Beschikbare transportcapaciteit daalt opnieuw sinds maart

Ook in de vijfendertigste editie van de Transport Market Monitor beoordelen Capgemini Consulting en Transporeon zoals ieder kwartaal de dynamiek van het Europese transport en goederenvervoer. De nieuwste editie van de TMM onthult dat, als gevolg van het seizoensherstel in het begin van het jaar, de beschikbare transportcapaciteit sinds maart opnieuw aan het dalen is.

Een van de belangrijkste bevindingen uit het rapport is dat de capaciteitsindex in het eerste kwartaal van 2018 met 53.3% is gestegen naar 110.1 in vergelijking met het vorige kwartaal. Vergeleken met het eerste kwartaal van 2017 is de indexwaarde van het eerste kwartaal van 2018 2.4% lager.
Nog een opvallend resultaat is dat de prijsindex in het eerste kwartaal van 2018 zakte naar een index van 92.1. Dat is een stijging van 14.7% in vergelijking met het vierde kwartaal van 2017 (index 107.9). Vergeleken met de prijsindex van 2017, steeg de prijsindex met 7.1%.
Een ander onderzoeksresultaat is dat de dieselindex vorig jaar met 3% steeg. In vergelijking met dezelfde periode vorig jaar is dat 3% hoger.
Tot slot wordt de European Trade Flow Index verwacht te stijgen met 18.3% in het eerste kwartaal van 2018.
 
Lars Vitters, supply chain manager bij Capgemini, merkt op: “Ondanks de geanticipeerde groei in het Europese handelsvolume toonde de capaciteitsindex een aanzienlijke groei met een piekindex van 131.9 in februari 2018. Niettegenstaande zijn de kosten voor de overcapaciteit met meer dan 7% gestegen ten opzichte van het eerste kwartaal vorig jaar. We zien een directe samenhang met de stijgende brandstofprijzen en chauffeurstekorten in Europe. Daarbij komen ook nog de verwachte salarisstijgingen van de chauffeurs waarover in Europa wordt onderhandeld. Daardoor verwachten we dat de transportprijzen dit jaar verder zullen stijgen.”
Oliver Kahrs, director Business Development bij Transporeon, voegt daaraan toe: “Na het seizoensherstel van de beschikbare transportcapaciteit in het begin van het jaar, hadden verladers in maart nogmaals aanzienlijk minder laadruimte beschikbaar. Transportprijzen lagen in het eerste kwartaal 7% boven het niveau van vorig jaar. Dat zou kunnen betekenen dat de voorspellingen van de dienstverleners kloppen met betrekking tot het feit dat de capaciteit tijdens het jaar opnieuw schaarser zal worden, zoals dat in 2017 al het geval was. Dat vermoeden wordt bevestigd door onze meest recente cijfers, alsook door statements van de Europese Commissie, die robuuste economische groei in Europa blijft voorspellen.”

Figuur: Prijs- en capaciteitsindex, maandelijks (april 2017 – maart 2018)

Recente nieuwsberichten

Exact en Tradecloud lanceren module voor digitale ketenintegratie

Exact Software en het supply chain platform Tradecloud lanceren samen de ‘Supply Chain Connector’, een module die het Exact-gebruikers eenvoudiger moet maken digitaal gegevens uit te wisselen en samen te werken met hun leveranciers en klanten.

Dominique De Moor branch director van DB Schenker Willebroek

Sinds 1 februari 2021 is Dominique De Moor actief als branch director van DB Schenker Willebroek, onderdeel van de business unit Contractlogistiek. Het Willebroek Logistics Center biedt warehousing en value added services voor klanten uit diverse sectoren en focust met name op voedingsmiddelen in de FMCG-sector.

Urban Outfitters voorziet nieuw DC van digitale retail-fulfilmentoplossing van TGW

Als lifestylebedrijf exploiteert Urban Outfitters Inc. (URBN) een portfolio van wereldwijde consumentenmerken, bestaande uit Anthropologie, BHLDN, Free People, Terrain, Urban Outfitters, Nuuly en ook een food en beverage-divisie. De onderneming heeft TGW, leverancier van oplossingen voor material handling, aangesteld om een automatiseringsoplossing te ontwerpen en te implementeren voor het nieuwe fulfilmentcenter in Kansas City (VS).

Combilift lanceert nieuwe Aisle Master Order Picker

De nieuwe Aisle Master-OP, kortweg AME-OP, van Combilift is een elektrisch aangedreven model met staplatform dat de voordelen combineert van een smallegangen heftruck en een orderpicktruck. Daardoor kan het toestel voor uiteenlopende toepassingen in het warehouse worden ingezet, zoals voor operaties in smalle gangen, truck-naar-rek handling, bulk picking en item order picking.

Savoye lanceert nieuw WMS/TMS om supply chain aan te sturen

Savoye, leverancier van intralogistieke systemen en software voor de supply chain, introduceert met Odatio een nieuwe schaalbare softwareoplossing voor de supply chain. De software moet o.a. zorgen voor meer flexibiliteit op het vlak van configuratie, meer autonomie met de processen en grotere uitwisseling van data.

Veelzijdig.Betrouwbaar.Rendabel

(Advertorial) Daifuku’s intralogistieke concepten kunnen ook uw logistieke processen optimaliseren. Als wereldleider in zijn domein, begeleidt Daifuku ondernemingen bij het automatiseren van goederenstromen binnen productie en distributie.

DPD Portugal verbetert servicekwaliteit met voice-technologie van Zetes

DPD Portugal, onderdeel van koerierdienst DPD Group, zocht naar een oplossing om de foutgevoelige en tijdrovende sorteerprocessen in zijn magazijn in Porto verder te optimaliseren. De oplossing moest niet alleen voor meer efficiëntie zorgen, maar vooral ook de kwaliteitsrisico’s door menselijke fouten beperken.

Groep rond Ad Ultima wordt 9altitudes en neemt Optimate over

De groep rond het Belgische IT-bedrijf Ad Ultima Group en de Nederlandse bedrijven Pylades en Cayentis, die klanten begeleidt in hun digitale transformatietraject, luistert voortaan naar de nieuwe naam ‘9altitudes’. Tegelijkertijd kondigt de groep de acquisitie aan van de Deense Microsoft Dynamics 365 partner Optimate.

Identification Products richt vestiging in Nederland op

Identification Products International uit Kapellen is aanbieder van een totaaloplossing voor de integratie van auto ID-toepassingen voor warehouse management (scanning & mobility, track & trace, barcode printing & labeling) met daarbij een eigen afdeling die zich toelegt op de productie van alle soorten etiketten.

Axfood implementeert omnichannelplatform voor retail van Witron

Om de picking voor zijn traditionele winkels en voor zijn e-business in één omnichannelmagazijn te combineren, doet de Zweedse voedselretailer Axfood een beroep op de nieuwe OCM-strategie van systeemintegrator Witron. Axfood bouwt niet alleen een geautomatiseerd omnichannelmagazijn van meer dan 100.000m² dat klanten in de winkel én online vanuit een centrale locatie bevoorraadt; het bedrijf ontwikkelt samen met Witron ook een retailplatform.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.