Belgische bedrijven volop overtuigd na digitale innovatie

Maar liefst 87% van de bedrijven die voor digitale innovatie kiest, komt tot de vaststelling dat die investering meteen rendement oplevert. Dat blijkt uit de SAP Technobarometer, een onderzoek dat Ipsos – in opdracht van SAP – bij meer dan 130 Belgische bedrijven voerde. De SAP Technobarometer peilt naar de actuele situatie bij bedrijven op het gebied van digitale innovatie en transformatie. SAP polste naar de manier waarop Belgische bedrijfsleiders ermee omgaan en wat digitale innovatie voor hen betekent.

Niet minder dan 87% van de beleidsbepalers bij bedrijven stelde na het doorvoeren van een digitale innovatie dat er tastbare resultaten waren voor het bedrijf. De meest aangehaalde factor voor digitale innovatie is een verhoging van de efficiëntie (55%). Versnellen van het productieproces (26%) en kosten besparen (19%) zijn de andere belangrijke redenen om op verdere digitalisering in te zetten.
Volgens SAP tonen de resultaten bovendien een positieve evolutie ten opzichte van de resultaten uit 2018. Toen was slechts 43% van de Belgische bedrijven met digitale transformatie bezig. Dat cijfer is nu gestegen naar 77%.
 
In Vlaanderen geeft 56% van de bedrijven aan dat ze nieuwe digitale projecten hebben geïmplementeerd; in Brussel en Wallonië slechts 21%. Daartegenover staat dat 31% van de bedrijven in Brussel en Wallonië aangeeft, binnen dit en twee jaar, plannen te hebben om te digitaliseren. Slechts 15% van de Vlaamse bedrijven heeft plannen. Opmerkelijk is dat 48% in Brussel en Wallonië zegt geen plannen te hebben.
Met betrekking tot hun digitale concurrentiepositie zegt één bedrijf op vier voor te liggen op de concurrentie. Bijna 60% zegt gelijke tred te houden en slechts 16% geeft aan achter te lopen op hun sectorgenoten. 
 
Voor 91% van de Belgische bedrijfsleiders staat digitale innovatie in de eerste plaats voor cloud oplossingen. Een resultaat dat in lijn ligt met dat van de vorige editie. Opvallend is echter de stijging van Big Data. In 2018 scoorde alles wat met data te maken had, tussen de 30 en 40%. Vandaag is dat cijfer gestegen naar 77%. 
 
Hoewel bedrijfsleiders overtuigd blijken van digitale innovaties, moeten uiteraard de nodige middelen worden vrijgemaakt. En daar blijkt het schoentje nog vaak te knellen, want 40% van de bedrijven haalt aan dat een beperkt budget hen ervan weerhoudt in de nieuwste digitale technologie te investeren. Naast financiële middelen zijn ook een gebrek aan bekwame mensen (14%) en tijd (14%) de vaakst opgeworpen redenen om niet voor een digitale innovatie te kiezen.
 
Over digitale innovatie wordt bij heel wat bedrijven vaak op het allerhoogste niveau beslist. De CIO (63%) en CEO (50%) zetten het vaakst hun schouders onder digitale innovatie. Wat opvalt, is dat – na het implementeren van de eerste digitale oplossingen – het draagvlak voor soortgelijke projecten groeit. Het aantal CIO’s dat digitale innovatie verder wil doorvoeren, stijgt zo naar 68%, bij CEO’s naar 53%.

Recente nieuwsberichten

Sterk geautomatiseerd distributiecentrum voor UpFresh

(Advertorial) In Oostende krijgt het nieuw, sterk geautomatiseerd distributiecentrum van UpFresh stilaan vorm. Het hoogbouwmagazijn van 75 meter diep, 40 meter breed en 28 meter hoog moet de ambitieuze groeiplannen van de groothandel in verse voeding helpen waarmaken.

