Belgische e-business eindelijk aan opleving toe

Met zijn Internetbarometer onderzoekt Email-Brokers, actief in databasemanagement en interactieve marketing, hoe de aanwezigheid en de activiteiten van de Belgische bedrijven op het internet evolueren. Drie jaar na de laatste editie zijn de resultaten van de nieuwe barometer bemoedigend, want België zit eindelijk in de Europese kopgroep. Zo heeft ons land nu bijna 900.000 actieve URL’s, waarvan de meerderheid (679.459) voor de extensie ‘.be’ koos. Die URL’s, waarvan het aantal in 5 jaar tijd met 30% is gestegen, zijn voornamelijk bestemd voor professionele sites (533.166).

Het aantal blogs-forums op die sites is daarentegen dramatisch gedaald in het voordeel van sociale netwerken, waar nu 31,83% van de Belgische bedrijven actief met hun communicatie bezig blijken. Ter vergelijking: in 2012 ging het slechts om 2,4% en in 2014 om 18,16%.
 
Een andere verbetering van de laatste 5 jaar is het besef dat een online aanwezigheid moet worden onderhouden. Terwijl 86% van de Belgische sites in 2012 minder dan een keer per jaar werd bijgewerkt, is dat percentage nu tot 58% gedaald. Toch is de weg naar de digitale transformatie van de Belgische economie nog erg lang, menen ze bij Email-Brokers, want maar liefst 79% van onze sites blijkt nog puur statisch te zijn. Bovendien leeft 76% van de online aanwezige bedrijven de meest elementaire wetgeving niet eens na.
 
Het einde van de crisis laat zich ook online voelen, met een duidelijke stijging van de activiteit. Terwijl België in 2012 27.541 URL’s van e-commerce sites telde, hebben we nu de kaap van de 50.000 overschreden. Meer dan 31.000 URL’s zijn afkomstig uit Vlaanderen, iets meer dan 14.000 uit Wallonië en ongeveer 4.700 uit Brussel. De stijging is wel sterker in het zuiden van het land, omdat daar een grote achterstand moest worden weggewerkt.
 
Het grotere aantal Belgische e-commerce sites is volgens de onderzoekers positief voor onze economie in het algemeen en de werkgelegenheid in het bijzonder. Volgens de Europese Commissie worden voor elke job die in de traditionele economie verdwijnt 2,6 nieuwe banen gecreëerd in de digitale beroepen. Toch is de nationale stijging in online consumptie veel hoger dan de groei van het aanbod van de Belgische ondernemers: bijna 70% van de aankopen gebeurt namelijk in het buitenland. Email-Brokers betreurt het dat talrijke buitenlandse ondernemers het belang van een ‘.be’-extensie begrepen hebben en zo de vruchten plukken van het imago en de reputatie van ons land zonder deel te nemen aan de collectieve solidariteitsinspanningen. Van de iets meer dan 102.000 e-commerce websites met een ‘.be’-URL, heeft Email-Brokers er meer dan 52.000 van buitenlandse origine geïdentificeerd.

Recente nieuwsberichten

DHL Express België test elektrische bestelwagen StreetScooter

Bij wijze van proefproject zet de koerierdienst gedurende een maand de elektrische StreetScooter in voor een klant in de automobielsector, met de bedoeling dringende wisselstukken op een meer duurzame manier te vervoeren. De test, die kadert in het ‘GoGreen’-programma van DHL, moet uitwijzen of het haalbaar is om elektrische bestelwagens op niet stedelijke routes in te zetten.

Onderzoek wijst op grote kansen voor elektrische stadslogistiek

Omdat het aanbod van elektrische bestelwagens en vrachtwagens snel toeneemt, ligt voor ondernemers het elektrificeren van het goederenvervoer van en naar de stad voor de hand. Maar die stap roept ook allerlei vragen over de haalbaarheid op.

Aneka en Edmond Van Dyck & Sons smelten samen

Vanaf 2020 zullen de twee Antwerpse expediteurs een nieuw bedrijf vormen. Ze voegen hun structuur en personeel samen om hun meer dan 350 klanten samen optimaal te bedienen. De tweede helft van 2019 zal de fusie praktisch en organisatorisch verder worden uitgewerkt, om vanaf het voorjaar 2020 volledig operationeel te zijn onder de naam Steelduxx.

Millennials versnellen wijzigingen in b2b-inkoop

De opkomst van millennials op de werkvloer stelt de traditionele regels binnen b2b-inkoop op de proef. Dat blijkt uit de derde editie van de Europe Industrial Buying Dynamics studie van UPS. Niet alleen wenst de jonge generatie technisch georiënteerde klanten snelle leveringen, ook vinden ze aanvullende diensten en ondersteuning achteraf steeds belangrijker.

DHL rust Europese vloot uit met telematicasysteem van idem telematics

Deutsche Post DHL gaat zijn Europese vloot trailers uitrusten met het telematicasysteem van het Duitse idem telematics. Deze leverancier maakt deel uit van de BPW Group en heeft vestigingen in München en Ulm. Een van de redenen voor DHL om te kiezen voor idem telematics was het open systeem.

Coyote Logistics voegt nieuwe functionaliteit toe aan online vrachtplatform

Logistieke dienstverlener Coyote Logistics versterkt zijn online vrachtplatform met functionaliteit die het bedrijven eenvoudiger moet maken om toegang te krijgen tot een grote en gevarieerde marktplaats. Zo betekent de nieuwe functie voor het online boeken van ladingen – die beschikbaar is voor de ruim 7.500 Europese vervoerders in het netwerk van Coyote – een grote stap voorwaarts.

Schweizerzug lanceert nieuwe rechtstreekse spoorverbinding naar Rotterdam

Schweizerzug, een onderdeel van de Zwitserse logistieke groep Swissterminal, heeft zijn service uitgebreid met een tweewekelijkse, rechtstreekse link naar de haven van Rotterdam. Met de nieuwe dienst verbindt Schweizerzug de faciliteiten in het door Swissterminal bediende Frenkendorf en Niederglatt met Maasvlakte II in Europa’s grootste containerhaven.

Geodis vertrouwt automatisering van Franse site toe aan Boa Concept

De logistieke dienstverlener heeft zijn logistieke platform in Douvrin (Noordwest-Frankrijk) geautomatiseerd met behulp van de modulaire conveyortechnologie van Boa Concept. Het conveyorsysteem van maar liefst 300 meter leidt er de operaties van verpakking tot de uitsortering in goede banen.

Prettige vakantie

Na een goedgevulde eerste jaarhelft gaat het Value Chain-team er even tussenuit. Dit is meteen de laatste nieuwsbrief voor onze zomerstop. Vanaf dinsdag 20 augustus mag u opnieuw onze nieuwsbrieven verwachten, telkens op dinsdag en donderdag.

Bluecrux opent eerste kantoor in de Verenigde Staten

Het Mechelse advies- en softwarebureau Bluecrux heeft begin deze maand een nieuw kantoor geopend in New Yersey. De Belgische innovator wil met zijn software de Amerikaanse farmaceutische sector helpen om wetenschappers en laboranten efficiënter te laten werken bij de commercialisatie van nieuwe medicijnen en behandelingen.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.