Betrouwbaarheid van de supply chain was nog nooit zo cruciaal voor het succes van een bedrijf

(Advertorial) Omnichannelretailers die shoppers naar hun online kanalen verschuiven, staan voor een uitdaging op het gebied van winstgevendheid, loyaliteit en groei. Dit zijn dan ook de grote uitdagingen die door automatisering moet worden beantwoord.

Met minder drempels om uit te stappen, blijken shoppers online veel sneller bereid van retailer te wisselen dan wanneer ze voorheen in de fysieke winkel shopten. Retailers worstelen nog steeds met het personaliseren van online services om een sterkere emotionele merkbinding te bereiken, dan ze eerder met relatief gemak in de winkelomgeving konden doen.
 
Apps kunnen niet de mogelijkheden van een fysieke bezoeker nabootsen om een schap te scannen, keuzes te veranderen en, wat cruciaal is, dingen te ontdekken waarvan ze niet wisten dat ze deze wilden. Klantloyaliteit op lange termijn wordt nu snel een prioriteit voor alle online retailers. Het is niet genoeg dat retailers aantrekkelijke aanbiedingen hebben voor nieuwe shoppers om hun initiële conversieratio’s te maximaliseren. Ze moeten ook hard werken om shoppers die ze eerder verloren hebben terug te winnen, en er in eerste instantie alles aan doen om het overstappen te beperken.

De waarde van keuze online
Wanneer retailers hun last-mile services via apps uitbesteden aan derde partijen, verliezen ze nog meer contact met de klant en – nog belangrijker – ook kritische klantgegevens. Veel retailers weten al dat het van cruciaal belang is om klantgegevens op de juiste manier te bezitten en te gebruiken. Velen kunnen nu nieuwe producten met een grote aantrekkingskracht voor shoppers op de markt brengen door een persoonlijke ervaring te bieden.
 
Dezelfde gegevens kunnen ook worden gebruikt om leveranciersrelaties opnieuw vorm te geven en de voorraadstromen te verbeteren. Gelokaliseerde gegevens kunnen ruimte besparen, voedselverspilling tegengaan, het gemakkelijker maken om kortingen te verdienen, artikelen te promoten en monsters aan te bieden. Dit is echter zinloos als de retailer er niet op kan vertrouwen beschikbaarheid en levering te garanderen wanneer de shopper dat het meest verlangt.
 
Klanten verwachten inmiddels hetzelfde geweldige assortiment als in de winkel wanneer zij online shoppen. Als retailers online niet minstens hetzelfde assortiment kunnen aanbieden als in de winkel, lopen zij het risico hun klanten teleur te stellen en uiteindelijk dat zij hun merk de rug toekeren. Het is onwaarschijnlijk dat klanten bewust het volledige assortiment van het ene merk met het andere vergelijken, maar voor één merk zullen ze het online assortiment en wel vergelijken met het in-store assortiment.
 
Een nieuw bedrijfsmodel
De toepassing van logistieke technologie richt zich in de eerste plaats op een verbetering van de orderpicking en bevoorradingsaspecten van de operatie – zelfs een bescheiden verbetering (30-35 procent van de totale variabele kostenbesparing) heeft een beperkte mogelijkheid om de algemene uitvoering van het operationele model te wijzigen. Bovendien vereist het bedrijfsmodel dat de totale investering niet alleen de aankoop van het huidige systeem rechtvaardigt, maar ook de toekomstige volumegroei. Veel investeerders hebben moeite om dit met een zekere mate van nauwkeurigheid te doen. Zij hebben alleen een invloed op deze hoge kosten voor een bedrijf aan het begin van de supply chain-strategie. Zodra het model beslist is, beperkt het zich tot het verbeteren van de lopende kosten, ongeacht de toekomstige technologische ontwikkelingen.
 
TGW micro-fulfilment-investeringsmodel
TGW werkt samen met ommichannelretailers om inzicht te krijgen in de verschillende manieren waarop ze de huidige beperkingen en restricties van hun bestaande online fulfilment-oplossingen kunnen omzeilen en kunnen overstappen op nieuwe, innovatieve last-mile-deliverymodellen die een aanzienlijk meer veerkracht en capaciteit voor de toekomst hebben.
 
