Belgische online shopper verkiest nog steeds thuislevering

Voor 79% van de Belgische online shoppers is het thuisadres nog steeds de favoriete afleverlocatie. Dat blijkt uit een grootschalig Europees onderzoek van DPD waaraan ook 1.000 Belgen deelnamen. De Belg verwacht bovendien dat zijn online aankopen gratis worden geleverd en indien nodig ook gratis kunnen worden teruggestuurd. Voor ongeveer 90% van de Belgische online shoppers zijn dat doorslaggevende criteria om producten online aan te kopen.

E-shoppers verwachten bovendien extra flexibiliteit op het vlak van de levering. Zo krijgen DPD-ontvangers via Predict concrete informatie over de geplande levering tot op één uur nauwkeurig. Als er niemand thuis is, kan de ontvanger het levertijdstip en de locatie wijzigen waarbij uit vier mogelijkheden kan worden gekozen. Uit cijfers van DPD uit het eerste kwartaal van 2017 blijkt dat 14% vraagt het pakket op een andere datum te leveren, 37% kiest voor levering op een ‘safe place’, bijvoorbeeld de garage of de brievenbus, en 27% verkiest dat het pakket naar een Pickup parcelshop in de buurt wordt doorgestuurd. Vier op vijf van de Belgische respondenten geven zelfs aan dat ze een Pickup parcelshop in de toekomst als favoriete afleverlocatie overwegen. Verder kiest 14% ervoor het pakket op een ander adres te laten leveren. 

Meer dan voor andere Europeanen zijn gratis levering en retourzendingen belangrijk voor Belgen. Voor 91% van de Belgische e-shoppers is het feit of een levering al of niet gratis is, bepalend bij een online aankoop. Franse (88%), Nederlandse (87%), Engelse (87%) en vooral Duitse (83%) e-shoppers hechten daar minder belang aan.

Ook gratis retourzendingen zijn belangrijk voor het online aankoopgedrag van de Belg: 90% wil een besteld product gratis kunnen terugsturen wanneer het niet bevalt of niet past. Online shoppers in onze buurlanden vinden gratis retourzendingen ongeveer even belangrijk. Enkel in het Verenigd Koninkrijk verwacht slechts 86% van de online consumenten een gratis retourverzending.  
 
Verder blijkt uit het onderzoek dat 7% van de Belgische online consumenten hun laatste bestelling terugstuurden. Samen met de Oostenrijkers staan de Belgische e-shoppers op een gedeelde tweede plaats. Nederland is koploper op het vlak van retourzendingen in Europa. Daar werden 9% van de bestellingen teruggestuurd. In Duitsland en Frankrijk stuurden respectievelijk slechts 3% en 4% van de consumenten hun laatste online aankoop terug.
 
Van de teruggestuurde producten maakt kledij met 26% de hoofdmoot uit. Schoenen vertegenwoordigen 19% van de teruggezonden goederen. Indien de consument in een landelijke omgeving woont, worden schoenen zelfs in 40% van de gevallen teruggezonden.
Verse voeding en dranken, kruidenierswaren, witgoed, consumentenelektronica en huishoudapparatuur worden dan weer nauwelijks retour gezonden. Slechts 4% van die online bestelde producten gaat terug naar de afzender.

Recente nieuwsberichten

Linde lanceert nieuwe reeks elektrische heftrucks van 1 tot 2 ton

Linde Material Handling heeft zijn vloot met hefcapaciteiten van 1 tot 2 ton volledig vernieuwd. Het gaat in totaal om liefst 26 nieuwe drie- en vierwielmodellen.

Optimaliseer je warehouse met waardevolle inzichten!

(Advertorial) Ontdek de grootste uitdagingen waar warehouses vandaag te maken hebben en hoe je deze kunt overwinnen met innovatieve oplossingen! Ons nieuwste artikel belicht drie belangrijke problemen en biedt praktische strategieën met behulp van een warehouse management systeem. Leer hoe je de flexibiliteit kunt verhogen, duurzamer kunt opereren en automatisering naadloos kunt integreren in je processen. Mis deze waardevolle inzichten niet!

