Belux verwacht 109 miljoen pakketbezorgingen in aanloop naar feestdagen

Exprestransportbedrijf FedEx heeft de resultaten gepubliceerd van een onafhankelijk onderzoek dat recent door Effigy Consulting werd uitgevoerd. Volgens dat onafhankelijke onderzoek zullen pakketbezorgers tussen oktober en december 2024 gezamenlijk 6,2 miljard zendingen in heel Europa afleveren. Dat is 9% meer dan in dezelfde periode in 2023.

Exprestransportbedrijf FedEx heeft de resultaten gepubliceerd van een onafhankelijk onderzoek dat recent door Effigy Consulting werd uitgevoerd. Volgens dat onafhankelijke onderzoek zullen pakketbezorgers tussen oktober en december 2024 gezamenlijk 6,2 miljard zendingen in heel Europa afleveren. Dat is 9% meer dan in dezelfde periode in 2023. In de Belux-regio wordt verwacht dat dit volume neerkomt op een totaal van 109 miljoen pakketten (7,6% meer dan in 2023). Voor het onderzoek deed Effigy Consulting een analyse van zijn CEP-database (koerier-, expres- en pakketmarkt) met 500.000 datapunten verspreid over meer dan 300 vervoerders in 41 landen, waaronder de Belux-regio. De gegevens tonen een aanzienlijke toename ten opzichte van de Europese cijfers voor 2023 van 5,7 miljard pakketten, wat een groei is van 7,7 miljoen pakketten alleen al in de Belux.

De groei komt voornamelijk door een toename van e-commerce, waarbij naar verwachting 78,5% (86 miljoen) van de zendingen direct naar consumenten (B2C) in de Belux gaat. Het hoogseizoen, dat Black Friday, Cyber Monday en de aanloop naar de feestdagen omvat, is een cruciale tijd voor Europese retailers en fabrikanten. Alleen voor de Black Friday-periode voorspelt de studie dit jaar in de Belux een groei van 9,4% vergeleken met 2023. Ongeveer 30% van het totale Europese volume in 2023 werd in de laatste drie maanden van het jaar bezorgd. Dat benadrukt het belang van het zogenaamde ‘gouden kwartaal’. Ter vergelijking: dit is zeven procentpunten hoger dan het gemiddelde voor de drie andere kwartalen.

Ook zendingen tussen bedrijven nemen toe in het hoogseizoen, wanneer winkels worden bevoorraad en locaties zich op hun drukste seizoen voorbereiden. Iets minder dan een vijfde (19,5%) van de logistieke activiteiten wordt verwacht als B2B-zendingen, terwijl bijna een tiende (8%) C2C-zendingen betreft, in een periode waarin cadeaus naar vrienden en familie door het hele land worden gestuurd. Het resterende percentage zijn C2B-zendingen.

Om de omvang van het hoogseizoen in Europa te illustreren: het totale gewicht van goederen dat dit hoogseizoen door heel Europa wordt vervoerd, zal bijna 7,5 miljoen ton bedragen, wat neerkomt op ongeveer 15kg per persoon in de EU en het Verenigd Koninkrijk. In de Belux zou het totale gewicht meer dan 130.000 ton bedragen.

De landen met het hoogste aantal bezorgingen tijdens het hoogseizoen zijn naar verwachting het VK (1,3 miljard) en Duitsland (1,1 miljard), gevolgd door Frankrijk met iets meer dan een half miljard (524 miljoen), met gemiddeld 12 pakketten per persoon in het VK en de EU gedurende de periode van drie maanden. De Belux-regio is de negende grootste markt in Europa in termen van volume (109 miljoen), na Nederland (226 miljoen) en vóór Ierland (45 miljoen).

Naar verwachting zal Europa tijdens dit hoogseizoen meer goederen van buiten het continent importeren dan exporteren, met bijna 200 miljoen zendingen afkomstig uit bijvoorbeeld China en de VS, vergeleken met 75 miljoen uitgaande zendingen. Toch lijkt het dat bijna een half miljard van de in Europa verzonden pakketten exportzendingen zullen zijn, met bijna 500 miljoen pakketten die door Europese bedrijven naar andere landen binnen en buiten de EU worden verzonden.

