Bijna 75% van consumptiegoederen- en retailsector wendt zich tot regionale leveranciers bij ontwrichting

Bedrijven actief in de sector van consumptiegoederen en retail (CPR) diversifiëren en richten hun supply chain-netwerken lokaal in om het hoofd te kunnen bieden aan de ‘last-mile delivery’-uitdagingen, de verwachtingen op het gebied van ‘quick commerce’ en om voorraaduitval tijdens de drukke eindejaarsperiode te voorkomen. Bijna 8 op de 10 (79%) CPR-bedrijven diversifiëren tegenwoordig hun leveranciersbestand, waarbij 71% actief investeert in regionalisering en lokalisering. Ruim 4 op 5 (83%) van de organisaties investeert bijvoorbeeld actief in ‘friendshoring’, een groeiende handelspraktijk waarbij supply chain-netwerken zich richten op landen die als politieke en economische bondgenoten worden beschouwd, om de blootstelling aan risico’s verder te beperken. Dat blijkt uit het meest recente rapport van het Capgemini Research Institute, ‘Illuminating the path: Building resilient and efficient supply chains in the consumer products and retail industry’, waarin wordt onderzocht hoe CPR-organisaties hun supply chain-strategie transformeren om veerkracht, efficiëntie en duurzaamheid in hun bedrijf in te bouwen.

Volgens het rapport worden wereldwijde supply chains momenteel bedreigd door een groot aantal factoren, waaronder inflatie, geopolitieke spanningen, te grote afhankelijkheid van bepaalde landen voor onderdelen, fluctuerende vrachttarieven en congestie in havens. Meer dan driekwart (77%) van de CPR-organisaties zegt dat geopolitieke kwesties de kosten en efficiëntie van supply chains beïnvloeden. Tegen die achtergrond kwam het rapport tot de conclusie dat ‘nearshoring’ en binnenlandse sourcing aan belang winnen nu organisaties een evenwicht tussen kosten en veerkracht proberen te vinden.

Verwacht wordt dat offshore inkoop tegen 2025 wereldwijd met 7% zal afnemen, terwijl nearshoring en binnenlandse sourcing met respectievelijk 4% en 3% zullen toenemen. Noord-Amerika voert de trend van nearshoring aan, met een verwachte stijging van nearshore inkoop met 9% in termen van dollarwaarde, een stijging van 4% in binnenlandse inkoop en een daling van 15% in offshore inkoop tegen 2025.

“Omdat verstoringen in de supply chain nieuwe uitdagingen blijven vormen voor ondernemingen in de consumptiegoederen- en retailsector, passen zij hun inkoopstrategieën aan om veerkracht op te bouwen. Door een evenwicht te vinden tussen kostenefficiëntie en veerkracht en tegelijkertijd te focussen op duurzaamheid en de circulaire economie, komen we een heel eind in het opzetten van supply chains die klaar zijn voor de toekomst en die winstgevende groei kunnen stimuleren”, aldus Lindsey Mazza, global retail lead bij Capgemini. “Om zich aan te passen en te gedijen, moeten CPR-organisaties zich ook richten op de voorbereiding op de feestdagen, die een winstgevende maar uitdagende periode kunnen zijn. Voorraden optimaliseren, supply chain-netwerken lokaal inrichten en alternatieve fulfilment-opties onderzoeken, kunnen bedrijven helpen om in deze periode beter voorbereid te zijn en aan de verwachtingen van de consument te voldoen. Technologie en data zullen daarbij een sleutelrol spelen, of het nu gaat om de vraag te helpen bepalen, magazijnen te automatiseren, de klantervaring te verbeteren of voor efficiënt fulfilment te zorgen.”

Voorraadtekorten verwacht

Seizoensgebondenheid is een belangrijk aandachtspunt voor bedrijven actief in consumptiegoederen en retail. Onder de belangrijkste problemen die CPR-ondernemingen tijdens de feestdagen van 2023 verwachten, denkt 42% dat ze te maken zullen krijgen met voorraadproblemen of producttekorten, 38% verwacht late leveringen aan hun klanten als gevolg van vertraagde import en 35% van de ondernemingen voorziet een tekort aan arbeidskrachten.

Hogere kostenefficiëntie bovenaan de agenda

Volgens het rapport van Capgemini blijven bedrijven in 2023 voorzichtig optimistisch. CPR-organisaties richten zich op het opbouwen van kostenefficiëntie in supply chains met behulp van een betere planning, procesverbetering en automatisering. Voor 42% van de CPR-organisaties staat het verbeteren van de kostenefficiëntie van de supply chain bovenaan de agenda voor de komende 12-18 maanden.

Om dat te bereiken is de overgrote meerderheid (82%) van de CPR-organisaties echter van mening dat hun supply chain aanzienlijk zal moeten veranderen. Verder geven bijna negen op de tien (86%) van de organisaties aan dat data en technologie een sleutelrol moeten spelen bij het veiligstellen van die transformatie. Van de technologieën die worden toegepast, geïmplementeerd en geschaald, voeren data management (56%), cloud computing (55%) en automatisering (52%) de boventoon als prioriteiten om kostenbesparingen te realiseren en inkomsten te verhogen.

Duurzaamheid blijft belangrijk, maar …

Driekwart van de bevraagde CPR-organisaties geeft aan dat ze bewust inspanningen leveren om duurzamer te worden. Ook erkennen bijna negen op de tien bedrijven (86%) dat ethische en verantwoorde inkoop, transport en productie essentieel zijn voor concurrentievoordeel. Bij de peiling in 2020 bedroeg dat percentage slechts 69%.

