Belgische CEO’s zijn optimistisch, maar hebben toch kopzorgen

Maar liefst 82% van de Belgische CEO’s denkt dat de globale economische groei in 2021 zal verbeteren, tegenover 22% in 2020. Dat blijkt uit de 24ste editie van de CEO Survey, een onderzoek dat PwC in januari en februari 2021 voerde bij ruim 5.050 CEO’s wereldwijd, onder wie 50 Belgische.

Ondanks het optimisme over economisch herstel maakt de Belgische CEO zich toch ook zorgen, onder meer over cyberveiligheid, de digitale transformatie en de klimaatverandering. Een opvallende vaststelling is dat Belgische CEO’s meer bezorgd zijn voor overregulering en beleidsonzekerheid dan voor een nieuwe gezondheidscrisis.
 
In tegenstelling tot PwC’s onderzoek van vorig jaar, waar CEO’s zich erg pessimistisch uitlieten over de economische groeiverwachtingen, denkt 82% van de Belgische CEO’s nu dat de globale economische groei in 2021 zal verbeteren. Dat is meer uitgesproken dan bij hun collega’s wereldwijd (76%) en dan bij collega’s in buurlanden zoals Nederland (72%), Frankrijk (59%) en Duitsland (80%). Datzelfde optimisme is ook te zien in de vooruitzichten van het eigen bedrijf, een trend die zowel in België als globaal merkbaar is. In België zegt 86% van de CEO’s dat ze er vertrouwen in hebben dat hun omzet volgend jaar zal toenemen (vergeleken met 85% wereldwijd). 88% zegt de komende drie jaar met veel vertrouwen tegemoet te gaan (net zoals 88% CEO’s wereldwijd).
 
Ondanks hun vertrouwen in het economische herstel zijn CEO’s zich bewust van de externe gevaren die hun bedrijf bedreigen. Belgische CEO’s zijn eerder terughoudend als het aankomt op wat de overheid zou kunnen ondernemen om de huidige uitdagingen het hoofd te bieden. Dat verklaart ook waarom zij overregulering, beleidsonzekerheid, populisme en geopolitieke onzekerheid als grootste bedreigingen noemen. Belgische CEO’s zijn zelfs meer bezorgd voor overregulering en beleidsonzekerheid dan voor een pandemie of een andere gezondheidscrisis, terwijl dit laatste wél als grootste bedreiging wordt gezien door CEO’s wereldwijd (52%).
 
Door de toenemende cyberdreigingen vorig jaar verklaren Belgische CEO’s wel dat cyberaanvallen hun het meeste zorgen baren, waarbij 62% aangeeft “extreem bezorgd” te zijn. Dat is een stijging met 29 procentpunten in vergelijking met vorig jaar. Nog een bedreiging die aan een steile opmars bezig is, is het verspreiden van desinformatie (34%, tegenover 29% vorig jaar). De toename van precies die twee bedreigingen valt samen met de snelle toename van de digitale transformatie in onze bedrijven vorig jaar, en het ziet er volgens PwC niet naar uit dat die trend snel zal afremmen: 56% van de Belgische CEO’s zegt zijn investeringen in digitale transformatie met 10% of meer te willen verhogen. De groeiende bezorgdheid omtrent cyberaanvallen hebben echter nog niet tot concrete acties geleid: slechts 28% van de Belgische CEO’s voorziet extra investeringen (10% of meer) in cyberveiligheid of privacy.
 
De bezorgdheid van Belgische bedrijfsleiders over de klimaatverandering is veel minder sterk gewijzigd. Zo is 28% (vorig jaar 27%) van de CEO’s daar extreem bezorgd over, wat gelijkloopt met CEO’s wereldwijd (30%). Voor Belgische CEO’s staat klimaatverandering pas op de achtste plaats als het over bedreiging van de groei gaat. Ook wereldwijd plaatsen CEO’s klimaatverandering maar op de negende plaats. Eén op vijf van de Belgische CEO’s geeft zelf aan helemaal niet of weinig ongerust te zijn over klimaatverandering, wat lager is dan het wereldwijde gemiddelde van 28%. Het is mogelijk dat klimaatopwarming niet als onmiddellijke bedreiging voor groei wordt aanzien, in tegenstelling tot de pandemie, overregulering of cyberbedreigingen.
 
Ook vindt 50% van de Belgische CEO’s dat hun organisatie meer moet doen om hun milieu-impact te meten, wat opvallend meer is dan bij CEO’s wereldwijd (39%). Verder vindt 52% dat hun organisatie daarover meer moet rapporteren, wat opnieuw hoger ligt dan het globale gemiddelde (43%). Toch heeft 55% van de Belgische CEO’s klimaatrisico’s nog niet in acht genomen in hun strategisch risicobeheer. Dat is volgens de onderzoekers verontrustend, aangezien klimaatverandering steeds meer fysieke en transitie risico’s inhoudt. Terwijl 42% van de Belgische CEO’s van plan is te investeren in duurzaamheidsinitiatieven ten gevolge van COVID-19, voorziet bijna één op vijf geen aanpassingen.
 
