Belgische online shopper verkiest nog steeds thuislevering
Voor 79% van de Belgische online shoppers is het thuisadres nog steeds de favoriete afleverlocatie. Dat blijkt uit een grootschalig Europees onderzoek van DPD waaraan ook 1.000 Belgen deelnamen. De Belg verwacht bovendien dat zijn online aankopen gratis worden geleverd en indien nodig ook gratis kunnen worden teruggestuurd. Voor ongeveer 90% van de Belgische online shoppers zijn dat doorslaggevende criteria om producten online aan te kopen.
E-shoppers verwachten bovendien extra flexibiliteit op het vlak van de levering. Zo krijgen DPD-ontvangers via Predict concrete informatie over de geplande levering tot op één uur nauwkeurig. Als er niemand thuis is, kan de ontvanger het levertijdstip en de locatie wijzigen waarbij uit vier mogelijkheden kan worden gekozen. Uit cijfers van DPD uit het eerste kwartaal van 2017 blijkt dat 14% vraagt het pakket op een andere datum te leveren, 37% kiest voor levering op een ‘safe place’, bijvoorbeeld de garage of de brievenbus, en 27% verkiest dat het pakket naar een Pickup parcelshop in de buurt wordt doorgestuurd. Vier op vijf van de Belgische respondenten geven zelfs aan dat ze een Pickup parcelshop in de toekomst als favoriete afleverlocatie overwegen. Verder kiest 14% ervoor het pakket op een ander adres te laten leveren.
Meer dan voor andere Europeanen zijn gratis levering en retourzendingen belangrijk voor Belgen. Voor 91% van de Belgische e-shoppers is het feit of een levering al of niet gratis is, bepalend bij een online aankoop. Franse (88%), Nederlandse (87%), Engelse (87%) en vooral Duitse (83%) e-shoppers hechten daar minder belang aan.
Ook gratis retourzendingen zijn belangrijk voor het online aankoopgedrag van de Belg: 90% wil een besteld product gratis kunnen terugsturen wanneer het niet bevalt of niet past. Online shoppers in onze buurlanden vinden gratis retourzendingen ongeveer even belangrijk. Enkel in het Verenigd Koninkrijk verwacht slechts 86% van de online consumenten een gratis retourverzending.
Verder blijkt uit het onderzoek dat 7% van de Belgische online consumenten hun laatste bestelling terugstuurden. Samen met de Oostenrijkers staan de Belgische e-shoppers op een gedeelde tweede plaats. Nederland is koploper op het vlak van retourzendingen in Europa. Daar werden 9% van de bestellingen teruggestuurd. In Duitsland en Frankrijk stuurden respectievelijk slechts 3% en 4% van de consumenten hun laatste online aankoop terug.
Van de teruggestuurde producten maakt kledij met 26% de hoofdmoot uit. Schoenen vertegenwoordigen 19% van de teruggezonden goederen. Indien de consument in een landelijke omgeving woont, worden schoenen zelfs in 40% van de gevallen teruggezonden.
Verse voeding en dranken, kruidenierswaren, witgoed, consumentenelektronica en huishoudapparatuur worden dan weer nauwelijks retour gezonden. Slechts 4% van die online bestelde producten gaat terug naar de afzender.