Bezorgkosten blijken belangrijkste factor bij keuze van webshop

Onderzoek van Seven Senders heeft de belangrijkste behoeften van online shoppers in kaart gebracht. In samenwerking met onderzoeksbureau YouGov werden begin dit jaar 8.602 online shoppers in negen Europese landen bevraagd: in België, Nederland, Duitsland, Frankrijk, Groot-Brittannië, Italië, Oostenrijk, Spanje en Zwitserland.

Bij de gestelde vragen werd rekening gehouden met alle stappen van het bestelproces: van de keuzecriteria bij het zoeken naar een webwinkel en de gewenste betaalmethode tot de relevante informatie over de afhandeling van de zending. Met de onderzoeksresultaten wil Seven Senders online retailers inzicht bieden in de specifieke gewoontes in de verschillende landen. Dat moet die retailers helpen om een optimale bezorgervaring voor de eindklant te bieden.
 
De deelnemers aan het onderzoek werd gevraagd naar de criteria die hun keuze voor een webshop bepalen. Aan de top staan de bezorgkosten. Gemiddeld geeft meer dan 55% van de respondenten in elk land aan dat dat het belangrijkste criterium is bij het kiezen voor een webshop. Maar dat betekent niet dat bezorgkosten principieel worden afgewezen.
 
Het wordt echter duidelijk dat de eindklanten, afhankelijk van het land, heel verschillende opvattingen hebben. Zo blijkt bijna een derde (30%) van de Belgische bevraagden gratis bezorging te verwachten bij bestellingen met een waarde vanaf twintig euro. Ter vergelijking: in Italië verwacht slechts 6% dit. Dat is belangrijke informatie voor online retailers. Want alleen als zij weten waar online kopers gratis verzending verwachten of waar ze juist bereid zijn om verzendkosten te betalen onder bepaalde voorwaarden, kunnen retailers hun prijzen en levervoorwaarden aanpassen.
 
Het onderzoek laat ook zien dat duurzaamheid voor e-commerceklanten een belangrijk onderwerp is. In België is 1 op de 2 klanten bereid meer te betalen voor duurzame levering tot een bepaald bedrag of afhankelijk van de waarde van het pakket. In Oostenrijk en Zwitserland ligt die bereidheid gevoelig hoger (respectievelijk 67% en 66%).
 
Online retailers krijgen ook inzicht in de betaalmethodes die ze het beste kunnen aanbieden in de Europese landen. Dat is uiteindelijk de enige manier waarop zij zich in de verschillende markten staande kunnen houden. Zwitserse klanten, bijvoorbeeld, kopen het liefst op rekening, terwijl hun Duitse en Italiaanse buren liever gebruikmaken van online betaalmogelijkheden.
 
Het onderzoek toont ook aan hoe belangrijk een klant een snelle levering uit een ander Europees land vindt. Van alle respondenten neemt 87% vrede met een langere levertijd als ze weten dat de webshop geen binnenlands filiaal heeft. Bovendien is het belangrijkste criterium voor Belgen de betrouwbaarheid van de levering: 72% van gaf aan dat belangrijk te vinden, gevolgd door goedkopere levering (44%) en eenvoudige afhaalmogelijkheden als alternatief (32%).
 
De studie kunt u via de volgende link downloaden: https://news.sevensenders.com/study-cx

Recente nieuwsberichten

Hoe retailers een groenere Black Friday kunnen leveren

(Advertorial) Welke stappen moeten er worden gezet in de richting van een duurzame scheepvaart in november en daarna. Dit jaar, op 25 november, zullen detailhandelszaken, online marktplaatsen en e-commerce bedrijven consumenten opnieuw een verscheidenheid aan aanbiedingen met korting aanbieden.

Kiabi optimaliseert picking van voorraadartikelen met Dematic

De Franse kledingfabrikant en -retailer Kiabi heeft Dematic, leverancier van magazijnautomatisering en software, in de arm genomen om de pickprocessen voor voorraadartikelen te verbeteren. Daarbij ligt de focus op de e-commerce- activiteiten van het familiebedrijf.

Linde T14 - T20: Stil in de stad, machtig in uw magazijn

De nieuwe Linde T14 - T20 vormen één van de meest veelzijdige elektrische transpallettenreeksen op de markt. Vanaf nu kunt u binnen 1 en dezelfde serie palletwagens op maat van verschillende types toepassingen vinden, gaande van stille nachtleveringen tot laden en lossen van lasten tot 2 ton.

Liebherr-Mining automatiseert productiebevoorrading met Knapp

Liebherr-Mining, fabrikant van hydraulische graafmachines voor de mijnbouw, heeft Knapp opdracht gegeven voor de automatisering van de productiebevoorrading en het verzamelen van reserveonderdelen in zijn vestiging in Colmar (FR). De oplossing, die een automatisch opslag- en ophaalsysteem en autonome mobiele robots omvat, moet Liebherr-Mining meer flexibiliteit bieden bij de bevoorrading van werkstations en zorgen voor een hoge opslagdichtheid, zonder dat de infrastructuur hoeft te worden gewijzigd.

Seafrigo Group bouwt nieuw logistiek platform voor diepvriesproducten in Le Havre

In samenwerking met Haropa Port gaat Seafrigo Group verder met de ontwikkeling en de bouw van een nieuwe faciliteit van 13.000m² in het havengebied van Le Havre. Het nieuwe gebouw zal gewijd zijn aan diepvriesstromen voor super- en hypermarkten en agrovoedingsproducenten.

Floriway en Everspring gaan samen voor een kortere en meer duurzame sierteeltketen

Floriway is een logistiek dienstverlener in de sierteeltlogistiek en een joint venture van De Winter Logistics, Van Zaal Transport en Wematrans. Everspring (voorheen Flora Logistics) biedt een online groothandelsmarktplaats die kwekers en retailers rechtsreeks met elkaar verbindt.

Cabka: duurzame en individuele logistieke oplossingen voor de circulaire economie

Duurzaamheid speelt een steeds belangrijkere rol in logistiek – gebruikers focussen op de besparing van hulpbronnen om zo de CO2- uitstoot te verminderen en te voldoen aan de vereisten van de circulaire economie. De reden hiertoe is het groeiende bewustzijn in onze samenleving en in bedrijven, een toename van wetten en voorschriften en sterk stijgende energie- en grondstofprijzen.

Dachser en Fraunhofer IML vergroten transparantie in groupagezendingen met digitale tweeling

In samenwerking met Fraunhofer IML heeft logistiek dienstverlener Dachser een innovatie in groupagelogistiek ontwikkeld en in de praktijk gebracht. In de zogenaamde @ILO-terminal wordt volledig automatisch en in real time een compleet digitaal beeld gecreëerd van alle pallets, activa en processen van een overslagloods; een ‘digitale tweeling’.

BlueRock TMS en VOICT bundelen krachten in de internationale TMS-markt

BlueRock TMS heeft een meerderheidsbelang genomen in de Nederlandse TMS-leverancier VOICT. Blue Rock TMS is een uit Nederland afkomstige, wereldwijd actieve leverancier van transport management systemen (TMS) voor verladers, logistiek dienstverleners en pakketvervoerders.

Dometic lanceert Go Power! zonnepanelen voor bedrijfsvoertuigen in Europa

Het Zweedse Dometic, aanbieder van oplossingen voor ‘mobile living’, introduceert met ‘Go Power! Dometic’ plug-and-play zonnepanelen voor bedrijfsvoertuigen. Sinds de overname van Valterra Products LLC door Dometic in 2021 maken de Go Power!-producten deel uit van het portfolio van Dometic.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.