Belgische e-business eindelijk aan opleving toe

Met zijn Internetbarometer onderzoekt Email-Brokers, actief in databasemanagement en interactieve marketing, hoe de aanwezigheid en de activiteiten van de Belgische bedrijven op het internet evolueren. Drie jaar na de laatste editie zijn de resultaten van de nieuwe barometer bemoedigend, want België zit eindelijk in de Europese kopgroep. Zo heeft ons land nu bijna 900.000 actieve URL’s, waarvan de meerderheid (679.459) voor de extensie ‘.be’ koos. Die URL’s, waarvan het aantal in 5 jaar tijd met 30% is gestegen, zijn voornamelijk bestemd voor professionele sites (533.166).

Het aantal blogs-forums op die sites is daarentegen dramatisch gedaald in het voordeel van sociale netwerken, waar nu 31,83% van de Belgische bedrijven actief met hun communicatie bezig blijken. Ter vergelijking: in 2012 ging het slechts om 2,4% en in 2014 om 18,16%.
 
Een andere verbetering van de laatste 5 jaar is het besef dat een online aanwezigheid moet worden onderhouden. Terwijl 86% van de Belgische sites in 2012 minder dan een keer per jaar werd bijgewerkt, is dat percentage nu tot 58% gedaald. Toch is de weg naar de digitale transformatie van de Belgische economie nog erg lang, menen ze bij Email-Brokers, want maar liefst 79% van onze sites blijkt nog puur statisch te zijn. Bovendien leeft 76% van de online aanwezige bedrijven de meest elementaire wetgeving niet eens na.
 
Het einde van de crisis laat zich ook online voelen, met een duidelijke stijging van de activiteit. Terwijl België in 2012 27.541 URL’s van e-commerce sites telde, hebben we nu de kaap van de 50.000 overschreden. Meer dan 31.000 URL’s zijn afkomstig uit Vlaanderen, iets meer dan 14.000 uit Wallonië en ongeveer 4.700 uit Brussel. De stijging is wel sterker in het zuiden van het land, omdat daar een grote achterstand moest worden weggewerkt.
 
Het grotere aantal Belgische e-commerce sites is volgens de onderzoekers positief voor onze economie in het algemeen en de werkgelegenheid in het bijzonder. Volgens de Europese Commissie worden voor elke job die in de traditionele economie verdwijnt 2,6 nieuwe banen gecreëerd in de digitale beroepen. Toch is de nationale stijging in online consumptie veel hoger dan de groei van het aanbod van de Belgische ondernemers: bijna 70% van de aankopen gebeurt namelijk in het buitenland. Email-Brokers betreurt het dat talrijke buitenlandse ondernemers het belang van een ‘.be’-extensie begrepen hebben en zo de vruchten plukken van het imago en de reputatie van ons land zonder deel te nemen aan de collectieve solidariteitsinspanningen. Van de iets meer dan 102.000 e-commerce websites met een ‘.be’-URL, heeft Email-Brokers er meer dan 52.000 van buitenlandse origine geïdentificeerd.

Recente nieuwsberichten

Artificiële intelligentie drukt stempel op online winkelen

Uit de Q1 Shopping Index van Salesforce, een analyse van het online winkelgedrag van 500 miljoen consumenten, blijkt dat het eerste kwartaal van dit jaar de eerste keer in de recente geschiedenis was dat onderzoeksresultaten over online winkelen niet werden gedomineerd door mobiel.

Eerstesteenlegging Log!Ville

Op 22 mei 2019 wordt op het Wetenschapspark Universiteit Antwerpen in Niel de eerste steen gelegd van Log!Ville. Dat moet een open demo- & innovatiecentrum worden, waar logistieke bedrijven in Vlaanderen nieuwe toepassingen en concepten kunnen ontdekken en demonstreren.

Platooning in de logistieke sector heeft bewezen potentieel

Het pilootproject van DB Schenker, MAN Truck & Bus en Fresenius University of Applied Sciences naar de toepassing van platooning op de Duitse snelwegen is met succes afgesloten. Uit de eerste praktijktest ter wereld met vrachtwagenkonvooien voor reële logistieke activiteiten blijkt dat elektronisch gekoppelde vrachtwagens een veilige en technisch betrouwbare oplossing vormen, die eenvoudig kan worden geïmplementeerd in de activiteiten van logistieke bedrijven.

Logistiek dienstverleners creëren digitaal platform met blockchain technologie

Vinturas, een nieuw consortium van logistiek dienstverleners in de automotive sector, lanceert een digitaal platform gebaseerd op IBM blockchain technologie. Het platform moet alle stappen van de logistieke keten binnen Europa, van fabrikant tot dealer én voor nieuwe en gebruikte voertuigen, inzichtelijk maken.

Bedrijven benutten steeds vaker Belgische waterwegen

De Belgische binnenvaart zit in de lift, zo blijkt uit onderzoek van logistieke vastgoedspeler Ceusters, dat zich onder meer baseert op de meest recente cijfers van Statbel. In 2017 vervoerden de Belgische binnenschepen een recordaantal van 36.808 containers, goed voor zo’n 201.129.000 ton en meer dan 11 miljard afgelegde kilometers.

Logtex automatiseert opnieuw met Boa Concept

Logtex is een Franse logistiek dienstverlener gericht op de textielsector. Voor de automatisering van twee van zijn twaalf logistieke platformen in Frankrijk kiest het bedrijf opnieuw voor Boa Concept. Na een eerste installatie van een modulair conveyorsysteem in Wancourt in 2016, zijn nu de logistieke platformen van Cholet en Moussey aan de beurt.

Databril gecombineerd met pick-by-voice zet scanner opzij

CIM Logistics doet zijn intrede op de Nederlandse WMS-markt met de spraakgestuurde pick-by-vision-applicatie Prolag Go, een hybride oplossing die pick-by-voice en pick-by-vision combineert. Het systeem is gebaseerd op orderpicking met pick-by-vision; de door CIM ontwikkelde app Prolag Go draait namelijk op een databril.

Witron bouwt opnieuw voor Spaanse supermarktketen Mercadona

Witron bouwt momenteel al het zesde volledig geautomatiseerde distributiecentrum voor diepvriesproducten voor Mercadona, de grootste supermarktketen in Spanje. Het nieuwe complex in Guadix (in de provincie Granada in het zuiden van Spanje) is 17.600m² groot en is uitgerust met 7 volledig automatische COM-machines.

AO kiest voor BluJay’s DropShip-oplossing

AO, ook wel bekend als AO.com, is wereldwijd een van de grootste online retailers van witgoed, technologie en elektronica. Voor de levering van zijn groeiende productaanbod kiest het bedrijf voor de DropShip-oplossing van BluJay Solutions, leverancier van supply chain-software en -diensten.

Fieldlab AML test robotica in de supply chain

Het Fieldlab Advanced Manufacturing Logistics, dat deel uitmaakt van het innovatieprogramma ‘Fabriek van de Toekomst’, heeft zijn real-life testomgeving gelanceerd op de Brainport Industries Campus (BIC) in Eindhoven. In die testomgeving experimenteert het fieldlab met onder andere AGV’s (automated guided vehicles) en andere robotica om kennis te ontwikkelen op het gebied van productielogistiek, optimale productieplanning en voorraadoptimalisering, niet alleen op de productievloer maar in de gehele supply chain van de maakindustrie.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.