Bezorgkosten blijken belangrijkste factor bij keuze van webshop

Onderzoek van Seven Senders heeft de belangrijkste behoeften van online shoppers in kaart gebracht. In samenwerking met onderzoeksbureau YouGov werden begin dit jaar 8.602 online shoppers in negen Europese landen bevraagd: in België, Nederland, Duitsland, Frankrijk, Groot-Brittannië, Italië, Oostenrijk, Spanje en Zwitserland.

Bij de gestelde vragen werd rekening gehouden met alle stappen van het bestelproces: van de keuzecriteria bij het zoeken naar een webwinkel en de gewenste betaalmethode tot de relevante informatie over de afhandeling van de zending. Met de onderzoeksresultaten wil Seven Senders online retailers inzicht bieden in de specifieke gewoontes in de verschillende landen. Dat moet die retailers helpen om een optimale bezorgervaring voor de eindklant te bieden.
 
De deelnemers aan het onderzoek werd gevraagd naar de criteria die hun keuze voor een webshop bepalen. Aan de top staan de bezorgkosten. Gemiddeld geeft meer dan 55% van de respondenten in elk land aan dat dat het belangrijkste criterium is bij het kiezen voor een webshop. Maar dat betekent niet dat bezorgkosten principieel worden afgewezen.
 
Het wordt echter duidelijk dat de eindklanten, afhankelijk van het land, heel verschillende opvattingen hebben. Zo blijkt bijna een derde (30%) van de Belgische bevraagden gratis bezorging te verwachten bij bestellingen met een waarde vanaf twintig euro. Ter vergelijking: in Italië verwacht slechts 6% dit. Dat is belangrijke informatie voor online retailers. Want alleen als zij weten waar online kopers gratis verzending verwachten of waar ze juist bereid zijn om verzendkosten te betalen onder bepaalde voorwaarden, kunnen retailers hun prijzen en levervoorwaarden aanpassen.
 
Het onderzoek laat ook zien dat duurzaamheid voor e-commerceklanten een belangrijk onderwerp is. In België is 1 op de 2 klanten bereid meer te betalen voor duurzame levering tot een bepaald bedrag of afhankelijk van de waarde van het pakket. In Oostenrijk en Zwitserland ligt die bereidheid gevoelig hoger (respectievelijk 67% en 66%).
 
Online retailers krijgen ook inzicht in de betaalmethodes die ze het beste kunnen aanbieden in de Europese landen. Dat is uiteindelijk de enige manier waarop zij zich in de verschillende markten staande kunnen houden. Zwitserse klanten, bijvoorbeeld, kopen het liefst op rekening, terwijl hun Duitse en Italiaanse buren liever gebruikmaken van online betaalmogelijkheden.
 
Het onderzoek toont ook aan hoe belangrijk een klant een snelle levering uit een ander Europees land vindt. Van alle respondenten neemt 87% vrede met een langere levertijd als ze weten dat de webshop geen binnenlands filiaal heeft. Bovendien is het belangrijkste criterium voor Belgen de betrouwbaarheid van de levering: 72% van gaf aan dat belangrijk te vinden, gevolgd door goedkopere levering (44%) en eenvoudige afhaalmogelijkheden als alternatief (32%).
 
De studie kunt u via de volgende link downloaden: https://news.sevensenders.com/study-cx

Recente nieuwsberichten

Savoye automatiseert magazijn in Saoedi-Arabië voor iHerb en CJ Logistics

iHerb is een wereldwijde e-commerce retailer op het gebied van gezondheids- en welzijnsproducten, met hoofdzetel in Californië (VS). Voor het Midden-Oosten bevindt de uitvalsbasis van iHerb zich in Saoedi-Arabië. Om de distributie van zijn producten in die regio verder te verbeteren, doet iHerb een beroep op Savoye voor de automatisering van zijn e-commerce Global Distribution Center (GDC) in Riyad. Voor de ontwikkelaar en aanbieder van intralogistieke software en magazijnsystemen betreft deze opdracht de eerste in zijn soort in de regio.

Swisslog mechaniseert nieuw Home Shop Center van Albert Heijn

Begin december 2023 gaat het nieuwe, gemechaniseerde Home Shop Center (HSC) van Albert Heijn in het Nederlandse Barendrecht van start. Het project, dat tot stand kwam in samenwerking met Swisslog, heeft geleid tot de automatisering van het magazijn met behulp van een Autostore-systeem. In het HSC rollen de producten in bakken automatisch over een geautomatiseerd netwerk van rails om bij elkaar te komen in de blauwe boodschappenkratten waarin klanten van Albert Heijn hun boodschappen thuisbezorgd krijgen. Het nieuwe Home Shop Center zal wekelijks 45.000 bestellingen verzorgen.

Dematic voltooit zijn grootste AMR-project bij Radial in Nederland

Radial Europe, een e-commerce fulfilment-bedrijf van BTC en dochteronderneming van Bpostgroup, heeft zijn logistieke centrum in het Nederlandse Groningen uitgerust met 299 autonome mobiele robots van Dematic. De AMR’s worden er ingezet om pallets en bakken te verplaatsen naar overslagstations en verzamelstations. Voor Dematic, dat intelligente automatiseringsoplossingen ontwerpt, installeert en ondersteunt, vertegenwoordigt dit project de grootste AMR-opdracht tot nu toe wereldwijd.

