Belgische CEO’s zijn optimistisch, maar hebben toch kopzorgen

Maar liefst 82% van de Belgische CEO’s denkt dat de globale economische groei in 2021 zal verbeteren, tegenover 22% in 2020. Dat blijkt uit de 24ste editie van de CEO Survey, een onderzoek dat PwC in januari en februari 2021 voerde bij ruim 5.050 CEO’s wereldwijd, onder wie 50 Belgische.

Ondanks het optimisme over economisch herstel maakt de Belgische CEO zich toch ook zorgen, onder meer over cyberveiligheid, de digitale transformatie en de klimaatverandering. Een opvallende vaststelling is dat Belgische CEO’s meer bezorgd zijn voor overregulering en beleidsonzekerheid dan voor een nieuwe gezondheidscrisis.
 
In tegenstelling tot PwC’s onderzoek van vorig jaar, waar CEO’s zich erg pessimistisch uitlieten over de economische groeiverwachtingen, denkt 82% van de Belgische CEO’s nu dat de globale economische groei in 2021 zal verbeteren. Dat is meer uitgesproken dan bij hun collega’s wereldwijd (76%) en dan bij collega’s in buurlanden zoals Nederland (72%), Frankrijk (59%) en Duitsland (80%). Datzelfde optimisme is ook te zien in de vooruitzichten van het eigen bedrijf, een trend die zowel in België als globaal merkbaar is. In België zegt 86% van de CEO’s dat ze er vertrouwen in hebben dat hun omzet volgend jaar zal toenemen (vergeleken met 85% wereldwijd). 88% zegt de komende drie jaar met veel vertrouwen tegemoet te gaan (net zoals 88% CEO’s wereldwijd).
 
Ondanks hun vertrouwen in het economische herstel zijn CEO’s zich bewust van de externe gevaren die hun bedrijf bedreigen. Belgische CEO’s zijn eerder terughoudend als het aankomt op wat de overheid zou kunnen ondernemen om de huidige uitdagingen het hoofd te bieden. Dat verklaart ook waarom zij overregulering, beleidsonzekerheid, populisme en geopolitieke onzekerheid als grootste bedreigingen noemen. Belgische CEO’s zijn zelfs meer bezorgd voor overregulering en beleidsonzekerheid dan voor een pandemie of een andere gezondheidscrisis, terwijl dit laatste wél als grootste bedreiging wordt gezien door CEO’s wereldwijd (52%).
 
Door de toenemende cyberdreigingen vorig jaar verklaren Belgische CEO’s wel dat cyberaanvallen hun het meeste zorgen baren, waarbij 62% aangeeft “extreem bezorgd” te zijn. Dat is een stijging met 29 procentpunten in vergelijking met vorig jaar. Nog een bedreiging die aan een steile opmars bezig is, is het verspreiden van desinformatie (34%, tegenover 29% vorig jaar). De toename van precies die twee bedreigingen valt samen met de snelle toename van de digitale transformatie in onze bedrijven vorig jaar, en het ziet er volgens PwC niet naar uit dat die trend snel zal afremmen: 56% van de Belgische CEO’s zegt zijn investeringen in digitale transformatie met 10% of meer te willen verhogen. De groeiende bezorgdheid omtrent cyberaanvallen hebben echter nog niet tot concrete acties geleid: slechts 28% van de Belgische CEO’s voorziet extra investeringen (10% of meer) in cyberveiligheid of privacy.
 
De bezorgdheid van Belgische bedrijfsleiders over de klimaatverandering is veel minder sterk gewijzigd. Zo is 28% (vorig jaar 27%) van de CEO’s daar extreem bezorgd over, wat gelijkloopt met CEO’s wereldwijd (30%). Voor Belgische CEO’s staat klimaatverandering pas op de achtste plaats als het over bedreiging van de groei gaat. Ook wereldwijd plaatsen CEO’s klimaatverandering maar op de negende plaats. Eén op vijf van de Belgische CEO’s geeft zelf aan helemaal niet of weinig ongerust te zijn over klimaatverandering, wat lager is dan het wereldwijde gemiddelde van 28%. Het is mogelijk dat klimaatopwarming niet als onmiddellijke bedreiging voor groei wordt aanzien, in tegenstelling tot de pandemie, overregulering of cyberbedreigingen.
 
Ook vindt 50% van de Belgische CEO’s dat hun organisatie meer moet doen om hun milieu-impact te meten, wat opvallend meer is dan bij CEO’s wereldwijd (39%). Verder vindt 52% dat hun organisatie daarover meer moet rapporteren, wat opnieuw hoger ligt dan het globale gemiddelde (43%). Toch heeft 55% van de Belgische CEO’s klimaatrisico’s nog niet in acht genomen in hun strategisch risicobeheer. Dat is volgens de onderzoekers verontrustend, aangezien klimaatverandering steeds meer fysieke en transitie risico’s inhoudt. Terwijl 42% van de Belgische CEO’s van plan is te investeren in duurzaamheidsinitiatieven ten gevolge van COVID-19, voorziet bijna één op vijf geen aanpassingen.
 
