Belgische CEO’s zijn optimistisch, maar hebben toch kopzorgen

Maar liefst 82% van de Belgische CEO’s denkt dat de globale economische groei in 2021 zal verbeteren, tegenover 22% in 2020. Dat blijkt uit de 24ste editie van de CEO Survey, een onderzoek dat PwC in januari en februari 2021 voerde bij ruim 5.050 CEO’s wereldwijd, onder wie 50 Belgische.

Ondanks het optimisme over economisch herstel maakt de Belgische CEO zich toch ook zorgen, onder meer over cyberveiligheid, de digitale transformatie en de klimaatverandering. Een opvallende vaststelling is dat Belgische CEO’s meer bezorgd zijn voor overregulering en beleidsonzekerheid dan voor een nieuwe gezondheidscrisis.
 
In tegenstelling tot PwC’s onderzoek van vorig jaar, waar CEO’s zich erg pessimistisch uitlieten over de economische groeiverwachtingen, denkt 82% van de Belgische CEO’s nu dat de globale economische groei in 2021 zal verbeteren. Dat is meer uitgesproken dan bij hun collega’s wereldwijd (76%) en dan bij collega’s in buurlanden zoals Nederland (72%), Frankrijk (59%) en Duitsland (80%). Datzelfde optimisme is ook te zien in de vooruitzichten van het eigen bedrijf, een trend die zowel in België als globaal merkbaar is. In België zegt 86% van de CEO’s dat ze er vertrouwen in hebben dat hun omzet volgend jaar zal toenemen (vergeleken met 85% wereldwijd). 88% zegt de komende drie jaar met veel vertrouwen tegemoet te gaan (net zoals 88% CEO’s wereldwijd).
 
Ondanks hun vertrouwen in het economische herstel zijn CEO’s zich bewust van de externe gevaren die hun bedrijf bedreigen. Belgische CEO’s zijn eerder terughoudend als het aankomt op wat de overheid zou kunnen ondernemen om de huidige uitdagingen het hoofd te bieden. Dat verklaart ook waarom zij overregulering, beleidsonzekerheid, populisme en geopolitieke onzekerheid als grootste bedreigingen noemen. Belgische CEO’s zijn zelfs meer bezorgd voor overregulering en beleidsonzekerheid dan voor een pandemie of een andere gezondheidscrisis, terwijl dit laatste wél als grootste bedreiging wordt gezien door CEO’s wereldwijd (52%).
 
Door de toenemende cyberdreigingen vorig jaar verklaren Belgische CEO’s wel dat cyberaanvallen hun het meeste zorgen baren, waarbij 62% aangeeft “extreem bezorgd” te zijn. Dat is een stijging met 29 procentpunten in vergelijking met vorig jaar. Nog een bedreiging die aan een steile opmars bezig is, is het verspreiden van desinformatie (34%, tegenover 29% vorig jaar). De toename van precies die twee bedreigingen valt samen met de snelle toename van de digitale transformatie in onze bedrijven vorig jaar, en het ziet er volgens PwC niet naar uit dat die trend snel zal afremmen: 56% van de Belgische CEO’s zegt zijn investeringen in digitale transformatie met 10% of meer te willen verhogen. De groeiende bezorgdheid omtrent cyberaanvallen hebben echter nog niet tot concrete acties geleid: slechts 28% van de Belgische CEO’s voorziet extra investeringen (10% of meer) in cyberveiligheid of privacy.
 
De bezorgdheid van Belgische bedrijfsleiders over de klimaatverandering is veel minder sterk gewijzigd. Zo is 28% (vorig jaar 27%) van de CEO’s daar extreem bezorgd over, wat gelijkloopt met CEO’s wereldwijd (30%). Voor Belgische CEO’s staat klimaatverandering pas op de achtste plaats als het over bedreiging van de groei gaat. Ook wereldwijd plaatsen CEO’s klimaatverandering maar op de negende plaats. Eén op vijf van de Belgische CEO’s geeft zelf aan helemaal niet of weinig ongerust te zijn over klimaatverandering, wat lager is dan het wereldwijde gemiddelde van 28%. Het is mogelijk dat klimaatopwarming niet als onmiddellijke bedreiging voor groei wordt aanzien, in tegenstelling tot de pandemie, overregulering of cyberbedreigingen.
 
Ook vindt 50% van de Belgische CEO’s dat hun organisatie meer moet doen om hun milieu-impact te meten, wat opvallend meer is dan bij CEO’s wereldwijd (39%). Verder vindt 52% dat hun organisatie daarover meer moet rapporteren, wat opnieuw hoger ligt dan het globale gemiddelde (43%). Toch heeft 55% van de Belgische CEO’s klimaatrisico’s nog niet in acht genomen in hun strategisch risicobeheer. Dat is volgens de onderzoekers verontrustend, aangezien klimaatverandering steeds meer fysieke en transitie risico’s inhoudt. Terwijl 42% van de Belgische CEO’s van plan is te investeren in duurzaamheidsinitiatieven ten gevolge van COVID-19, voorziet bijna één op vijf geen aanpassingen.
 
