Belgische markt voor hef- en magazijntrucks deelt in de coronaklappen
Volgens de cijfers van sectorfederatie Sigma was 2019 een goed jaar voor de markt, maar sinds de coronacrisis zijn de cijfers gekelderd. Hoewel de uiteindelijke impact moeilijk te voorspellen is, valt een volumedaling van 20 tot 30% voor dit jaar niet uit te sluiten.
Om een idee te geven: in maart 2020 verloor de Europese markt 17,4% tegenover dezelfde maand in 2019, in april was dat al meer dan 40%. Aangezien de retail-, gezondheids- en logistieke activiteiten tijdens de coronacrisis op volle toeren bleven draaien, valt te verwachten dat vooral de industriële segmenten onder de crisis zullen leiden. Sigma stelt in zijn Sociaal Economisch Dossier dat 2020 een jaar zal worden van kortetermijnleasing en performante onderhoudscontracten. Verwacht wordt ook dat veel bedrijven hun logistieke stromen zullen herzien en hun afhandelingsprocessen verder zullen automatiseren en standaardiseren.
Nochtans leek er begin dit jaar nog geen vuiltje aan de lucht. Qua omzet groeide de sector vorig jaar naar 574 miljoen euro, dat is een groei van 2,5 procent. Er werden in totaal 12.467 machines verkocht, wat weliswaar 2,3% minder is dan het topjaar 2018. Dat kan een signaal zijn dat de markt een verzadigingspunt heeft bereikt na de snelle groei van de voorbije jaren. Zelfs als de markt is bekomen van de coronaklap, zal het dus niet evident worden om de historische kaap van 13.000 machines nog te halen.
In 2019 tekende vooral het segment van de thermisch aangedreven trucks een daling op. Terwijl dat met 12% terugzakte tot 1.794 trucks, steeg het volume elektrische trucks met 1,2% tot 1.704 toestellen. De elektrische aandrijving steekt al sinds 2012 uit boven de verbrandingsmotor. De markt van de magazijntrucks is in 2019 gekrompen met 1,2% tot 1.820 toestellen. Zij zijn inmiddels goed voor 63% van het volume van de Belgische heftruckmarkt. In welke mate de coronacrisis die percentages zal beïnvloeden valt af te wachten.