Bijna 75% van consumptiegoederen- en retailsector wendt zich tot regionale leveranciers bij ontwrichting

Bedrijven actief in de sector van consumptiegoederen en retail (CPR) diversifiëren en richten hun supply chain-netwerken lokaal in om het hoofd te kunnen bieden aan de ‘last-mile delivery’-uitdagingen, de verwachtingen op het gebied van ‘quick commerce’ en om voorraaduitval tijdens de drukke eindejaarsperiode te voorkomen. Bijna 8 op de 10 (79%) CPR-bedrijven diversifiëren tegenwoordig hun leveranciersbestand, waarbij 71% actief investeert in regionalisering en lokalisering. Ruim 4 op 5 (83%) van de organisaties investeert bijvoorbeeld actief in ‘friendshoring’, een groeiende handelspraktijk waarbij supply chain-netwerken zich richten op landen die als politieke en economische bondgenoten worden beschouwd, om de blootstelling aan risico’s verder te beperken. Dat blijkt uit het meest recente rapport van het Capgemini Research Institute, ‘Illuminating the path: Building resilient and efficient supply chains in the consumer products and retail industry’, waarin wordt onderzocht hoe CPR-organisaties hun supply chain-strategie transformeren om veerkracht, efficiëntie en duurzaamheid in hun bedrijf in te bouwen.

Volgens het rapport worden wereldwijde supply chains momenteel bedreigd door een groot aantal factoren, waaronder inflatie, geopolitieke spanningen, te grote afhankelijkheid van bepaalde landen voor onderdelen, fluctuerende vrachttarieven en congestie in havens. Meer dan driekwart (77%) van de CPR-organisaties zegt dat geopolitieke kwesties de kosten en efficiëntie van supply chains beïnvloeden. Tegen die achtergrond kwam het rapport tot de conclusie dat ‘nearshoring’ en binnenlandse sourcing aan belang winnen nu organisaties een evenwicht tussen kosten en veerkracht proberen te vinden.

Verwacht wordt dat offshore inkoop tegen 2025 wereldwijd met 7% zal afnemen, terwijl nearshoring en binnenlandse sourcing met respectievelijk 4% en 3% zullen toenemen. Noord-Amerika voert de trend van nearshoring aan, met een verwachte stijging van nearshore inkoop met 9% in termen van dollarwaarde, een stijging van 4% in binnenlandse inkoop en een daling van 15% in offshore inkoop tegen 2025.

“Omdat verstoringen in de supply chain nieuwe uitdagingen blijven vormen voor ondernemingen in de consumptiegoederen- en retailsector, passen zij hun inkoopstrategieën aan om veerkracht op te bouwen. Door een evenwicht te vinden tussen kostenefficiëntie en veerkracht en tegelijkertijd te focussen op duurzaamheid en de circulaire economie, komen we een heel eind in het opzetten van supply chains die klaar zijn voor de toekomst en die winstgevende groei kunnen stimuleren”, aldus Lindsey Mazza, global retail lead bij Capgemini. “Om zich aan te passen en te gedijen, moeten CPR-organisaties zich ook richten op de voorbereiding op de feestdagen, die een winstgevende maar uitdagende periode kunnen zijn. Voorraden optimaliseren, supply chain-netwerken lokaal inrichten en alternatieve fulfilment-opties onderzoeken, kunnen bedrijven helpen om in deze periode beter voorbereid te zijn en aan de verwachtingen van de consument te voldoen. Technologie en data zullen daarbij een sleutelrol spelen, of het nu gaat om de vraag te helpen bepalen, magazijnen te automatiseren, de klantervaring te verbeteren of voor efficiënt fulfilment te zorgen.”

Voorraadtekorten verwacht

Seizoensgebondenheid is een belangrijk aandachtspunt voor bedrijven actief in consumptiegoederen en retail. Onder de belangrijkste problemen die CPR-ondernemingen tijdens de feestdagen van 2023 verwachten, denkt 42% dat ze te maken zullen krijgen met voorraadproblemen of producttekorten, 38% verwacht late leveringen aan hun klanten als gevolg van vertraagde import en 35% van de ondernemingen voorziet een tekort aan arbeidskrachten.

Hogere kostenefficiëntie bovenaan de agenda

Volgens het rapport van Capgemini blijven bedrijven in 2023 voorzichtig optimistisch. CPR-organisaties richten zich op het opbouwen van kostenefficiëntie in supply chains met behulp van een betere planning, procesverbetering en automatisering. Voor 42% van de CPR-organisaties staat het verbeteren van de kostenefficiëntie van de supply chain bovenaan de agenda voor de komende 12-18 maanden.

Om dat te bereiken is de overgrote meerderheid (82%) van de CPR-organisaties echter van mening dat hun supply chain aanzienlijk zal moeten veranderen. Verder geven bijna negen op de tien (86%) van de organisaties aan dat data en technologie een sleutelrol moeten spelen bij het veiligstellen van die transformatie. Van de technologieën die worden toegepast, geïmplementeerd en geschaald, voeren data management (56%), cloud computing (55%) en automatisering (52%) de boventoon als prioriteiten om kostenbesparingen te realiseren en inkomsten te verhogen.

Duurzaamheid blijft belangrijk, maar …

Driekwart van de bevraagde CPR-organisaties geeft aan dat ze bewust inspanningen leveren om duurzamer te worden. Ook erkennen bijna negen op de tien bedrijven (86%) dat ethische en verantwoorde inkoop, transport en productie essentieel zijn voor concurrentievoordeel. Bij de peiling in 2020 bedroeg dat percentage slechts 69%.

