Beschikbare transportcapaciteit daalt opnieuw sinds maart

Ook in de vijfendertigste editie van de Transport Market Monitor beoordelen Capgemini Consulting en Transporeon zoals ieder kwartaal de dynamiek van het Europese transport en goederenvervoer. De nieuwste editie van de TMM onthult dat, als gevolg van het seizoensherstel in het begin van het jaar, de beschikbare transportcapaciteit sinds maart opnieuw aan het dalen is.

Een van de belangrijkste bevindingen uit het rapport is dat de capaciteitsindex in het eerste kwartaal van 2018 met 53.3% is gestegen naar 110.1 in vergelijking met het vorige kwartaal. Vergeleken met het eerste kwartaal van 2017 is de indexwaarde van het eerste kwartaal van 2018 2.4% lager.
Nog een opvallend resultaat is dat de prijsindex in het eerste kwartaal van 2018 zakte naar een index van 92.1. Dat is een stijging van 14.7% in vergelijking met het vierde kwartaal van 2017 (index 107.9). Vergeleken met de prijsindex van 2017, steeg de prijsindex met 7.1%.
Een ander onderzoeksresultaat is dat de dieselindex vorig jaar met 3% steeg. In vergelijking met dezelfde periode vorig jaar is dat 3% hoger.
Tot slot wordt de European Trade Flow Index verwacht te stijgen met 18.3% in het eerste kwartaal van 2018.
 
Lars Vitters, supply chain manager bij Capgemini, merkt op: “Ondanks de geanticipeerde groei in het Europese handelsvolume toonde de capaciteitsindex een aanzienlijke groei met een piekindex van 131.9 in februari 2018. Niettegenstaande zijn de kosten voor de overcapaciteit met meer dan 7% gestegen ten opzichte van het eerste kwartaal vorig jaar. We zien een directe samenhang met de stijgende brandstofprijzen en chauffeurstekorten in Europe. Daarbij komen ook nog de verwachte salarisstijgingen van de chauffeurs waarover in Europa wordt onderhandeld. Daardoor verwachten we dat de transportprijzen dit jaar verder zullen stijgen.”
Oliver Kahrs, director Business Development bij Transporeon, voegt daaraan toe: “Na het seizoensherstel van de beschikbare transportcapaciteit in het begin van het jaar, hadden verladers in maart nogmaals aanzienlijk minder laadruimte beschikbaar. Transportprijzen lagen in het eerste kwartaal 7% boven het niveau van vorig jaar. Dat zou kunnen betekenen dat de voorspellingen van de dienstverleners kloppen met betrekking tot het feit dat de capaciteit tijdens het jaar opnieuw schaarser zal worden, zoals dat in 2017 al het geval was. Dat vermoeden wordt bevestigd door onze meest recente cijfers, alsook door statements van de Europese Commissie, die robuuste economische groei in Europa blijft voorspellen.”

Figuur: Prijs- en capaciteitsindex, maandelijks (april 2017 – maart 2018)

Recente nieuwsberichten

Efficiëntere order picking én packing door kleine investering!

(advertorial) Het beheren van correcte masterdata zorgt voor een betere slotting in warehouses. De afmetingen en het gewicht van een Stock Keeping Unit (SKU) zorgen – in samenwerking met order pick karakteristieken – voor een geoptimaliseerde indeling in de order pick zones van het warehouse.

52% van Europese transportbedrijven geïnspecteerd op rij- en rusttijden

Meer dan de helft van de Europese transportbedrijven heeft afgelopen jaar een inspectie gehad op de naleving van de rij- en rusttijden. Dat blijkt uit recent onderzoek van TomTom Telematics (uitgevoerd door OnePoll) bij 1300 transporteurs in Nederland, Duitsland, Frankrijk, Spanje, Italië, Polen en het Verenigd Koninkrijk.

DSV zet in op e-commerce met overname van S&H

DSV heeft honderd procent van de aandelen verworven van e-fulfilmentbedrijf S&H. Met die overname wil DSV zijn dienstverlening in e-commerce uitbreiden, met name op het vlak van business-to-business en direct-to-consumer multi-channel fulfilment.

Alpega neemt Wtransnet over om territorium voor vrachtuitwisseling uit te breiden

Wtransnet is een steeds groeiend platform voor vrachtuitwisselingen in Spanje en Portugal, met ook toenemende activiteiten in o.a. Italië, Frankrijk en Duitsland. Wtransnet is eigendom van Wotrant SL, met hoofdzetel in Terrassa, Spanje. Teleroute, Bursa en 123cargo, de uitwisselingsplatformen voor vrachtvervoer van het Belgische softwarebedrijf Alpega, richten zich op andere geografische gebieden waaronder Frankrijk, de Benelux en Roemenië.

Het e-food tijdperk

(advertorial) Door gebruik te maken van een optimaal voorraadsysteem kunt u klanten aantrekken voor het online kopen van levensmiddelen. Consumenten die via internet levensmiddelen willen kopen vragen met name de garantie dat de waren vers zijn en willen een snelle levering aan huis.

Hong Kong opent eerste onbemand automatisch warehouse

Hong Kong Science and Technology Parks Corporation (HKSTP) en RV Automation Technology Company Limited (RV Automation), een partnerbedrijf van HKSTP, openen in het Hong Kong Science Park het ‘RobEx Centre’, het eerste volledig geautomatiseerde en onbemande warehouse van Hong Kong.

Bleu Libellule ziet in Boa Concept de geknipte automatiseringspartner

Bleu Libellule, een Franse distributeur van professionele kappersproducten, heeft Boa Concept in de arm genomen om zijn verpakkingslijn te automatiseren. Daarbij werden het modulaire Plug-and-Carry conveyorsysteem van Boa Concept en verpakkingsmachines geïnstalleerd.

Euro Pool System tipt politie bij diefstal verskratten

Euro Pool System, logistiek dienstverlener voor herbruikbare standaardverpakkingen voor verse en verpakte levensmiddelen, werkt al geruime tijd samen met verzekeraars om diefstal van verskratten (die o.a. voor groenten en fruit worden gebruikt) tegen te gaan.

Nieuwe serie midden- tot hoog-niveau orderverzamelaars bij Mitsubishi

De VELiA EX-serie van Mitsubishi Forklift Trucks omvat een heavy-duty 48volt-model dat een capaciteit van 1250 kg biedt. Bij het ontwerp van de orderverzamelaars werd veel aandacht besteed aan gebruikersgemak. Zo werd de bestuurderscabine van deze serie ontworpen om orderverzamelaars continu te laten verzamelen, zelfs tijdens langste diensten.

LEVV’s als efficiënt alternatief voor bestelwagens in de stad

Lichte elektrische vrachtvoertuigen, kortweg LEVV’s, kunnen een duurzame oplossing betekenen voor stadsdistributie, zo blijkt uit recent Nederlands onderzoek. Een LEVV is een fiets, bromvoertuig of compact voertuig met elektrische ondersteuning of aandrijving, ontworpen voor de distributie van goederen in de openbare ruimte met beperkte snelheid.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.