Jungheinrich lanceert nieuwe elektrische vorkheftruck EFG 435

Jungheinrich, leverancier van intralogistieke oplossingen, introduceert de elektrische vorkheftruck EFG 435. De heftruck, die volgens Jungheinrich efficiëntie, precisie en veelzijdigheid combineert, kan in diverse industrieën worden ingezet. Dankzij de krachtige elektromotor en geavanceerde technologieën kan de EFG 435 lasten tot 3,5 ton veilig heffen en vervoeren. De snelle acceleratie en soepele bediening moeten zorgen voor een efficiëntere materiaalbehandeling en bijgevolg een verhoogde productiviteit in magazijnen.

Langeafstandsvluchten met drones boven de Noordzee

Het aantal economisch interessante toepassingen van drones in onze samenleving neemt razendsnel toe. Daarom gingen de nationale luchtverkeersautoriteit Skeyes en POM West-Vlaanderen een samenwerkingsverband aan. Met hun partnership willen ze de weg vrijmaken voor dronevluchten over lange afstand boven de Noordzee en tussen de regionale luchthavens van Oostende en Kortrijk-Wevelgem.

Arvato neemt B2B business voor Rituals Cosmetics in Duitsland op zich

Logistiek dienstverlener Arvato verzorgt al vele jaren de logistiek voor de e-commerce business van lifestyle- en cosmeticamerk Rituals in tal van landen. Voor het eerst breiden beide partners hun samenwerking nu ook uit naar de B2B-business. Daarbij neemt Arvato voortaan ook de logistiek over voor de winkelactiviteiten van het lifestylemerk in Duitsland. De Rituals-winkels zullen centraal worden bevoorraad vanuit de vestiging in Düren (Noordrijn-Westfalen), die beschikt over in totaal 110.000m² logistieke ruimte.

Still produceert eigen brandstofcelsystemen voor magazijntrucks

Still is al verschillende jaren betrokken bij diverse projecten en initiatieven voor de uitbreiding van waterstoftechnologie. Daarbij deed de aanbieder van intralogistieke oplossingen ervaring en expertise op in de productie en het gebruik van brandstofcelsystemen. Sinds november 2023 rollen bij Still in Hamburg de eerste eigen 24-volt brandstofcelsystemen van de productielijn. Met de opening van die productielijn is Still de eerste OEM-fabrikant in Europa die een eigen brandstofcelsysteem aanbiedt.

IFacto Group transformeert naar Oxygen Group

IFacto Group verschijnt voortaan met een nieuwe en versterkte propositie onder de naam Oxygen Group ten tonele. Onder die nieuwe naam wil de groep een referentie zijn in de implementatie van Microsoft Business Applications en doen ze al hun stakeholders de belofte ‘zuurstof’ te zullen bieden.

Buck Consultants peilt naar toekomstige ontwikkeling van vrachttarieven

De Europese vrachttarieven voor weg- en pakketvervoer zullen de komende zes maanden met 8% stijgen. De mondiale zeevrachttarieven zijn stabiel op laag niveau, maar de luchtvrachttarieven zullen verder dalen met nog eens 5%. Dat zijn de belangrijkste conclusies uit de nieuwste Transport Monitor van supply chain- en logistiek adviesbureau Buck Consultants International (BCI). Voor de tiende keer op rij gaf een panel van verladers en producenten zijn verwachtingen over de ontwikkeling van de vrachttarieven voor de komende zes maanden.

Bijna 75% van consumptiegoederen- en retailsector wendt zich tot regionale leveranciers bij ontwrichting

Bedrijven actief in de sector van consumptiegoederen en retail (CPR) diversifiëren en richten hun supply chain-netwerken lokaal in om het hoofd te kunnen bieden aan de ‘last-mile delivery’-uitdagingen, de verwachtingen op het gebied van ‘quick commerce’ en om voorraaduitval tijdens de drukke eindejaarsperiode te voorkomen. Bijna 8 op de 10 (79%) CPR-bedrijven diversifiëren tegenwoordig hun leveranciersbestand, waarbij 71% actief investeert in regionalisering en lokalisering. Ruim 4 op 5 (83%) van de organisaties investeert bijvoorbeeld actief in ‘friendshoring’, een groeiende handelspraktijk waarbij supply chain-netwerken zich richten op landen die als politieke en economische bondgenoten worden beschouwd, om de blootstelling aan risico’s verder te beperken. Dat blijkt uit het meest recente rapport van het Capgemini Research Institute, ‘Illuminating the path: Building resilient and efficient supply chains in the consumer products and retail industry’, waarin wordt onderzocht hoe CPR-organisaties hun supply chain-strategie transformeren om veerkracht, efficiëntie en duurzaamheid in hun bedrijf in te bouwen.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.