Het volledige onderzoeksrapport vindt u op www.pwc.be/ceosurvey

Grafiek: PwC

Recente nieuwsberichten

H.Essers neemt het Franse transportbedrijf TFMO over

Logistiek dienstverlener H.Essers heeft het Frans transportbedrijf TFMO (Transports Frigorifiques des Monts d’Or) overgenomen. TFMO, gevestigd in Lissieu, in de buurt van Lyon, is gespecialiseerd in temperatuurgecontroleerde transporten voor healthcare en voeding.

Postgraduaat Smart Logistics – nieuwe editie start 27 september 2024

(Advertorial) Het Postgraduaat Smart Logistics geeft je multidisciplinair inzicht in diverse aspecten van smart logistics zoals supply chain management, multimodaal transport en nieuwe technologieën. We laten je kennismaken met de nieuwste technologische omwentelingen en hebben aandacht voor zowel theorie als praktijk.

Datalogic stelt Magellan 900i scanner voor

Datalogic lanceert de nieuwe Magellan 900i scanner, een aanpasbaar instapmodel op basis van imaging dat de GPS44XX-serie zal vervangen. De Magellan 900i moet zorgen voor hoge prestaties bij het lezen van 1D- en 2D- barcodes, vooral bij weergave op smartphone-schermen. Door zijn aanpassingsvermogen is het toestel inzetbaar bij verschillende toepassingen, waaronder bemande kassa’s, zelfscankassa’s en kiosken die getrouwheids- en betaalopties verwerken.

Collect&Go verzamelt bestellingen met zelfrijdende voertuigen

Collect&Go, de online boodschappendienst van Colruyt Group, heeft zijn distributiecentrum in Londerzeel uitgerust met slimme autonome voertuigen. Daarmee wil Collect&Go de efficiëntie in de versafdeling van het distributiecentrum verhogen. Momenteel rijden er 22 ‘self driving vehicles’ (SDV’s) in het DC rond, waardoor het rondhalen van verse producten 20% sneller verloopt.

Mediq optimaliseert order fulfilment met ZetesMedea Voice

Het Europese zorgaanbieder Mediq heeft in zijn magazijn in Denemarken de ZetesMedea magazijnoplossing met de nieuwste voice technologie geïmplementeerd. Dankzij de implementatie kan Mediq de orderpickprocessen aanzienlijk optimaliseren en tegelijkertijd een snellere orderverwerking voor klanten en een vlottere onboarding van nieuwe medewerkers realiseren.

Volvo komt met trucks met waterstofverbrandingsmotor

Volvo Trucks ontwikkelt vrachtwagens met waterstofverbrandingsmotoren, ook bekend als ‘H2 ICE’ (Hydrogen Internal Combustion Engine). Vrachtwagens die op waterstof (H2) rijden, zullen vooral geschikt zijn voor langere afstanden en kunnen een oplossing zijn wanneer de inzet van elektrische trucks niet haalbaar is, bijvoorbeeld voor regio’s met een beperkte laadinfrastructuur of wanneer er weinig tijd is om de accu’s op te laden. De eerste klantentests zullen in 2026 plaatsvinden, als voorbereiding op de daaropvolgende serieproductie. Tegen het eind van dit decennium zullen de waterstoftrucks commercieel beschikbaar zijn.

Luchthaven Kortrijk-Wevelgem ambieert toekomst als dronehub

Internationale Luchthaven Kortrijk-Wevelgem (ILKW) mikt op een duurzame toekomst door de dronekaart te trekken. Eerste stap is de installatie van een nieuw dronedetectiesysteem om de veiligheid van het vliegverkeer op en rond de luchthaven te waarborgen.

Ontdek de kracht in uw planningsdata, win een gratis analyse

(Advertorial) Deze zomer helpen wij jouw bedrijf in het verkrijgen van gebruiksklare inzichten in uw planningsdata. Duik dieper in uw gegevens en ontdek hoe een betere visibiliteit uw bedrijf kan transformeren. Met onze uitgebreide expertise en geavanceerde analysemethoden onthullen we niet alleen trends en patronen, maar ook duidelijke mogelijkheden voor groei en optimalisatie.

De meest simpele veiligheidsoplossing voor de laad- en losomgeving

(Advertorial) Om de situatie tijdens het laden en lossen veilig te houden, zijn er vele oplossingen beschikbaar: aanrijdbeveiligingen, waarschuwingssystemen voor achteruit rijden, automatische snelheidsbegrenzers, wielvergrendelingen, blauwe of rode waarschuwingslichten, gescheiden voet- en rijpaden, automatische hefhoogtebegrenzers en nog veel meer.

Het creëren van een veiligere werkomgeving wordt ook bevorderd door meer opleidingen en trainingen, een enthousiast management of bepaalde incentives om de mensen mee te krijgen in een verbeterproces. Gezien de risico’s op de laadkaai is een inhaalslag nog steeds meer dan nodig.

DP World investeert 130 miljoen euro in Roemenië

DP World heeft in Roemenië drie nieuwe sites geopend die een impuls moeten geven aan de groeiende status van het land als belangrijk knooppunt voor de Europese handel en die economische groei in de hele regio mogelijk moeten maken.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.