Veiliger laden en lossen begint bij uw business plan (+ 3 tips!)

(Advertorial) In ons vorige artikel reageerden we op een verslag over de Monitor Arbeidsongevallen 2023 (van de Arbeidsinspectie). Wederom bleek de sector logistiek negatief te scoren als het gaat om het aantal ongevallen en een veilige werkomgeving.

Codeless moderniseert legacy software

(Advertorial) Codeless heeft talrijke klantcases waarin bedrijven hun software succesvol hebben gemoderniseerd. Met de Slim Software Nabouwen methode vernieuwen we verouderde software, zonder toegang tot de broncode en met minimale verstoring van uw processen. Dit alles doen we tegen een vaste prijs, zodat u precies weet waar u aan toe bent.

Montea investeert voor het eerst in Haven van Antwerpen

Montea, ontwikkelend belegger in logistiek vastgoed, investeert in een eerste site in de haven van Antwerpen. Het gaat om ruim 20.000 vierkante meter magazijnruimte in bedrijvenpark Luithagen die Montea wil renoveren en verduurzamen.

Agidens neemt Spaanse sectorgenoot AUGI over

Het Belgische Agidens, gespecialiseerd in industriële procesautomatisering, heeft het Spaanse Automatismes Girona (AUGI) overgenomen. Het bedrijf met hoofdzetel in het Catalaanse Girona is gespecialiseerd in industriële automatisering voor de papier- en metaalindustrie en levert complexe controlesystemen, motion control en bordenbouw. AUGI bedient klanten in zowel de proces- als de discrete industrie in Europa en Zuid-Amerika.

Cordeel Group lanceert maatconcept voor magazijn van de toekomst

Het Belgische familiale bouwbedrijf Cordeel Group introduceert Nexus Logistics: een nieuw maatconcept voor logistieke magazijnen. Daarin brengt het bedrijf zijn kennis en ervaring uit verschillende domeinen samen in een totaalpakket dat circulair en duurzaam is en mee moet evolueren met de klant.

Vanderlande kondigt overname Siemens Logistics aan

Vanderlande, aanbieder van logistieke procesautomatisering voor de warehousing-, luchthaven- en pakketsector, heeft een overeenkomst getekend voor de overname van Siemens Logistics van de huidige eigenaar Siemens. Siemens Logistics levert waardetoevoegende bagage- en goederenafhandeling en digitale oplossingen voor luchthavenoperaties.

Europal Packaging opent House of Circular Packaging in Kortrijk

Europal Packaging, een one-stop-shop producent van papiergebaseerde verpakkingen met vestigingen in Blandain, Moeskroen en Kortrijk, heeft geïnvesteerd in een permanent state-of-the-art belevingscentrum en academy, waar leren, ervaren en verbinden – zowel online als offline – centraal staan. Onder de noemer ‘House of Circular Packaging’ is meer dan een derde van het hoofdkantoor in Kortrijk omgebouwd tot een mix van fysieke en digitale ervaringen, aangevuld met een auditorium en inspiratieruimtes voor diverse workshops. Ook de verbinding met de productielocaties is verzekerd.

Kardex Mlog moderniseert bij Würth in Zwitserland

Würth International, wereldwijd handelaar in bevestigings- en montagematerialen, heeft Kardex Mlog opdracht gegeven het hoogbouwmagazijn in het logistieke centrum Landquart (Zwitserland) te moderniseren. Daarbij gaat het om de twee magazijnkranen van Kardex Mlog die er al sinds 2008 hun diensten bewijzen. Enkele machinecomponenten worden inmiddels echter niet langer door de fabrikant gemaakt en zijn daarom niet meer verkrijgbaar. Om de beschikbaarheid van de kranen ook in de toekomst te waarborgen, moeten ze worden aangepast aan de laatste technische ontwikkelingen. De opdracht moet in zeer korte tijd tussen oktober en december 2025 worden uitgevoerd en afgerond zonder onderbreking van de operationele activiteiten.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.