Belgische bedrijven volop overtuigd na digitale innovatie

Maar liefst 87% van de bedrijven die voor digitale innovatie kiest, komt tot de vaststelling dat die investering meteen rendement oplevert. Dat blijkt uit de SAP Technobarometer, een onderzoek dat Ipsos – in opdracht van SAP – bij meer dan 130 Belgische bedrijven voerde. De SAP Technobarometer peilt naar de actuele situatie bij bedrijven op het gebied van digitale innovatie en transformatie. SAP polste naar de manier waarop Belgische bedrijfsleiders ermee omgaan en wat digitale innovatie voor hen betekent.

Niet minder dan 87% van de beleidsbepalers bij bedrijven stelde na het doorvoeren van een digitale innovatie dat er tastbare resultaten waren voor het bedrijf. De meest aangehaalde factor voor digitale innovatie is een verhoging van de efficiëntie (55%). Versnellen van het productieproces (26%) en kosten besparen (19%) zijn de andere belangrijke redenen om op verdere digitalisering in te zetten.
Volgens SAP tonen de resultaten bovendien een positieve evolutie ten opzichte van de resultaten uit 2018. Toen was slechts 43% van de Belgische bedrijven met digitale transformatie bezig. Dat cijfer is nu gestegen naar 77%.
 
In Vlaanderen geeft 56% van de bedrijven aan dat ze nieuwe digitale projecten hebben geïmplementeerd; in Brussel en Wallonië slechts 21%. Daartegenover staat dat 31% van de bedrijven in Brussel en Wallonië aangeeft, binnen dit en twee jaar, plannen te hebben om te digitaliseren. Slechts 15% van de Vlaamse bedrijven heeft plannen. Opmerkelijk is dat 48% in Brussel en Wallonië zegt geen plannen te hebben.
Met betrekking tot hun digitale concurrentiepositie zegt één bedrijf op vier voor te liggen op de concurrentie. Bijna 60% zegt gelijke tred te houden en slechts 16% geeft aan achter te lopen op hun sectorgenoten. 
 
Voor 91% van de Belgische bedrijfsleiders staat digitale innovatie in de eerste plaats voor cloud oplossingen. Een resultaat dat in lijn ligt met dat van de vorige editie. Opvallend is echter de stijging van Big Data. In 2018 scoorde alles wat met data te maken had, tussen de 30 en 40%. Vandaag is dat cijfer gestegen naar 77%. 
 
Hoewel bedrijfsleiders overtuigd blijken van digitale innovaties, moeten uiteraard de nodige middelen worden vrijgemaakt. En daar blijkt het schoentje nog vaak te knellen, want 40% van de bedrijven haalt aan dat een beperkt budget hen ervan weerhoudt in de nieuwste digitale technologie te investeren. Naast financiële middelen zijn ook een gebrek aan bekwame mensen (14%) en tijd (14%) de vaakst opgeworpen redenen om niet voor een digitale innovatie te kiezen.
 
Over digitale innovatie wordt bij heel wat bedrijven vaak op het allerhoogste niveau beslist. De CIO (63%) en CEO (50%) zetten het vaakst hun schouders onder digitale innovatie. Wat opvalt, is dat – na het implementeren van de eerste digitale oplossingen – het draagvlak voor soortgelijke projecten groeit. Het aantal CIO’s dat digitale innovatie verder wil doorvoeren, stijgt zo naar 68%, bij CEO’s naar 53%.

Recente nieuwsberichten

De 5 grote uitdagingen van koel- en vrieshuizen

(Advertorial) Bedrijven in de koel- en vriessector werken al tientallen jaren aan de optimale complexe supply chain, die nodig is om producten gekoeld te houden, tot en met de eindbestemming. Uiteraard blijven er altijd risicovolle situaties, met ernstige financiële veiligheidsgevolgen als ze niet worden aangepakt.

Sector logistiek en transport blijft aanwerven

Volgens de nieuwste tewerkstellingsbarometer van ManpowerGroup zal de wervingsactiviteit in de sector Transport/Logistiek in het eerste kwartaal van 2025 stevig blijven. Meer dan één op de twee werkgevers in deze sector (53%) die in oktober 2024 werden bevraagd, verwachten tegen eind maart 2025 hun personeelsbestand uit te breiden, terwijl 13% aangeeft het te willen verkleinen. Tot slot verwacht 34% van de bevraagde werkgevers geen verandering.

