Belgische bedrijven volop overtuigd na digitale innovatie

Maar liefst 87% van de bedrijven die voor digitale innovatie kiest, komt tot de vaststelling dat die investering meteen rendement oplevert. Dat blijkt uit de SAP Technobarometer, een onderzoek dat Ipsos – in opdracht van SAP – bij meer dan 130 Belgische bedrijven voerde. De SAP Technobarometer peilt naar de actuele situatie bij bedrijven op het gebied van digitale innovatie en transformatie. SAP polste naar de manier waarop Belgische bedrijfsleiders ermee omgaan en wat digitale innovatie voor hen betekent.

Niet minder dan 87% van de beleidsbepalers bij bedrijven stelde na het doorvoeren van een digitale innovatie dat er tastbare resultaten waren voor het bedrijf. De meest aangehaalde factor voor digitale innovatie is een verhoging van de efficiëntie (55%). Versnellen van het productieproces (26%) en kosten besparen (19%) zijn de andere belangrijke redenen om op verdere digitalisering in te zetten.
Volgens SAP tonen de resultaten bovendien een positieve evolutie ten opzichte van de resultaten uit 2018. Toen was slechts 43% van de Belgische bedrijven met digitale transformatie bezig. Dat cijfer is nu gestegen naar 77%.
 
In Vlaanderen geeft 56% van de bedrijven aan dat ze nieuwe digitale projecten hebben geïmplementeerd; in Brussel en Wallonië slechts 21%. Daartegenover staat dat 31% van de bedrijven in Brussel en Wallonië aangeeft, binnen dit en twee jaar, plannen te hebben om te digitaliseren. Slechts 15% van de Vlaamse bedrijven heeft plannen. Opmerkelijk is dat 48% in Brussel en Wallonië zegt geen plannen te hebben.
Met betrekking tot hun digitale concurrentiepositie zegt één bedrijf op vier voor te liggen op de concurrentie. Bijna 60% zegt gelijke tred te houden en slechts 16% geeft aan achter te lopen op hun sectorgenoten. 
 
Voor 91% van de Belgische bedrijfsleiders staat digitale innovatie in de eerste plaats voor cloud oplossingen. Een resultaat dat in lijn ligt met dat van de vorige editie. Opvallend is echter de stijging van Big Data. In 2018 scoorde alles wat met data te maken had, tussen de 30 en 40%. Vandaag is dat cijfer gestegen naar 77%. 
 
Hoewel bedrijfsleiders overtuigd blijken van digitale innovaties, moeten uiteraard de nodige middelen worden vrijgemaakt. En daar blijkt het schoentje nog vaak te knellen, want 40% van de bedrijven haalt aan dat een beperkt budget hen ervan weerhoudt in de nieuwste digitale technologie te investeren. Naast financiële middelen zijn ook een gebrek aan bekwame mensen (14%) en tijd (14%) de vaakst opgeworpen redenen om niet voor een digitale innovatie te kiezen.
 
Over digitale innovatie wordt bij heel wat bedrijven vaak op het allerhoogste niveau beslist. De CIO (63%) en CEO (50%) zetten het vaakst hun schouders onder digitale innovatie. Wat opvalt, is dat – na het implementeren van de eerste digitale oplossingen – het draagvlak voor soortgelijke projecten groeit. Het aantal CIO’s dat digitale innovatie verder wil doorvoeren, stijgt zo naar 68%, bij CEO’s naar 53%.

Recente nieuwsberichten

E-Logik schakelt opnieuw Boa Concept in voor nieuw magazijn

Met een uitgebreid netwerk van 26 e-commerce magazijnen, goed voor meer dan 150.000m² verspreid over Frankrijk en Zwitserland, levert e-Logik logistieke diensten aan o.a. e-retailers en start-ups. In 2014 nam e-Logik intralogistiek bedrijf Boa Concept in de arm voor de automatisering van zijn site in Toulouse.

DP World legt trein in tussen logistieke hubs van London Gateway en Southampton

DP World, beheerder van havens, terminals en logistieke bedrijven op zes continenten, heeft een nieuwe intermodale treindienst ingelegd tussen zijn containerterminals in London Gateway en Southampton: twee diepwaterhavens met toegang tot goederenspoorterminals en een snel groeiend logistiek park voor de deur van de Britse hoofdstad.

Krëfel verhoogt zijn productiviteit

(Video) 2020 was – met de opkomst van corona – een turning point voor veel bedrijven. Ook voor elektroketen Krëfel, welke een enorme boost in online bestellingen kreeg. Door slim en snel in te springen op deze ontwikkeling is het marktaandeel van Krëfel sinds 2019 forst gestegen.

Heftrucks met palletshuttles: een krachtige logistieke combinatie

Laten we wel wezen: de heftruck blijft tot nader order onmisbaar in het magazijn, hoe verregaand geautomatiseerd die logistieke omgeving intussen ook mag zijn. Toch kan het soms lonen om die vaste waarde in het logistieke transport aan te vullen met andere, meer of minder geautomatiseerde transport- en opslagsystemen.

Linde verwijdert stuurwiel uit heftrucks

(Advertorial) Wanneer u bij Motrac een nieuwe Linde heftruck bestelt, kunt u nu kiezen tussen het klassieke stuurwiel óf de Linde Steer Control. Deze laatste is niet enkel ergonomischer, hij zorgt tevens voor meer zicht en een hogere productiviteit.

Remote services: op afstand en toch dichtbij

(Advertorial) Remote services worden steeds belangrijker voor proactieve probleemoplossing in sterk geautomatiseerde systemen. Het doel is niet om simpelweg te reageren op problemen, maar om proactief data te analyseren en scenario’s te simuleren die een maximale beschikbaarheid van de systemen garanderen en op die manieren problemen te voorkomen.

COVID-19 vaccinatiecampagne van Vlaanderen wint Supply Chain Awards 2022

Het project van het Vlaams Agentschap Zorg & Gezondheid ging tijdens de uitreiking van de Supply Chain Awards met de hoofdprijs lopen. De award werd het agentschap toegekend omdat het erin slaagde in korte tijd de volledige logistieke keten voor de verdeling van de coronavaccins vanaf nul uit te tekenen.

Betafence investeert 10 miljoen in Centre of Excellence in Zwevegem

Betafence, al 140 jaar producent van omheiningssystemen, investeert 10 miljoen euro in zijn vestiging in het West-Vlaamse Zwevegem om er het grootste Europese distributiecentrum te creëren en de site te ontwikkelen als Centre of Excellence.

Avercon ontwikkelt machine voor verpakkingen op maat met Siemens’ Digital Twin

Machinebouwer Avercon uit het Oost-Vlaamse Eeklo heeft met behulp van de Digital Twin-technologie van Siemens een nieuwe verpakkingsmachine ontwikkeld voor de e-commercemarkt. De X7 is in staat volautomatisch kartonnen verpakkingen te maken op maat van elk te verzenden product.

Dachser past IoT toe in groepagevervoer over lange afstand

Sinds het begin van 2022 heeft Dachser smart tracking devices aangebracht op 8.500 wisselbakken die worden gebruikt voor groepagevervoer tussen Europese vestigingen. Met behulp van het Internet of Things (IoT) kunnen de wisselbakken in real time worden gevolgd en kunnen aankomsttijden nauwkeurig worden berekend.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.