Belgische online shopper verkiest nog steeds thuislevering

Voor 79% van de Belgische online shoppers is het thuisadres nog steeds de favoriete afleverlocatie. Dat blijkt uit een grootschalig Europees onderzoek van DPD waaraan ook 1.000 Belgen deelnamen. De Belg verwacht bovendien dat zijn online aankopen gratis worden geleverd en indien nodig ook gratis kunnen worden teruggestuurd. Voor ongeveer 90% van de Belgische online shoppers zijn dat doorslaggevende criteria om producten online aan te kopen.

E-shoppers verwachten bovendien extra flexibiliteit op het vlak van de levering. Zo krijgen DPD-ontvangers via Predict concrete informatie over de geplande levering tot op één uur nauwkeurig. Als er niemand thuis is, kan de ontvanger het levertijdstip en de locatie wijzigen waarbij uit vier mogelijkheden kan worden gekozen. Uit cijfers van DPD uit het eerste kwartaal van 2017 blijkt dat 14% vraagt het pakket op een andere datum te leveren, 37% kiest voor levering op een ‘safe place’, bijvoorbeeld de garage of de brievenbus, en 27% verkiest dat het pakket naar een Pickup parcelshop in de buurt wordt doorgestuurd. Vier op vijf van de Belgische respondenten geven zelfs aan dat ze een Pickup parcelshop in de toekomst als favoriete afleverlocatie overwegen. Verder kiest 14% ervoor het pakket op een ander adres te laten leveren. 

Meer dan voor andere Europeanen zijn gratis levering en retourzendingen belangrijk voor Belgen. Voor 91% van de Belgische e-shoppers is het feit of een levering al of niet gratis is, bepalend bij een online aankoop. Franse (88%), Nederlandse (87%), Engelse (87%) en vooral Duitse (83%) e-shoppers hechten daar minder belang aan.

Ook gratis retourzendingen zijn belangrijk voor het online aankoopgedrag van de Belg: 90% wil een besteld product gratis kunnen terugsturen wanneer het niet bevalt of niet past. Online shoppers in onze buurlanden vinden gratis retourzendingen ongeveer even belangrijk. Enkel in het Verenigd Koninkrijk verwacht slechts 86% van de online consumenten een gratis retourverzending.  
 
Verder blijkt uit het onderzoek dat 7% van de Belgische online consumenten hun laatste bestelling terugstuurden. Samen met de Oostenrijkers staan de Belgische e-shoppers op een gedeelde tweede plaats. Nederland is koploper op het vlak van retourzendingen in Europa. Daar werden 9% van de bestellingen teruggestuurd. In Duitsland en Frankrijk stuurden respectievelijk slechts 3% en 4% van de consumenten hun laatste online aankoop terug.
 
Van de teruggestuurde producten maakt kledij met 26% de hoofdmoot uit. Schoenen vertegenwoordigen 19% van de teruggezonden goederen. Indien de consument in een landelijke omgeving woont, worden schoenen zelfs in 40% van de gevallen teruggezonden.
Verse voeding en dranken, kruidenierswaren, witgoed, consumentenelektronica en huishoudapparatuur worden dan weer nauwelijks retour gezonden. Slechts 4% van die online bestelde producten gaat terug naar de afzender.

Recente nieuwsberichten

Dematic voltooit automatiseringsoplossing bij Grupo Servicio Móvil

Dematic heeft de laatste fase afgerond van de installatie en inbedrijfstelling van een compacte automatiseringsoplossing met een AutoStore-systeem voor Grupo Servicio Móvil, een Spaanse logistiek dienstverlener die is gespecialiseerd in de zorgsector. Het project vertegenwoordigt een voortdurende samenwerking tussen de beide bedrijven sinds 2012, toen Grupo Servicio Móvil het eerste bedrijf in Spanje werd dat een Dematic Multishuttle-systeem installeerde op de locatie in Negreira om klanten in de gezondheidszorg in die regio te bedienen.

