Bigben Interactive moderniseert met oplossingen van Savoye
Bigben Interactive ontwerpt en distribueert gaming- en smartphoneaccessoires en audioproducten. Vanuit thuisland Frankrijk verscheept het bedrijf zijn producten naar bijna honderd landen en beschikt de groep over 23 dochterondernemingen wereldwijd. De logistieke organisatie is gecentraliseerd in het 29.000m² grote hoofdkantoor in Lauwin-Planque (Noord-Frankrijk). Door de aanhoudende groei van het bedrijf, besloot Bigben Interactive zijn logistieke organisatie te verbeteren. Voor de modernisering van het magazijn in Lauwin-Planque deed het bedrijf een beroep op Savoye, met wie het in 2007 al de eerste stappen richting mechanisering zette en van wie het al Logys WMS gebruikt.
Om flexibeler te worden, wilde Bigben Interactive de accuratesse in het orderpickproces verbeteren, het aantal SKU’s uitbreiden en kunnen anticiperen op toekomstige behoeften van de klant. Met 12.000 SKU’s op voorraad, 20 miljoen verzonden artikelen per jaar en de mogelijkheid om flink uit te kunnen breiden, werd het magazijn in Lauwin-Planque-site gezien als de locatie om de nieuwe systemen te gaan invoeren. Er werd besloten een geavanceerd ‘goods-to-person’-systeem aan de bestaande logistieke structuur toe te voegen. Daarvoor gaat de groep opnieuw met Savoye in zee, van wie het X-PTS shuttlesysteem (foto) zal worden geïntegreerd.
De eerste stap van het project bestond erin het bestaande WMS te vervangen en een TMS aan de bestaande IT-systemen toe te voegen. Om zoveel mogelijk synergie tussen het toekomstige shuttlesysteem en het WMS te garanderen, zal Bigben Interactive gebruik maken van de Odatio-software van Savoye. Die cloud-native applicatie behelst zowel een WMS- als een TMS-oplossing. Tegelijkertijd zal het bestaande orderverzamelproces worden uitgebreid met invoer- en uitvoerstations voor het automatisch plaatsen, labelen en afdrukken van leverbonnen. Daarna zal het X-PTS goods-to-person-systeem worden opgebouwd met twee gangpaden en drie orderverzamelplekken, inclusief de aansturing via een WCS.
De eerste fase van het project – de uitrol van het Odatio WMS+TMS en de modernisering van de bestaande lijn – is al gestart. Medio juni 2022 gaat de tweede fase van start, namelijk de integratie van het X-PTS shuttlesysteem. De doelstelling is om in het eerste kwartaal van 2023 operationeel te zijn.
Foto: Savoye