Het volledige onderzoeksrapport vindt u op www.pwc.be/ceosurvey

Grafiek: PwC

Recente nieuwsberichten

DB Schenker opent logistiek centrum in Luxemburg

Logistiek dienstverlener DB Schenker heeft een nieuw, duurzaam logistiek centrum geopend in Contern, Luxemburg. De nieuwe locatie ligt gunstig t.o.v. de luchthaven en biedt goede verbindingen naar de hoofdsnelwegen. Het logistieke centrum zorgt voor een uitbreiding van 2 naar 18 docks, het warehouse is verdrievoudigd naar ongeveer 7.000m² en de kantoorruimte is verdubbeld naar 1.400m².

Bertrand Launay wordt general manager van Westpole Benelux

Westpole Benelux, leverancier van IT-diensten en hybride oplossingen voor digitale transformatie, stelt Bertrand Launay aan als general manager. Westpole, werd in maart 2023 overgenomen door Prodware, een Franse groep die onder meer gespecialiseerd is in de implementatie van ERP- en CRM-oplossingen.

Rumbedrijf E&A Scheer gaat processen optimaliseren met Infor

Het Nederlandse rumbedrijf E&A Scheer is live gegaan met Infor Cloudsuite Food & Beverage. De oplossing biedt het bedrijf verbeteringen voor distributie- en receptbeheer en moet meer inzicht in de supply chain bieden. E&A Scheer is een familiebedrijf dat ruim 250 jaar bestaat.

Henderson doet upgrade naar nieuwe voice-technologie van Zetes

Henderson Foodservice Ltd. heeft zijn bestaande voice picking systeem, ZetesMedea Voice, geüpgraded met de nieuwste voice-technologie. Daarmee wil de distributeur van levensmiddelen de doorvoer en productiviteit verhogen, de levertijden verkorten en uiteindelijk de waarde voor de klant verbeteren.

Kardex Mlog bouwde geautomatiseerd hoogbouwmagazijn voor Dachser

Kardex Mlog heeft als algemeen aannemer een volledig geautomatiseerd hoogbouwmagazijn gebouwd voor de Duitse logistiek dienstverlener Dachser. Het nieuwe magazijn in het Beierse Memmingen is voor Dachser zijn grootste operationele bedrijfslocatie ter wereld.

Batterij-elektrische trucks inzetbaar in alle segmenten van zwaar vrachtvervoer

“Elektrische vrachtwagens zijn geen ver toekomstbeeld meer, maar worden stilaan realiteit. Ze zullen minstens een substantiële rol gaan spelen in alle segmenten van ons vrachtvervoer en een ongekende omwenteling in de transportsector teweegbrengen.” Die boodschap brengt VIL, het innovatieplatform voor de logistiek en erkend als Speerpuntcluster Logistiek.

Generix Group lanceert Resource Management System voor planning en optimalisering van resources in magazijnen

Generix Group, wereldwijde leverancier van collaboratieve SaaS-oplossingen voor het supply chain ecosysteem, stelt zijn Resource Management System voor, een oplossing voor warehouse resource planning en optimalisering. Geconfronteerd met de toenemende complexiteit van orderstromen en de problemen van absenteïsme en verloop, moeten bedrijven beter kunnen anticiperen.

Tailormade Logistics neemt nieuwe site in Laakdal/Meerhout in gebruik

Logistiek dienstverlener Tailormade Logistics (TML) en Heylen Warehouses hebben in Laakdal/Meerhout een nieuwe logistieke site in gebruik genomen. Het betreft de elfde TML-site in België en de tweede in de provincie Antwerpen. De nieuwe site beschikt over een optimale connectie met de Antwerpse haven, ze heeft een goede aansluiting met de E313 en ligt direct aan het Albertkanaal.

Stap risicoloos over van oude naar nieuwe software

(Advertorial) Met Slim Software Nabouwen wordt uw nieuwe software gegarandeerd opgeleverd binnen afgesproken tijd en tegen een vaste prijs. Deze unieke aanpak is speciaal door Codeless ontwikkelt en is dé manier om risicoloos uw software te vernieuwen, bouwen én onderhouden.

Sterk geautomatiseerd distributiecentrum voor UpFresh

(Advertorial) In Oostende krijgt het nieuw, sterk geautomatiseerd distributiecentrum van UpFresh stilaan vorm. Het hoogbouwmagazijn van 75 meter diep, 40 meter breed en 28 meter hoog moet de ambitieuze groeiplannen van de groothandel in verse voeding helpen waarmaken.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.