Belgische e-business eindelijk aan opleving toe

Met zijn Internetbarometer onderzoekt Email-Brokers, actief in databasemanagement en interactieve marketing, hoe de aanwezigheid en de activiteiten van de Belgische bedrijven op het internet evolueren. Drie jaar na de laatste editie zijn de resultaten van de nieuwe barometer bemoedigend, want België zit eindelijk in de Europese kopgroep. Zo heeft ons land nu bijna 900.000 actieve URL’s, waarvan de meerderheid (679.459) voor de extensie ‘.be’ koos. Die URL’s, waarvan het aantal in 5 jaar tijd met 30% is gestegen, zijn voornamelijk bestemd voor professionele sites (533.166).

Het aantal blogs-forums op die sites is daarentegen dramatisch gedaald in het voordeel van sociale netwerken, waar nu 31,83% van de Belgische bedrijven actief met hun communicatie bezig blijken. Ter vergelijking: in 2012 ging het slechts om 2,4% en in 2014 om 18,16%.
 
Een andere verbetering van de laatste 5 jaar is het besef dat een online aanwezigheid moet worden onderhouden. Terwijl 86% van de Belgische sites in 2012 minder dan een keer per jaar werd bijgewerkt, is dat percentage nu tot 58% gedaald. Toch is de weg naar de digitale transformatie van de Belgische economie nog erg lang, menen ze bij Email-Brokers, want maar liefst 79% van onze sites blijkt nog puur statisch te zijn. Bovendien leeft 76% van de online aanwezige bedrijven de meest elementaire wetgeving niet eens na.
 
Het einde van de crisis laat zich ook online voelen, met een duidelijke stijging van de activiteit. Terwijl België in 2012 27.541 URL’s van e-commerce sites telde, hebben we nu de kaap van de 50.000 overschreden. Meer dan 31.000 URL’s zijn afkomstig uit Vlaanderen, iets meer dan 14.000 uit Wallonië en ongeveer 4.700 uit Brussel. De stijging is wel sterker in het zuiden van het land, omdat daar een grote achterstand moest worden weggewerkt.
 
Het grotere aantal Belgische e-commerce sites is volgens de onderzoekers positief voor onze economie in het algemeen en de werkgelegenheid in het bijzonder. Volgens de Europese Commissie worden voor elke job die in de traditionele economie verdwijnt 2,6 nieuwe banen gecreëerd in de digitale beroepen. Toch is de nationale stijging in online consumptie veel hoger dan de groei van het aanbod van de Belgische ondernemers: bijna 70% van de aankopen gebeurt namelijk in het buitenland. Email-Brokers betreurt het dat talrijke buitenlandse ondernemers het belang van een ‘.be’-extensie begrepen hebben en zo de vruchten plukken van het imago en de reputatie van ons land zonder deel te nemen aan de collectieve solidariteitsinspanningen. Van de iets meer dan 102.000 e-commerce websites met een ‘.be’-URL, heeft Email-Brokers er meer dan 52.000 van buitenlandse origine geïdentificeerd.

Recente nieuwsberichten

Nieuwe platformpallettrucks van Hyster zijn klaar voor lithium-ion

Hyster Europe heeft drie nieuwe platformpallettruckmodellen op de markt gebracht. De modellen zijn voorbereid om ook met lithium-ion batterijen te kunnen werken, wat de productiviteit in intensieve industriële toepassingen moet maximaliseren.

Meer SKU’s per palletsectie

(Advertorial) Meer small items op dezelfde beperkte plaats. En bovendien minder voorraad per SKU inslaan en de druk op de servicegraad blijven beheersen? Ongestoorde picking met steeds voldoende voorraad en géén stockbreuken in een lopende batch?

Veelzijdig.Betrouwbaar.Rendabel

(Advertorial) Daifuku’s intralogistieke concepten kunnen ook uw logistieke processen optimaliseren. Als wereldleider in zijn domein, begeleidt Daifuku ondernemingen bij het automatiseren van goederenstromen binnen productie en distributie.

Eolane stroomlijnt demand management met Optimact

(Advertorial) Als producent van elektronische componenten had Eolane Tallinn nood aan een hogere transparantie in de keten, met het oog op een efficiënter demand management. De oplossing vond de organisatie in Optimact van Xeleos Consulting.

Roba Metals detecteert en lokaliseert pallets dankzij Aucxis en Sato RFID printers

Aucxis, partner van Sato Benelux voor RFID-oplossingen, heeft de operationele snelheid en efficiëntie bij het Nederlandse bedrijf Roba Metals verhoogd met behulp van de Sato CL4NX RFID printer. Met gemiddeld 7.000 stalen pallets in voorraad en duizenden leveringen per week, beslaat het Roba Metals servicecentrum en verkoopkantoor in Genk een oppervlakte van 20.000m² en bevat het coils van roestvrij staal die opnieuw worden verwerkt tot op maat gesneden platen voor klanten.

Verkoop van zware elektrische Volvo-trucks nog voor dit jaar

Volvo Trucks start dit jaar nog met de officiële verkoop van zijn complete range zware elektrische trucks, bestaande uit drie modellen. Volgens de vrachtwagenproducent is de tijd rijp voor een snelle toename van het aantal elektrische voertuigen in het zwaardere wegtransport.

Siemens en Google Cloud brengen AI op schaal naar de maakindustrie

Google Cloud en Siemens, leverancier van automatiseringsoplossingen en industriële software, gaan samenwerken om productieprocessen te optimaliseren en de productiviteit op de werkvloer te verbeteren. Daartoe zal Siemens de datacloud- en artificiële intelligentie/machine learning (AI/ML)-technologieën van Google Cloud integreren in zijn fabrieksautomatiseringsoplossingen.

SAS Belux en CGI Nederland willen samen digitale transformatie van productiebedrijven versnellen

SAS gaat samenwerken met ICT-dienstverlener CGI om klanten in manufacturing op het volledige traject van hun digitale transformatie te ondersteunen. SAS Belux en CGI vullen elkaar naar eigen zeggen perfect aan om ervoor te zorgen dat bedrijven hun productieprocessen effectief met artificiële intelligentie (AI) en analytics kunnen stroomlijnen en optimaliseren.

Nieuw City-depot voor GLS in Wijnegem

Afgelopen week heeft GLS Belgium een nieuw leveringsdepot in Wijnegem geopend. De nieuwe GLS-vestiging aan de Antwerpse stadsrand zal instaan voor leveringen naar Antwerpen en het noordelijke en oostelijke deel van de voorstad. Op een oppervlakte van 5.735m² zal het nieuwe depot tot 10.500 pakketten per dag kunnen verwerken.

TLV waarschuwt voor full tracing bij groupagevervoer

Net als bij particuliere pakjeszendingen, rekenen klanten in de transportsector steeds vaker op tracking & tracing voor hun rit. De technologie laat toe routes te optimaliseren en is bij FTL eenvoudig uit te rollen. “Maar bij LTL, zoals groupagevervoer, loeren belangrijke risico’s om de hoek”, waarschuwt Transport en Logistiek Vlaanderen, de beroepsvereniging van ondernemingen in transport en logistiek.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.