Jungheinrich België en Nilfisk BeLux versterken samenwerking

Jungheinrich België, aanbieder van intralogistieke oplossingen, en Nilfisk BeLux, leverancier van professionele reinigingsapparatuur en -diensten, hebben aangekondigd dat ze hun jarenlange samenwerking willen verstevigen en uitbreiden. Met die versterkte samenwerking wil Jungheinrich nog meer als ‘one-stop-shop’ optreden en totaaloplossingen bieden die de efficiëntie en productiviteit van zijn klanten kunnen verhogen.

Pieter Van den Broecke benoemd tot EMEA leader Supply Chain Commerce Strategies bij Manhattan Associates

Manhattan Associates heeft Pieter Van den Broecke (foto) benoemd tot EMEA leader Supply Chain Commerce Strategies. Pieter Van den Broecke is al meer dan vijftien jaar verbonden aan het technologiebedrijf als managing director Benelux, Denemarken, Duitsland en Oost-Europa.

Niels Stenfeldt nieuwe CEO van 9altitudes

9altitudes, een Europese digitale transformatiepartner gespecialiseerd in Microsoft Dynamics en PTC-oplossingen, heeft Niels Stenfeldt benoemd tot nieuwe chief executive officer. Deze strategische leiderschapsoverdracht kadert in de expansie- en innovatiestrategie van 9altitudes, gesteund door Waterland Private Equity.

AG Solution treedt toe tot Siemens Xcelerator

AG Solution, integrator van automatiseringssystemen en oplossingen voor o.m. procescontrole, gegevensbeheer en MES/MOM, is de nieuwste Belgische servicepartner van het digitale businessplatform Siemens Xcelerator.

Webinar: Fabels en Feiten over WMS, WES en WCS

(Advertorial) Benieuwd naar de verschillen tussen WMS, WES en WCS?
In dit webinar ontrafelen we misverstanden en geven we heldere uitleg over hun rol in magazijnautomatisering.

Coles investeert in technologie van Witron voor nieuw DC

De Australische supermarktketen Coles heeft zijn tweede ‘Automated Distribution Centre’ (ADC) geopend in Kemps Creek, op zo’n veertig kilometer ten westen van Sidney. Systeemintegrator Witron leverde de technologie voor deze totale investering van 1 miljard Australische dollar in technologie en innovatie. Dit is de tweede van twee Witron-faciliteiten die Coles heeft geopend en maakt deel uit van de grootste kapitaalinvestering in de 110-jarige geschiedenis van het bedrijf.

Duitse retailer Rewe opent geavanceerd DC met automatisering van Swisslog

Afgelopen zomer werd het meest geavanceerde logistieke centrum van de Rewe Group tot nu toe geopend. De Duitse supermarktketen investeerde zowat 250 miljoen euro in het nieuwe gebouw. In de eerste fase biedt het logistieke centrum 49.500m² ruimte voor 20.000 artikelen uit het assortiment droge goederen. Op piekdagen kunnen tot 286.000 pakketten per dag het distributiecentrum via 53 outbound dockdeuren verlaten. Een van de redenen voor die hoge efficiëntie is dat 50% van de opslag- en pickprocessen in RE D 39 volledig geautomatiseerd verloopt. Voor de automatisering werkte Rewe nauw samen met technologiepartner Swisslog.

Kappahl Group automatiseert nieuw logistiek centrum met Fastpick van Vanderlande

De Scandinavische moderetailer Kappahl Group heeft Vanderlande gekozen om een nieuw logistiek centrum te automatiseren dat zal worden gevestigd in de buurt van Göteborg in Zweden. Beide bedrijven hebben een contract getekend voor de installatie van de Fastpick-oplossing van Vanderlande in het 34.000m² grote centrum, dat naar verwachting in juni 2026 in gebruik zal worden genomen.

Nieuw warehouse van Dachser in Waddinxveen is operationeel

Logistiek dienstverlener Dachser heeft in Waddinxveen, Nederland, een nieuw warehouse in gebruik genomen. Het gebouw, dat volledig op contractlogistiek is gericht, vergroot de opslagcapaciteit van Dachser met 6.900m² en biedt ruimte voor zo’n 10.000 pallets. Daarmee komt de totale opslagcapaciteit van Dachser in Waddinxveen op 55.000 palletplaatsen.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.