Bigben Interactive moderniseert met oplossingen van Savoye

Bigben Interactive ontwerpt en distribueert gaming- en smartphoneaccessoires en audioproducten. Vanuit thuisland Frankrijk verscheept het bedrijf zijn producten naar bijna honderd landen en beschikt de groep over 23 dochterondernemingen wereldwijd. De logistieke organisatie is gecentraliseerd in het 29.000m² grote hoofdkantoor in Lauwin-Planque (Noord-Frankrijk). Door de aanhoudende groei van het bedrijf, besloot Bigben Interactive zijn logistieke organisatie te verbeteren. Voor de modernisering van het magazijn in Lauwin-Planque deed het bedrijf een beroep op Savoye, met wie het in 2007 al de eerste stappen richting mechanisering zette en van wie het al Logys WMS gebruikt.

Om flexibeler te worden, wilde Bigben Interactive de accuratesse in het orderpickproces verbeteren, het aantal SKU’s uitbreiden en kunnen anticiperen op toekomstige behoeften van de klant. Met 12.000 SKU’s op voorraad, 20 miljoen verzonden artikelen per jaar en de mogelijkheid om flink uit te kunnen breiden, werd het magazijn in Lauwin-Planque-site gezien als de locatie om de nieuwe systemen te gaan invoeren. Er werd besloten een geavanceerd ‘goods-to-person’-systeem aan de bestaande logistieke structuur toe te voegen. Daarvoor gaat de groep opnieuw met Savoye in zee, van wie het X-PTS shuttlesysteem (foto) zal worden geïntegreerd.
 
De eerste stap van het project bestond erin het bestaande WMS te vervangen en een TMS aan de bestaande IT-systemen toe te voegen. Om zoveel mogelijk synergie tussen het toekomstige shuttlesysteem en het WMS te garanderen, zal Bigben Interactive gebruik maken van de Odatio-software van Savoye. Die cloud-native applicatie behelst zowel een WMS- als een TMS-oplossing. Tegelijkertijd zal het bestaande orderverzamelproces worden uitgebreid met invoer- en uitvoerstations voor het automatisch plaatsen, labelen en afdrukken van leverbonnen. Daarna zal het X-PTS goods-to-person-systeem worden opgebouwd met twee gangpaden en drie orderverzamelplekken, inclusief de aansturing via een WCS.
 
De eerste fase van het project – de uitrol van het Odatio WMS+TMS en de modernisering van de bestaande lijn – is al gestart. Medio juni 2022 gaat de tweede fase van start, namelijk de integratie van het X-PTS shuttlesysteem. De doelstelling is om in het eerste kwartaal van 2023 operationeel te zijn.

Foto: Savoye

Recente nieuwsberichten

Mercadona realiseert zevende DC voor diepvriesproducten met Witron

De Spaanse supermarktketen Mercadona voorziet klanten in Spanje en Portugal zowel via fysieke winkels als via online verkoop van goederen. Eind december 2022 tekende Mercadona opnieuw een contract met logistiek partner Witron voor het ontwerpen en implementeren van een nieuw distributiecentrum voor diepvriesproducten in Parc Sagunt (Valencia, Spanje).

Picanol kiest voor modal shift naar binnenvaart

Picanol, onderdeel van Tessenderlo Group, produceert hoogtechnologische weefmachines en verkoopt wereldwijd in meer dan 100 landen aan weverijen. Samen met zijn huistransporteur Group GTS, en onder begeleiding van De Vlaamse Waterweg, Multimodaal.Vlaanderen en POM West-Vlaanderen, is de weefmachineproducent overgegaan op de modal shift.

Datalogic introduceert Memor 11-serie mobiele computers

Datalogic, wereldwijd aanbieder van oplossingen voor automatische gegevensregistratie en fabrieksautomatisering, heeft de Memor 11-serie van mobiele computers gelanceerd. Met deze toevoeging aan de bestaande Memor-serie levert Datalogic verbeterde, robuuste PDA’s voor toepassing in de detailhandel, opslag, transport en logistiek en productie.

Cambrex opent temperatuurgecontroleerde opslagfaciliteit in België

Cambrex is een wereldwijde organisatie die onderaannemingsdiensten levert voor de ontwikkeling en productie (CDMO) van geneesmiddelensubstanties, farmaceutische producten en levenscyclusanalyse voor geneesmiddelen. Q1 Scientific, de afdeling van Cambrex die instaat voor opslag bij gecontroleerde temperaturen, heeft een nieuwe cGMP-vestiging van 1.850m² geopend in Villers-le-Bouillet, vlak bij Luik en op ongeveer 90km van Brussel   De nieuwe vestiging is voorzien van temperatuurcontrole en monitoring en biedt 35.000 opslagruimtes voor alle belangrijke klimaatzones van ICH, inclusief langdurige, tussentijdse en versnelde stabiliteitsproeven, bij 2-8 C, 25 C/60% RV en 40 C/75% RV.

Sonepar installeert automatische verpakkingsmachines van Savoye

De Franse Sonepar Group, opgericht in 1969, is een grote speler in de b2b-distributie van elektrische apparatuur en componenten. Het bedrijf is actief op vijf continenten en in 40 landen en haalde in 2021 een omzet van 26,4 miljard euro met 45.000 medewerkers en meer dan 2.800 verkooppunten.

COROOS standaardiseert magazijnbeheer met Generix WMS

Het Nederlandse familiebedrijf Coroos produceert sinds 1957 oplossingen voor groenten, fruit en peulvruchten. Die producten worden zowel vanuit eigen A-merken, zoals Coroos Export en Servero, alsook vanuit een breed assortiment aan private labels aangeboden.

Nomeco digitaliseert koudeketen-leveringen en track & trace met ZetesChronos

De Deense farmaceutische groothandel Nomeco A/S investeert in een nieuwe leveringsoplossing met volledige track & trace mogelijkheden om de distributie van geneesmiddelen in Denemarken te verbeteren. Door de leveringsprocessen te digitaliseren met de ZetesChronos ePOD-oplossing (electronic Proof of Delivery) kan de groothandel alle processtromen volgen en tegelijkertijd zorgen voor een ononderbroken koudeketen om kwetsbare geneesmiddelen te beschermen.

OMP Unison Planning optimaliseert supply chain bij Beiersdorf in Afrika

De Afrikaanse vestigingen van Beiersdorf maken gebruik van de Unison Planning-oplossing van OMP. Beiersdorf, een huidverzorgingsconcern met 20.000 medewerkers in meer dan 170 vestigingen wereldwijd, is vooral bekend van merken als Nivea, La Prairie, Eucerin en Hansaplast/Elastoplast.

De Vries Hallum tekent langdurige huurovereenkomst op Prologis Park Veghel DC1

Internationaal transportbedrijf De Vries Hallum heeft een langdurige huurovereenkomst getekend voor ruim 20.000m² op Prologis Park Veghel DC1. Daarmee breidt het familiebedrijf – gespecialiseerd in transport, distributie en opslag in de foodsector – uit om aan de verwachtingen en behoeften van hun klanten te voldoen.

Nieuwe country manager en general manager Dachser België

Tom Verheyen (50), general manager European Logistics van Dachser in Moeskroen, bekleedt sinds 1 april 2023 ook de nieuwe functie van country manager European Logistics Belgium als aanvulling op zijn huidige functie. Vanuit zijn nieuwe rol zal hij blijven rapporteren aan Aat van der Meer, die zijn functie als managing director Dachser Benelux blijft voortzetten.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.