Exotec automatiseert magazijnen in de zorg in Frankrijk

Roboticabedrijf Exotec, gespecialiseerd in de bouw van robotoplossingen voor warehouses, kondigt aan dat het de warehouses van twee grote spelers in de Franse zorgsector automatiseert: Hartmann en de Hygie31 Group, moederbedrijf van Dhygietal. Volgens de robotbouwer markeert die samenwerking een belangrijke stap in de modernisering van de logistieke processen in de gezondheidszorg.

SBM focust op traceerbaarheid en serialisatie met ZetesAtlas

SBM Formulation is een Frans bedrijf dat is gespecialiseerd in het formuleren en verpakken van gewasbeschermingsmiddelen. Met 100 tot 150 medewerkers, afhankelijk van het seizoen, verwerkt het bedrijf jaarlijks ongeveer 20.000 ton aan producten, met pieken tot 3000 ton per maand. Tijdens perioden van grote vraag, vooral van december tot maart, voert SBM de productie op om de landbouwsector te bevoorraden voor het zaaien in het voorjaar.

Sector logistiek en transport blijft aanwerven

Volgens de nieuwste tewerkstellingsbarometer van ManpowerGroup zal de wervingsactiviteit in de sector Transport/Logistiek in het eerste kwartaal van 2025 stevig blijven. Meer dan één op de twee werkgevers in deze sector (53%) die in oktober 2024 werden bevraagd, verwachten tegen eind maart 2025 hun personeelsbestand uit te breiden, terwijl 13% aangeeft het te willen verkleinen. Tot slot verwacht 34% van de bevraagde werkgevers geen verandering.

TVH stelt nieuwe vorkversteller van CAM attachments voor

TVH, aanbieder van onderdelen voor material handling-, landbouw-, bouw- en industriële offroad-machines, heeft de PK-TS-vorkversteller gelanceerd. Het voorzetapparaat is de nieuwste toevoeging aan het gamma van CAM attachments, een dochteronderneming van TVH die gespecialiseerd is in de productie van voorzetapparaten voor offroad-machines. De PK-TS is volgens de leverancier ontworpen voor precisie en veiligheid bij het verwerken van goederen en biedt functies die speciaal zijn afgestemd op bestuurders van material handling machines zoals heftrucks en verreikers.

Nieuwe managing director bij Kärcher

Op 1 januari 2025 wordt Bart Hullebroeck de nieuwe managing director bij Kärcher nv. Daarmee volgt hij Kees Wagtmans op.

OMP en Orion versterken strategisch partnership

OMP, de in België gevestigde aanbieder van supply chain-oplossingen, heeft een minderheidsaandeel verworven in Orion Digital Solutions. Daarmee versterkt OMP zijn bestaande partnership met het snel groeiende IT- en analytics-bedrijf dat gevestigd is in het Midden-Oosten.

Jury en publiek verkiezen zelfde winnaar Supply Chain Award Project of the Year 2024

Vijf finalisten die meedongen voor het mooiste supply chain-project van het jaar werden in een kort filmpje voorgesteld tijdens de uitreiking van de SCA 2024. Dit waren Cartamundi & ASV Consult, Ecofrost, Foresco, Manuport Logistics & Customaite.ai en Vanheede Environment Group & Peripass.

Supply chain reorganisaties vaak verkeerd aangepakt

Volgens onderzoeks- en adviesbureau Gartner hebben veel supply chain reorganisaties af te rekenen met ten minste één van drie cruciale fouten in het organisatieontwerp die hun inspanningen om resultaat te behalen kunnen dwarsbomen. Chief supply chain officers (CSCO’s) die erin slagen de bedrijfsresultaten te verbeteren, herontwerpen hun structuur radicaal op basis van hun specifieke bedrijfsbehoeften en geven daarbij prioriteit aan evenwicht, kracht en snelheid als belangrijkste bedrijfsdoelstellingen, aldus Gartner.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.