurzamer te werken, opende HelloFresh eerder al vier transporthubs in respectievelijk Gent, Kluisbergen, Namen en Rumst. Daarnaast zette de leverancier van maaltijdboxen in op Belgische voertuigen met Belgische chauffeurs.

Lineas biedt nieuwe treinverbinding tussen België en Polen

Sinds februari 2020 biedt private spoorvrachtoperator Lineas samen met PCC Intermodal een regelmatige rechtstreekse treinverbinding tussen België en Polen. Drie keer per week rijdt er een open trein van Genk over Antwerpen en Frankfurt Oder naar Gliwice, waar de wagons verder over Polen kunnen worden verspreid.

Supply Chain Innovations 2020 gaat door

Value Chain laat weten dat Supply Chain Innovations 2020 op de geplande datum, donderdag 19 maart a.s., doorgaat. Supply Chain Innovations is een kleinschalig event met bezoekers uit België en Nederland, tot dusver geen noemenswaardig risicogebied.

Geodis schakelt opnieuw Boa Concept in voor uitbreiding site

Geodis heeft opnieuw een beroep gedaan op Boa Concept om de uitbreiding van zijn logsitieke platform in het Franse Douvrin te automatiseren. In maart vorig jaar had Boa Concept al een Plug-and-Carry-lijn geïmplementeerd in de eerste fase van de constructie van het logistieke gebouw.

Expedient Software komt onder de vleugels van BluJay Solutions

BluJay Solutions, leverancier van supply chain software en -diensten gedreven door ’s werelds eerste Global Trade Network, kondigt de overname aan van Expedient Software, leverancier van douane- en expeditiesoftware voor de logistieke markt in Australië en Nieuw-Zeeland.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.