Bezorgkosten blijken belangrijkste factor bij keuze van webshop

Onderzoek van Seven Senders heeft de belangrijkste behoeften van online shoppers in kaart gebracht. In samenwerking met onderzoeksbureau YouGov werden begin dit jaar 8.602 online shoppers in negen Europese landen bevraagd: in België, Nederland, Duitsland, Frankrijk, Groot-Brittannië, Italië, Oostenrijk, Spanje en Zwitserland.

Bij de gestelde vragen werd rekening gehouden met alle stappen van het bestelproces: van de keuzecriteria bij het zoeken naar een webwinkel en de gewenste betaalmethode tot de relevante informatie over de afhandeling van de zending. Met de onderzoeksresultaten wil Seven Senders online retailers inzicht bieden in de specifieke gewoontes in de verschillende landen. Dat moet die retailers helpen om een optimale bezorgervaring voor de eindklant te bieden.
 
De deelnemers aan het onderzoek werd gevraagd naar de criteria die hun keuze voor een webshop bepalen. Aan de top staan de bezorgkosten. Gemiddeld geeft meer dan 55% van de respondenten in elk land aan dat dat het belangrijkste criterium is bij het kiezen voor een webshop. Maar dat betekent niet dat bezorgkosten principieel worden afgewezen.
 
Het wordt echter duidelijk dat de eindklanten, afhankelijk van het land, heel verschillende opvattingen hebben. Zo blijkt bijna een derde (30%) van de Belgische bevraagden gratis bezorging te verwachten bij bestellingen met een waarde vanaf twintig euro. Ter vergelijking: in Italië verwacht slechts 6% dit. Dat is belangrijke informatie voor online retailers. Want alleen als zij weten waar online kopers gratis verzending verwachten of waar ze juist bereid zijn om verzendkosten te betalen onder bepaalde voorwaarden, kunnen retailers hun prijzen en levervoorwaarden aanpassen.
 
Het onderzoek laat ook zien dat duurzaamheid voor e-commerceklanten een belangrijk onderwerp is. In België is 1 op de 2 klanten bereid meer te betalen voor duurzame levering tot een bepaald bedrag of afhankelijk van de waarde van het pakket. In Oostenrijk en Zwitserland ligt die bereidheid gevoelig hoger (respectievelijk 67% en 66%).
 
Online retailers krijgen ook inzicht in de betaalmethodes die ze het beste kunnen aanbieden in de Europese landen. Dat is uiteindelijk de enige manier waarop zij zich in de verschillende markten staande kunnen houden. Zwitserse klanten, bijvoorbeeld, kopen het liefst op rekening, terwijl hun Duitse en Italiaanse buren liever gebruikmaken van online betaalmogelijkheden.
 
Het onderzoek toont ook aan hoe belangrijk een klant een snelle levering uit een ander Europees land vindt. Van alle respondenten neemt 87% vrede met een langere levertijd als ze weten dat de webshop geen binnenlands filiaal heeft. Bovendien is het belangrijkste criterium voor Belgen de betrouwbaarheid van de levering: 72% van gaf aan dat belangrijk te vinden, gevolgd door goedkopere levering (44%) en eenvoudige afhaalmogelijkheden als alternatief (32%).
 
De studie kunt u via de volgende link downloaden: https://news.sevensenders.com/study-cx

Recente nieuwsberichten

Siemens baant met Digital Enterprise-portfolio de weg naar digitale transformatie

Digital Enterprise is de volgende stap in de digitale transformatie van Siemens, op weg naar flexibele modulaire productie. De onderneming integreert in haar portfolio geavanceerde technologieën zoals ‘Edge’ en ‘cloud computing’, artificiële intelligentie en ‘additive manufacturing’.

Social distancing bij magazijnoperaties

ART4L is op zoek naar ondernemingen die als pilot en testomgeving willen meewerken aan een project rond social distancing op de werkvloer, meer bepaald bij magazijnoperaties. Bij logistieke operaties, in magazijnen en distributiecentra, werken mensen immers veel naast elkaar of komen ze elkaar in verschillende processen (bv.

Transportprijzen dalen als gevolg van afnemende knelpunten in wegvervoer

Transporeon stelt vast dat er op de Europese spotmarkt weer significante capaciteit beschikbaar gekomen is in de week van 30 maart tot 4 april 2020, na de recente druk op het wegvervoer. Hoewel de capaciteit in het algemeen in absolute termen is gedaald, kende de vraag een nog sterkere daling.

Nieuw AI handboek voor intelligente, datagedreven organisaties

Voor zijn boek ‘De intelligente, datagedreven organisatie’ baseerde Daan van Beek, oprichter van de Passionned Group, zich op zijn ruim twintig jaar praktijkervaring als consultant, docent en manager. In dit handboek bundelt hij al zijn kennis over het realiseren van intelligente, datagedreven organisaties door het toepassen van data science, artificiële intelligentie (AI) en big data.

Peripass biedt contactloos onthaal gratis aan voor logistieke, distributie- en productiebedrijven

Nu we ons meer dan ooit bewust zijn van de vitale rol van logistieke, distributie- en productiebedrijven in de voedselbevoorrading en distributie van essentiële producten, wil Peripass die ondernemingen maximaal steunen in de strijd tegen Covid-19.

Sioen Industries en Wabco lanceren technologie om ladingdiefstal in trailers te voorkomen

Het Belgische Sioen Industries, wereldwijd actief in technisch textiel, kleurdispersies en geavanceerde technische beschermkledij, bundelt zijn krachten met het Amerikaanse Wabco Holdings, leverancier van technologie en diensten die de veiligheid, efficiëntie en connectiviteit van commerciële voertuigen verbeteren.

Eckes-Granini schakelt Shippeo in voor betere klantervaring en kleinere ecologische footprint

Vruchtensapleverancier Eckes-Granini heeft gekozen voor het realtime visibility platform van Shippeo om zijn operationele efficiëntie te verbeteren en de CO2-uitstoot te verminderen. Vorig jaar stapten Shippeo, Eckes-Granini en Kaufland in een cross supply chain samenwerkingsproject gericht op het delen van transportruimte om lege ritten en inactieve tijden in de logistiek te voorkomen.

Witron bouwt distributiecentrum voor Rewe in Duitsland

Vanaf augustus 2022 zal supermarktketen Rewe meer dan 350 winkels in het noorden van Duitsland bevoorraden vanuit zijn nieuwe, geautomatiseerde distributiecentrum in Henstedt-Ulzburg. De opdracht voor het ontwerp en de bouw van het complex ging naar systeemintegrator Witron, die als hoofdaannemer optreedt.

Chinese supply chains herstellen zich snel, maar reorganisatie is nodig

Sinds Covid-19 eind vorig jaar in China de kop opstak, zit twee derde van de Chinese fabrikanten, (r)etailers en logistiek dienstverleners ondertussen alweer op 80% of meer van hun capaciteit. Bijna 60% van de bedrijven geeft aan dat hun logistieke ketens upstream (d.w.z.

Infor volledig in handen van Koch Industries

Het Amerikaanse Koch Industries heeft de overname afgerond van het resterende deel van Infor, dat nog in handen was van private equity investeringsmaatschappij Golden Gate Capital. Infor, leverancier van zakelijke branchespecifieke cloudsoftware, is nu een zelfstandige dochteronderneming van Koch Industries en blijft onder het huidige managementteam werken vanuit het hoofdkantoor in New York City.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.