Beschikbare transportcapaciteit daalt opnieuw sinds maart

Ook in de vijfendertigste editie van de Transport Market Monitor beoordelen Capgemini Consulting en Transporeon zoals ieder kwartaal de dynamiek van het Europese transport en goederenvervoer. De nieuwste editie van de TMM onthult dat, als gevolg van het seizoensherstel in het begin van het jaar, de beschikbare transportcapaciteit sinds maart opnieuw aan het dalen is.

Een van de belangrijkste bevindingen uit het rapport is dat de capaciteitsindex in het eerste kwartaal van 2018 met 53.3% is gestegen naar 110.1 in vergelijking met het vorige kwartaal. Vergeleken met het eerste kwartaal van 2017 is de indexwaarde van het eerste kwartaal van 2018 2.4% lager.
Nog een opvallend resultaat is dat de prijsindex in het eerste kwartaal van 2018 zakte naar een index van 92.1. Dat is een stijging van 14.7% in vergelijking met het vierde kwartaal van 2017 (index 107.9). Vergeleken met de prijsindex van 2017, steeg de prijsindex met 7.1%.
Een ander onderzoeksresultaat is dat de dieselindex vorig jaar met 3% steeg. In vergelijking met dezelfde periode vorig jaar is dat 3% hoger.
Tot slot wordt de European Trade Flow Index verwacht te stijgen met 18.3% in het eerste kwartaal van 2018.
 
Lars Vitters, supply chain manager bij Capgemini, merkt op: “Ondanks de geanticipeerde groei in het Europese handelsvolume toonde de capaciteitsindex een aanzienlijke groei met een piekindex van 131.9 in februari 2018. Niettegenstaande zijn de kosten voor de overcapaciteit met meer dan 7% gestegen ten opzichte van het eerste kwartaal vorig jaar. We zien een directe samenhang met de stijgende brandstofprijzen en chauffeurstekorten in Europe. Daarbij komen ook nog de verwachte salarisstijgingen van de chauffeurs waarover in Europa wordt onderhandeld. Daardoor verwachten we dat de transportprijzen dit jaar verder zullen stijgen.”
Oliver Kahrs, director Business Development bij Transporeon, voegt daaraan toe: “Na het seizoensherstel van de beschikbare transportcapaciteit in het begin van het jaar, hadden verladers in maart nogmaals aanzienlijk minder laadruimte beschikbaar. Transportprijzen lagen in het eerste kwartaal 7% boven het niveau van vorig jaar. Dat zou kunnen betekenen dat de voorspellingen van de dienstverleners kloppen met betrekking tot het feit dat de capaciteit tijdens het jaar opnieuw schaarser zal worden, zoals dat in 2017 al het geval was. Dat vermoeden wordt bevestigd door onze meest recente cijfers, alsook door statements van de Europese Commissie, die robuuste economische groei in Europa blijft voorspellen.”

Figuur: Prijs- en capaciteitsindex, maandelijks (april 2017 – maart 2018)

Recente nieuwsberichten

CMB.Tech & Ford Trucks bouwen samen dual fuel waterstoftrucks

CMB.Tech, gevestigd in Antwerpen, bouwt, bezit, exploiteert en ontwerpt grote maritieme en industriële toepassingen die werken op waterstof en ammoniak. Samen met Ford Trucks gaat CMB.Tech nu zorgen voor de conversie van Ford F-Max trucks naar dual fuel waterstoftrucks.

Kilometerheffing leverde afgelopen werkingsjaar 838,41 miljoen euro op

De kilometerheffing voor vrachtwagens in ons land heeft in haar zevende werkingsjaar (van 1 april 2022 tot en met 31 maart 2023) 838,41 miljoen euro tol gegenereerd. Dat is 2% meer dan de 822,4 miljoen euro in het werkingsjaar daarvoor, zo blijkt uit de cijfers van Viapass, de interregionale entiteit die namens de drie gewesten de kilometerheffing voor vrachtwagens coördineert en controleert.

De Ando Group neemt IT-bedrijven Amista en Blents over

De Belgische ICT-spelers Amista en Blents maken voortaan deel uit van de Ando Group, gespecialiseerd in SAP-oplossingen, data-integratie en document automation. Door deze uitbreiding telt de Ando Group in totaal zo’n 250 medewerkers. Tot de groep behoren ook bedrijven als Anrova Solutions, RecoMatics, V-Chain, Zeibur en Domani Business Solutions.

Hoe evolueert ons geluk in 2023?

Sinds 2017 brengt het UGent-NN Nationaal Geluksonderzoek het geluksniveau van de bevolking in kaart. In een nieuwe studie gaan de onderzoekers een stapje verder en willen ze het geluk in onze samenleving opvolgen door gedurende een periode van zes maanden geïnteresseerde deelnemers maandelijks via een online vragenlijst te bevragen.

Bottobo Robotics integreert etaLINK 1000 oplaadsysteem van Wiferion

De Europese leverancier van autonome mobiele robots, Bottobo Robotics, zal zijn AMR’s voortaan standaard uitrusten met de inductieve oplaadtechnologie van Wiferion. Tegen het einde van 2025 zal die leverancier van energieoplossingen duizenden van zijn nieuwe etaLINK 1000 oplaadsystemen hebben geleverd aan het snelgroeiende roboticabedrijf in Turkije.

Atlas Copco Power Tools Distribution in Hoeselt breidt logistieke activiteiten verder uit

Atlas Copco, wereldwijde producent van onder andere mobiele compressoren en vacuümpompen, zal vanaf juni 2023 de logistieke activiteiten in Hoeselt (Power Tools Distribution Hoeselt, kortweg PTD) uitbreiden met een extra gamma vacuümproducten gekend onder het merk Leybold.

A&E Gütermann digitaliseert magazijnprocessen met ZetesMedea

Naaigarenfabrikant A&E Gütermann digitaliseert de inventarisatieprocessen in zijn magazijn voor eindproducten in de hoofdvestiging te Gutach im Breisgau (Duitsland). Daartoe implementeert de fabrikant het warehouse execution systeem (WES) ZetesMedea.

Met veel waste ben je er geweest

(Advertorial) Minimaliseren derving belangrijker dan ooit Binnen voorraadbeheer zijn er 2 pertinente vragen: “wanneer bestellen we?” en “hoeveel bestellen we?”. Deze twee vragen staan centraal in het uitdenken van de juiste voorraadstrategie.

Vanas Engineering gaat samenwerking aan met Scallog

Systeemintegrator Vanas Engineering, met kantoren in België en Nederland, heeft een samenwerkingsovereenkomst getekend met Scallog, een groeiend Frans bedrijf in logistieke robotica. De samenwerking is erop gericht het ‘Goods to Person’-aanbod te versnellen in de Benelux, voor zowel Vanas als Scallog een strategische markt.

Soditra Logistic breidt activiteiten voor L’Oréal uit met Savoye

Logistiek dienstverlener Soditra Logistic breidt zijn bestaande magazijn in Nijvel uit om alle werkzaamheden voor L’Oréal te centraliseren. In aanvulling op de bestaande gerobotiseerde pickingzone voor de ‘medium’ en ‘slow movers’ en het palletmagazijn, bouwt systeemintegrator Savoye een nieuw ‘zone-to-zone’ pickingsysteem, bestaande uit complete doorrolstellingen, een doosafsluiter, weegmachines, conveyors en een WaCS voor de aansturing.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.