Belgische bedrijven volop overtuigd na digitale innovatie

Maar liefst 87% van de bedrijven die voor digitale innovatie kiest, komt tot de vaststelling dat die investering meteen rendement oplevert. Dat blijkt uit de SAP Technobarometer, een onderzoek dat Ipsos – in opdracht van SAP – bij meer dan 130 Belgische bedrijven voerde. De SAP Technobarometer peilt naar de actuele situatie bij bedrijven op het gebied van digitale innovatie en transformatie. SAP polste naar de manier waarop Belgische bedrijfsleiders ermee omgaan en wat digitale innovatie voor hen betekent.

Niet minder dan 87% van de beleidsbepalers bij bedrijven stelde na het doorvoeren van een digitale innovatie dat er tastbare resultaten waren voor het bedrijf. De meest aangehaalde factor voor digitale innovatie is een verhoging van de efficiëntie (55%). Versnellen van het productieproces (26%) en kosten besparen (19%) zijn de andere belangrijke redenen om op verdere digitalisering in te zetten.
Volgens SAP tonen de resultaten bovendien een positieve evolutie ten opzichte van de resultaten uit 2018. Toen was slechts 43% van de Belgische bedrijven met digitale transformatie bezig. Dat cijfer is nu gestegen naar 77%.
 
In Vlaanderen geeft 56% van de bedrijven aan dat ze nieuwe digitale projecten hebben geïmplementeerd; in Brussel en Wallonië slechts 21%. Daartegenover staat dat 31% van de bedrijven in Brussel en Wallonië aangeeft, binnen dit en twee jaar, plannen te hebben om te digitaliseren. Slechts 15% van de Vlaamse bedrijven heeft plannen. Opmerkelijk is dat 48% in Brussel en Wallonië zegt geen plannen te hebben.
Met betrekking tot hun digitale concurrentiepositie zegt één bedrijf op vier voor te liggen op de concurrentie. Bijna 60% zegt gelijke tred te houden en slechts 16% geeft aan achter te lopen op hun sectorgenoten. 
 
Voor 91% van de Belgische bedrijfsleiders staat digitale innovatie in de eerste plaats voor cloud oplossingen. Een resultaat dat in lijn ligt met dat van de vorige editie. Opvallend is echter de stijging van Big Data. In 2018 scoorde alles wat met data te maken had, tussen de 30 en 40%. Vandaag is dat cijfer gestegen naar 77%. 
 
Hoewel bedrijfsleiders overtuigd blijken van digitale innovaties, moeten uiteraard de nodige middelen worden vrijgemaakt. En daar blijkt het schoentje nog vaak te knellen, want 40% van de bedrijven haalt aan dat een beperkt budget hen ervan weerhoudt in de nieuwste digitale technologie te investeren. Naast financiële middelen zijn ook een gebrek aan bekwame mensen (14%) en tijd (14%) de vaakst opgeworpen redenen om niet voor een digitale innovatie te kiezen.
 
Over digitale innovatie wordt bij heel wat bedrijven vaak op het allerhoogste niveau beslist. De CIO (63%) en CEO (50%) zetten het vaakst hun schouders onder digitale innovatie. Wat opvalt, is dat – na het implementeren van de eerste digitale oplossingen – het draagvlak voor soortgelijke projecten groeit. Het aantal CIO’s dat digitale innovatie verder wil doorvoeren, stijgt zo naar 68%, bij CEO’s naar 53%.

Recente nieuwsberichten

Toyota Material Handling levert intern transportmaterieel voor Spelen 2024 in Parijs

In het kader van Toyota’s wereldwijde partnership met de Olympische Spelen zal Toyota Material Handling Europe intern transportmaterieel leveren voor de Olympische en Paralympische Spelen 2024 in Parijs. Naast het bestaande aanbod van TMHE – waaronder contragewichttrucks, elektrische pallettrucks en elektrische stapelaars met een combinatie van elektrische en brandstofceltechnologie – omvat het partnership ook de recent gelanceerde modellen.