Toch heeft minder dan de helft van de bedrijven al duurzaamheidsinitiatieven ontplooid en uitgebreid, waarbij slechts 49% dat heeft gedaan voor verantwoorde inkoop, 45% voor circulair productontwerp en 45% voor recycleerbare verpakking. Hoewel dat een verbetering is ten opzichte van het niveau in 2020, laat het onderzoek zien dat de gemiddelde investeringen in duurzaamheid als percentage van de omzet licht zijn gedaald ten opzichte van 2020.

Hulp van data en analytics

De volatiele consumentenvraag beheren en tegelijkertijd de focus terugbrengen naar kostenefficiëntie is tegenwoordig een belangrijke prioriteit voor CPR-bedrijven. Naast strategische sourcing-strategieën benadrukt het rapport dat data en analytics zullen helpen om vraagvoorspelling, fulfilment en klantervaring te verbeteren. Het zal ook product- en portfolio-optimalisering en automatisering mogelijk maken, vooral in productie en opslag, wat kan leiden tot een verhoging van zowel de omzet als de marges. Het toepassen van de principes van de circulaire economie en meer transparantie in de supply chain kunnen hen helpen om duurzaamheidsdoelstellingen te halen.

Onderzoeksmethodologie

Het Capgemini Research Institute peilde in augustus en september 2023 bij 300 organisaties in de sector van consumptiegoederen en retail naar hun aanpak van de uitdagingen in de supply chain. Daarnaast werden diepte-interviews gehouden met senior executives uit de sector.

Foto: Pixabay

Recente nieuwsberichten

Ulma Handling Systems gaat samenwerking aan met Stow Robotics

Met de nieuwe samenwerking wil Ulma Handling Systems zich positioneren in de wereld van schaalbare goods-to-person oplossingen en vervolledigt het zijn aanbod met oplossingen die voornamelijk worden gevraagd door bedrijven waarvoor e-commerce ook een fundamenteel onderdeel van hun omzet is, zoals voor logistieke operators en last mile logistiek in het algemeen.

Euro Pool System automatiseert identificatie van RTI’s met RFID van Aucxis

Euro Pool System (EPS) is een toonaangevende leverancier van herbruikbare kratten in de Europese distributieketen voor levensmiddelen. Zo poolt EPS alle RTI’s (returnable transport items) voor de fruit- en groenteveilingen in België en andere EU-landen.

Tennant lanceert autonome reinigingsmachine voor grote oppervlakken

Met de nieuwe T16 AMR heeft Tennant Company zijn derde autonome reinigingsmachine in drie jaar tijd gelanceerd. Terwijl de eerder uitgebrachte T7 AMR en T380 AMR op respectievelijk middelgrote en kleine oppervlakken toegespitst zijn, richt de T16 AMR zich op grotere binnen- en buitenruimtes, zoals parkeerterreinen, industriële omgevingen en logistieke magazijnen.

Transportfederaties teleurgesteld over afbouw professionele diesel

De drie beroepsfederaties voor het goederenvervoer over de weg (Febetra, TLV en UPTR) zijn opgelucht dat de regering niet besloten heeft tot de onmiddellijke afschaffing van het systeem van de professionele diesel. Toch blijft de afbouw van dat systeem problematisch voor de sector.

Veelzijdig.Betrouwbaar.Rendabel

(Advertorial) Daifuku’s intralogistieke concepten kunnen ook uw logistieke processen optimaliseren. Als wereldleider in zijn domein, begeleidt Daifuku ondernemingen bij het automatiseren van goederenstromen binnen productie en distributie.

Frans pakketbedrijf Colis Privé operationeel in Willebroek

Colis Privé is een van de grootste pakjesbezorgers van Frankrijk. Jaarlijks brengt het bijna 63 miljoen pakjes aan huis vanuit vier grote hubs: Rijsel, Lyon, Orléans en Île-de-France. Het voorbije jaar is de Franse e-commercespeler begonnen met zijn internationale uitbreiding, met de oprichting van Colis Privé België.

Transportsector engageert zich voor betere werkomstandigheden van chauffeurs

De coronacrisis heeft nog maar eens bevestigd dat vrachtwagenchauffeurs een belangrijke rol spelen in onze maatschappij en economie. Om hun waardering voor vrachtwagenchauffeurs te uiten, maar ook om de overheid, het grote publiek en de klanten van transporteurs tot meer waardering aan te zetten, hebben de werknemers- en werkgeversorganisaties in de transportsector* een nieuw protocolakkoord gesloten.

GenieGrips breidt gamma veiligheidsproducten voor heftrucks uit

Het Australische familiebedrijf GenieGrips Pty Ltd, producent van veiligheidsproducten voor heftrucks, breidt zijn assortiment uit met de GenieGrips Stik-It Pads. Het betreft een dunne, zelfklevende oplossing om producten tegen beschadiging te beschermen en het risico van wegglijdende ladingen te minimaliseren.

Bergerat Monnoyeur implementeert TMS uit Odatio-software van Savoye

Als exclusieve importeur van Caterpillar in Frankrijk is Bergerat Monnoyeur sterk gericht op service en onderhoud. Daarbij beschouwt het bedrijf het transport als essentieel om de klanttevredenheid te verbeteren. Om de eigen transporten te optimaliseren, heeft Bergerat Monnoyeur gekozen voor het TMS (transport management systeem) uit de softwareoplossing Odatio van Savoye.

FedEx Express biedt herbruikbare verpakkingen voor retourzendingen

FedEx Express, dochteronderneming van FedEx Corp. en wereldspeler op het vlak van expresvervoer, heeft de uitrol afgerond van zijn ‘FedEx Reusable Paks’. Deze herbruikbare verpakkingen vormen een duurzamere optie voor het terugsturen van e-commercezendingen.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.