Vlaamse goederenexport klimt 26% in 2022, maar groei vertraagt sinds Q4

Met 479,7 miljard euro was de Vlaamse goederenexport in 2022 uitzonderlijk hoog. De totale uitvoerwaarde lag ruim een kwart hoger (+26%) dan in 2021, 61% hoger dan in 2020 en 47,7% hoger dan in pre-coronajaar 2019. Vooral het effect van de wereldprijzen joeg die stijging aan, zo blijkt uit een analyse van Flanders Investment & Trade (FIT) op basis van data van het Instituut voor Nationale Rekeningen (INR) en de Nationale Bank van België (NBB).

NDQ opent magazijn met spoorverbinding in haven van Zeebrugge

De West-Vlaamse internationale trailer operator NDQ, gespecialiseerd in transporten naar het Verenigd Koninkrijk, heeft in de haven van Zeebrugge een nieuw 12.000m² groot magazijn met spoorverbinding geopend. NDQ investeerde 11 miljoen euro in de nieuwe infrastructuur en wil daarmee de groei van de jongste jaren verderzetten.

Jungheinrich lanceert twee nieuwe series robuuste elektrische heftrucks

Met de wereldwijde lancering van de EFG BB/BC vorkheftrucks levert Jungheinrich voor het eerst voordelige instapmodellen die geschikt zijn voor lichte tot middelzware toepassingen van 1,6 tot 2 ton, zoals dagelijkse transport- en stapeltaken.

MG Real Estate bouwt warehouse voor Kellogg’s in Mechelen

Projectontwikkelaar MG Real Estate bouwt een nieuw warehouse op de oude Axalta-site aan de Antoon Spinoystraat in Mechelen. Het CO2-neutrale warehouse is bestemd voor Kellogg’s, die daarmee zijn activiteiten in Mechelen uitbreidt. Kellogg’s zal het warehouse – dat de naam MG Park Malinas krijgt – huren van MG Real Estate en gebruiken voor de opslag en distributie van goederen voor de Benelux en het noorden van Frankrijk.

Nabuurs levert nieuwe vestiging op in Haps

Op bedrijventerrein Laarakker in het Noord-Brabantse dorp Haps (NL) is het nieuwe distributiecentrum, en eveneens hoofdkantoor, van logistiek dienstverlener Nabuurs opgeleverd. Nabuurs gaat het pand samen met Logistiekconcurrent en Bunzl betrekken.

Linde’s “Green Performance”: steeds groter portfolio duurzame, performante oplossingen

(Advertorial) Duurzaamheid is één van de belangrijkste factoren geworden in de intralogistiek, en mag in een aankoopproces inmiddels gerust zijn voet zetten naast andere cruciale aspecten zoals veiligheid, comfort, prestaties en het totale kostenplaatje.

Codeless.com ontwikkelt de beste software voor uw bedrijf én ambities

(Advertorial) Het slimme is: met Slim Software Nabouwen wordt eerst het huidige systeem precies nagebouwd met de nieuwste software. Zodat alles werkt zoals u gewend bent en er geen kennis verloren gaat. En daarna? Daarna is alles mogelijk.

Nieuwe modules voor het succesvolle ODATiO, de WMS/TMS-oplossing van SAVOYE

(Advertorial) ODATiO, een combinatie van een WMS (Warehouse Management System) en een TMS (Transportation Management System) werd geïntroduceerd in februari 2021 en is inmiddels geïmplementeerd (of in de uitrol) bij meer dan 30 distributiecentra in Europa, het Midden-Oosten en Afrika.

Phi Data betreedt de Nederlandse markt met Simac Phi Data

Smart Edge solution integrator Phi Data, gespecialiseerd in de digitalisering van logistieke bedrijfsprocessen, breidt uit naar Nederland. In nauwe samenwerking met moederbedrijf Simac zet het een eigen Nederlandse organisatie op, Simac Phi Data.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.