Foto: FedEx

Recente nieuwsberichten

Schoonmaakbedrijf Group-f beheert wagenpark met Webfleet

Group-f, gevestigd in Kontich, specialiseert zich naast particuliere schoonmaak en de reiniging van kantoren ook in de verhuur van hoogwerkers. De vloot van het familiebedrijf telt niet minder dan 250 voertuigen, waaronder bestelwagens, hoogwerkers, vrachtwagens en assets.

Dachser en Fercam stichten joint venture voor groupage en contractlogistiek in Italië

Logistiek dienstverlener Fercam gaat zijn divisies Distributie (groupage) en Logistiek (contractlogistiek) onderbrengen in een joint venture met Dachser onder de naam ‘Dachser & Fercam Italia S.r.l.’. Daarbij zal het aandeel van Dachser in de nieuwe onderneming 80% bedragen, terwijl Fercam AG 20% zal bezitten.

Nutreco versterkt digitale strategie met CloudSuite Food & Beverage van Infor

Nutreco, producent en handelaar in aquacultuur en dierenvoeding, heeft de Infor CloudSuite Food & Beverage geïmplementeerd. Door de overstap naar dat platform krijgt Nutreco niet alleen nieuwe functionaliteit, maar ook toegang tot technologie zoals artificiële intelligentie, process mining, en Robotic Process Automation.

Schrijf je nu in: Masterclass Voorraadbeheer

(Advertorial) De voorraden optimaal houden is voor veel bedrijven vandaag nog steeds een grote uitdaging. Met als gevolg heel wat overschotten en financieel verlies. Nochtans biedt een goed uitgekiende voorraad- en supply chain-strategie de oplossing voor een optimaal voorraadbeheer.

Dematic levert zijn grootste AutoStore-systeem in Groot-Brittannië

In 2021 nam de Britse onderneming Direct Corporate Clothing het bedrijf InCorporateWear over, om WWUGL te vormen. Sindsdien is WWUGL de grootste onafhankelijke leverancier van werkkleding, uniformen en persoonlijke beschermingsmiddelen in het Verenigd Koninkrijk.

Seamless Transition to E‑invoicing ‑ Comprehensive Guide (feat. Forrester)

(Advertorial) Alles weten over de aanstaande revolutie in e-facturatie? Volg dan zeker ons exclusieve webinar, met niemand minder dan Forrester als speciale gast. Niet te missen: ⦁ Begrijp de uitdagingen van e-facturatie en leer hoe je ze overwint.

Betrouwbaarheid. Gegarandeerd.

(Advertorial) Onze systemen zijn ontworpen voor maximale doorstroming, 24/7/365. Ons externe monitoringteam lost 90% van de systeemproblemen zonder fysieke tussenkomst. Kortom: we garanderen operationele beschikbaarheid, prestaties en geen hoofdpijn voor u. Klik hier voor meer informatie.

Skechers vindt in Manhattan een partner om verder mee te groeien

(Advertorial) Ter ondersteuning van de groeiplannen heeft Skechers een stevige basis gebouwd met betrouwbare, schaalbare en innovatieve technologie. Dus toen het tijd werd om de omnichannelactiviteiten verder te ontwikkelen, vond het wereldwijde lifestyle- en sportmerk de ideale oplossingen bij Manhattan.

Montea ontwikkelt 50.000m² voor Lekkerland in Waddinxveen (NL)

Lekkerland Nederland is al ruim 65 jaar gespecialiseerd in ‘on-the-go’ consumptie. Klanten worden op dit moment beleverd vanuit een van de distributiecentra in het Nederlandse Waddinxveen, Son en Meppel. In Waddinxveen opereert Lekkerland als groothandel en als logistiek dienstverlener vanuit drie verschillende locaties in de nabijgelegen omgeving van Distripark A12.

Atlas Copco Airpower verscheept 75.000e container via binnenvaart

Atlas Copco Airpower heeft onlangs zijn 75.000e container via de binnenvaart verscheept. Van alle zeevracht die vanuit Atlas Copco Airpower in Wilrijk vertrekt – bestaande uit compressoren en wisselstukken – gaat 98% via de binnenvaart naar de haven van Antwerpen.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.