Belgische e-business eindelijk aan opleving toe

Met zijn Internetbarometer onderzoekt Email-Brokers, actief in databasemanagement en interactieve marketing, hoe de aanwezigheid en de activiteiten van de Belgische bedrijven op het internet evolueren. Drie jaar na de laatste editie zijn de resultaten van de nieuwe barometer bemoedigend, want België zit eindelijk in de Europese kopgroep. Zo heeft ons land nu bijna 900.000 actieve URL’s, waarvan de meerderheid (679.459) voor de extensie ‘.be’ koos. Die URL’s, waarvan het aantal in 5 jaar tijd met 30% is gestegen, zijn voornamelijk bestemd voor professionele sites (533.166).

Het aantal blogs-forums op die sites is daarentegen dramatisch gedaald in het voordeel van sociale netwerken, waar nu 31,83% van de Belgische bedrijven actief met hun communicatie bezig blijken. Ter vergelijking: in 2012 ging het slechts om 2,4% en in 2014 om 18,16%.
 
Een andere verbetering van de laatste 5 jaar is het besef dat een online aanwezigheid moet worden onderhouden. Terwijl 86% van de Belgische sites in 2012 minder dan een keer per jaar werd bijgewerkt, is dat percentage nu tot 58% gedaald. Toch is de weg naar de digitale transformatie van de Belgische economie nog erg lang, menen ze bij Email-Brokers, want maar liefst 79% van onze sites blijkt nog puur statisch te zijn. Bovendien leeft 76% van de online aanwezige bedrijven de meest elementaire wetgeving niet eens na.
 
Het einde van de crisis laat zich ook online voelen, met een duidelijke stijging van de activiteit. Terwijl België in 2012 27.541 URL’s van e-commerce sites telde, hebben we nu de kaap van de 50.000 overschreden. Meer dan 31.000 URL’s zijn afkomstig uit Vlaanderen, iets meer dan 14.000 uit Wallonië en ongeveer 4.700 uit Brussel. De stijging is wel sterker in het zuiden van het land, omdat daar een grote achterstand moest worden weggewerkt.
 
Het grotere aantal Belgische e-commerce sites is volgens de onderzoekers positief voor onze economie in het algemeen en de werkgelegenheid in het bijzonder. Volgens de Europese Commissie worden voor elke job die in de traditionele economie verdwijnt 2,6 nieuwe banen gecreëerd in de digitale beroepen. Toch is de nationale stijging in online consumptie veel hoger dan de groei van het aanbod van de Belgische ondernemers: bijna 70% van de aankopen gebeurt namelijk in het buitenland. Email-Brokers betreurt het dat talrijke buitenlandse ondernemers het belang van een ‘.be’-extensie begrepen hebben en zo de vruchten plukken van het imago en de reputatie van ons land zonder deel te nemen aan de collectieve solidariteitsinspanningen. Van de iets meer dan 102.000 e-commerce websites met een ‘.be’-URL, heeft Email-Brokers er meer dan 52.000 van buitenlandse origine geïdentificeerd.

Recente nieuwsberichten

ASM en Eurotec bieden samen oplossing voor smart manufacturing

ASM SMT Solutions is een van de grootste leveranciers van SMT-oplossingen voor elektronicaproducenten en vooraanstaand ontwikkelaar van de geïntegreerde smart SMT factory. Eurotec, onderdeel van Eurogroep, is de drijvende kracht achter de Lowpad, een autonome mobiele robot die de interne logistieke processen en distributieprocessen bij bedrijven optimaliseert.

DP World zet nieuwbouw neer aan Deurganckdok

DP World Antwerp start met de bouw van een nieuw operationeel gebouw op zijn containerterminal aan het Deurganckdok (kaai 1700). Het gebouw zal betere faciliteiten bieden aan de ruim 500 havenarbeiders die er werkzaam zijn en wordt de operationele spil van de terminal.

Wat betekent 5G voor de logistiek?

Telecommunicatiebedrijven over de hele wereld investeren momenteel miljarden euro’s in de modernisering van hun netwerkinfrastructuur om 5G-diensten aan te kunnen bieden aan consumenten en bedrijven. Met lage latentietijden en een bandbreedte tot 10 gigabit per seconde creëert 5G de basis om ongeveer een miljoen apparaten per vierkante kilometer aan te kunnen sluiten.

Mieloo & Alexander vervoegt de LoRa Alliance

Systeemintegrator Mieloo & Alexander, met hoofdkwartier in het Nederlandse Hoofddorp, is recent lid geworden van het groeiende LoRa Alliance netwerk om efficiënte oplossingen te ontwikkelen voor onder andere de logistiek. Door deel uit te maken van het netwerk wil de auto-ID-specialist zijn klanten nog meer geavanceerde, lean en kostenefficiënte systemen kunnen aanbieden op basis van deze technologie.

Volvo Cars traceert herkomst van kobalt met blockchaintechnologie

Volvo Cars gaat als gebruiken om de te maken. Het gaat daarbij vooral om , een grondstof die in de accu’s van elektrische wagens wordt gebruikt. Op die manier wil Volvo uitsluiten dat ergens in de keten grondstoffen verwisseld worden met grondstoffen van onduidelijke herkomst.

Liege Airport gaat in zee met Orange Belgium, Alibaba Cloud en Qatar Airways

Tijdens zijn recente WeCargo event, dat het samen met Leansquare organiseerde, heeft Liege Airport drie nieuwe partnerships gesloten met respectievelijk Orange Belgium, Alibaba Cloud en Quatar Airways.

PowerApps: de ‘last mile’ in software

(Advertorial) Met PowerApps ontwikkel je vlot oplossingen voor lastige maar essentiële processen die je bedrijf eigen zijn. Zo heeft elke organisatie wel een paar unieke noden die niet met standaardsoftware op te lossen zijn. PowerApps kunnen daarbij helpen als je ze met je ERP-systeem of e-commerce software koppelt.

Vijf tips om omnichannel fulfilmentstrategie te boosten

Snel en gratis leveren, dat is wat de klant tegenwoordig van retailers in e-commerce verwacht. Uit onderzoek van Manhattan Associates onder duizend Nederlanders blijkt zelfs dat een meerderheid van de shoppers (57%) gratis bezorging nog steeds als een doorslaggevende factor ziet bij het plaatsen van een online bestelling.

VEA wordt Forward Belgium w.e.b.

De Vereniging Expediteurs Antwerpen gaat voortaan verder onder de naam Forward Belgium. Behalve de naamswijziging is er nog een verandering. Zo werden ook CEB (Confederatie Expediteurs van België), AVEV (Algemeen Vlaamse Expediteurs Verbond), Secorex en Poolarex onder de koepel van Forward Belgium ondergebracht.

WDP ondersteunt Collect&Go-activiteiten met nieuw dc

Collect&Go, de groeiende online boodschappendienst van Colruyt Group, opent in het najaar van 2021 een nieuw e-commerce distributiecentrum in Londerzeel, vlak bij de afrit van de A12. Het moderne distributiecentrum komt er op de te herontwikkelen site van WDP aan de Weversstraat en zal het huidige rondhaalcentrum van Collect&Go in Zaventem vervangen.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.