Beschikbare transportcapaciteit daalt opnieuw sinds maart

Ook in de vijfendertigste editie van de Transport Market Monitor beoordelen Capgemini Consulting en Transporeon zoals ieder kwartaal de dynamiek van het Europese transport en goederenvervoer. De nieuwste editie van de TMM onthult dat, als gevolg van het seizoensherstel in het begin van het jaar, de beschikbare transportcapaciteit sinds maart opnieuw aan het dalen is.

Een van de belangrijkste bevindingen uit het rapport is dat de capaciteitsindex in het eerste kwartaal van 2018 met 53.3% is gestegen naar 110.1 in vergelijking met het vorige kwartaal. Vergeleken met het eerste kwartaal van 2017 is de indexwaarde van het eerste kwartaal van 2018 2.4% lager.
Nog een opvallend resultaat is dat de prijsindex in het eerste kwartaal van 2018 zakte naar een index van 92.1. Dat is een stijging van 14.7% in vergelijking met het vierde kwartaal van 2017 (index 107.9). Vergeleken met de prijsindex van 2017, steeg de prijsindex met 7.1%.
Een ander onderzoeksresultaat is dat de dieselindex vorig jaar met 3% steeg. In vergelijking met dezelfde periode vorig jaar is dat 3% hoger.
Tot slot wordt de European Trade Flow Index verwacht te stijgen met 18.3% in het eerste kwartaal van 2018.
 
Lars Vitters, supply chain manager bij Capgemini, merkt op: “Ondanks de geanticipeerde groei in het Europese handelsvolume toonde de capaciteitsindex een aanzienlijke groei met een piekindex van 131.9 in februari 2018. Niettegenstaande zijn de kosten voor de overcapaciteit met meer dan 7% gestegen ten opzichte van het eerste kwartaal vorig jaar. We zien een directe samenhang met de stijgende brandstofprijzen en chauffeurstekorten in Europe. Daarbij komen ook nog de verwachte salarisstijgingen van de chauffeurs waarover in Europa wordt onderhandeld. Daardoor verwachten we dat de transportprijzen dit jaar verder zullen stijgen.”
Oliver Kahrs, director Business Development bij Transporeon, voegt daaraan toe: “Na het seizoensherstel van de beschikbare transportcapaciteit in het begin van het jaar, hadden verladers in maart nogmaals aanzienlijk minder laadruimte beschikbaar. Transportprijzen lagen in het eerste kwartaal 7% boven het niveau van vorig jaar. Dat zou kunnen betekenen dat de voorspellingen van de dienstverleners kloppen met betrekking tot het feit dat de capaciteit tijdens het jaar opnieuw schaarser zal worden, zoals dat in 2017 al het geval was. Dat vermoeden wordt bevestigd door onze meest recente cijfers, alsook door statements van de Europese Commissie, die robuuste economische groei in Europa blijft voorspellen.”

Figuur: Prijs- en capaciteitsindex, maandelijks (april 2017 – maart 2018)

Recente nieuwsberichten

Dachser investeert in landnetwerk in Duitsland

Dachser schept momenteel meer capaciteit voor zijn landnetwerk op verschillende locaties in Duitsland. In het noorden, in Bremen en Hamburg, worden de vestigingen uitgebreid. Ook de uitbreidingen van de vestigingen in Alsdorf bij Aken en Dissen bij Bielefeld zijn momenteel in volle gang.

Engels brengt Clever Lid op de markt

Het betreft een multifunctioneel deksel voor meermalig bruikbare verzendeenheden dat oorspronkelijk werd ontworpen voor de post als alternatief voor rolcontainers. Ondertussen is Clever Lid doorontwikkeld tot universeel inzetbaar deksel. Het deksel is voorzien van volledig geïntegreerde spanbanden met ratelmechanisme, waardoor de lading stabiel op de pallet wordt gehouden.

Maakbedrijven in België zijn klaar voor Industry 4.0

Dat blijkt uit onderzoek van PwC België, in samenwerking met Flanders Make, naar de impact van nieuwe technologieën en van Industry 4.0 op de maakindustrie. Voor het onderzoek vond plaats bij dertig ondernemingen die samen een omzet van 16,4 miljard euro hebben en meer dan 33.000 mensen tewerkstellen.

Belg behoort tot meest loyale e-shoppers van Europa

De nieuwste E-Shopper Barometer, een grootschalig pan-Europees onderzoek van DPDGroup, toont aan dat Belgen (88%) steevast bij dezelfde online shops kopen. Belgen gaan ook vaak virtueel over de grenzen heen shoppen. Zo kocht 71% van de Belgen al eens online bij een buitenlandse webshop, terwijl het Europese gemiddelde op 33% ligt.

Goodman breidt Puurs Logistics Centre uit voor Fiege en Makro

De logistieke vastgoedgroep en zijn klant Fiege woonden samen met Makro en de waarnemend burgemeester van de gemeente Puurs de eerstesteenlegging bij voor de uitbreiding van het Puurs Logistics Centre. Fiege zal er de bijkomende ruimte gebruiken om te voldoen aan de veranderende behoeften van zijn klant Makro, die in mei vorig jaar besloot zijn activiteiten te centraliseren.

TGW implementeert strategisch project voor Zwitserse food retailer Coop

(Advertorial) De Zwitserse voedingsmiddelengigant Coop centraliseert haar drie regionale distributiecentra op één enkele locatie. Om de 350 supermarkten in de omgeving van Zürich, in Noordwest-Zwitserland en in Centraal-Zwitserland beter te bedienen, worden de bestaande faciliteiten in Schafisheim uitgebreid.

Staci en Kreasales CPM sluiten overeenkomst

Kreasales CPM, actief in het outsourcen van vertegenwoordigers, merchandisers en winkelpromotoren op korte of lange termijn, doet voortaan een beroep op de logistieke dienstverlening van Staci om zich beter te kunnen focussen op zijn core business, namelijk de juiste vertegenwoordigers op de juiste plaats inzetten.

De Belg is slecht in back-uppen

Naar aanleiding van World Backup Day op 31 maart, deed Seagate Technology, actief op het gebied van opslagoplossingen, in samenwerking met onafhankelijk onderzoeksbureau iVox, onderzoek naar het back-upgedrag bij 2000 Belgen, Nederlanders en Duitsers.

DSV Solutions bouwt nieuw distributiecentrum in haven van Gent

De Deense logistiek- en transportgroep breidt zijn activiteiten in zijn Belgische hoofdkwartier in de Gentse haven verder uit. Vorig jaar nog werd een hoogbouwmagazijn met een oppervlakte van 45.000m² opgeleverd als uitbreiding van de bestaande faciliteiten in Gent.

Linde lanceert volgende generatie elektrische handpallettrucks

Linde Material Handling heeft zijn assortiment pallettrucks met staplatform – ook wel ‘riders’ genoemd – uitgebreid met een instapmodel dat een laadvermogen van 1,4 ton heeft en een grotere variant met een hefvermogen van 2,5 ton, om het bestaande 2 ton-model aan te vullen.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.