Toch heeft minder dan de helft van de bedrijven al duurzaamheidsinitiatieven ontplooid en uitgebreid, waarbij slechts 49% dat heeft gedaan voor verantwoorde inkoop, 45% voor circulair productontwerp en 45% voor recycleerbare verpakking. Hoewel dat een verbetering is ten opzichte van het niveau in 2020, laat het onderzoek zien dat de gemiddelde investeringen in duurzaamheid als percentage van de omzet licht zijn gedaald ten opzichte van 2020.

Hulp van data en analytics

De volatiele consumentenvraag beheren en tegelijkertijd de focus terugbrengen naar kostenefficiëntie is tegenwoordig een belangrijke prioriteit voor CPR-bedrijven. Naast strategische sourcing-strategieën benadrukt het rapport dat data en analytics zullen helpen om vraagvoorspelling, fulfilment en klantervaring te verbeteren. Het zal ook product- en portfolio-optimalisering en automatisering mogelijk maken, vooral in productie en opslag, wat kan leiden tot een verhoging van zowel de omzet als de marges. Het toepassen van de principes van de circulaire economie en meer transparantie in de supply chain kunnen hen helpen om duurzaamheidsdoelstellingen te halen.

Onderzoeksmethodologie

Het Capgemini Research Institute peilde in augustus en september 2023 bij 300 organisaties in de sector van consumptiegoederen en retail naar hun aanpak van de uitdagingen in de supply chain. Daarnaast werden diepte-interviews gehouden met senior executives uit de sector.

Foto: Pixabay

Recente nieuwsberichten

WDP verwerft site langs snelweg E17 in Lokeren

Logistiek vastgoedontwikkelaar WDP wordt eigenaar van de DPG Media Services-site langs de E17 in Lokeren. Het gaat om 37.000m² aan bebouwde oppervlakte met bijkomend een oppervlakte van ongeveer 20.000m² aan toekomstig ontwikkelingspotentieel.

Coca-Cola HBC automatiseert met Jungheinrich

Coca-Cola HBC laat in zijn vestiging in Radzymin (Polen) een automatiseringsoplossing bouwen door Jungheinrich. De leverancier van intralogistieke oplossingen kreeg als opdracht de beschikbare ruimte volledig te benutten, nieuwe opslagcapaciteiten te creëren en meer doorvoer te realiseren.

GreyOrange betreedt Belgische markt met diensten voor Active Ants en Bpost

GreyOrange, een internationale softwareleverancier die gebruikmaakt van artificiële intelligentie en machine learning om fulfilmentoperaties te optimaliseren, verzorgt de software- en roboticadiensten in het e-fulfilmentcentrum van Active Ants in Willebroek, België.

OVERWEEGT U EEN GOODS-TO-PERSON (GtP) SYSTEEM? 12 VRAGEN VOOR U BEGINT

(advertorial) 1. WAARVOOR IS HET GESCHIKT? Een GtP oplossing dient de efficiëntie van het orderverzamelen te verhogen en de logistieke kosten te verlagen. Ze is ook geschikt voor bijvoorbeeld de tijdelijke opslag van gepickte bestellingen.

Imnasa automatiseert DC met Toyota Material Handling en Interroll

Het Spaanse bedrijf Imnasa produceert en distribueert nautische apparatuur van tal van merkfabrikanten aan bedrijven en particuliere klanten. Met een assortiment van meer dan 30.000 verschillende producten is het een van de toonaangevende spelers in zijn sector in Europa.

Aanstaande donderdag: Supply Chain Innovations 2021 - Registreer NU!

Wellicht las u al verbaasd het schitterende seminarprogramma van SC Innovations 2021. U tekende misschien al gratis is en ontving deze week reeds de code van uw toegangsbadge. Of u dacht in te schrijven, maar nam er de tijd nog niet voor. Of u twijfelde of deze dag weg van uw dagelijkse beslommeringen wel verantwoord is.

Crocs vangt groei op met Fastpick van Vanderlande

Om zijn snelle groei in de EMEA-regio van de afgelopen jaren te ondersteunen, was Crocs op zoek naar een geavanceerde omnichanneloplossing. Het wereldwijd actieve schoenenmerk vond een flexibele, geautomatiseerde oplossing bij Vanderlande.

H.Essers neemt bouwtransportactiviteiten Alders Bulk Logistics over

Met zijn segment Infra biedt H.Essers al jaren logistieke oplossingen voor de bouwsector. De logistiek dienstverlener verstevigt nu zijn positie in het marktsegment door de bouwtransportactiviteiten van Alders Bulk Logistics – tot voor kort Alders Transport – over te nemen.

UPS Healthcare breidt wereldwijd netwerk voor koudeketenlogistiek uit

Marken, de logistieke divisie voor klinische testen van UPS Healthcare, heeft zijn wereldwijde netwerk uitgebreid om tegemoet te komen aan de toegenomen vraag naar diensten voor de toeleveringsketen van klinische geneesmiddelen, vooral voor klinische cel- en gentesten.

Witron verdubbelt productiecapaciteit in Parkstein

Begin 2019 besloot Walter Winkler, oprichter en eigenaar van Witron, de productiecapaciteit in thuishaven Parkstein met 120.000m² uit te breiden tot een totaal van 220.000m², goed voor een investeringsvolume van ongeveer 200 miljoen euro. Na een plannings- een constructieperiode van ruim 2,5 jaar en net op tijd voor het vijftigjarige jubileum van het bedrijf worden sinds september 2021 dynamische elementen van transportbandsystemen en schakelkasten geproduceerd in de nieuwe ‘Werk II Nord’-faciliteit.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.