Bezorgkosten blijken belangrijkste factor bij keuze van webshop

Onderzoek van Seven Senders heeft de belangrijkste behoeften van online shoppers in kaart gebracht. In samenwerking met onderzoeksbureau YouGov werden begin dit jaar 8.602 online shoppers in negen Europese landen bevraagd: in België, Nederland, Duitsland, Frankrijk, Groot-Brittannië, Italië, Oostenrijk, Spanje en Zwitserland.

Bij de gestelde vragen werd rekening gehouden met alle stappen van het bestelproces: van de keuzecriteria bij het zoeken naar een webwinkel en de gewenste betaalmethode tot de relevante informatie over de afhandeling van de zending. Met de onderzoeksresultaten wil Seven Senders online retailers inzicht bieden in de specifieke gewoontes in de verschillende landen. Dat moet die retailers helpen om een optimale bezorgervaring voor de eindklant te bieden.
 
De deelnemers aan het onderzoek werd gevraagd naar de criteria die hun keuze voor een webshop bepalen. Aan de top staan de bezorgkosten. Gemiddeld geeft meer dan 55% van de respondenten in elk land aan dat dat het belangrijkste criterium is bij het kiezen voor een webshop. Maar dat betekent niet dat bezorgkosten principieel worden afgewezen.
 
Het wordt echter duidelijk dat de eindklanten, afhankelijk van het land, heel verschillende opvattingen hebben. Zo blijkt bijna een derde (30%) van de Belgische bevraagden gratis bezorging te verwachten bij bestellingen met een waarde vanaf twintig euro. Ter vergelijking: in Italië verwacht slechts 6% dit. Dat is belangrijke informatie voor online retailers. Want alleen als zij weten waar online kopers gratis verzending verwachten of waar ze juist bereid zijn om verzendkosten te betalen onder bepaalde voorwaarden, kunnen retailers hun prijzen en levervoorwaarden aanpassen.
 
Het onderzoek laat ook zien dat duurzaamheid voor e-commerceklanten een belangrijk onderwerp is. In België is 1 op de 2 klanten bereid meer te betalen voor duurzame levering tot een bepaald bedrag of afhankelijk van de waarde van het pakket. In Oostenrijk en Zwitserland ligt die bereidheid gevoelig hoger (respectievelijk 67% en 66%).
 
Online retailers krijgen ook inzicht in de betaalmethodes die ze het beste kunnen aanbieden in de Europese landen. Dat is uiteindelijk de enige manier waarop zij zich in de verschillende markten staande kunnen houden. Zwitserse klanten, bijvoorbeeld, kopen het liefst op rekening, terwijl hun Duitse en Italiaanse buren liever gebruikmaken van online betaalmogelijkheden.
 
Het onderzoek toont ook aan hoe belangrijk een klant een snelle levering uit een ander Europees land vindt. Van alle respondenten neemt 87% vrede met een langere levertijd als ze weten dat de webshop geen binnenlands filiaal heeft. Bovendien is het belangrijkste criterium voor Belgen de betrouwbaarheid van de levering: 72% van gaf aan dat belangrijk te vinden, gevolgd door goedkopere levering (44%) en eenvoudige afhaalmogelijkheden als alternatief (32%).
 
De studie kunt u via de volgende link downloaden: https://news.sevensenders.com/study-cx

Recente nieuwsberichten

Linde lanceert nieuwe reeks elektrische heftrucks van 1 tot 2 ton

Linde Material Handling heeft zijn vloot met hefcapaciteiten van 1 tot 2 ton volledig vernieuwd. Het gaat in totaal om liefst 26 nieuwe drie- en vierwielmodellen.

Optimaliseer je warehouse met waardevolle inzichten!

(Advertorial) Ontdek de grootste uitdagingen waar warehouses vandaag te maken hebben en hoe je deze kunt overwinnen met innovatieve oplossingen! Ons nieuwste artikel belicht drie belangrijke problemen en biedt praktische strategieën met behulp van een warehouse management systeem. Leer hoe je de flexibiliteit kunt verhogen, duurzamer kunt opereren en automatisering naadloos kunt integreren in je processen. Mis deze waardevolle inzichten niet!