Het volledige onderzoeksrapport vindt u op www.pwc.be/ceosurvey

Grafiek: PwC

Recente nieuwsberichten

Movu Robotics: no warehouse left behind

(Advertorial) Movu Robotics is een nieuw en dynamisch merk dat is opgericht om automatisering eenvoudiger te maken, zodat geen enkel magazijn achter hoeft te blijven. Movu's eenvoudige en gestandaardiseerde plug-and-play-oplossingen vereisen niet alleen minder engineering en korte uitvoeringstijden, maar maken automatisering en robotica ook toegankelijker en schaalbaarder, zodat elk magazijn productiever, efficiënter en succesvoller kan worden.

Gebrek aan inzicht in voorraden verhoogt druk op retailers

(Advertorial) Retailers en winkelmedewerkers hebben 30% van de tijd geen up-to-date inzicht in hun voorraden blijkt uit onderzoek onder 6.000 consumenten en 1.150 retailorganisaties wereldwijd. België is een van de meest ‘cost conscious’ landen van dit onderzoek. Wanneer zij een directe keuze moesten maken tussen lagere kosten en duurzaamheid, kiezen Belgische consumenten in vrijwel alle gevallen voor dat eerste. Dit geldt voor zowel goedkopere bezorging (65%), een goedkoper merk (67%) en een goedkoper product (69%).

Prologis verwerft ruim 20.000m² op Prologis Park Veghel DC2

Ontwikkelaar en aanbieder van logistiek vastgoed Prologis breidt zijn portfolio uit met een off-market transactie in Zuid-Nederland met de aankoop van Prologis Park Veghel DC2. Het warehouse, dat is overgenomen van Bouwbedrijf van de Ven in Veghel, is gelegen op het Industrial Park de Amert langs de A50 tussen Eindhoven, Den Bosch en Nijmegen en ligt vlak bij belangrijke vaarwegen. Veghel DC2 ligt direct naast het al bestaande Prologis Park Veghel DC1, dat momenteel volledig is verhuurd.

Jungheinrich neemt nieuwe fabriek in Tsjechië officieel in gebruik

Leverancier van intralogistiek-oplossingen Jungheinrich heeft zijn nieuwste productievestiging voor hef- en magazijntrucks in Chomutov (Tsjechië) officieel geopend. Voortaan zal de productie van de reachtrucks met bewegende hefmast worden gecentraliseerd in de 37.000m² grote vestiging.

Amazon verpakt individuele items in papieren zakken op maat

Amazon test in Europa en de VS nieuwe verpakkingsmachines die op maat gemaakte papieren zakken maken voor individuele artikelen. Zo wil de e-commercegigant het verpakkingsvolume voor duizenden alledaagse artikelen verminderen.

DSV breidt healthcare cluster verder uit in North Sea Port

Logistiek dienstverlener DSV start met de bouw van een duurzaam magazijn van 110.000m² aan het Gentse Kluizendok. De focus ligt daarbij volledig op de opslag en distributie voor de healthcare sector. Denk hierbij aan materieel voor klinische proeven, geneesmiddelen, medische apparatuur, natuurlijke gezondheidsproducten, dierengeneesmiddelen en farmaceutische grondstoffen.

H.Essers neemt Italiaanse transporteur Romano Trasporti over

Logistiek dienstverlener H.Essers neemt het Italiaanse transportbedrijf Romano Trasporti over. Romano Trasporti heeft zijn thuisbasis in het zuiden van Italië, maar is zowel nationaal als internationaal actief, en uitgegroeid tot een belangrijke speler in de healthcare sector. De familie Romano zocht naar eigen zeggen naar een gelijkgestemde partner om verdere stabiele groei mogelijk te maken. Voor H.Essers past de acquisitie in zijn groeistrategie om zijn logistieke healthcare netwerk in Italië uit te breiden en te versterken.

CaptureTech lanceert cyber security oplossing voor logistieke processen

IT-bedrijf CaptureTech, gespecialiseerd in logistiek, security en ICT-diensten, introduceert CaptureTech Cyber Shield, een flexibel pakket van cyber security-diensten die specifiek ontworpen zijn voor organisaties met logistieke processen.

Consument kan maatschappelijke kosten van online pakjes drastisch verminderen

Volgens de resultaten van het VIL-project Green Last Mile (E-pack) kunnen de duurzaamheidskosten met 21% dalen, als de consument steeds voor de meest duurzame leveroptie kiest. Consumenten zijn steeds meer alert voor duurzamer aankopen, zowel offline als online. E-commerce kan in de juiste omstandigheden duurzamer zijn dan offline shoppen, maar zowel voor de handelaar als voor de consument is er meer inzicht en transparantie nodig. Het project Green Last Mile (E-Pack) had als insteek daar iets aan te doen.

Element Logic aanwezig bij Transport & Logistics 2023

(Advertorial) Van 17-19 oktober vindt Transport & Logistics 2023 plaats in Antwerpen. De focus zal deze 3 dagen liggen op Digitalisatie, Circulariteit en E-commerce. De perfecte gelegenheid voor Element Logic om dit jaar voor het eerst aanwezig te zijn in België.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.