Studie BCI toont haalbaarheid van groenere end-to-end supply chains aan

De integratie van CO2-reductiedoelstellingen is in veel supply chains een realistisch doel, zonder dat het enorme kostenstijgingen of verlaging van de klantenserviceniveaus veroorzaakt. Een volledige end-to-end benadering van én inkomend transport van materialen en componenten én het magazijn zelf én uitgaand transport naar de klanten is nodig om de beste resultaten te behalen.

Unit45 ontwikkelt nieuwe reefer met H.Essers

Het Rotterdamse Unit45, dat zich toelegt op de ontwikkeling, bouw, financiering en levering van 45ft palletbrede containers, heeft in samenwerking met zijn klant, logistiek dienstverlener H.Essers, een nieuwe dieselelektrische reefer ontwikkeld.

3rdRisk en Deloitte willen supply chain risico’s helpen beheersen

3rdRisk, een Nederlandse start-up die technologische oplossingen creëert om ketenrisico’s te beheersen, gaat een strategische samenwerking aan met audit- en adviesbureau Deloitte. Deloitte wordt een officiële implementatiepartner en gaat met behulp van het 3rdRisk SaaS-platform diensten aanbieden aan bedrijven en overheden die ketenrisicobeheersing willen uitbesteden.

Vraag naar logistiek vastgoed loopt terug na coronapiek

De optimistische stemming in de logistieke vastgoedsector is voorbij. Dat concludeert adviesbureau Buck Consultants International na onderzoek bij de top 30 van logistiek vastgoedontwikkelaars en -beleggers in Nederland, waarbij de respondenten ongeveer 85% van de gerealiseerde distributiecentra vertegenwoordigen.

Newwen introduceert meermalige, traceerbare verpakkingsoplossing

Het Nederlandse bedrijf Newwen, onderdeel van de Van Vliet Containers groep en leverancier van logistieke ladingdragers, stadslogistiek, fulfilmentmiddelen en meermalige verpakkingsoplossingen, lanceert een nieuwe oplossing op het gebied van meermalige, traceerbare verpakking.

DPD levert pakjes duurzaam met cargofiets van eSupplier

DPD is gestart met de CO2-neutrale levering van pakjes door gebruik te maken van de cargofiets van eSupplier, de aanbieder van elektrische transportmiddelen uit Wingene. Met die stap optimaliseert de koerierdienst de aanpak van de ‘last mile’, het laatste deel van het leveringsproces.

Oorlog in Oekraïne ook merkbaar in de transportcijfers

Viapass heeft op 31 december 2022 zijn zevende kalenderjaar van de kilometerheffing voor vrachtwagens afgesloten. De geïnde tolgelden stegen van 814,1 miljoen euro in 2021 naar 829,3 miljoen euro in 2022, wat een stijging is van 1,86%. De tarieven werden het vorige kalenderjaar weliswaar geïndexeerd, maar het aantal gereden tolkilometers viel terug onder invloed van de oorlog in Oekraïne en de afgeleide impact daarvan.

Datalogic en Quuppa zorgen samen voor tracking in de hele supply chain

Datalogic, wereldwijd aanbieder van automatische gegevensregistratie en fabrieksautomatisering, gaat een samenwerking aan met Quuppa, een platform voor ‘real-time locating systems’ (RTLS). Het onlangs uitgebrachte Joya Touch 22 zelfscanapparaat van Datalogic (zie foto) moet daardoor de ultieme winkelpartner worden in samenwerking met Quuppa.

OMP lanceert denktank om outside-in supply chain planning te onderzoeken

OMP, leverancier van oplossingen voor supply chain planning, lanceert het Spark Initiative om een outside-in benadering van supply chain planning te onderzoeken. Met het Spark Initiative wil OMP de besluitvorming voor zijn klanten verbeteren door een nieuwe manier van denken over supply chain planning te introduceren.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.