Het advies van TGW aan investeerders die micro-fulfilmentconcepten voor hun bedrijfsmodellen overwegen, is om een afgeronde beoordeling te maken van alle opties en hun overweging niet te beperken tot allen het concept van de technologie geïnstalleerd in een winkelomgeving. Het micro-fulfilment-investeringsmodel van TGW creëert een uitgebreid end-to-end beeld van het bedrijfsmodel. Het houdt rekening met verbeteringen in de operationele kosten en omvat strategieën om nieuwe klanten te laten groeien in een complexe en agressieve markt.
 
Op basis van een marktoverschrijdende evaluatie van de vandaag beschikbare technologie, concludeert TGW dat de voordelen variëren van een lage 30 tot een hoge 40 procentuele verbetering in de variabele kosten in het runnen van een online operatie. TGW is van mening dat er verschillende alternatieve, zeer aantrekkelijke investeringsgebieden zijn voor retailers die willen investeren in het verbeteren van hun online activiteiten. Op basis hiervan heeft TGW ervoor gekozen zijn model te maximeren op een terugverdientijd van twee jaar voor de retailers.
 
De investering moet de volledige projectkosten vertegenwoordigen, inclusief de voorbereiding van de locatie, projectoplevering, de integratie van digitale activa en civiele werken, naast de investering in eventuele automatisering.

Klik hier voor meer informatie.

20223114525873_tgw-mfc2.jpeg
44 procent van de shoppers overweegt een alternatieve leverancier als ze twee keer teleurgesteld zijn in een online service
202231145259293_tgw-mfc1.jpg
19 procent van de online shoppers zegt dat ze in de komende 12 maanden een alternatieve aanbieder voor hun online producten en diensten zullen proberen

Recente nieuwsberichten

Datalogic lanceert PowerScanTM 9600 DPX-serie voor DPM-traceerbaarheid

Datalogic, wereldwijd aanbieder van oplossingen voor automatische gegevensregistratie en fabrieksautomatisering, lanceert de PowerScanTM 9600 DPX-serie. Het betreft een industriële handscanner ontworpen voor ‘direct part marking’ (DPM)-toepassingen. De nieuwe serie robuuste scanners biedt verschillende functies en oplossingen voor bedrijven die te maken hebben met uitdagingen op het gebied van traceerbaarheid en leent zich onder meer voor toepassingen in de auto-industrie, de lucht- en ruimtevaart, elektronica, de bandensector en de gezondheidszorg.

Brown Thomas Arnotts verlaagt kosten en verbetert klantervaring met ZetesAthena

Brown Thomas Arnotts, een van de grootste luxeretailers van Ierland, versnelt zijn omnichannelgroei met de ZetesAthena In-Store Management Solution. De oplossing verbetert winkelactiviteiten en ‘click & collect’ diensten door winkelpersoneel te voorzien van intuïtieve software en realtime gegevens. Gevolgen van de implementatie zijn een betere klantervaring en een beter bedrijfsresultaat.

Simac Phi Data en BlooLoc bundelen krachten voor warehouse-efficiëntie

Simac Phi Data, gespecialiseerd in Smart Edge, is een strategisch partnership aangegaan met zijn Belgische sectorgenoot BlooLoc met als doel magazijnen efficiënter te helpen beheren. Met zijn yooBeeEYE-oplossing geeft BlooLoc logistiek verantwoordelijken een visueel overzicht van wat zich waar in een magazijn bevindt. De oplossing vormt volgens de partners een goede aanvulling op de logistieke oplossingen van Simac Phi Data voor voorraadbeheer en warehousing.