Veiliger laden en lossen begint bij uw business plan (+ 3 tips!)

(Advertorial) In ons vorige artikel reageerden we op een verslag over de Monitor Arbeidsongevallen 2023 (van de Arbeidsinspectie). Wederom bleek de sector logistiek negatief te scoren als het gaat om het aantal ongevallen en een veilige werkomgeving.

Codeless moderniseert legacy software

(Advertorial) Codeless heeft talrijke klantcases waarin bedrijven hun software succesvol hebben gemoderniseerd. Met de Slim Software Nabouwen methode vernieuwen we verouderde software, zonder toegang tot de broncode en met minimale verstoring van uw processen. Dit alles doen we tegen een vaste prijs, zodat u precies weet waar u aan toe bent.

Montea investeert voor het eerst in Haven van Antwerpen

Montea, ontwikkelend belegger in logistiek vastgoed, investeert in een eerste site in de haven van Antwerpen. Het gaat om ruim 20.000 vierkante meter magazijnruimte in bedrijvenpark Luithagen die Montea wil renoveren en verduurzamen.

Agidens neemt Spaanse sectorgenoot AUGI over

Het Belgische Agidens, gespecialiseerd in industriële procesautomatisering, heeft het Spaanse Automatismes Girona (AUGI) overgenomen. Het bedrijf met hoofdzetel in het Catalaanse Girona is gespecialiseerd in industriële automatisering voor de papier- en metaalindustrie en levert complexe controlesystemen, motion control en bordenbouw. AUGI bedient klanten in zowel de proces- als de discrete industrie in Europa en Zuid-Amerika.

Cordeel Group lanceert maatconcept voor magazijn van de toekomst

Het Belgische familiale bouwbedrijf Cordeel Group introduceert Nexus Logistics: een nieuw maatconcept voor logistieke magazijnen. Daarin brengt het bedrijf zijn kennis en ervaring uit verschillende domeinen samen in een totaalpakket dat circulair en duurzaam is en mee moet evolueren met de klant.

Vanderlande kondigt overname Siemens Logistics aan

Vanderlande, aanbieder van logistieke procesautomatisering voor de warehousing-, luchthaven- en pakketsector, heeft een overeenkomst getekend voor de overname van Siemens Logistics van de huidige eigenaar Siemens. Siemens Logistics levert waardetoevoegende bagage- en goederenafhandeling en digitale oplossingen voor luchthavenoperaties.

Europal Packaging opent House of Circular Packaging in Kortrijk

Europal Packaging, een one-stop-shop producent van papiergebaseerde verpakkingen met vestigingen in Blandain, Moeskroen en Kortrijk, heeft geïnvesteerd in een permanent state-of-the-art belevingscentrum en academy, waar leren, ervaren en verbinden – zowel online als offline – centraal staan. Onder de noemer ‘House of Circular Packaging’ is meer dan een derde van het hoofdkantoor in Kortrijk omgebouwd tot een mix van fysieke en digitale ervaringen, aangevuld met een auditorium en inspiratieruimtes voor diverse workshops. Ook de verbinding met de productielocaties is verzekerd.

Kardex Mlog moderniseert bij Würth in Zwitserland

Würth International, wereldwijd handelaar in bevestigings- en montagematerialen, heeft Kardex Mlog opdracht gegeven het hoogbouwmagazijn in het logistieke centrum Landquart (Zwitserland) te moderniseren. Daarbij gaat het om de twee magazijnkranen van Kardex Mlog die er al sinds 2008 hun diensten bewijzen. Enkele machinecomponenten worden inmiddels echter niet langer door de fabrikant gemaakt en zijn daarom niet meer verkrijgbaar. Om de beschikbaarheid van de kranen ook in de toekomst te waarborgen, moeten ze worden aangepast aan de laatste technische ontwikkelingen. De opdracht moet in zeer korte tijd tussen oktober en december 2025 worden uitgevoerd en afgerond zonder onderbreking van de operationele activiteiten.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.