Ophaalautomaten bij Ikea Amsterdam maken extern magazijn overbodig

Dankzij een innovatieve oplossing voor ‘Click & Collect’ bestellingen kan Ikea Amsterdam afscheid nemen van zijn externe magazijn van 7.800 vierkante meter. In de grondig gerenoveerde Amsterdamse vestiging zijn namelijk ‘Pick-Up’ kluisjes en twee grote ophaalautomaten geïnstalleerd, waardoor klanten nog makkelijker hun bestellingen kunnen afhalen. De automaten, met een hoogte van 8 meter en een doorsnede van 8,5 meter, doen denken aan een enorme frisdrankautomaat: je toetst de code van de online bestelling in, waarna de machine de bestelling voor je ophaalt en meegeeft. Ikea Amsterdam is de eerste vestiging wereldwijd met een dergelijk systeem in de winkel.

Güde bestelt automatisch miniloadmagazijn bij Jungheinrich

Güde GmbH laat Jungheinrich, leverancier van oplossingen voor intralogistiek, een volautomatisch kleingoedmagazijn bouwen voor zijn productie-eenheid in Sauerland (Duitsland). De fabrikant van veerringen, gebogen draadonderdelen en schroef- en asborgingen wil zo zijn capaciteit uitbreiden en zijn processen stroomlijnen om op de voortdurende groei te kunnen reageren en zich op de toekomst voor te bereiden. Voorheen maakte het bedrijf alleen gebruik van handgestuurde hef- en magazijntrucks en rekinstallaties.

Dachser breidt opslagcapaciteit in Nederland uit

Logistiek dienstverlener Dachser gaat wederom een nieuw warehouse voor contractlogistiek in Waddinxveen in gebruik nemen. De bouw van het pand is in volle gang en wordt naar verwachting in juni 2024 opgeleverd. Het warehouse wordt gebouwd op het Distripark Doelwijk aan de A12, waar Dachser momenteel al met vier panden aanwezig is. Het nieuwe warehouse biedt ruimte voor 10.000 pallets, waardoor de totale opslagcapaciteit van Dachser in Waddinxveen op 55.000 palletplaatsen komt.

Petit Forestier verkleint CO2-uitstoot met TMS van Generix Group

Petit Forestier is een Frans familiebedrijf, opgericht in 1907, dat gespecialiseerd is in koeltransport. Om zijn CO2-uitstoot te helpen verminderen en de prestaties van zijn transportactiviteiten te verbeteren doet het bedrijf een beroep op de TMS-oplossing van Generix Group.

E-bike met aanhangwagens als alternatief voor bestelwagen

De Franse start-up Pelican heeft met de lancering van zijn Pelican Train de elektrische cargofiets naar een volgend niveau getild. De Pelican Train is een e-bike voor goederen, die een of twee geëlektrificeerde aanhangers achter zich aan kan trekken en in staat is tot 500 kilogram aan vracht schoon en geruisloos te vervoeren. Ideaal voor het transport van goederen in dichtbevolkte stedelijke gebieden en op fabrieks- en bedrijventerreinen.

Jungheinrich voorziet nieuwe trucks standaard van telemetrie

Jungheinrich rust alle nieuw bestelde trucks die in zijn Europese fabrieken worden geproduceerd voortaan standaard uit met telemetrie-eenheden. De trucks zijn dus af fabriek volledig ‘netwerkbaar’ en klaar voor intelligente integratie in het magazijn. Met behulp van het vlootmanagementsysteem Jungheinrich FMS kunnen klanten die gegevens gebruiken om hun vloot optimaal in te zetten. Om het Jungheinrich vlootmanagementsysteem te kunnen gebruiken is de Starter Kit beschikbaar. De Starter Kit heeft vijf kernfuncties: voorraadbeheer, locatiebeheer, gebruikersbeheer, draaiuren en de After Sales afdeling Call4Service.

Datalogic investeert in Oversonic Robotics

Medio 2023 berichtten we al over het partnership dat Datalogic – aanbieder van oplossingen voor automatische gegevensregistratie en fabrieksautomatisering – en Datasensing – een bedrijf uit de Datalogic Group dat gespecialiseerd is in o.a. sensoren en visuele systemen – sloten met Oversonic Robotics. Nu laat Datalogic weten dat het een minderheidsbelang in Oversonic Robotics heeft verworven.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.